Single speed XC

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Gast
Single speed XC

Bericht door Gast » do okt 07, 2004 4:44 pm

Op mijn freeride bike heb ik nu al een tijdje singlespeed maar nu denk ik er aan om ook mijn XC bak om te gooien naar SS. Is er mee te rijden in een terijn als Schoorl of zijn versnellingen een must?

Xtuv

Re:Single speed XC

Bericht door Xtuv » do okt 07, 2004 8:54 pm

Je kan het natuurlijk altijd zelf eens uitproberen door een rit NIET te schakelen, (ook niet per ongeluk :P) kun je meteen kijken welk verzet je "t prettigst vind.

Persoonlijk lijkt mij Schoorl op een SS erg lastig.. maar ik heb dan ook nog geen echte SS ervaring.. lijkt me wel leuk! (maar niet ideaal..)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr okt 08, 2004 7:07 am

Kerensky van hier rijdt veel op Schoorl, altijd SS.

Gast

Bericht door Gast » vr okt 08, 2004 4:54 pm

Lijkt me wel een kik om echte parcours SS te rijden ;D Is idd een goede tip om gewoon een keer niet te schakelen als test, was ik zelf niet opgekomen. Thanx

Xtuv

Bericht door Xtuv » vr okt 08, 2004 5:39 pm

Misschien je shifters even in een onmogelijke stand zetten zodat je niet per ongeluk gaat schakelen.. :P

Hubert !

Bericht door Hubert ! » vr okt 08, 2004 6:14 pm

Heb vorige week Schoorl gereden op SS. Goed te doen !

Pottser

Bericht door Pottser » vr okt 08, 2004 8:59 pm

In tegenstelling tot wat je zou verwachten is singlespeeden eigenlijk pas leuk als er geklommen en afgedaal moet worden. Bij vlakke parcoursen heb ik minder lol op mijn singlespeed. Bij "nooit-vlakke" ritten heb je geen last van de lagere topsnelheid. Klimmend veel staan en niet opgeven. Op de afdalingen lekker laten lopen. Dat is volgens mij het leuke van singlespeeden. Deze ritten geven je het echte singlespeedgevoel. Ik rijd mijn singlespeed wel met een relatief lichte versnelling, maar rijd deze dan ook overal. Limburg, Ardennen of Sauerland is dan prima te doen. Schoorl is dus zeker geen probleem op een singlespeed.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » vr okt 08, 2004 10:19 pm

Xtuv schreef:
Persoonlijk lijkt mij Schoorl op een SS erg lastig.. maar ik heb dan ook nog geen echte SS ervaring.. lijkt me wel leuk! (maar niet ideaal..)

SS is ook niet ideaal.... :D

[sub]maar wel lekker.[/sub]

Rigard
Contacteer:

Bericht door Rigard » do okt 14, 2004 10:43 am

Meestal start men met een 2 op 1 verhouding, 32-16 of 36-18.

Ervan uitgaand dat je een "standaard" shimano crankset hebt, heb je dus een 32er voor, pak dan achter iets van de 15 tot 18 tands en probeer het uit.

Ik rij zelf bijna altijd met 34-16t, tenzij we naar Plons county gaan, dan pak ik 34-18t.

Met 34-16 rij ik Zoetermeer redelijk makkelijk.

R.

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » za okt 16, 2004 9:33 am

t lijkt me eigenlijk dat niet schakelen met een fiets die wel versnellingen heeft niet helemaal te vergelijken is met SS. een SS heeft natuurlijk aanzienlijk minder gewicht dan, de gewone bike. geen shifters, geen deraiileurs geen cassette. Of niet? kben natuurlijk geen ervaren ssér maar t lijkt me zo :-[

Xtuv

Bericht door Xtuv » za okt 16, 2004 10:01 am

FREAKaZOID schreef:
t lijkt me eigenlijk dat niet schakelen met een fiets die wel versnellingen heeft niet helemaal te vergelijken is met SS. een SS heeft natuurlijk aanzienlijk minder gewicht dan, de gewone bike. geen shifters, geen deraiileurs geen cassette. Of niet? kben natuurlijk geen ervaren ssér maar t lijkt me zo :-[

