Het grote Rocky Mountain topic

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
EL PERRO
Re:Het grote Rocky Mountain topic

Bericht door EL PERRO » vr nov 26, 2004 1:53 pm

Lekker vorkje: Synchros.
Heb een RM Reaper, maar kan geen pics op het forum posten wegens helm laten vallen met hoofd er nog in=braindamage! :P

jantjefox

Bericht door jantjefox » di nov 30, 2004 7:47 pm

Jumping Hansje schreef:
Zijn er niet meer mensen met een RM?!? ???

Jawel, ik heb er ook 1, een Vertex. Ik ga er deze week nog foto"s van plaatsen.
;)

EH
Contacteer:

Bericht door EH » ma dec 06, 2004 3:54 pm

Afbeelding

Dit was mijn Rocky Mountain ETS-X. Inmiddels is dat frame gesneuveld en wacht ik op een nieuw frame, dat onder de garantie geleverd moet worden.
Ik ben begonnen met een 2003 frame dat het ongeveer een half jaar uithield. Toen dat brak kwam bovenstaand 2004 frame dat het ook ongeveer een half jaar heeft uitgehouden.

De fiets rijdt geweldig, maar de duurzaamheid houdt redelijk wat te wensen over....

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma dec 06, 2004 4:15 pm

Ernest schreef:

De fiets rijdt geweldig, maar de duurzaamheid houdt redelijk wat te wensen over....

Bekende klacht. Terwijl Rocky toch beter zou moeten weten. Wie herinnerd zich de Suzi Q nog? Die paar die nog heel zijn, zijn de frames die nog nooit opgebouwd/bereden zijn... Braken ook op de zitbuis, op de plek waar de elevated chainstays uitkwamen... Dat punt ligt toevallig dichtbij waar de ETS-Xen graag willen gaan....

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » ma dec 06, 2004 10:46 pm

Suzi Q en Billy B zijn Cool!!!!! 8)

@Jeroen
Naar ik meen was het jij overigens die op het Amerikaanse Vintageforum beweerde dat de Billy B nimmer het productiestadium gezien heeft. Merkwaardig genoeg herinner ik mij wel de de Bike Workshop van "95 waar hij met specs en prijs in staat. Wat betekent dit? Heeft Rocky er op het laatste moment toch maar van afgezien en er geen uitgeleverd? Zo ja, waarom? Deze laatste vraag brandt natuurlijk extra in relatie tot de problematiek omtrent zijn "kolderieke" Rocky evenknie uit het zelfde jaar; de Suzi Q, ware het niet dat deze uit alu was en de Billy B uit staal.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di dec 07, 2004 2:15 pm

Wat een absurde frames. Ik wist dat Rocky ooit eens een elevated chainstay had gemaakt, maar deze zijn , uhhh, heel apart :)

op Mtb-news.de is dan meestal wel weer wat te vinden..

Afbeelding

Toen ik nog een klein mannetje was was de Koga Ridgerunner (ook met elevated chaistays) mijn absolute droom...

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di dec 07, 2004 5:31 pm

JJ schreef:
Toen ik nog een klein mannetje was was de Koga Ridgerunner (ook met elevated chaistays) mijn absolute droom...

Deze bedoel je....
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben inmiddels al geen klein mannetje meer, maar de fiets is nog steeds een droom voor mij.

Maar uh, ik was even vergeten dat dit een Rocky topic was.

Jouw fotootje werkt niet, maar je hebt deze gepost....
Afbeelding
...en dat is idd een Billy B

Heeft wat weg van hoe Elevated frames er dorgaans uit zien, maar als je beter kijkt zie je dat deze geen "elevated" liggende achter vork heeft. De Suzi Q is rechts "elevated".Op het elevated vlak is Rocky begin jaren negentig ook nog actief geweest. Denk aan de Cirrus, waarvan ik er hier in Groningen nog wel eens één zie rijden met een blond meisje erop. Ik denk voor boodschappen doen/woon-werk verkeer enzo, lekker decadent dus.

Klik hier voor meer "elevated" Rocky spul van weleer: http://www.mtb-kataloge.de/Bikekataloge ... n/1990.pdf

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di dec 07, 2004 6:19 pm

Elevation12,000 schreef:
Deze bedoel je....

