Giant NRS nachtmerrie ten einde!

Deel hier je goede en slechte ervaringen met betrekking tot service of garantie van een product, merk of dealer.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Elevation
Giant NRS nachtmerrie ten einde!

Bericht door Elevation » ma feb 21, 2005 1:42 am

Ik had het hier al eens eerder gepost, maar nu het defenitieve resultaat.

Na enorm veel last van chainsuck met mijn 2004 NRS 1 (plus kabels die mijn frame ECHT stuk "vraten"), werd mijn frame (voor en achter frame) vervangen door Giant, en de Race Face Evolve omgezet naar XT.

Plusminus5 kettingen verder, en veel chainsuck met de XT cranck, was ik het echt goed zat! BBB bladen er op gezet, ook geen resultaat; chainsuck bij het leven.

Uiteraard moest er hier echt iets aan de hand zijn, en dus de fiets maar weer terug gestuurd naar Giant.

Oorzaak: frame was 50 mm uit het lood, richting de aandrijfzijde. Ik heb gewoon mijn geld terug gekregen, zonder enig verder woord van Giant. Netjes, maar wel erg vreemd, want nu zijn ze een klant kwijt.

Nieuwe fiets: Koga Miyata X-Control. Kijken of die het beter gaat doen. Een proefrit gaf al aan dat het hier om een veel stijvere fiets gaat, en de vering naar mijn gevoel iets beter z"n best doet "om er niet te zijn".

Vraag: zijn er meer mensen met een 2004 NRS die hetzelfde hebben meegemaakt met hun NRS?

Vraag 2: Wie heeft er ervaring met de Koga X-Control, dus de volgeveerde fiets van Koga?

Bedankt voor enig reactie.

Jumping Hansje

Re:Giant NRS nachtmerrie ten einde!

Bericht door Jumping Hansje » ma feb 21, 2005 12:21 pm

Heb een 2003 NRS en heb (gelukkig) dat probleem niet.
Maar 50 mm uit het lood is wel erg veel. Was dit altijd zo of ben je misschien een keer hard onderuit gegaan waardoor je frame zo uit het lood stond?!?

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » ma feb 21, 2005 1:21 pm

Ja 50 mm zou je toch zo met het blote oog goed moeten kunnen zien denk ik! das echt zo krom als een hoepel :P

Maar wat k weet van t nrs systeem is dat het altijd verdomd goed uit de tests komt. Denk dat NRS 1 van de meest efficiente systemen moet zijn ???

DESL

Bericht door DESL » ma feb 21, 2005 7:32 pm

"k heb zelf ook "n Giant xtc nrs Mammoth 2001
gehad (nog steeds maar fiets nu op "n Ghost
RT Dual) en nauwelijks tot geen chainsuck problemen.
Het zal "m dus echt wel in het frame zitten net
wat je al zei.
Maar zeker nette service van Giant.

Greetings, and bike on dude! ;)

Elevation

Bericht door Elevation » wo feb 23, 2005 10:30 pm

Ik heb het tot twee keer aan toe gehad (frame krom). En ik ben wel eens gevallen, maar niet serieus hard.
De eerste keer werd het frame vervangen en de Raceface cranck; want het zou aan het cranck setje hebben gelegen. Er werd een XT set opgemonteerd, maar de problemen kwamen snel weer terug. Toen een testje met BBB bladen negatief uitviel, werd mijn vermoeden door Giant zelf bevestigd: 50 mm uit het lood.
Dit zag ik niet met het blote oog hoor ;)

Een beetje jammer is wel, dat twee frames/ cranck setjes verder Giant gewoon besluit het geld terug te geven, en daarmee is dan de kous af. Prima, maar ik hoef dan geen Giant meer... Ik wil niet zeiken, maar als fiets-boer zorg je dan toch voor een "Giant alternatief"?

Ik voel me een beetje aan de kant gezet, terwijl het toch wel een serieus "probleempje" is, toch? Maar goed, ik hoop dat ik met de Koga wel aan fietsen toekom, deze is er volgende week...

Oh, en als m"n ex-NRS een goede dag had, dan reed het als een zonnetje hoor! daarom ben ik benieuwd naar het systeem van Koga, dat schijnt toch ook helemaal uitgedokterd te zijn.
De oude NRS systemen (andere frame constructie) zullen dan wel sterker in elkaar zijn gebakken. Ik kan me niet voorstellen dat ik "zo sterk" ben dat ik 2 frames achter elkaar krom trap :D

Ik ben benieuwd of er meerdere NRS rijders zijn die wel gezeik hebben gehad!

Pino

Bericht door Pino » do feb 24, 2005 3:50 pm

50mm ?
Dan past die fiets niet meer in een doos en krijg je de achtervork nooit meer binnen de linkageplates.

Exar

Bericht door Exar » do feb 24, 2005 4:29 pm

Mischien 5 mm?

Pino

Bericht door Pino » vr feb 25, 2005 7:00 pm

Exar schreef:
Mischien 5 mm?

Dan zou de kettinglijn 1 kransje verschoven zijn, dat merk je niet.

