Spaaksleutel voor Mavic Crossroc wielen
Moderator:Beheerders
Ik ben dus op zoek naar een dergelijke spaaksleutel. Heb jer er 1 liggen en wil je er vanaf, mail me je prijs...
Re:Spaaksleutel voor Mavic Crossroc wielen
Crossroc zijn gewone nippels in een busje in de velg, kan je met je gewone spaaksleutel centeren. De sleutel om dat busje eruit te halen is wel ff iets anders he.
Bruno schreef:
Crossroc zijn gewone nippels in een busje in de velg, kan je met je gewone spaaksleutel centeren. De sleutel om dat busje eruit te halen is wel ff iets anders he.
Aha, werkt het zo. Ik kwam er gisteren achter dat 1 van die busjes los zat en dat de bijbehorende spaak niet gespannen was. Ik heb toen dat busje voorzichtig met een tang vast gedraaid en de spaakspanning was al een stuk beter. Vandaar dat ik dacht dat dat je de spaken spant met dat busje en de bijbehorende sleutel.
Wat is dan de toegevoegde waarde van dat busje?
Het zijn UST velgen?
Luc schreef:
Het zijn UST velgen?
Yep
Goofman schreef:
Omdat de velgwand aan de binnenkant volledig dicht is (UST) zitten de nippels in de velg dmv dat busje dat er aan de buitenkant zit in geschroefd. Da"s al eigenlijk. Deze techniek gebruiken ze ook bij de losse UST velgen. Bij de duurdere wielen (X-max) is het weer wat anders, daar zit een speciale nippel rechtstreeks in de velg geschroefd
Bruno schreef:
[Goofman schreef:
Omdat de velgwand aan de binnenkant volledig dicht is (UST) zitten de nippels in de velg dmv dat busje dat er aan de buitenkant zit in geschroefd. Da"s al eigenlijk. Deze techniek gebruiken ze ook bij de losse UST velgen. Bij de duurdere wielen (X-max) is het weer wat anders, daar zit een speciale nippel rechtstreeks in de velg geschroefd
Dus dit betekent dat wanneer dit busje handvast zit ik met een doodnormale spaaksleutel de spaken kan stellen?
Wil trouwens niet zeggen dat ik geen interesse meer heb in zo"n speciale sleutel voor de busjes. Werkt toch beter en netter dan een tang

Die busjes kan je best vaster dan handvast zetten. Ideaal is ook blauwe loctite gebruiken en een nachtje laten staan voordat je gaat centeren.