Schijfremproblemen....

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Arno
Schijfremproblemen....

Bericht door Arno » za sep 04, 2004 10:37 am

Hi,

ik ben een newbie op schijfremgebied maar heb ze sinds een paar maanden wel. de performance valt mij, komende vanaf HS-33, best wel tegen vandaar deze post om te kijken of er nog bruikbare tips zijn.

Ik heb een Cannondale F2000SL uit 2004 waar ik Louise"s op heb laten zetten i.c.m. Crossmax Xl wielen. Probleem is dat ik ( vooral achter ) niet genoeg remkracht heb. Dit merk ik al als ik de fiets onderhoud en het wiel een zwiep geef. Als ik de achterrem vol inknijp is het niet van "knal, je wiel staat stil" maar meer van "knaaaaaaaal, je wiel staat nu eens stil"!
Enigste waar het door zou kunnen komen is dat ik een paar maanden geleden de remblokken er een keertje verkeerdom ( belag naar buiten, ijzer op de schijf dus ) op heb gezet maar hier kwam ik na een kwartiertje fietsen wel achter en heb het toen verholpen. Als gevolg daarvan zitten er wel groeven op de schijf, ongeveer een halve mm diep. Newbie he ?
Ik maak schijven en blokken schoon met van die blauwe spray ( naam weet ik even niet, kan Cyclon ? ) in een soort plantenspuit, werd me aangeraden. Ik zorg dat er geen Icewax of zoiets in de buurt komt dus daar kan het ook niet aan liggen.

Hoe kan ik toch meer remkracht krijgen ? Remblokken ( en schijven ? ) uitkoken een optie ? Nieuwe, onbeschadigde schijf achter een optie ? Remblokken zijn goed ingeremd en nog bijna niets versleten. Verder zit ik veel te pielen als ik de blokken van de houders afhaal om ze schoon te maken. Dat lukt nog wel maar om ze goed terug te zetten en vooral het wiel er goed in te krijgen zodat ze chijf dat niet aanloopt tegen de velg is een big problem !! Laat de blokken er tegenwoordig maar inzitten dan en haal er een doek met Cyclon en daarna een droge doek door...

Help me out, wie heeft goede tips ?

Thanx, Arno

pauluzinie

Re:Schijfremproblemen....

Bericht door pauluzinie » za sep 04, 2004 11:19 am

zachtere remblokken gebruiken, die slijten alleen wel sneller.

Toch hoor je beduidend meer remkracht te hebben met schijfremmen, en echt wel merkbaar. Misschien moeten ze onlucht worden. Voelen de een beetje "sponzig" aan?

succes

k@tze

Bericht door k@tze » za sep 04, 2004 12:42 pm

Het probleem kan in zoveel zitten:

Persoonlijk kom ik nooit met welke vloeistof dan ook aan de remblokken, behalve water als ik er doorheen rijd... duh, maar kijk uit dat er geen remvloeistof op de blokken komen of ander spul. Hiermee kun je de blokken goed naar zijn grootje helpen. De groeven in de schijf zullen het probleem niet zijn, alleen weet ik niet hoe vaak je biked want naarmate de remmen wat meer inslijten gaan ze ook beter remmen. Zijn je schijven vetvrij? (ff met spiritus schoonmaken).

Tevens kan er inderdaad lucht in de leiding zitten. Bouwt de druk zich op naarmate je langer aan een stuk remt? Ontluchten is dan het advies. Als dat allemaal niet werkt zou ik nieuwe blokken proberen of proberen de blokken te reinigen met remmenreinger of uitkoken. Een stuk schuurpapier en de remblokken opschuren wil ook wel eens helpen.

succes

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » za sep 04, 2004 8:23 pm

Aan de krassen op de schijf kan het niet liggen, eens de remblokken erop ingeremt zijn heb je zelfs meer oppervlakte op je schijf, dus zou je beter moeten remmen.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » za sep 04, 2004 9:08 pm

merk je in het terrein ook dat je minder remkracht hebt? zo ja dan grotere schijven monteren. alhoewel Magura dan geen garantie meer geeft.
zo nee , lekker door fietsen me thuidige set-up

