Deel hier je goede en slechte ervaringen met betrekking tot service of garantie van een product, merk of dealer.
Moderator:Beheerders
-
BOMBPROOF erik - Berichten:1881
Re:Verziekte markt...
Bericht
door BOMBPROOF erik » wo mar 16, 2005 12:04 pm
Ik zeg maar 1 ding:
Als je niet bereid bent de discussie aan te gaan dan leg ik het niet uit ook.
Wat denk je dat een kilo goudse kaas in de states kost ?
E
-
Luc
Bericht
door Luc » wo mar 16, 2005 12:59 pm
Als ik me niet vergis, wordt de rekening als volgt gemaakt:
Inkoop States +
Transportkosten (USA naar eigen land) +
Douanetaksen (berekend op de som aankoop + transportkosten) +
BTW (berekend op de som aankoop + transportkosten + douanetaksen) +
Transportkosten (binnen het eigen land) +
Winstmarge distributeur (berekend op alle reeds gemaakte kosten, dus op al het voorgaande) +
Winstmarge winkelier (idem als voor berekening winstmarge distributeur)
Het enige dat eventueel kan wegvallen zijn de laatste 2 categorïeën indien je via een internetshop koopt. Maar dat is dus zeker niet het grootste bedrag dat je dan vermijdt.
Dit dus allemaal in de veronderstelling dat alles op de volledig normale, officiële manier verloopt. Conclusie is dat je enkel en alleen van het prijsverschil kan profiteren als je op één of andere manier bepaalde dingen ontwijkt en dus ook op één of andere manier fraudeert.
-
Patman - Berichten:1360
-
Contacteer:
Bericht
door Patman » wo mar 16, 2005 11:32 pm
Ik zeg maar 1 ding:
Als je niet bereid bent de discussie aan te gaan dan leg ik het niet uit ook.
Idd.
-
-
Contacteer:
Bericht
door Patman » wo mar 16, 2005 11:39 pm
Leerink schreef:
Ja. Hoe leg jij dan aan een klant uit dat een fiets in nederland 3300 euro kost en in america (inclusief btw) zo rond de 2000 euro

. Laten we er 120 euro transportkosten en 12.4% inklaring bij doen. Kom ik uit op zo"n 2400 euro. En dat terwijl de dollar zeer gunstig ligt. Mij kan je echt niet op andere gedachten brengen hoor. Uiteraard verdwijnt het verschil met goedkopere fietsen.
Dit was overigens ook de conclusie van Fiets.
BTW betaal je enkel aan de Amerikaanse overheid als je in je eigen staat koopt, dus niet op aankopen "out of state" (vandaar het afficheren van prijzen excl. BTW aldaar en vandaar het succes van verkoop op afstand ginds) en zeker niet op aankopen vanuit Europa.
Als je op en USA website gaat speuren, zal je vinden welk het % bijkomende taksen is voor inwoners van state X (waarbij staat X de staat is waarin de zaak gevestigd is)!
Dan betaal je het BTW-tarief van je eigen land, van zodra het artikel ingeklaard wordt.
Let"s say een Europees gemiddelde van zo"n 20%.
Handling kosten van het douanekantoor (niet immens, maar voor "n juiste rekening moet er wel rekening mee gehouden worden) vind ik hier ook niet terug, maar je betaalt ze wel hoor!
En dan hopen we dat we niet ook nog "ns "n keer het zaakje opnieuw over en weer moeten laten vervoeren als er toch "ns iets met het produkt zou misgaan!
Extra distributie tussenpersonen, die volgens mij hun winst niet uittellen op de gemaakte kosten, maar op de inkoopprijs (allez, zo doe ik het toch) om er dan de gemaakte kosten aan kostprijs bij te tellen) hebben (meestal) een meerwaarde en hebben dus ook recht op een stuk inkomen uit de transactie.
Als we nou onze Ikea meubelen (zomaar "n random genomen item als voorbeeld, hoor) allemaal rechtstreeks aan de poort van de chinese (ook random voorbeeld) ateliers gaan kopen, zijn we wellicht ook goedkoper af ::)
Ofwel is Fiets heel onvolledig in z"n artikel, ofwel moet j"t nog "ns herlezen ...
Ah ja, ik ga m"n best doen om verder niet meer te reageren op heel de USA discussie, ieder moet het maar voor zichzelf met vallen en opstaan leren 
En ik ken mensen bij wie het vallen erg pijn deed 
Ja, in sommige gevallen kan het (wat) goedkoper uitkomen (volgens mij enkel door het evtl. wegvallen van de distributeurmarge, want "n dealermarge zit al in de prijs van de Amerikaanse dealer), maar denken dat dat zonder enige consequentie is, is gewoonweg naïef!
Al zal niet iedereen het bijkomende effect van verdwijnende, niet gecompenseerde, valuta gedurende z"n leven beseffen: op downsizingen en besparingen als gevolg o.a. daarvan reageren we ff met "n staking (want het is de baas z"n schuld en het consumentgedrag zit er uiteraard voor niets tussen) en anders gaan we stempelen ...