(overigens beweer ik niet dat er niets mis is met frame)

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » vr feb 25, 2005 8:58 pm

Afgezien van een eventueel scheef/ krom frame kunnen er heel veel factoren zijn die chainsuck veroorzaken/versterken.
Denk o.a. moment van schakelen b.v. i.c.m. met een fully, braampjes op tandwielen, ketting een schakel te lang of te kort, modder, "verkeerde" smeermiddel aandrijflijn, versleten aandrijflijn etc etc.
Dus 5 mm kun je misschien niet merken tijdens biken, maar het kan wel genoeg zijn om evt. chainsuck te veroorzaken.(al dan niet i.c.m. andere factoren)
Heb zelf een American Eagle fully gehad en een jaar vol ellende gehad hiermee.
Compleet XTR afgemonteerd, later nog Black Spire bladen geprobeerd, andere smeermiddelen, opnieuw alles monteren, diverse keren afstellen, niets hielp.
Uiteindelijk gewoon maar wat proberen en de ketting een schakel inkorten, later weer op de oude lengte gebracht en een schakel extra gemonteerd. En geloof het of niet maar dat was in mijn geval de "oplossing".

Elevation

Bericht door Elevation » za feb 26, 2005 7:52 pm

5 mm natuurlijk, "stom iemand" die ik ben. Ik kreeg door 50 mm, maar dat kan inderdaad natuurlijk nooit! het MOET wel 5 mm zijn, maar toch.

Qua smeermiddelen heb ik WD-40 en GT-85 gebruikt, beide zeer goed spul. Bramen op de bladen kreeg ik vanzelf, door het vele chainsuck, maar de ketting werd ook veel meegenomen door de vele schakel pinnetjes die in de Shimano bladen zitten. In de BBB bladen zitten die niet (die zijn helemaal vlak), maar de chainsuck bleef.
Geloof het of niet, maar met de ketting hebben we ook geexperimenteerd; dit mocht niet baten...

Het blijft een vaag probleem. Ik kreeg achter ook nooit mijn versnellingen in het "midden gebied" goed afgesteld, hij sloeg er altijd wel eentje over, of bleef gewoon hangen. Ook bij de fietsenzaak zelf; droog deed alles het goed, maar eenmaal in het terrein (soms al op weg daar naartoe) was het weer een tandenknarsend zootje.

Goed, genoeg nu over de Giant NRS, deze is nu historie. Volgende week woensdag de Koga X-Control maar even aan de tand gaan voelen...

Bedankt voor de reacties, sorry voor de verwarring met de 50 mm...

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » za feb 26, 2005 8:51 pm

Ik heb een XCX die nogal aan vervanging toe is met speling op alle lagers en die red die 5mm ook wel.

2 zandkorrels erbij in de ketting en het is chainsuck in de gloria. 1 remedie : Zo hard stoempen [= hard doorbeuken op die pedalen] dat hij gewoon wel moet doen wat jij wilt.

Heb dat bij andere bikes nooit gehad [behalve bij een Klein Attitude uit 1992 maar die had de enige echte juiste anti-ketting-zuig-dinges, gemaakt van gehardstaal direct gemonteerd op het frame ook nog.

E

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » zo feb 27, 2005 11:02 am

tja, als je doorrijd met lagers met speling, ben je dan slim bezig ::)

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » zo feb 27, 2005 6:21 pm

Ja slim bezig 8)

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » zo feb 27, 2005 8:06 pm

Gelukkig weten we wel wat je bedoeld hoor bram ;D

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » za mar 05, 2005 9:02 pm

Zo slim dat ik nu op een xtc team rond tuf..........................

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » za mar 05, 2005 10:02 pm

Die waarschijnlijk ook het nodige onderhoud en schoonmaakpartijen - NIET - gaat krijgen.... :P Jouw kennende.... Nou ja, dan ruil je hem toch straks om tot een stalen paard? Die zullen ook wel in XC-uitvoering zijn mag ik aannemen.

TBB

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » zo mar 06, 2005 9:33 am

WD-40 om je ketting te smeren?
Dat is pad korte termijn politiek!
Neem en smeermiddel dat voor kettingen is bedoeld.
WD-40 is leuk spul maar alleen voor de zomer endan nog doen ""echte"" smeermiddelen het stukken beter!

Gemini

Bericht door Gemini » zo mar 06, 2005 11:13 am

Elevation schreef:
maar de ketting werd ook veel meegenomen door de vele schakel pinnetjes die in de Shimano bladen zitten.

Kan het niet zijn dat je per ongeluk met een 8-speed ketting op een 9-speed crankstel hebt gereden?!

Dit zou in mijn ogen een oorzaak van het probleem kunnen zijn aangezien die 8-speed ketting een fractie dikker is dan die 9-speed...

Zo maar ff een brain-storm idee hoor....

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » ma mar 07, 2005 7:42 pm

Stalen Paarden zijn onderweg idd ja.

All mountain dus lekker hobbelpaardje, de MKIIIteam.

Ben trouwens wel erg erg erg tevreden over de Giant XTC, tov mijn vorige bike ga ik nu 20% harder de heuvel op, en op het vlakke is het gewoon ordinair rammen. Als ik aanzet loopt het binnenste tandwiel [op een normale mtb de middelste, een klein blad heb je immers niet nodig in NL] tegen/in het frame. Heel weird. Die XTC is gemaakt om te blijven zitten heb ik het idee, staand beuken lijkt uit den boze, band loopt ook aan tegen frame als er echt gestoempt wordt en ik heb gewoon racing ralphjes erin niets geks 3.0 ofzo.

Ach ben ik ook eens als eerste boven hehehe 8)

E

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » ma mar 07, 2005 7:58 pm

Had RR soms kramp in zijn benen of had je hem stiekum betaald om eens als eerste boven te mogen komen ;)

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » ma mar 07, 2005 10:19 pm

Vraag dat hem zelf maar :P

Plaats reactie