Arno

Bericht door Arno » zo sep 05, 2004 6:55 pm

Bedankt voor de reacties,

ik merk wel dat ik in het terrein minder remkracht heb, maar denk niet dat ik grotere schijven moet/ga monteren, remkracht is gewoon minder geworden maar was eerst wel goed dus grotere zijn niet nodig.
heb al iets van 700-800 km. gereden dus lijkt mij dat de remblokken dan wel ingesleten moeten zijn en het zijn de originele remblokken. Lijkt mij dat die eerder te zacht ( sneller op dus $$ voor Magura en veel remkracht ) als te hard ( omgekeerde redenen van zachte remblokken ) zijn. Ik hou ze ook echt vetvrij, daar is dat Cyclon-spul voor gemaakt.
Ik ben nog niet veel wijzer waar het aan zou kunnen liggen ( no disrespect tegenover degenen die antwoordden ) dus zal eens aan de slag gaan met spiritus, schuurpapier en ze remblokken uitkoken en binnenkort bij servicebeurt laten ontluchten.

Thanx, en andere tips blijven natuurlijk welkom, ook over het terugzetten van je wiel ( blokken lopen dan vaak aan en krijg het moeilijk afgesteld ) !

out, Arno

Caramba

Bericht door Caramba » zo sep 05, 2004 7:53 pm

Ik heb laatst de remblokken van mijn Hope Mini achterrem naar de tering geholpen door m"n remschijf en blokken "schoon" te maken met (auto)remmenreiniger. Dat doe ik dus nooit meer! De remkracht na de schoonmaakbeurt was nog maar 1/4de van daarvoor. Ik wilde ze overigens schoonmaken, omdat m"n achterrem nogal piepte. De piep is nu wel weg, maar de remkracht daarmee ook >:(

Mijn advies: plaats eens nieuwe remblokjes en kom er daarna nooit meer aan, totdat je blokken op zijn.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » ma sep 06, 2004 8:15 pm

Klopt wat is het nut dan ook van je remmen reinigen met remmenreiniger?!? Trouwens je afdichtingen kunnen er ook niet altijd even goed tegen. Moraal van het verhaal nieuwe remblokken monteren, goed inrijden en alleen je remmen schoon maken met water als je je bike poetst.

BLRacing

Bericht door BLRacing » ma sep 06, 2004 8:39 pm

Probeer de remblokken eens uit te koken in een pannetje met water. gegarandeerd dat dit effect heeft. Bij mij in iedergeval wel.

Dat zogenaamde professionele autoremmenreiniger/brakecleaner is een zeer giftig goedje. Kijk hier verdomd goed mee uit. Ik zou het zoiezo niet gebruiken voor onze remmen. Tevens tast het alle afdichtingen aan. Ook van je naven. Ik gebruik een een remmenreiniger dacht ik van Cyclon ofzo. En het werkt goed. Maar zorg ervoor dat je het spul eerst laat verdampen en daarna met een schoon doekje er over heen. ;)

Arno

Bericht door Arno » di sep 07, 2004 2:06 pm

Zoals ik al in mijn SP schreef ( :P ) gebruik ik alleen Cyclon remmenreiniger, dus dat kan denk ik niet de veroorzaker van mijn probleem zijn. Autospul gebruiken is imo niet zo smart nee, je neemt je fiets toch ook niet mee in de autowasstraat ? Alhoewel, na het fietsen met dit weer: lekkerrrrrrr !

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » di sep 07, 2004 2:47 pm

Gewoon niet van die agressieve troep gebruiken, nieuwe blokken erin, goed inrijden en hooguit schoonmaken tijdens het poetsen met water. Is verder ook niet echt nodig volgens mij om je remmen te reinigen.

Crash

Bericht door Crash » wo sep 08, 2004 10:42 pm

umh tjas ik heb mn remblokken weleens schoongemaakt met dubro (afwasmiddel) werkt perfect hoor ;)

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » do sep 09, 2004 3:06 pm

Ik hier, zei de gek, gebruik zo nu en dan wel eff een beetje remreiniger, maakt goed schoon hoor. Remkracht gaat er niet van weg bij mij, misschien heel even dan. Maar misschien moet k er toch mee oppassen, tis idd redelijk agressief op alles. Maar 1 ding is zeker het maakt GOED schoon!

