Probleempje met foto"s maken

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

El Florio
Probleempje met foto"s maken

Bericht door El Florio » wo dec 15, 2004 6:07 pm

Ik had zondag mijn camera"tje nog eens meegenomen naar het lokale mtb parcours.

Ik weet niet hoe het bij jullie was, maar zondag was bij ons een koude dag met temperatuur rond het vriespunt en een echte Belgische winterhemel (helemaal overtrokken met in de ochtend en avond mist).

Hierbij een voorbeeldje. :(

http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=359440

Iedereen ziet wel wat er fout is. De foto is gewoonweg wazig. Net of de camera heeft zich scherpgesteld op de mist (die je met het blote oog niet zag).

Waar moet ik op letten dat dit niet meer gebeurd volgende keer? Iemand een idee?

rene

Re:Probleempje met foto"s maken

Bericht door rene » wo dec 15, 2004 6:33 pm

Wat ik er van zie, is de foto vooral bewogen, oftewel: de sluitertijd was te lang.... En ja, dat kan ook als je flitst (zo blijkt ;D) Vwb die "mist": misschien wat vocht op de lens ("instant soft focus") Kan met mist zomaar gebeuren... Volgende keer lensdoekje mee ;) "t kan trouwens ook "flare" zijn ((zon)licht wat op de lens valt: zonnekap doet wonderen)

Lautje

Bericht door Lautje » wo dec 15, 2004 6:41 pm

Met de kou wil de lens ook nog wel eens enigszins beslaan. Is dit misschien het geval geweest??

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » wo dec 15, 2004 10:47 pm

zorgen dat je girl op een mountainbike rijd, zal vast helpen ;)

Nee geintje,

Eerst met een doek lens goed schoonmaken, zorgen dat hij niet vochtig is en met de persoon die je wilt fotograferen mee bewegen lijkt mij een oplossing.

Rinse

Gemini

Bericht door Gemini » do dec 16, 2004 12:14 pm

Controleer ook eens op welke ISO waarde je camera staat ingesteld...

Uit ervaring weet ik dat foto"s welke bijvoorbeeld op ISO400 zijn genomen over het algemeen veeeeel meer ruis bevatten dan een foto op ISO 100 / 200....

Daarnaast:
Je hebt de flits gebruikt als ik het goed begrijp?!
Dan kan het idd zijn dat het flitslicht in de vocht in de lucht word teruggekaatst waardoor je die waas krijgt.. Probeer maar eens een foto met flits te maken in het donker als het bv. sneeuwt.....

Zo uit m"n hoofd: groot diafragme opening (kan er veel licht naar de CCD) en dan een sluitertijd van max 1/60 van een seconde zonder de flitser te gebruiken... Camera met het object meetrekken tijdens het maken van de foto en het moet goed gaan....!
moet je alleen nog wel een camera hebben waarbij je dit met de hand kan instellen..

Plons

Bericht door Plons » do dec 16, 2004 12:18 pm

Hei,

ik vind het effect wel iets hebben, echt waar, met wat fotoshop kan je deze foto echt super maken.

reden van de mist-effect : koude temperatuur, waarschijnlijk dicht bij het lichaam gehouden,..

Ik raad je dan ook aan het toestel effe op temperatuur te laten komen, en dat kan met dit weer vrij lang duren. Zeker afgelopen zondag, deze foto werd getrokken toen het -3 was ;

Afbeelding

foto werd geschoten op 400 iso, 6.3 av, 200 shutter.
Flits +3 (canon 550 ex) op een kanon D1 mark 2

let wel op die foto wat je hier ziet is slecht 85kb !
is ook wat blur opgezet

ei, ik heb ff je foto geanalyseerd in photoshop :

het is een combinatie van lens flair, mist en een vochtige lens...
De flair geeft het effect op de mist, ik vind het wel wat hebben !

rene

Bericht door rene » do dec 16, 2004 12:42 pm

Nu is deze foto ook veel harder ingeflitst, en er is bijna geen bestaand licht gebruikt.... (kleiner diafragma of lagere iso waarde)
Verder zit er volgens mij ook nog wel wat verschil in camera . . . ::)

El Florio

Bericht door El Florio » do dec 16, 2004 3:36 pm

Bedankt voor de reacties.

Ik zal er rekening mee houden dat ik de camera volgende keer zeker eerst op temperatuur laat komen (moeilijk met zo"n weer)

Anderzijds weet ik niet of je al die iso waarden en diafragma enzo kan instellen op mijn camera.

Ik heb een Medion MD5995 4.1Megapix. Voorts staat dit er ook nog op: zoom 8-24 mm/ F3.4-3.6 Geen idee wat dat juist betekent.

