Bikemotion.nl begint (WINT inmiddesl) opnieuw rechtszaak teg

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Ghostdog - X
Contacteer:
Bikemotion.nl begint (WINT inmiddesl) opnieuw rechtszaak teg

Bericht door Ghostdog - X » vr nov 12, 2004 2:29 pm

http://nu.nl/news.jsp?n=440416&c=57

gedoe zeg. Waarom zou Batavus niet willen dat hun fietsen aan de man gebracht worden?

Mathijs

Re:Bikemotion.nl begint opnieuw rechtszaak tegen Batavus

Bericht door Mathijs » vr nov 12, 2004 2:47 pm

Ik begrijp Batavus wel. Als de mensen zelf hun fiets in elkaar gaan bouwen kan dat wel es fout gaan. Want niet iedereen is een fietsenmakert, en de schade kunnen ze dan wel op Batavus verhalen. Ze willen gewoon het risico lopen om veel schade-claims aan de broek te krijgen.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr nov 12, 2004 3:16 pm

Je weet nooit wat de echte reden is waarom Batavus niet wil leveren, waarschijnlijk idd echt de eis van Euretco, maar hun uitspraak dat ze willen dat fietsen alleen volledig rijklaar verkocht mogen worden is natuurlijk ook erg logisch. Om de volgende uitspraak die op nu.nl te lezen is moet ik dan ook hard lachen om daarna die advocaat uit te schelden voor een grote lul :

Advocaat J. van Rhijn van Bikemotion zegt dat het bedrijf helemaal niet hoeft af te monteren en dat Batavus het argument van het afmonteren als drogreden gebruikt. "Bij de gebruiksaanwijzing bij de fiets staat duidelijk hoe de koper kan afmonteren, met het advies naar de dealer te gaan", aldus Van Rhijn.

Yeah right, een koper die een fiest in elkaar kan zetten, er zullen er vast 1 of twee zijn die dat idd kunnen, maar 99% kan het dus niet. En naar welke dealer gaan ze dan, op advies van de handleiding van de fiets? Idd, naar de dichtstbijzijnde LBS waar ze de fiets dus niet hebben gekocht.

Je kunt aan zo"n klant natuurlijk leuk verdienen door de fiets tegen een ruim tarief goed rijklaar te maken, maar daar wordt op de lange termijn niemand blij van, zeker niet als die mensen ook nog eens service en garantie komen eisen bij de desbetreffende LBS.

"Zaken" als Bikemotion.nl zijn de doodsteek voor de LBS, net als b.v. S-Tec waar al andere topics aan gewijd zijn..

Ghostdog - X
Contacteer:

Bericht door Ghostdog - X » vr nov 12, 2004 3:20 pm

ok op die fiets. Dat wist ik niet (niet helemaal goed gelezen ;-)).
Dan begrijp ik inderdaad dat Batavus niet wil verkopen aan BM.nl

Maar op zich hoeft er niet zo heel veel "opgebouwd" te worden aan die fietsen toch? Stuurtje er op. Misschien een kabeltje hier en daar en dan ben je er wel. Of is het echt een compleet bouwpakket? Met balhoofdset, trapas en al? Iemand ervaring met producten via MB.nl?

adios, Jop

Erikje

Bericht door Erikje » vr nov 12, 2004 3:50 pm

Het is zo simpel....

Die montage kwestie is pure onzin.

Bikemotion brengt de prijzen zodanig om zeep dat voor de rijwielhandelaar geen droog brood meer te verdienen valt (op Batavus) willen ze meekomen met de prijs. Dealers zeggen dan: Meer marge of we nemen Gazelle/Sparta etc. Dus de Batavus fabriek ziet zijn omzet vallen. Niet echt verwonderlijk waarom NMa de afgelopen jaren wat beter in de boeken heeft gekeken....

Erikje

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr nov 12, 2004 4:01 pm

Ghostdog - X schreef:
Maar op zich hoeft er niet zo heel veel "opgebouwd" te worden aan die fietsen toch? Stuurtje er op. Misschien een kabeltje hier en daar en dan ben je er wel. Of is het echt een compleet bouwpakket? Met balhoofdset, trapas en al?

