Re:DE ULTIEME TANDEM (nog ff sparen...)

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
De Lars Cuevas
Berichten:1023
Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm
DE ULTIEME TANDEM (nog ff sparen...)

Bericht door De Lars Cuevas » ma nov 01, 2004 8:50 pm

Check this out, de ultieme tandembouwer www.santanainc.com ontwikkelt momenteel de ultieme tandem ;D ;D
Afbeelding
"In development since 2002, the IsoGrid frame is 15-40% lighter than previous tandem frames built from carbon, titanium or aluminum. With it"s revolutionary no-pogo suspension, Santana"s new Dual Moto is the first full-suspension tandem that will outclimb a hard tail...

Comparison weight: 19 lbs per rider (oftewel ~17,2kg totaal!)

Projected specifications include:
IsoGrid double-butted carbon tubing with co-molded titanium ends
Titus fully active Horst-link no pogo rear triangle
1500g Suspension tandem fork
FSA splined Carbon Pro crankarms with 24/38/48 chainring set
Formula self-adjusting hydraulic disc brakes w/ massive 255mm Galfer wave rotors
Maxm Isogrid carbon handlebars
Hadley Racing DH tandem hubs
Terry titanium railed saddles
Reduced weight headset
No extra charge for custom sizing

De wegversie is trouwens al leverbaar:
Afbeelding
"In development since 2002, the Beyond"s IsoGrid frame is 15-40% lighter than previous tandem frames built from carbon, titanium or aluminum. It also establishes new standards for stiffness and comfort.

Comparison weight: 27 lbs 9 ozs (DAT IS MINDER DAN 13 kilo!)

Enhanced specifications include:
IsoGrid double-butted carbon tubing with co-molded titanium ends
Reynolds all-carbon Ouzo Pro Tandem fork with Dura Ace caliper brake
FSA splined Carbon Pro crankarms
Reduced-weight headset and tires
Hadley Racing titanium QR skewers
Terry titanium railed saddles
No extra charge for built-to-order frame with custom sizing and/or side-pull rear brake
Optional Formula rear disc brake is a no-charge substitution
Price: from $9595 ;D ;D

in 1 woord: Übercool.... 8) 8) 8)

Groeten, Lars

Tall Boy Bram
Berichten:1502
Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm

Re:DE ULTIEME TANDEM (nog ff sparen...)

Bericht door Tall Boy Bram » ma nov 01, 2004 9:33 pm

Die Racer is Mjammie mjammie!

Die Crosser is Braak braak.

Wat een lelijk design zeg. Die remmen lijken me een beetje overkill. Kijk op de BP heb ik destijds ook wel eens Ø 250 mm schijven gehad maar bleek niet nodig te zijn. En die BP was notabene nog dik 8 kilo zwaarder....!!!

TBB

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Re:DE ULTIEME TANDEM (nog ff sparen...)

Bericht door Pino » ma nov 01, 2004 9:34 pm

Dat schrijft razendsnel af. Keertje de onderbuis raken (carbon) op een bobbeltje en j ehebt weer een nieuw framepje nodig.
En een 1500 gram vork?
De marketing van Santana is we erg goed.

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Re:DE ULTIEME TANDEM (nog ff sparen...)

Bericht door wictor » di nov 02, 2004 8:08 pm

:o :o :o Allemachtig! Alleen voor die Galfer rotors zou ik er al één willen hebben!

Lars, als je er ééntje bestelt: IK ben voor "05 je mechanicién!

Beter nog: betstel er twee! Moet ik wel even iemand vinden om de hele dag naar mijn rug te staren, maar dat kan wel geregeld worden, hoop ik. ;)

BTW, die ExoGrid buizen worden al een paar jaar door Titus gebruikt. Productiemethode is iets in de zin van: titanium uitsnijden, composietkrullen in de buis leggen, verwerwarmen...en hopen dat alles op z"n plek uitkrult.

