tijd voor kookles

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

sp0nky
tijd voor kookles

Bericht door sp0nky » do okt 14, 2004 9:30 pm

Hey,

Ik rijd met hayes schijfremmen. Nu is het geval dat mijn voorste blokken vies of vettig zijn waardoor de remkracht niet meer optimaal is. Nu heb ik ooit ergens gehoord dat je je blokken schoon kan koken waardoor het vet en bagger los komt.

Is het waar? en zo ja, hoe te werk te gaan.

Thanx
Ronald

Bakkersma

Re:tijd voor kookles

Bericht door Bakkersma » vr okt 15, 2004 8:15 am

Koken?? Niet doen. Gewoon een proffessionele remmenreiniger / metal parts cleaner gebruiken (bijvoorbeeld van Castrol). Te verkrijgen in de beter automateriaalen zaak.

Greetzzz KLAAS

Luc

Bericht door Luc » vr okt 15, 2004 10:08 am

Koken werkt goed, zelf al enkele keren gedaan met perfect resultaat. Was wel met gesinterde Hope blokjes. Let er wel op dat je het pannetje volledig leeg laat koken, zodat de blokjes echt goed uitdrogen.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » vr okt 15, 2004 11:10 am

En als je remmenreiniger gaat gebruiken haal dan je blokken uit je remklauwen, omdat remmenreiniger behoorlijk agressief kan zijn en je afdichtingen aan kan tasten.

Gast

Bericht door Gast » vr okt 15, 2004 1:24 pm

onder de kraan met een sopje doet wonderen. Gewoon wat wasmiddel en goed schrobben! Daarna even inremmen en het werkt weer (als het goed is ;D)

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » vr okt 15, 2004 2:27 pm

En goed uitspoelen na afloop anders krijg je schuimende remmen in de regen. ;D

BLRacing

Bericht door BLRacing » vr okt 15, 2004 7:36 pm

Is een uitstekende manier van reinigen. Wel helemaal laten droogkoken en natuurlijk in een pannetje en niet in een waterkoker ;D ;D

ramon73

Bericht door ramon73 » zo okt 17, 2004 1:15 pm

Blokken uit de klauwen halen is beter, maar hoeft niet. Remvloeistof is nog aggresiever dan remmenreiniger, dus de dichtingen kunnen er zeker tegen.
Overigens gebruiken wij in de firma Motip remmenreiniger die volgens de leverancier rubber niet aantast. Nou weet ik niet zeker of de dichtingen in de remklauw van rubber zijn, maar toch.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » zo okt 17, 2004 3:51 pm

Beste Ramon reinig jij maar lekker je blokken in de remklauw. Kun je gelijk nieuwe afdichtingen bestellen!!!
Er zijn ook merken met minerale olie zoals Shimano/Magura deze olie is dus niet agressief zoals de DOT varianten.
Kijk anders voor de zekerheid maar eens op de spuitbus/ verpakking van diverse remmenreinigers.
Btw er hier als eens eerder een topic over geweest en daar waren eer ook meerdere personen die bevestigden dat remmenreiniger niet altijd even goed is voor de afdichtingen.

Sven

Bericht door Sven » zo okt 17, 2004 4:42 pm

Jongens, waarom koken of remmenreiniger als je ook eventjes met een grof vijltje de (verglaasde) bovenlaag eraf kunt halen?

Ik doe dat om de 4 tochten bij de blokken van m"n marta Sl en je krijgt je rem gewoon weer volledig terug...

Bruno

Bericht door Bruno » zo okt 17, 2004 10:01 pm

Remmenreiniger op blokken doen helpt niet want dat ontvet een oppervlak en is dus goed om je schijven te ontvetten maar het drijft geen olie uit remblokken. afvijlen kan ook niet omdat de olie of het vet er in trekt dus bovenste laag wegvijlen is geen oplossing (bij verglaasde blokken wel natuurlijk), enige wat je kan doen is dus uitkoken of nieuwe blokken steken.

Sven

Bericht door Sven » ma okt 18, 2004 7:38 am

En daarbij, je bent ook erg lomp als je vet op je schijfjes krijgt... :-*

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » ma okt 18, 2004 9:24 am

Btw even een andere vraag hoor, ik hoor regelmatig mensen over vette of verglaasde blokken. Kan dit ook afhankelijk zijn van factoren zoals b.v.: gewicht, rijstijl, soort tochten die gereden worden, type remmen of zo?!?
Zelf heb ik met mijn XT dergelijke problemen nooit gehad namelijk.
En toch heb ik mijn schijven wel eens blauw gereden, dus remmen moeten ze wel.

Sven

Bericht door Sven » ma okt 18, 2004 2:05 pm

Ligt aan de manier van onderhoud en manier van remmen.
Als jij lang slepend gaat remmen verglaast de zooi snel.
Als jij bij het smeren van je gedoe effe onvoorzichtig de spuitbus hanteert, krijg je vanzelf vet erop.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » ma okt 18, 2004 2:35 pm

Hmm weet ik niet, in Italie zijn afdalingen waar je wel moet blijven remmen(slepend) en toch geen verglazing. Kan het evt. ook aan het soort remmen of remblokken liggen?!? Ik doe gemiddeld meer dan 1 jaar met een setje blokken voor dat ze versleten zijn. Tussentijds nooit dergelijke problemen gehad zoals boven beschreven.