Gemini

Bericht door Gemini » vr dec 17, 2004 12:07 pm

8-24mm staat voor de brandpunt afstand van de lens..
Om een vergelijk te maken:
Bij analoge (35mm) camera komt dit overeen met een 38-114mm lens. Komt neer op 3x optische zoom.

F3,4/3,6 staat meen ik voor de grootse diafragma opening die mogelijk is (in wide en tele stand)
Hoe lager de F-waarde kan zakken, hoe beter de foto"s zullen worden bij weinig licht.

Den Wiskeystoker

Bericht door Den Wiskeystoker » vr dec 17, 2004 6:40 pm

plons, machtige foto :-*

wat je met een d1 niet allemaal kan :P

Brum.

Bericht door Brum. » vr dec 17, 2004 10:17 pm

Alsof je daar persé een Canon D1 MarkII voor nodig hebt :?

Wel een erg mooi effect al zeg ik het zelf!
Als ik mijn vader nou eens zo ver kon krijgen dat hij een Minolta Maxxum D7 kocht...

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » vr dec 17, 2004 10:36 pm

heeft er iemand ervaring met een fuji finepix s7000?
ik denk er sterk aan om deze aan te schaffen
die staan regelijk goed geprijsd via een aantal online shops

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za dec 18, 2004 10:53 am

ff dat temperatuur verhaal om zeep helpen!!!!

Een camera/lens beslaat alleen als hij van koud naar warm/vochtig gaat.(bijv. van buiten naar binnen)
Als je die camera dus in je rugzak heb zitten(koud) en je houdt hem dicht tegen je nog hijgende hoofd(warm & dampig) dan kan hij beslaan. (vrij grote kans) Ook zijn die camera"s tegenwoordig zo klein en zit je zo dicht op de lens als je hem vastpakt dat de warmte van je vingers al kan zorgen voor beslaan van de lens.

Ook kan je een schimmel op je chip hebben.......ik heb het ooit gehad met een coolpix, prachtig!!!
In jou geval denk ik dat het een beslagen lens is icm flair van de flits, zoals Plons al zei.

Kortom KOU laat een lens niet beslaan.

dussssss©

Gemini

Bericht door Gemini » za dec 18, 2004 7:55 pm

Fuji S7000 -> TOPcamera voor dat geld!!!

Kijk zeker ook eens op www.s5000.net!
Dit is een site met daaraan vast een forum van alleen maar s5000 en s7000 bezitters!

Veel mensen daar zien de s7000 als een van de beste alternatieven voor een DSLR zoals de EOS 300D of de Nikon D70.

Ik werk zelf met de S5000 en heb niet anders dan respect voor de camera.
De S7000 is een stuk groter van opbouw (vergelijkbaar met die EOS) en ligt naar mijn mening ook beter in de hand dan de S5000.
Bedenk wel dat het een geavanceerd toestel is wat niet direct ideaal is om mee in je jaszak te nemen en tijdens het biken foto"s te schieten....

Kan je hem krijgen voor een scherpe prijs, dan zou ik niet twijfelen!

Den Wiskeystoker

Bericht door Den Wiskeystoker » za dec 18, 2004 8:40 pm

Brum. schreef:
Alsof je daar persé een Canon D1 MarkII voor nodig hebt :?

Wel een erg mooi effect al zeg ik het zelf!
Als ik mijn vader nou eens zo ver kon krijgen dat hij een Minolta Maxxum D7 kocht...

jongg

Gemini

Bericht door Gemini » za dec 18, 2004 8:47 pm

??? ???

nee..... ik ben van mening dat je toch een Canon 1Ds Mark II met ef 28-300 lens nodig hebt om mooie plaatjes te schieten hoor..... Wie komt er nou voor minder dan 17.2 megapixel z"n bed uit?!

Heb je wel voor bijna 11000 euro en zo"n 2,5 kilo aan spullen om je nek hangen....... Das dan het nadeel...... ;D

Brum.

Bericht door Brum. » za dec 18, 2004 9:51 pm

28-300? Nee man, Plons is de man van de L lenzen, rrrrrr

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » zo dec 19, 2004 12:17 am

Gemini schreef: Fuji S7000 -> TOPcamera voor dat geld!!!

Kijk zeker ook eens op www.s5000.net!
Dit is een site met daaraan vast een forum van alleen maar s5000 en s7000 bezitters!

Veel mensen daar zien de s7000 als een van de beste alternatieven voor een DSLR zoals de EOS 300D of de Nikon D70.

