Laten we de vraag eens hier stellen:
Ik ben van plan m"n oude racefietswielen een nieuw leven te geven als wielen voor m"n fixed-to-be
Klein probleempje hierbij: De naven (Mavic Paris Gao Dakar) hebben een as die in industrie lagers is geperst. Dus de as verplaatsen en dan redishen lijkt dus niet door te gaan . . .
Kan de as gewoon "verplaatst" worden met behulp van een hamer en voorzichtig tikken. Kan ik de as evt omgedraaid monteren ???
Iemand ideeen hierover? Zou prettig zijn, want wielen en naven zijn nog prima....
Mavic naven
Moderator:Beheerders
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Re:Mavic naven
Is het deze?
[edit]Dit werkt dus niet.. [/edit]
[edit]Dit werkt dus niet.. [/edit]
je ken je lagers eruit laten persen, vraag me alleen niet waar
welke? ;D
Dit is "m:
Dit is "m:

De enigste mogelijkheid die je hebt, is een nieuwe as draaien.
Alle naven met vaste lagers werken in principe op de zelfde wijze.
Het gedeelte van de as dat zich tussen de lagers bevind, is dikker als de uiteinden.
De tussen maat is zo gekozen dat er bij het opsluiten geen axiale kracht op de lagers wordt gezet.
Bij wat primitivere naven, zou ik me ook voor kunnen stellen dat er een tussen bus is gebruikt, maar ik betwijvel of Mavic zich hier toe verlaagt.
Het gedeelte van de as dat zich tussen de lagers bevind, is dikker als de uiteinden.
De tussen maat is zo gekozen dat er bij het opsluiten geen axiale kracht op de lagers wordt gezet.
Bij wat primitivere naven, zou ik me ook voor kunnen stellen dat er een tussen bus is gebruikt, maar ik betwijvel of Mavic zich hier toe verlaagt.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
stepper schreef:
De enigste mogelijkheid die je hebt, is een nieuwe as draaien.
Mee eens