Gebruikersavatar
KoeniE
Berichten:2673
Lid geworden op:ma jan 01, 2001 12:00 am

Re:DE ULTIEME TANDEM (nog ff sparen...)

Bericht door KoeniE » di nov 02, 2004 8:13 pm

ze maken ook race achterwielen met shimano race wiel velgen en disc naven uit shimano MTB wielen met 25cm discs (zoals die bovenste) deze stond oa. op eurobike... vraag me af hoe lang je race bandjes hiermee heel blijven...

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Re:DE ULTIEME TANDEM (nog ff sparen...)

Bericht door wictor » wo nov 03, 2004 8:21 am

Als zo"n tandem je wedstrijdfiets is, neem ik aan dat je niet wakker ligt over de kosten van de bandjes. ;)

Serieus: er staat ook flink meer druk op de wielen, dus je kan nog wat harder remmen voordat je gaat slippen (als m"n mechanica kennis me hier niet in de steek laat).

Wat ik me wel afvraag: is er in Nederland een dealer/importeur van Galfer? Ik wil graag een setje 160 rotors hebben voor m"n race-only wielset, en die "05 Mini schijven worden wel heel erg duur...

Gebruikersavatar
Ghostdog - X
Berichten:991
Lid geworden op:wo aug 29, 2001 6:31 pm
Contacteer:

Re:DE ULTIEME TANDEM (nog ff sparen...)

Bericht door Ghostdog - X » wo nov 03, 2004 9:45 am

Afbeelding

WOW! Als je dat achterste zadel plus "zadelpen" er af haalt heb je een soort lowrider waar je helemaal voorop zit. Lijkt dan ook wel op die motoren waarmee ze die steile bergen opgassen om te kijken wie het hoogste komt ;-)

edit:
Zoiets dus ;D
Afbeelding

De Lars Cuevas
Berichten:1023
Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm

Re:DE ULTIEME TANDEM (nog ff sparen...)

Bericht door De Lars Cuevas » wo nov 03, 2004 8:31 pm

Kom op mensen, dat kan creatiever. Wat kunnen jullie allemaal in die lege ruimte paintshoppen?

Tip: Houdt het wel stijlvol aub, het blijft toch een Santana...
Groeten, Lars

ps: een tandem zonder achterrijder rijdt nog niet eens zo slecht, zo is mijn ervaring. Alleen je achterwiel blokkeert wat snel bij het remmen ;D ;D ;D


Gebruikersavatar
dubbelop
Berichten:573
Lid geworden op:wo jun 25, 2003 12:11 pm
Locatie:Amerongen
Contacteer:

Re:DE ULTIEME TANDEM (nog ff sparen...)

Bericht door dubbelop » wo nov 03, 2004 11:37 pm

Voor een lichte racetandem die nog steeds veel kost, maar aanzienlijk minder dan de uiteraard weer zwaar overprijsde Santana: kijk eens bij http://www.ariZonatandems.com. Een full-carbon tandem (wel korte wielbasis) weegt 26,5 pounds. En kost $ 7.150: $ 3.700 voor het frame, $ 3.450 voor een superdeluxe "build kit" met veel Chris King delen en andere goodies.


Tall Boy Bram
Berichten:1502
Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm

Re:DE ULTIEME TANDEM (nog ff sparen...)

Bericht door Tall Boy Bram » do nov 04, 2004 12:02 am

Ghostdog - X schreef:
Afbeelding


Als je nu dat voorste zadel er ook afhaald krijg je een trialtandem... Ook leuk! Saampjes op het achterwiel hoppen of een nosewheelie doen...!

TBB

De Lars Cuevas
Berichten:1023
Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm

Re:DE ULTIEME TANDEM (nog ff sparen...)