Thanks!!

Heb hem gelijk maar bij "gezocht" gezet ;D

Je weet het nooit..

Maar OK, weer verder over Rocky, sorry voor de Koga break..

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di dec 07, 2004 6:43 pm

Elevation12,000 schreef:
Denk aan de Cirrus, waarvan ik er hier in Groningen nog wel eens één zie rijden met een blond meisje erop. Ik denk voor boodschappen doen/woon-werk verkeer enzo, lekker decadent dus.

Die mag gerust hier eens boodschappen komen doen... Dat die Cirrus van alu is, is dan maar een klein detail ;)

Die Billy B is inderdaad toch nooit in productie gekomen, omwille van de twijfelachtige houdbaarheid van het frame. Zo komen we elke keer toch weer terug op de traditionele dubbele driehoek vorm. De Suzi Q kwam wel in productie. Destijds waren er meerdere frames van andere merken met dezelfde soort opgetrokken liggende vorken. Echter, allemaal, echt allemaal, hadden ze nog een extra buis vanaf de kruising van de opgetrokken liggende vork met de zitbuis, maar de onderbuis toe. Dit, om dus de krachten op de zitbuis beter op te vangen.

Q nog maals;

Afbeelding

Foto links onder goed bestuderen, levert eveneens een scheur op, net onder de lasnaad. Ik meende echter nog een andere foto te hebben, waarbij het nog veel duidelijker was... :?

Hier een ECS (Elevated Chain Stay) frame van Brave. (model Warrior). Hier dus wel de extra buis.

Afbeelding

Nog een ECS modelletje. Dit maal een alu versie van Ventana.

Afbeelding

De overige modellen van Rocky met een ECS, zijn dus ook niet voor niets anders uitgevoerd dan de Billy B en Suzi Q.

Wat het verhaal achter de naam Suzi Q ook weer was, is me even ontgaan. Billy B, refereert naar Derek Bailey, de meesterframebouwer van Rocky.

Afbeelding

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di dec 07, 2004 7:50 pm

[quote="DeKerf"s"]
[Wat het verhaal achter de naam Suzi Q ook weer was, is me even ontgaan. Billy B, refereert naar Derek Bailey, de meesterframebouwer van Rocky.

Afbeelding
[/quote]

Duidelijk een meester, dat zie je zo ;D

Dank voor de uitweiding !

Zo kon een framebouwer natuurlijk ook het "elevated" vraagstuk aanpakken:
Afbeelding
....de chainstays langs de zitbuis voeren.

Niet dat dit zo"n succesvol resultaat opleverde :"( Gelukkig heb ik nog een foto.

Zucht en weer van het Rockyspoor afgedwaald. :?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di dec 07, 2004 10:04 pm

Hier één van mijn favorite Rocky"s:

De Thunderbolt.

Afbeelding

Afbeelding

Oplettende lezers/kijkers kunnen hier wellicht de hand van Chris DeKerf herkennen. Deze frames werden destijds door de "custom" afdeling" Everest gebouwd. Die bouwden ook de proto"s en alle frames die afweken van de "productie frames". Framemodellen als de Tantalus en Thunderbolt bijv, waren kompleet met wens geometrie leverbaar.

Chris DeKerf heeft dáár het vak geleerd waarna hij in 1992 voor zichzelf begon en de eerste paar jaar alleen voor anderen bouwde. Rocky stopte met "Everest" en besteedde de duurdere (vooral gesoldeerde) modellen uit aan Chris die ze in zijn eigen werkplaats maakten.

Enkele details bij DeKerf hebben dan redelijk wat gelijkenissen met de oudere Rockies. Het wishbone concept van DeKerf was een idee wat Chris destijds had voor een kroon van een racefiets. Kwam er echter nooit door en hij bewaarde het.

Goed, meer nu uit de oude doos van Rocky:

Eveneens lugloos gesoldeerd; de Wedge voorzien van U brakes (eind jaren "80 begin "90):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Custom Thunderbolt by Derek;

Afbeelding

Afbeelding

Een Wedge met dubbele onderbuis en een ECS achterkant:

Afbeelding

Summit:

Afbeelding

Close up van de "94 Billy B zoals hij op de beurs stond;

Afbeelding

Krijg helaas ff niet meer foto"s geüpload. Heb nog wat foto"s van de Tantalus (lug-gesoldeerd) en wat andere mooie RM"s....

