Votec vorken
Moderator:Beheerders
-
Eej Mensen,
ff een Vraagje, heeft er hier iemand ervarig met de nieuwe votec vorken, GS 6 (classic) heten die geloof ik.
Het zijn XC vorken toch? (alleen dan met een DH uiterlijk)
Kun je zo een vork op een S-works HT zetten of zijn ze daar absoluut niet voor bedoeld?
Ben zelf niet bekend met die vorken, maar ik vind ze er gaaf uitzien, weer eens wat anders. (voor XC dan)
Alvast bedankt,
Chris
ff een Vraagje, heeft er hier iemand ervarig met de nieuwe votec vorken, GS 6 (classic) heten die geloof ik.
Het zijn XC vorken toch? (alleen dan met een DH uiterlijk)
Kun je zo een vork op een S-works HT zetten of zijn ze daar absoluut niet voor bedoeld?
Ben zelf niet bekend met die vorken, maar ik vind ze er gaaf uitzien, weer eens wat anders. (voor XC dan)
Alvast bedankt,
Chris
Re:Votec vorken
Ik heb zelf een GS4, volgens mij is het binnenwerk nog steeds hetzelfde maar heb de indruk dat de seals wel nog verbeterd zijn. Het kan evt in je HT, Votec maakt zelf immers ook HT (heb er zo een). Wat de Classic betreft is de simpelste versie, werkt met elastomeren (en veer?) Als je een licht gewicht wilt moet je voor de Air plus gaan. zit op ongeveer 1.7kg als ik het goed heb. Is lucht geveerd en gedempt, met de mogelijkheid van je veerweg traploos in te stellen van 20 tot 140 dacht ik dmv een knop bovenaan de vork. Is dmv een klep tussen 2 luchtkamers of zoiets, je zet die open drukt dan de vork tot op de gewenste veerweg in en zet de kamer weer dicht. Verder zijn ze simpel in onderhoud dat je het bijna in je living kan doen.
Spijtig dat ze de SC-1 niet meer maken, was wel iets voor in je HT, SC vork met max. 100mm, carbon buitenpoten. Ik vind het iig super vorken voor XC/tour qua werking (voor de luchtgeveerde iig)
Spijtig dat ze de SC-1 niet meer maken, was wel iets voor in je HT, SC vork met max. 100mm, carbon buitenpoten. Ik vind het iig super vorken voor XC/tour qua werking (voor de luchtgeveerde iig)
Praat eens met de jongens van www.born-fietsen.nl. Alle drie rijden zij op al hun Votecs de verschillende Votec vorken. Zij kunnen je de meeste informatie geven over die dingen...
- Xircuit
- Contacteer:
Als ik het goed heb zit er tegenwoordig Marzocchi techniek in de Votec vorken.
Of pis ik nou compleet naast de pot?
-
Als je van zulke voorveringen houdt moet je ook eens kijken op:
www.acros.de.
Ik ben zelf in een aantal winkels in Duitsland geweest om daar over Storck wat te weten te komen en hadden het ook over Votec. In 1 winkel vertelde men mij dat ze betere ervaringen hadden met Acros dan Votec. Volgens hen lopen ze wat achter qua techniek? Nu is dit misschien een eenzijdig beeld maar toch.
Voor meer info:
www.benelux-bikes.nl .
De Mamba Fr kost 818 Euro inclusief stuurpen en stuur en schijnt echt oke te zijn. Alleen moet je je afvragen ofdat het echt geschikt is voor XC. Detail?
groet,
Bulle
www.acros.de.
Ik ben zelf in een aantal winkels in Duitsland geweest om daar over Storck wat te weten te komen en hadden het ook over Votec. In 1 winkel vertelde men mij dat ze betere ervaringen hadden met Acros dan Votec. Volgens hen lopen ze wat achter qua techniek? Nu is dit misschien een eenzijdig beeld maar toch.
Voor meer info:
www.benelux-bikes.nl .