-
-
Contacteer:
Bericht
door Patman » wo mar 16, 2005 11:57 pm
Voert de desbetreffende Amerikaan "m zelf in, of gaat hij "m gewoon afhalen bij "n winkel LOL ;D ???
En niet onbelangrijk: gesneden of niet ;D ;D
-
Bericht
door BOMBPROOF erik » do mar 17, 2005 7:31 am
Ik ken 1 van de redacteuren van fiets.
Kun je eens nagaan wie van Fiets dit specifieke propagandistische artikel geschreven heeft, dan ga ik via mijn bron een ingezonden brief proberen te laten plaatsen.
E
-
ex-werkeloosje - Berichten:189
Bericht
door ex-werkeloosje » do mar 17, 2005 9:52 am
Toch ben ik het er niet helemaal mee eens met wat de heren zeggen want als je de fiets compleet laat invoeren zijn de kosten
inderdaad 15% invoer rechten en dan nog eens de BTW.
maar er is altijd de mogelijkheid om het te omzeilen
als je namelijk een invoice laat maken met daarop
de afzonderlijke producten wordt het al een heel ander verhaal
dan moet wel de prijs worden vermeld per artikel !!!!!!
8714 9110 19 ( is een douane nummer van los frame en voorvorken)
1011( = landen waarvoor dat geld) : 4,7 % (= invoer rechten)
en dat geld voor zover ik het even gechecked heb voor alle losse onderdelen. ik moet dat nog even verder uitzoeken maar wat zo snel even zag.
ja en dat scheeltje toch weer een hoop euri`s
ik heb jarenlang in de logistiek gewerkt import en export
en met douane. en als je een beetje creatief bent kom je een heel eind. en geloof me dat doet iedereen ook multinationals.
het komt er dan op neer dat er 1x aangifte word gedaan
maar dan met allerlei losse nummers erop. dus een nummer voor de voorvork / frame / wielen / tandwielen enz enz
ik zal het even kort uitleggen.
In het grote douane boek staan per product-nummers.
deze nummers staan voor artikelen, maar nu komt de grote truuk als je dus een invoice heb met alle producten afzonderlijk genoemd en een prijs erbij.
kan je deze dus in 1 keer inklaren. (=douane aangifte)
dan laat je dus alle onderdelen van de fiets afzonderlijk vermelden op de douane aangiften.
de douane neemt ten alle tijden de invoice als referentie van je aangifte. Mocht de douane gaan kijken in je pakket. (dan valt je aangifte rood / en of ze noemen het een ziener )
dan is er nog steeds niks aan de hand als deze fiets niet compleet in mekaar zit. en dat zit ie nooit als ze hem gaan versturen.
En je betaald maar 1 maal inklarings kosten, want het maakt niet uit hoeveel nummertjes een import medewerker op een aangifte moet zetten, je betaald per document.
je voert dan in 1 keer allemaal stukjes fiets in.
-
Official - Berichten:48
Bericht
door Official » do mar 17, 2005 10:20 pm
Is dan belastingontduiking, wat dus ook onder frauderen valt ...
Al is dit handigheidje misschien wel wettelijk te rechtvaardigen als je verkoper de moeite wil doen om alles op te splitsen.
Wat me trouwens wel wat werk lijkt, vermits de som van prijzen van de losse onderdelen van een fiets wellicht niet gelijk is aan de som van de losse onderdelen op zich.
Zou je die info ook niet sneller te pakken krijgen meteen via je kennis, E?
-
-
Contacteer:
Bericht
door Patman » do mar 17, 2005 10:27 pm
:-X
-
Bericht
door BOMBPROOF erik » vr mar 18, 2005 12:27 pm
Ja ik zeg als fraude de basis is van je succes, waarom dan niet hop met de gejatte bestelbus de gevel van een LBS eruit en inladen maar.
Goedkoper bestaat niet.
E
-
Jurriaan
Bericht
door Jurriaan » vr mar 18, 2005 1:26 pm
ook hier hoor ik verder niemand over garantie.
kan een paar dingen betekenen.
1 alles wat gemaakt wordt in de bike industrie blijf heel
2 geen recalls
3 produkten worden niet gebruikt
4 men neemt het risico
voorbeelden van agrantie: (wel is waar geen fietsonderdelen maar toch)
recent ging mijn laptop stuk, geen probleem met garantie, dealer zit om de hoek
recent ging mijn digicam stuk, dealer in de buurt, geen probleem met garantie
beide produkten zijn van A merken en bleken toch stuk te kunnen gaan.
2 keer was ik blij met het feit dat ik niks via internetwinkels (in het buitenland) had gekocht.
Ook ik betaal liever niet te veel, maar iets meer betalen ivm bijvoorbeeld garantie vind ik geen punt.