Bericht door De Lars Cuevas » do nov 04, 2004 12:05 pm

dubbelop schreef:
Voor een lichte racetandem die nog steeds veel kost, maar aanzienlijk minder dan de uiteraard weer zwaar overprijsde Santana: kijk eens bij http://www.ariZonatandems.com. Een full-carbon tandem (wel korte wielbasis) weegt 26,5 pounds. En kost $ 7.150: $ 3.700 voor het frame, $ 3.450 voor een superdeluxe "build kit" met veel Chris King delen en andere goodies.


HOLYMOLY wat een vette bakken!!!! Arizona>Santana ;D

Lars

Gebruikersavatar
dubbelop
Berichten:573
Lid geworden op:wo jun 25, 2003 12:11 pm
Locatie:Amerongen
Contacteer:

Re:DE ULTIEME TANDEM (nog ff sparen...)

Bericht door dubbelop » do nov 04, 2004 8:18 pm

De Lars Cuevas schreef: [
dubbelop schreef: Voor een lichte racetandem die nog steeds veel kost, maar aanzienlijk minder dan de uiteraard weer zwaar overprijsde Santana: kijk eens bij http://www.ariZonatandems.com. Een full-carbon tandem (wel korte wielbasis) weegt 26,5 pounds. En kost $ 7.150: $ 3.700 voor het frame, $ 3.450 voor een superdeluxe "build kit" met veel Chris King delen en andere goodies.
HOLYMOLY wat een vette bakken!!!! Arizona>Santana ;D

Lars
Voor de mensen die nog niet zelf bij Arizona tandems gekeken hebben: dit is de fiets van 26,5 pound:

Afbeelding

En deze frames zijn ook niet echt naar:

<fotolink weggehaald, want hij is wel érg groot en dan valt er zoveel buiten beeld (bij mij althans). De link is:
http://www.arizonatandems.com/images/Do ... aint_1.jpg

Afbeelding

Smul :D :P



Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Re:DE ULTIEME TANDEM (nog ff sparen...)

Bericht door JJ » vr nov 05, 2004 9:58 pm

DIe met die S&S couplers :o

Waarom zullen ze die cranks niet goed "getimed" hebben staan??

rene
Berichten:781
Lid geworden op:ma aug 20, 2001 8:59 am

Re:DE ULTIEME TANDEM (nog ff sparen...)

Bericht door rene » vr nov 05, 2004 10:00 pm

Misschien net als Biopace: poging "t dooie punt te verminderen.... ::)

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Re:DE ULTIEME TANDEM (nog ff sparen...)

Bericht door JJ » vr nov 05, 2004 10:02 pm

Of zit er voor een kleiner blad?

Is in ieder geval niet fijn in de bochten lijkt me..

rene
Berichten:781
Lid geworden op:ma aug 20, 2001 8:59 am

Re:DE ULTIEME TANDEM (nog ff sparen...)

Bericht door rene » vr nov 05, 2004 10:07 pm

Misschien vond de fotograaf "t mooier de achterste crank achter de framebuis te laten wegvallen? ;D

Gebruikersavatar
dubbelop
Berichten:573
Lid geworden op:wo jun 25, 2003 12:11 pm
Locatie:Amerongen
Contacteer:

Re:DE ULTIEME TANDEM (nog ff sparen...)

Bericht door dubbelop » vr nov 05, 2004 10:11 pm

JJ schreef:
DIe met die S&S couplers :o

Waarom zullen ze die cranks niet goed "getimed" hebben staan??


@René en JJ: sommige tandemstellen hebben een voorkeur voor "out of sync" cranks. Het heeft inderdaad met het dode punt te maken, maar zit m.i. vooral tussen de oren ;)

In de bochten is de ongelijke stand niet zo"n probleem, bij een scherpe bocht moet je toch de binnencranks omhoog zetten. En dat kan bij deze setup ook. In het terrein zou ik deze afstelling beslist niet willen hebben, want dan weet je nooit precies waar de crank van de stoker is ......


Plaats reactie