Dat klopt, het is niet veel werk, maar een LBS loopt de fiets wel helemaal nog een keer na, remmen + versnellingen GOED afstellen, alles vastzetten en lucht in de banden. Lijken allemaal logische en makkelijke zaken, maar zijn wel essentieel voor een goed en vooral langdurig goed functioneren van een fiets..

Ghostdog - X
Contacteer:

Bericht door Ghostdog - X » vr nov 12, 2004 4:30 pm

ja ok. maar dat zijn dus wel dingen die je met een beetje standaard gereedschap en een rechterhand ook zelf kan dus. Geen wielen spaken, kranks inbouwen en dat soort zaken.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr nov 12, 2004 4:51 pm

Op het richten van de wielen na, ja.

Mathijs

Bericht door Mathijs » vr nov 12, 2004 7:57 pm

Errug moeilijk is het inderdaad niet, maar als je op je smoel gaat doordat je je stuur niet goed monteert kan je Batavus aansprakelijk stellen. Dat is het punt, naast de omzet die ze mislopen.

Zand er over

Bericht door Zand er over » za nov 13, 2004 12:27 am

het verhaal van afstellen is absoluut niet waar, dat zal batavus namelijk een zorg zijn... Als ze hier echt om gaven dan zouden de LBS"sen ook op examen moeten komen bij Batavus.. pure onzin dus.

Het heeft allemaal met merken te maken. De LBS"sen voeren veelal een of twee van de A merken (gazelle, batavus, giant en sparta) In ruil daarvoor eisen de dealers dat ze het alleen recht binnen een bepaalde regio hebben om dat merk te verkopen en er dus geen andere dealers van het zelfde merk bij komen..
Internet winkels zijn veelal niet regio gebonden en zenden door het hele land. Een internet winkel geeft dus concurentie aan alle dealers. Nu kunnen de dealers hier feitelijk nix aan doen behalve batavus hier op aanspreken met als drijgement het dealerschap op te zeggen.

In het artikel is te lezen dat BM.nl al geen eens dealer is van batavus maar dat echte batavus dealers fietsen door leveren aan BM die ze vervolgens verkoopt.
Batavus heeft er zelf dus absoluut geen problemen mee wie de fietsen verkoopt (elke fiets is er een) maar de dealers hebben dat dus wel

Dit is in de praktijk al een keer voorgekomen met UNION. Dit merk is nagenoeg verdwenen omdat de dealers het in de ban gedaan hebben.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za nov 13, 2004 7:37 am

Dat het pure onzin is zou ik niet willen zeggen, maar wat jij aanhaalt is idd de voornaamste reden: Geld, blijf van mijn handel af.

Het is aan de klant om te besluiten waar hij meer waarde aan hecht: Of Service van een LBS en een hogere prijs, of een goedkoop produkt "zonder" (eenvoudige) service.

In veel gevallen kiezen mensen (dat zie je hier ook op het forum) voor het laatste, en dat zal met het toenemende vertrouwen in internet betalingen e.d. alleen nog maar toenemen.

Lastig verhaal..

Pino

Bericht door Pino » za nov 13, 2004 9:01 am

Mathijs schreef:
Errug moeilijk is het inderdaad niet, maar als je op je smoel gaat doordat je je stuur niet goed monteert kan je Batavus aansprakelijk stellen. Dat is het punt, naast de omzet die ze mislopen.

Foute gedachte.
Als het stuur niet goed vast zit, is degene die jou het produkt heeft verkocht ansprakelijk, niet de fabrikant.

ex-werkeloosje

Bericht door ex-werkeloosje » za nov 13, 2004 10:23 am

maar nu even het volgende, als de lbs dan hebben geklaagd bij batavus over bla bla bla "oneerlijke" concurrentie van BM.

dan moeten die gasten toch gewoon hun prijzen verlagen.
of wat normaal is in de handel.je gaat samenwerken als lbs-ers
dus bijvoorbeeld alle dealers in de regio noord-holland
maken een inkoopver. dan kan koop je grote volume`s tegen lagere prijzen en laat je deze lekker bezorgen bij elke lokale LBS. Jongens dat is handel !!!!!!
Wake-up, die LBS-ers moeten eens wakker worden en gaan handelen. i.p.v. zeuren.
Als ze doorgaan met individuele contracten afsluiten zullen ze worden ingehaald door andere Internet bedrijven. de wereld blijft niet altijd hetzelfde !!!!!! ga eens lekker met de tijd mee
en batavus moet al helemaal niet zeiken die hebben jarenlang lekker de prijs opgedreven met de andere lekker afspraken maken en nu zeiken en zeuren.

