Re:Werking freewheel bij lage temperatuur

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
B@rt
Werking freewheel bij lage temperatuur

Bericht door B@rt » zo dec 26, 2004 10:51 pm

Vanmiddag even op de Utrechtse Heuvelrug gaan fietsen bij temperatuur rond 0 graden. Op een van de laatste hellingen van de kleine route bij Amerongen bijna over mijn stuur heen geschoten omdat de ketting ineens doorsloeg. Eerst dacht ik dat de ketting over het achtertandwiel heen sloeg maar die is vrij nieuw, dus dat kan bijna niet.

Later heb ik het nog een paar keer gehad. Ook merkte ik dat het freewheel af en toe een flinke tik te horen gaf.

Wat kan dat zijn...? Zou het kunnen zijn dat de pallen van het freewheel vast zijn komen te zitten vanwege de lage temperatuur? Hoe verhelp je dat?

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma dec 27, 2004 2:06 am

heeft niks met SS te maken, maar oke:

erover pissen schijnt in ernstige gevallen te helpen :)

Het is vaak een kwestie van palletjes die niet meer loslaten en dus op freewheelen blijven staan.

Ooit ook eens gehoord dat een naafbouwer er zelf in de winter antivries ingooide... ;)

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » ma dec 27, 2004 5:46 am

hey B@rt, btw, op marktplaats vraagt er iemand voor een C"dale SS. Wat voor jou? Je had toch immers plannen?

TBB

B@rt

Bericht door B@rt » ma dec 27, 2004 8:20 am

Steelboy schreef:
heeft niks met SS te maken, maar oke:

Heeft wél met SS te maken, het gebeurde namelijk met m"n SS (had ik inderdaad niet vermeld). Met mijn andere fietsen heb ik er nog nooit last van gehad. Ook niet met nog lagere temperaturen.

Ik weet verder ook niet of de opbouw van het wiel wat ik nu in de 1FG heb wezenlijk afwijkt van een gewoon atb wiel met een cassettebody....

B@rt

Bericht door B@rt » ma dec 27, 2004 8:32 am

Tall Boy Bram schreef:
hey B@rt, btw, op marktplaats vraagt er iemand voor een C"dale SS. Wat voor jou? Je had toch immers plannen?

TBB

Ik heb de advertentie zien staan. Mijn plannen zijn echter gewijzigd. Het kraken en het teruglopen van de kettingspanning is verholpen door er een andere bracketbus in te zetten. Die er nu inzit is van een C"dale tandem. Is wel zwaarder maar nu heb ik geen problemen meer (afgezien van een doorslaand freewheel).

Nu de fiets in orde is komen er wat andere dingetjes op. Het achterwiel wordt vervangen door een Rohloff SpeedHub en de Magura Louise"s worden door Hope Mini"s vervangen. Op den duur nog een ander crankstel, stuur, zadel en zadelpen om het gewicht van de Rohloff naaf te compenseren en dan is"ie weer helemaal fresh.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma dec 27, 2004 10:06 am

Maar dus geen ss meer :"(

Waarschijnlijk heeft het veel te maken met de afdichting van je naaf (volgens mij zit er geen opschroef freewheel op een 1fg, toch?)

Als de afdichting niet 100% is zal er tijdens vochtige ritten water in komen, wat bij koude ritten als afgelopen weekend, gaat bevriezen, en dan is het idd hopen dat je net moet pissen ;)

Is een veel voorkomend probleem, maar vooral bij goeiekopie naven dus, die geen (goede) afdichting hebben. Wat voor naaf zit er eigenlijkop die 1fg?

Oplossing is om een naaf met mindere afdichting vaker te reviseren(ingedrongen vocht weer vervangen voor vet), vooral in de (natte) winterperiode. DIt is vaak wel te doen maar kan lastig zijn, omdat er meestal heeeeel veel heeeeele kleine kogeltjes in een body zitten (wat ook weer merkafhankelijk is).

Ik heb niet zulke goede pics, de naaf op de foto is eigen;lijk al verrot, maar moest nog even mee tot de nieuwe er was ;)

Afbeelding
Zo ziet het er dus uit als er water in is gekomen en je rijdt er nog lekker een tijdje mee door..