Ik werk zelf met de S5000 en heb niet anders dan respect voor de camera.
De S7000 is een stuk groter van opbouw (vergelijkbaar met die EOS) en ligt naar mijn mening ook beter in de hand dan de S5000.
Bedenk wel dat het een geavanceerd toestel is wat niet direct ideaal is om mee in je jaszak te nemen en tijdens het biken foto"s te schieten....

Kan je hem krijgen voor een scherpe prijs, dan zou ik niet twijfelen!

thx gemini
denk dat ik die ga bestellen
denk dat om en bij de 500€ niet te veel is (inclusief verzendingskosten)
ik ga wel direct extra geheugenkaartje bijnemen ,vrees dat 16mb beetje weinig zal zijn
het is niet de bedoeling om die altijd in rugzak mee te nemen om te bike"en

Brum.

Bericht door Brum. » zo dec 19, 2004 12:33 pm

Schijnen anders toch genoeg problemen mee te zijn. Check gewoon ff GoT --> Fotografie... gathering.tweakers.net

rene

Bericht door rene » zo dec 19, 2004 1:01 pm

www.dpreview.com . . . Staan de meeste digitale camera"s wel op. Goede tests.

Gemini

Bericht door Gemini » zo dec 19, 2004 5:42 pm

Rond de 500 euro is idd een mooie prijs voor het toestel!

Voordeel van de s7000 t.o.v. de s5000 is dat je er goedkopere Compactflash of microdrive geheugenkaarten in kan stoppen..

Ik ben overgeleverd aan de XD kaarten en die zijn vere van goedkoop!!

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » zo dec 19, 2004 5:46 pm

is besteld!
geleverd thuis onder rembours met extra geheugenkaart (wel xd) van 512mb plus oplaadbare batterijen van 2300mA en leader voor 650€ denk dat ik daar geen slechte zaak aan heb gedaan
deze week zou ik normaal gezien alles hebben
en dus hopelijk binnekort ook mooie foto"s kunnen posten
;D

Gemini

Bericht door Gemini » ma dec 20, 2004 12:55 pm

Mooie prijs voor die set!

Als extra kan je eventueel nog de adapter bestellen waarje extra lensen en filters aan kan bevestigen..
Heb zelf altijd die adapter op het toestel zitten met een UV filter ervoor..
Beschermt de lens van het toestel tegen stof en krassen.. terwijl het niks aan de kwaliteit van de foto"s veranderd.

ca. 45 euro voor adapter en filter ben je het mannetje!

Veel plezier met je camera! Kan niet wachten op de foto"s.....

rene

Bericht door rene » ma dec 20, 2004 1:22 pm

Gemini schreef:
Heb zelf altijd die adapter op het toestel zitten met een UV filter ervoor..
Beschermt de lens van het toestel tegen stof en krassen.. terwijl het niks aan de kwaliteit van de foto"s veranderd.

Bescherming tegen stof, oké. Bescherming tegen krassen: nee. Het UV filter heeft iha een zachtere coating dan de lens, dus zal sneller bekrast raken. En als het UV filter door een schok breekt, weet je zeker dat je een kras op je frontlens hebt...
Ook zal het de kwaliteit van je foto"s wèl beinvloeden, zeker zo"n goedkoop filter. Mogelijke fouten: flare, lager conrast, "ghost images" (of hoe heet dat: lichtbronnen die ergens anders op de foto "terugkomen" door reflectie)
Wil je dan toch persé een UV filter, koop dan een goeie, bijvoorbeeld een multicoated versie van B&W...

Gemini

Bericht door Gemini » ma dec 20, 2004 10:25 pm

ok ok.... daar heb je gelijk in...

Goedkope filters houden idd een paar procenten licht tegen..

Ik denk echter als volgt over het UV filter:
Het gebruik van een adapterbuis en UV filter op de S7000 en S5000 zorgt ervoor dat de lens (welke ca. 3cm naar voren komt als het toestel aanstaat) in een afgesloten ruimte zit. Hier kan dus geen stof, zand, vuil en andere ongein in terecht komen.

Op het moment dat je bijvoorbeeld een zandkorrel op je lens (van het toestel zelf) hebt zitten en deze veeg je met bv. je T-shirt eraf, dan is de kans groot dat je de lens onherstelbaar beschadigd. Op het moment dat dit met het UV filter gebeurt kan je deze simpel voor ca. 20 euro vervangen.
De kans dat het filter breekt is naar mijn mening vrij klein, omdat het glas toch als snel 1mm dik is en het diameter maar 55mm... Bij grote filters is die kans natuurlijk wel groter....

Plaats reactie