Dat zal best een kilo schelen ja.. maar of dat nou zo"n wereld van verschil is.. :P

rene

Bericht door rene » za okt 16, 2004 11:51 am

Grootste verschil is nog het niet meer rammelen van een achterderailleur ;D

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » zo okt 17, 2004 8:44 am

FREAKaZOID schreef:

Volgens mij is het ook niet de manier om het te proberen. Gewicht en de looks maken het tussen de oren een wereld van verschil. En idd heb je geen gerammel eer aan je hoofd, op weg naar de track over de weg moet je wel spinnen en kun je niet stieken even opschakelen..

Proberen? Gewoon een keer je fiets ombouwen. Ben je lekker aan het sleutelen, leer je nog wat van en daarna kun je het echte singelspeed gevoel ervaren ;)

rrrrrrrrrr

B@rt

Bericht door B@rt » zo okt 17, 2004 1:57 pm

JJ schreef:
[
FREAKaZOID schreef:
En idd heb je geen gerammel eer aan je hoofd, op weg naar de track over de weg moet je wel spinnen en kun je niet stieken even opschakelen..

Proberen? Gewoon een keer je fiets ombouwen. Ben je lekker aan het sleutelen, leer je nog wat van en daarna kun je het echte singelspeed gevoel ervaren ;)

rrrrrrrrrr

Ik heb gisteravond mijn cassette vervangen door een hand vol spacers, m"n ketting ingekort en de rest voor laten zitten (2 bladen en de derailleur). Ik rij nu al een tijdje SS en het enige wat me iets tegenvalt is dat ik bij vlakke stukken m"n geared buddy"s niet bij kan houden.

Dat kan nu wel. Om over de weg naar het bos te rijden schakel ik 44x17 en in het bos stap ik over naar 34x17. Op de vlakke stukken pak ik dan weer 44x17 en dan kan ik prima bij blijven! :D

Ik had eerst 48x15 en 34x 15 maar dat was toch net iets te veel van het goede ;)

Het is niet helemaal meer puur ss-en maar wel leuk. Meer double-speeden dus eigenlijk. Maar als ik alleen rij, pak ik toch weer een ss-je!

B@rt

Bericht door B@rt » zo okt 17, 2004 1:58 pm

Ik heb gisteravond mijn cassette vervangen door een hand vol spacers, m"n ketting ingekort en de rest voor laten zitten (2 bladen en de derailleur). Ik rij nu al een tijdje SS en het enige wat me iets tegenvalt is dat ik bij vlakke stukken m"n geared buddy"s niet bij kan houden.

Dat kan nu wel. Om over de weg naar het bos te rijden schakel ik 44x17 en in het bos stap ik over naar 34x17. Op de vlakke stukken pak ik dan weer 44x17 en dan kan ik prima bij blijven! :D

Ik had eerst 48x15 en 34x 15 maar dat was toch net iets te veel van het goede ;)

Het is niet helemaal meer puur ss-en maar wel leuk. Meer double-speeden dus eigenlijk. Maar als ik alleen rij, pak ik toch weer een ss-je!

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma okt 18, 2004 11:39 am

B@rt, jij mag blij zijn dat je zadel weer op de juiste hoogte blijft staan... ;)

B@rt

Bericht door B@rt » ma okt 18, 2004 10:19 pm

Ehhh..... mijn zadel???

Zakte dat dan...? Fris m"n geheugen effe op....

Bedoel je m"n probleempje met de bracketpot van de C"dale? Nou dat is nu opgelost. Er zit nu een massief stuk alu in ipv een gatenkaas. Nu blijft de ketting in iedergeval weer op spanning.

Maar m"n zadel...... ??? ??? ??? ??? ???

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di okt 19, 2004 6:09 pm

gelukkig hebben sommige mensen boutjes bij zich ;)

B@rt

Bericht door B@rt » di okt 19, 2004 7:16 pm

oooo ja! Man, dat was nog eens service! Nog bedankt he...!

Fietsie bevalt wel, rijdt prima. Hij staat nu op zolder van z"n oude dag te genieten.

Greetz!

Plaats reactie