Afbeelding
De (zelfgemaakte) tool om de sluitring van de body eruit te draaien (tegen de normale richting in, dus rechtsom is los)

Afbeelding
De body met verse kogels en vet (hier zie je ook dat het echt kleine kogeltjes zijn)

Afbeelding
Het "schone" body center, nog zonder kogels (die komen op het in deze pic ingesleten deel van het "huis ")

Zoals alles het goed te doen, alleen moet je precies te werk gaan, niet te veel vet gebruiken (wat je hier ziet is de absolute max) olie op de pallen, geen vet, en let erop dat je de spacers die vaak tussen de sluitring en het body huis zitten er weer tussen doet, anders loopt je body vast..

Succes,

JJ

walter

Bericht door walter » ma dec 27, 2004 10:19 am

JJ bedankt voor de plaatjes.
De plaatjes laten een cassettenaaf zien, veel ss naven werken met een opschroef freewheel.
Maar het princiepe is hetzelfde.
Probleem is altijd water dat bevriest, of vet dat gaat plakken.
Daarom alleen een klein beetje vet op de kogeltjes en een drupje dunne olie op de pallen. Heb je geen dunne olie, dan de pallen liever droog laten.
Vaak is deze situatie wel een aanwijzing dat je sterk aan een nieuwe vrijloop moet gaan denken.
De afdichting is nl. versleten (of nooit goed geweest), het is dus wachten en een kwestie van tijd en temperatuur tot "t weer gebeurd.
De opschroef freewheels van White lijken me top, maar voor dat geld kop je ook 10 Shimano"s.
Vanwege de slijtage van de tandjes misschien toch de betere optie....

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma dec 27, 2004 10:52 am

Volgens mij zit op een C"dale 1FG ook een ss naaf met body, vandaar..

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma dec 27, 2004 11:25 am

Sorry voor de OT...
Een vriendin had laatst nog zonder problemen met haar LX achterwiel gereden, maar gistermorgen bleek de body niet meer aan te grijpen. Fiets staat altijd binnen, tegen verwarming aan. Kan dat een factor zijn? Makkelijk te verhelpen of kapitalen uitgeven aan de LBS?
Bij voorbaat dank!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma dec 27, 2004 11:55 am

Mischien, als die vriendin, net als elke vrouw, van een warm huis houdt en de verwarming dan ook regelmatig flink opport, dat het vet is gaan vloeien op plaatsen waar het niet moet komen, d.i. tussen de pallen. Gaan ze kleven en trapt ie dus door..

Misschien vergezocht maar een optie. Tja, ik zou hem uit elkaar trekken...

JJ

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma dec 27, 2004 1:51 pm

JJ schreef:
Mischien, als die vriendin, net als elke vrouw, van een warm huis houdt en de verwarming dan ook regelmatig flink opport

;D

Hoezo herkenbaar...

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma dec 27, 2004 7:20 pm

Doet jouw vriendin dat dan ook?

Valt erg mee, maar een verwarming is altijd warmer dan het huis dat hij verwarmen moet, vandaar dat ik die erbij vermeldde. Openmaken ziet er lastig uit zonder speciaal gereedschap...

The General
Contacteer:

Bericht door The General » di dec 28, 2004 2:34 am

serieus ik heb de nodige jack op maar ik maak nu geen geintje . Als 0 graden is of koud . dan klopt het je hebt echt grote kans dat je freewheel gaat door trappen. ik rijd al 10 jaar freewheel en het is gewoon zo heb jij je fiets in de vorst laten staan dan kan je het vergeten je freewheel gaatr door trappen echt waar. ik heb het vaak genoeg mee gemaakt. conclusie cassete 4 ev0r check even profile mtb maat SS schrijfrem bevesteging . do you want more than that?

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di dec 28, 2004 7:53 am

Girly bike tijdje weggehaald bij verwarming -> body grijpt weer direct aan. Vertrouwen in wiel is eg, maar hij werkt schijnbaar weer als altijd :-(

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » di dec 28, 2004 7:46 pm

Uit eigen ervaring met m"n Giant bike kan ik het beamen dat warmte niet goed is.
Mijn bike staat altijd, op het werk, in een zeer goed verwarmde ruimte en alle bewegende delen hebben hierdoor extra te lijden. Alles wordt snel warm en droogt snel op, ook pekel en dergelijke troep. Resultaat , binnen een paar uur ROEST.
De giant staat nu dus ook bij de LBS om de body te vervangen. Pakte de freewheel totaal niet meer. :(

Plaats reactie