De Mamba Fr kost 818 Euro inclusief stuurpen en stuur en schijnt echt oke te zijn. Alleen moet je je afvragen ofdat het echt geschikt is voor XC. Detail?
groet,
Bulle
Ik ben minder te spreken over Votec vorken, eerlijk gezegd daarbij dat ik er nog niet mee heb gereden, maar ik heb er al genoeg lek gezien, waar de olie bij de vorkpoten eruit liep... Heeft toch een indruk achtergelaten waarvan ik zeg dat ik geen votec hoef.
Xircuit™ schreef:
Als ik het goed heb zit er tegenwoordig Marzocchi techniek in de Votec vorken.
Is alleen de GS-6 FR, heeft een Marzocchi dempingcartridge, de andere hebben nog steeds het bestaande binnenwerk, alleen hebben ze in hun gamma gesnoeid, de Air-s en Air² bestaan niet meer, enkel nog Classic en Air+
@ D"n Helle: Er zit amper olie in een Votec vork en dan nog enkel wat in de binnenpoten voor smering van de O-ringen (bij de luchtvorken, de classic werkt enkel met veer/elastomeer en vet voor smering, de nieuwe FR werkt wel met een oliecartridge), in totaal maar 40Ã 50ml zou ni weten waar die kan gaan lekken ??? En als ze zou gaan lekken heb je luchtverlies en zou ze dus niet meer werken! Wat wel is, je krijgt zo een beetje afscheiding van vet aan de seals, wat dus ringen achterlaat op je binnenpoot, maar dat kan echt geen kwaad, seals zijn iig perfect, komt niks door naar binnen. De bushings worden gesmeerd met vet, gebruik zelf altijd Prep-M van Manitou, is echt supergoed vet om die vorken te smeren omdat het ook vrij dun is.
De olie is geen olieverlies maar vet van de binnenpoten (die moeten gesmeerd)
Ikzelf heb een gs5air s en heb ook vet op de vorkpoten terwijl de vork zonder olie werkt. (vering: veer , demping: lucht en geen olie)
Best tevreden over de vork al vind ik ze iets minder geschikt voor free-ride.
Voor xc zeker te overwegen.
Ikzelf heb een gs5air s en heb ook vet op de vorkpoten terwijl de vork zonder olie werkt. (vering: veer , demping: lucht en geen olie)
Best tevreden over de vork al vind ik ze iets minder geschikt voor free-ride.
Voor xc zeker te overwegen.
ik was blijkbaar wat later Bruno.

Yep, was je net voor ;D
Het is volgens mij toch het interessantste om ineens voor de Air+ te gaan, hun luchtvorken werken echt supergoed, in mijn ogen is de classic toch wel te duur voor wat je krijgt. De meerprijs is de air+ echt wel waard.
Het is volgens mij toch het interessantste om ineens voor de Air+ te gaan, hun luchtvorken werken echt supergoed, in mijn ogen is de classic toch wel te duur voor wat je krijgt. De meerprijs is de air+ echt wel waard.
ik heb ruim 4 jaar met een Votec GS4 gereden.
Beviel uitstekend op de later bijgekochte demper na die ging stuk MAAR werd onder garantie vervangen door ene toch minder goed werkende luchtdemper.
Dit model wa sin veerweg instelbaar tussen 80 en 140mm dus passend voor een hardtail
De GS6 schijnt echt een heel ander binnenwerk te hebben want door Marzocchi gemaakt.
Beviel uitstekend op de later bijgekochte demper na die ging stuk MAAR werd onder garantie vervangen door ene toch minder goed werkende luchtdemper.
Dit model wa sin veerweg instelbaar tussen 80 en 140mm dus passend voor een hardtail
De GS6 schijnt echt een heel ander binnenwerk te hebben want door Marzocchi gemaakt.
The Pyreneeën King schreef:
AGAIN: dat geldt enkel voor de FR versie

de classic en air+ werken nog steeds hetzelfde als vorige modellen.
Het zijn wel heel mooie vorken, maar ik vind persoonlijk de echte "VOTEC" look er wat af zijn doordat de buitenpoten uit 1 stuk zijn en de binnenpoten ook meer goudkleurig geanodiseerd zijn en niet meer grijs.