-
Bericht
door BOMBPROOF erik » vr mar 18, 2005 5:22 pm
Ik vermoed dat het niemand de garantie de kont kan roetsen omdat er toch elk jaar omwille van het meelopen nieuwe onderdelen gestoken gaan worden. Met andere woorden, onderdelen zijn al weer doorverpatst voor ze aan garantie toe zijn [kapot zijn gegaan].
En als er al grote verliezen worden genomen dan kijkt men wel 2x uit om ze hier te posten.
Ik vind het allemaal nogal hypocriet.
E
P.S. Ik maak dus mee dat iemand een 2005 888R aanschaft voor 200 euro meer ZONDER garantie ver weg in Duitsland, zuiver en alleen om die sticker want internals zijn 99,9% gelijk. En dat zijn mensen hier van DP ! Dan zeg ik "voel eens aan je hooffie"
-
ex-werkeloosje - Berichten:189
Bericht
door ex-werkeloosje » ma mar 21, 2005 8:07 pm
Garantie is wereldwijd, althans dat word vermeld in alle handels verdragen die er zijn.
Dat wil zeggen dat je ten alle tijden recht heb op garantie.
van de producent maar dit word vaak verpest door de tussenhandel die gewoon zegt: ja hallo jij heb dat ding hier niet gekocht dus je hebt geen recht op garantie. Dat is omdat hun eigen afzet gebied te beschermen.
Nou neem ik als voorbeeld de auto industrie die heb dat verholpen door als extra verkoop argument te zeggen dat je in europa in het hele gebied garantie heb.
dus word je overal geholpen.
Dan zeg ik weer ik heb recht op fabrieks garantie.
Helaas dat klopt !!!! Officieel gezien heb je gewoon recht op garantie, alleen moet je ten alle tijden eerst terug naar de partij waarmee jij een verkoop overeenkomst heb.
maar het verschild nogal of je een directe import lijn heb zoals
vaak in duitsland wel het geval is of als je zoals hier in nederland
vaak met kleine zelfstandige ondernemingen te maken heb die de nederlandse distributie op zich hebben genomen.
Een klein voorbeeld van mezelf:
was in duitsland een weekend kocht een spiegelreflex camera.
maar geen nederlandse handleiding lijkt me logisch.
ik stuur een mail naar de importeur ( kleine zelfstandige onderneming ). krijgs als antwoord is goed maar kost je
25 euri plus 5 euri verzendkosten.
dus ik dacht krijg de pleu.... , ik mailen naar Duitsland naar nikon zelf, kreeg netjes een mailtje terug
kreeg eerst kosteloos de engelse handleiding en ze zouden een nederlandse voor me bestellen nog geen maand later had ik ook de nederlandse handleiding. !!!
zo kan het dus ook
Zo goed zijn nu een heleboel nederlandse importeurs !!!
en nou ken ik nog een naam vertex van dit forum heb ik wel iets over gelezen ....
-
@sph@ltdude
-
Contacteer:
Bericht
door @sph@ltdude » ma mar 21, 2005 8:39 pm
ex-werkeloosje schreef:
Een klein voorbeeld van mezelf:
was in duitsland een weekend kocht een spiegelreflex camera.
maar geen nederlandse handleiding lijkt me logisch.
ik stuur een mail naar de importeur ( kleine zelfstandige onderneming ). krijgs als antwoord is goed maar kost je
25 euri plus 5 euri verzendkosten.
dus ik dacht krijg de pleu.... , ik mailen naar Duitsland naar nikon zelf, kreeg netjes een mailtje terug
kreeg eerst kosteloos de engelse handleiding en ze zouden een nederlandse voor me bestellen nog geen maand later had ik ook de nederlandse handleiding. !!!
zo kan het dus ook
Zo goed zijn nu een heleboel nederlandse importeurs !!!
Dude vind je het gek.... jij lekker in DLD die camera kopen en dan gaat de NL importeur jou ff helpen?
-
Bericht
door BOMBPROOF erik » do mar 31, 2005 8:24 pm
Garantie is idd wereldweid, logisch ook.
Maakt namenlijk geen hol uit of je cannondale in Japan of in NL skeurt, hij skeurt toch [voorbeeldje].
Alleen heeft een fabrikant er voor gekozen zijn distributienetwerk op te zetten via importeurs en consumentenhandelaren.
Dienovereenkomstig dienen DIE zorg te dragen voor de garantieafhandeling voor de produkten die zij gedistrubueerd hebben.
Logisch als jij je onderdelen via grijze import hebt gesneaked dat de importeur je niet wilt helpen.
Zucht...................
Dat verhaal van die camera zegt het toch allemaal...........................
25E vind ik nog schappelijk.
Zelf had ik gewoon aangegeven dat je de handleiding dient op te vragen bij diegene waar je hem gekocht hebt. Eerlijker. Maar die 25E zegt in feite hetzelfde.
E