BLRacing

Bericht door BLRacing » za nov 13, 2004 12:07 pm

Goh de dealers ontdekken nu pas het inet lijkt het wel :-X. Volgens mij is Batavus de enige hierin of zie ik dat verkeerd. Laat ze maar lekker met de tijd meegaan (batavus/dealers) want misschien zijn ze wel veel te duur. En over de kwaliteit van het afmonteren door de huis-tuin en keuken lbs kan ik ook wel een en ander vertellen, waardeloos tegenwoordig. Ze kunnen dus geeneens fatsoenlijk een wiel spaken meer. Ik bracht een keer een voorwiel naar biketotaal in Doorn. Ik zeg "kan je hem repareren". 4 dagen later wiel opgehaald, gechecked. Maar meneer er steekt een spaak uit bijna door het velglint heen en hij is toch niet helemaal recht. Zeeperd. En dat is 1 voorbeeld van vele problemen die ik heb gehad met enkele winkels hier uit de buurt. Sindsdien geen klant meer van ze. Sterf maar. Gelukkig zijn er winkels die wel naar kwaliteit kijken en het ook goedkoop kunnen.

Dat het internet een slachting aanricht onder bepaalde winkeliers is niets nieuws hoor. Het gebeurd ook bij andere consumentengoederen zoals computers. Daar is het echt oorlog niet normaal. En de consument is blij want die betaald minder terwijl. En wat dan nog. Tijden veranderen en je moet meegaan anders ga je inderdaad kapot. Maar begin eerst maar eens bij jezelf. Zeupieten zijn het.
;)

Zand er over

Bericht door Zand er over » za nov 13, 2004 6:03 pm

Zo ligt het helaas niet helemaal..
Inkoop organisaties zijn er ook allang in fietsen land (ZEG en Biretco)..
Maar tot nu toe is alleen batavus de gene geweest die durft te kiezen voor de vak handel. Gazelle en giant hullen zich nog in vage antwoorden omtrend deze kwestie.
Aan de ene kant willen gazelle en giant wel de aantallen verkopen maar aan de andere kant werken ze wel met folder prijzen...

Er komt dus ook een punt dat dealers gaan zeggen "kies maar" of je levert aan ons, of je verkoopt je zooi maar op het internet.

Ik ben er van overtuigt dat alle producenten kiesen voor de dealers omdat het de internet handel nooit goedkoop genoeg is.. dus producenten worden door internet bedrijven in de toekomst steeds verder door de mangel gehaald deze concureren namelijk alleen op prijs en nix anders. Omdat de producent niet meer terug kan naar de vakhandel zit ie in een uitzicht loze situatie en gaat dus falliet

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » za nov 13, 2004 9:11 pm

Waar ik werk zien we het steeds vaker gebeuren: ik help een klant, hij zoekt een mooie batavus uit, vraagt welke frame maat hij nodig heeft en besteld hem vervolgens, je voelt de bui al hangen, bij Bikemotion!

Erg iritant. Maar dat is opzich niet het ergste, erger zijn de mensen die een fiets willen kopen en aan de onderhandelings tafel je een http:/www.bikemotion.nl/dezefietskanikvoor250eurominderkopen printje onder je neus drukken. Bikemotion maakt de markt kapot!

Batavus komt in opstand, Gazelle en met name Giant niet, nog beter, Gaint doet even hard mee: Zij leveren hun 2004 modellen al in het begin van de afgelopen zomer af bij de prijsstunters. Het is moeilijk uit te leggen dat die fiets die je aanbied het dubbele kost. Ik kan me in Giant de verplaatsen maar je moet niet je eigen dealers (lees: Klanten) gaan beconcureren.