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo dec 12, 2004 5:35 pm

ik zag laatst op Schoorl iemand op een Rocky, een bruin/goudkleurige hardtail met canti"s.
Volgens mij was het staal, en volgens mij had hij een naam van een wind oid....

beetje vaag verhaal wellicht, maar iemand een idee welk type bike dit was, hij zag er erg mooi uit.

dussssss©

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo dec 12, 2004 6:49 pm

Niet de naam van een wind, maar wellicht dat het een Thunderbolt was...??

Een tijd terug was er hier iemand op het forum (of mtb.nl) die een Thunderbolt die hij gekregen had oid, op aan het bouwen was....

Er zijn weinig fietsen waar ik jaloers van zou worden... maar dát is er één ;)

Ninko

Bericht door Ninko » zo dec 12, 2004 6:58 pm

Elevation12,000 schreef:
[
JJ schreef:

Deze bedoel je....
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben inmiddels al geen klein mannetje meer, maar de fiets is nog steeds een droom voor mij.

Maar uh, ik was even vergeten dat dit een Rocky topic was.

Jouw fotootje werkt niet, maar je hebt deze gepost....
Afbeelding
...en dat is idd een Billy B

Heeft wat weg van hoe Elevated frames er dorgaans uit zien, maar als je beter kijkt zie je dat deze geen "elevated" liggende achter vork heeft. De Suzi Q is rechts "elevated".Op het elevated vlak is Rocky begin jaren negentig ook nog actief geweest. Denk aan de Cirrus, waarvan ik er hier in Groningen nog wel eens één zie rijden met een blond meisje erop. Ik denk voor boodschappen doen/woon-werk verkeer enzo, lekker decadent dus.

Klik hier voor meer "elevated" Rocky spul van weleer: http://www.mtb-kataloge.de/Bikekataloge ... n/1990.pdf

Wat doet hij met zijn bar-ends???

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo dec 12, 2004 9:34 pm

[quote="DeKerf"s"]
Niet de naam van een wind, maar wellicht dat het een Thunderbolt was...??

Een tijd terug was er hier iemand op het forum (of mtb.nl) die een Thunderbolt die hij gekregen had oid, op aan het bouwen was....

Er zijn weinig fietsen waar ik jaloers van zou worden... maar dát is er één ;)
[/quote]

nee, het was volgens mij iets exotischer, maar goed.
De kleur was een beetje diarree bruin en er zaten volgens mij paarse accesoires op.

dusssssss©

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » ma dec 13, 2004 12:49 am

Exotischer? Hmm :o Tantalus?

Wel alu, maar kan het misschien zijn dat je de "96 Thin Air gezien hebt? Klik!: http://www.mtb-kataloge.de/Bikekataloge ... n/1996.pdf
Deze heeft wel zo"n typische "diaree" kleur. Nou ja, eigenlijk meer baby diaree, vanwege het alleen maar melk drinken. Zeker niet exotischer overigens.

Daar je zegt; "naar een wind genoemd", denk ik natuurlijk direct aan de Blizzard, maar ik kan mij geen "diareekleurige" voor de geest halen.

Puike foto"s trouwens Jeroen. :D Oh mijn god, wat heb ik een hoop lopen kwijlen in die dagen.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » ma dec 13, 2004 1:09 am

Ninko schreef:
Wat doet hij met zijn bar-ends???

Wereldkampioen Downhill worden ;)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma dec 13, 2004 9:28 am

Mooie link elevation!!!! :-*

Het was absoluut staal!