Toch vind k het een gek verhaal, Louises moeten toch echt wel beter remmen dan de HS-33 en iig niet merkbaar minder.. Kzou eerst nagaan of de rem goed ontlucht is, of dat er de juiste hvlheid remvloeistof in zit. (kzeg maar wat hoor) en misschien zelfs een goede bikeshop ernaar laten kijken. Was bij mijn marta SL ook eff nodig, al was dat om andere redenen. laatste is misschien eff contact opnemen met magura, die kunnen er misschien meer van zeggen :)

Cubeman

Bericht door Cubeman » do sep 09, 2004 4:29 pm

Leg anders je remblokken ff een nachtje in een bakje met gedenaturaliseerde (96%) alcohol.(verkrijgbaar bij de drogist)
Ook ff je remschijf zo schoonmaken met een doekje en 96% alcohol.
Werkt perfect, geheel vetvrij en laat geen restjes achter.
Ik heb zo een keer m"n remblokken schoon gemaakt nadat er wat olie op was gekomen.
Kost niks en werkt perfect!

ramon73

Bericht door ramon73 » do sep 09, 2004 5:07 pm

Waar denken jullie dat remmenreiniger voor gemaakt is? Voor de ramen mee te lappen?
Blokjes uit de klauw halen en die schoonmaken met remmenreiniger, eventjes wachten totdat de reiniger volledig verdampt is voordat de blokjes weer teruggezet worden.
Overigens is remvloeistof veeel aggresiever dan remmenreiniger en als dat je seals niet aantast....dan ook remmenreinger niet. Let met remmenreiger wel goed op is de buurt van lagers, het is een hele sterke ontvetter.
Overigens hoeft je dit zelden te doen, alleen als je echt zwaar door de bagger ben gegaan (normaal helpt schoon water dan al voldoende) of er olie op gekomen is.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » vr sep 10, 2004 12:25 pm

ramon73 schreef:
Waar denken jullie dat remmenreiniger voor gemaakt is? Voor de ramen mee te lappen?
Blokjes uit de klauw halen en die schoonmaken met remmenreiniger, eventjes wachten totdat de reiniger volledig verdampt is voordat de blokjes weer teruggezet worden.
Overigens is remvloeistof veeel aggresiever dan remmenreiniger en als dat je seals niet aantast....dan ook remmenreinger niet. Let met remmenreiger wel goed op is de buurt van lagers, het is een hele sterke ontvetter.
Overigens hoeft je dit zelden te doen, alleen als je echt zwaar door de bagger ben gegaan (normaal helpt schoon water dan al voldoende) of er olie op gekomen is.

Goh Ramon ben je nu zo dom of heb er voor gestudeerd?!?
Afdichtingen zijn afhankelijk van de remvloeistof b.v. bij de DOT varianten van Viton gemaakt zodat ze niet "oplossen" echter remmenreiniger is weer wat anders met andere eigenschappen. Lees anders maar eens de gebruikshandleiding van remmenreiniger daar staat vaak wel wat op van pas op met afdichtingen.

Rob G

Bericht door Rob G » vr sep 10, 2004 6:50 pm

Mag ik heel even vragen waarom je de XT"s die er origineel opzaten eraf hebt gegooid voor die lauwe bucht van magura????????? ???

Magura is haar naam als brake people aardig aan het verzieken met die louise"s van de laatste tijd..... niets anders dan problemen, en jaaaaa ik spreek uit ervaring. Kan zo 5 gevallen opnoemen met hetzelfde probleem....

En magura (en shimano) werkt met mineraal olie...... weinig agressief dus..... remreiniger is rotzooi! afblijven!

Arno

Bericht door Arno » vr sep 10, 2004 8:00 pm

Nou, omdat ik goede ervaringen had met Magura, en over de XT"s van 2004 niets dan lauwe of slechte ervaringen hoorde... En al helemaal geen Dual Control"s wil !!

El Captaino

Bericht door El Captaino » zo sep 12, 2004 9:51 am

Met de Xt dualcontrol disk is echt niks mis, ze remmen super :) en omhoog schakelen gaat super snel ;D

Arno

Bericht door Arno » zo sep 12, 2004 10:53 am

Dahaag, on topic please :?

Plaats reactie