Gelukkig zijn de meeste mensen zo slim om gewoon bij de vakhandel te kopen, want een normaal mens kan nooit een fiets goed afmonteren.

Dan nog een ander punt: Wat nou als een klant van bikemotion door het slecht afmonteren van zijn fiets gekloot krijgt met zijn fiets en daar (vrij logisch) de conclusie aanverbind dat Batavussen veel minder goede fietsen zijn als bijvoorbeeld Gazelles? Dan loop je die klant de volgende 10 jaar zekerweten Mis!

TmFToM

Bericht door TmFToM » di nov 16, 2004 12:38 pm

Xircuit™ schreef:
Waar ik werk zien we het steeds vaker gebeuren: ik help een klant, hij zoekt een mooie batavus uit, vraagt welke frame maat hij nodig heeft en besteld hem vervolgens, je voelt de bui al hangen, bij Bikemotion!

Erg iritant. Maar dat is opzich niet het ergste, erger zijn de mensen die een fiets willen kopen en aan de onderhandelings tafel je een http:/www.bikemotion.nl/dezefietskanikvoor250eurominderkopen printje onder je neus drukken. Bikemotion maakt de markt kapot!

Batavus komt in opstand, Gazelle en met name Giant niet, nog beter, Gaint doet even hard mee: Zij leveren hun 2004 modellen al in het begin van de afgelopen zomer af bij de prijsstunters. Het is moeilijk uit te leggen dat die fiets die je aanbied het dubbele kost. Ik kan me in Giant de verplaatsen maar je moet niet je eigen dealers (lees: Klanten) gaan beconcureren.

Gelukkig zijn de meeste mensen zo slim om gewoon bij de vakhandel te kopen, want een normaal mens kan nooit een fiets goed afmonteren.

Dan nog een ander punt: Wat nou als een klant van bikemotion door het slecht afmonteren van zijn fiets gekloot krijgt met zijn fiets en daar (vrij logisch) de conclusie aanverbind dat Batavussen veel minder goede fietsen zijn als bijvoorbeeld Gazelles? Dan loop je die klant de volgende 10 jaar zekerweten Mis!

Ook bij ons in de winkel gebeurt dit steeds meer. En voor argumenten als meer service en onderhoudsbeurten enz. zijn mensen niet meer gevoelig ze denken alleen maar aan korting.
Als ze deze fiets inwillen ruilen na 3 jaar bij ons dan doen wij normaal na 3 jaar 1/2 van de nieuwe prijs mits deze er goed uitziet en hij bij ons gekocht is, deze mensen willen dan ook de 1/2 van de folderprijs en niet de prijs die hun betaald hebben, en rijden dus bijna voor nix en dan worden ze nog kwaad ook als je het uitlegd.

BOSS
Contacteer:

Re:Bikemotion.nl begint (WINT inmiddels) opnieuw rechtszaak

Bericht door BOSS » do nov 25, 2004 3:31 pm

Ghostdog - X schreef:
en bikemotion wint:
http://nu.nl/news.jsp?n=447480&c=50

Batavus gaat in hoger beroep, het topic leeft voort ;D

dussssss©

Xircuit
Contacteer:

Re:Bikemotion.nl begint (WINT inmiddesl) opnieuw rechtszaak

Bericht door Xircuit » vr nov 26, 2004 10:44 am

Logisch gevolg, maar ik vind het schandalig dat batavus aan BM moet leveren!

FREAKaZOID
Contacteer:

Re:Bikemotion.nl begint (WINT inmiddesl) opnieuw rechtszaak

Bericht door FREAKaZOID » vr nov 26, 2004 11:02 am

Ik kan die rechter niet volgen hoor. Het lijkt mij toch dat een fabrikant zelf mag bepalen aan wie hij levert! Als iemand in de ogen van de fabrikant om wat voor reden dan ook niet voldoet aan hun idee van hoe fietsen dienen te worden afgeleverd dan vind ik het raar dat bikemotion gelijk krijgt.

Plaats reactie