Volgens mij was het de Whistler of de Equipe, maar die is groen en degene die ik gezien heb was absoluut bruinig.
Hij was ook iets donkerder dan de Whistler maar dat kan ook aan mijn scherm liggen.

dussssss©

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » ma dec 13, 2004 10:58 am

Ben wel benieuwd eigenlijk. Kom toch wel vaak in Schoorl. Tref wel vaak leuke mensen, maar kennelijk is het mij niet gegund grootheden (MTBs) van weleer te treffen. Toch sta ik wel op scherp ::) Wellicht kom ik hem nog eens tegen. (of niet)

Trouwens, op de kleur afgaand komt bij mij eigenlijk direct deze voor de geest:
Afbeelding
Brodie Expresso. Ook Canadees, maar geen Rocky. Ook heeft Expresso niets met een wind van doen. Deze zal het dus wel niet zijn, maar wel een mooi plaatje. :)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma dec 13, 2004 1:21 pm

vaak in Schoorl???
Kom je hier uit de buurt dan???

Ik denk toch dat het de whistler was die ik gezien heb, het was volgens mij geen lokale biker die er op reed.

dusssssss©

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » ma dec 13, 2004 2:31 pm

Aha, dus toch de Whistler. Of hij "diareekleurig" is valt over te twisten, maar dat hij "poep" afgemonteerd is is een feit. ;D Acera-X, SRT400, bah! Niet exotischer als een Thunderbolt of Tantalus hoor. De Whistler mag van mijn part niet eens in hun schaduw staan.

Of ik uit de buurt kom? Ja, min of meer. Het is ook daar waar ik in "92 ben begonnen met mountainbiken. Toen was het huidige "parcours" er dus nog niet. Ik fietste overal en dat leidde nog wel eens tot confrontaties met de boswachter. Ik maar argumenteren dat er van alles was voor paarden en wandelaars en voor MTBers maar een lullig rondje van 1,32 km.

Uiteindelijk zijn wij MTBers toch nog goed bedeeld met het huidige "parcours". Ik kan het dan ook niet meer over mijn hart verkrijgen, b.v. door het bos achter de Eeuwige Laan heen te denderen. Trouwens wel leuk singletracken daar - oeps, sorry, heb ik niet gezegd!

Jij rijdt Rocky? Ik rijd meestal op een oude Koga. Wellicht treffen wij elkaar nog. :o

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma dec 13, 2004 6:23 pm

Elevation12,000 schreef:Trouwens, op de kleur afgaand komt bij mij eigenlijk direct deze voor de geest:
http://gallery.consumerreview.com/webcr ... (C)(1).jpg
Brodie Expresso. Ook Canadees, maar geen Rocky. Ook heeft Expresso niets met een wind van doen. Deze zal het dus wel niet zijn, maar wel een mooi plaatje. :)

"BC Highest" zoals die paintjob heet, is nu nog steeds verkrijgbaar via DeKerf. DeKerf lakt ook voor anderen (grotere bron van inkomsten dan de framebouw onder eigen naam). De toenmalige Brodie spuiter, "Toxic Harold", spuit nu dus voor DeKerf.

Heeft in recentere jaren een aantal soort gelijke paintjobs geleverd op o.a. DeKerf frames. Normaal hou ik niet zo van drukke paintjobs. Halen de details uit de fiets (mits framebouw-technische details aanwezig zijn), maar een Brodie is altijd redelijk simplistisch opgetrokken waar dan zo"n paintjob zeker wel tot zijn recht komt. Een aantal verschillende versies heb ik inmiddels gezien waarbij je kan denken aan groen getinte maple leafs bij elkaar, of zelfs hennep bladeren. Een combinatie ervan heb ik eens gezien op een zeldzame DeKerf FS "96... Erg erg mooi. Mijn favoriet blijft echter de paintjob zoals hij hierboven staat, in de oranje tinten. Erg "herfstig"... persoonlijk mijn favoriete seizoen in het jaar ;)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma dec 13, 2004 8:53 pm

Elevation12,000 schreef:

Jij rijdt Rocky? Ik rijd meestal op een oude Koga. Wellicht treffen wij elkaar nog. :o

Ben jij 2de kerstdag toevallig in Bergen???

http://www.dirty-pages.net/yabbse/index ... adid=19470

dussssss©

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di dec 14, 2004 4:04 am

Heb gereageerd. Misschien komen we de man met de "babydiareekleurige" Whistler nog tegen. ;D

Rocky Mountain topic rulez! Meer Rocky:
Afbeelding

Afbeelding

3
4
5
6

Hubert !

Bericht door Hubert ! » wo dec 15, 2004 9:33 pm

eehhh, ja ........

Afbeelding