Sven

Bericht door Sven » ma okt 18, 2004 3:07 pm

Jumping Hansje schreef:
Hmm weet ik niet, in Italie zijn afdalingen waar je wel moet blijven remmen(slepend) en toch geen verglazing. Kan het evt. ook aan het soort remmen of remblokken liggen?!? Ik doe gemiddeld meer dan 1 jaar met een setje blokken voor dat ze versleten zijn. Tussentijds nooit dergelijke problemen gehad zoals boven beschreven.

In Italië rem je hendig anders dan hier. Dit jaar nog uitgeprobeerd. ;) Slepend remmen bedoel ik mee lichtjes aan laten lopen, niet zoals in Italië dat je slepend remt om echt je snelheid binnen de perken te houden.

Over de remblokjes: doe nu 1 jaartje met marta SL blokken, de originele, en ze zijn me 1 keer verglaasd.

Black Tragic

Bericht door Black Tragic » ma okt 18, 2004 5:35 pm

Als je je remmen laat slepen stook je je schijven blauw!
Slepen moet je vermijden door je remmen te lossen waar mogelijk en vervolgens bij te remmen.
Verglaasde rembloken kun je best even met een veil aanpakken.
En als je olie of dergelijke op je blokken hebt, kun je ook eens proberen om het met modder eraf te krijgen.

HUGO©

Bericht door HUGO© » ma okt 18, 2004 7:19 pm

ik heb ook is olie op men hayes gehad .
Ik heb die blokken uit pure wanhoop met een bunzenbrander in de hens gezet.
en wat denk je?? Ze remde weer als nieuw.
Dit was ong. een dik half jaar geleden en ik rij nog steeds met dezelfde blokken!!

sp0nky

Bericht door sp0nky » ma okt 18, 2004 7:37 pm

Damn, hoop reacties. Thanx.
Ik heb mijn blokken met water en zeep schoongemaakt. helaas. ik ga ze opschuren en een nachtje in de wasbenzine laten weken. Dat ontvet ook goed. Even kijken of dat wat uithaalt. Mocht ook dit niet werken gaan ze samen met een eitje de pan in.

Volgens mij heb ik een combi van glazige en vieze blokken zo te horen. nadat ik ze schoon gemaakt had met zeep was de bagger weg, maar waren ze wel aan de glimmende kant. Opschuren en ontvetten lijkt me een goeie optie.

De slijtage zal wel iets te maken hebben met je rijstijl. Ik rijd puur street met mijn *bike en rem voornamelijk kort en krachtig met mijn remmen. mischien dat het daarmee te maken heeft. je weet maar nooit.

greetz
Ronald

* http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=320974 ps. de stickers zitten niet meer op de velgen.

Bruno

Bericht door Bruno » ma okt 18, 2004 10:50 pm

sp0nky schreef:
Damn, hoop reacties. Thanx.
Ik heb mijn blokken met water en zeep schoongemaakt. helaas. ik ga ze opschuren en een nachtje in de wasbenzine laten weken. Dat ontvet ook goed. Even kijken of dat wat uithaalt. Mocht ook dit niet werken gaan ze samen met een eitje de pan in.

Met wasbenzine ben je ook verkeerd bezig hoor, dat laat een film achter, is dus ook niet goed om je schijven mee te ontvetten. Ga ergens remmenreiniger halen of haal isopropylalcohol bij je apotheker als ontvetter.
Toch maar die pan in dan, smakelijk

sp0nky

Bericht door sp0nky » ma okt 18, 2004 11:04 pm

hmm geen wasbenzine dus. Ik heb geloof ik nog wat apotheekalcohol liggen. Slokje voor mij en een slokje voor de blokjes dus.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » di okt 19, 2004 3:46 pm

Of thinner dit is ook vet/ olievrij en laat ook geen waas/ film achter.
Rigoreuze oplossing --> nieuwe blokken plaatsen.

Sven

Bericht door Sven » di okt 19, 2004 3:47 pm

Of even met de gasbrander uitkoken. Geen panschade, geen boze moeders. :-*
Wel natuurlijk in de bankschroef uitkoken he!!

KoeniE

Bericht door KoeniE » di okt 19, 2004 5:25 pm

ik doe 2500+ km met mijn martha SL blokken... ik doe niet meer dan remmen reiniger er af en toe tussen spuiten (al voor het 3e jaar) en geen enkele lekkage gehad nu en vroeger met deze remmen...

Koen

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » wo okt 20, 2004 8:43 am

Heb afgelopen jaren met mijn XT ongeveer 4000 km gereden. Ik moet er bij zeggen dat ik ook maar 63 kg. weeg en dat maakt een heleboel verschil.

Plaats reactie