Re:PeteSpeed: De trukendoos van Be One
Moderators:JJ, Beheerders
Een korte reactie:
Petespeed is niet super revolutionair, maar het is wel nieuw in de zin van: dat niemand nog eerder op dat idee was gekomen!!!! De honeurs gaan dan ook naar de Willie Wortel (zoals Bart zegt) Piet!!!
Voordeel is dat een kettinggeleider niet meer nodig is, dat je kettinglijn altijd optimaal is en (!!!) dat je fiets aanzienlijk minder rammelt. De Honda heeft hier nog wel last van, de Be One is echt superstil...
Toegegeven: het toepassingsgebied is een niche....!
Petespeed is niet super revolutionair, maar het is wel nieuw in de zin van: dat niemand nog eerder op dat idee was gekomen!!!! De honeurs gaan dan ook naar de Willie Wortel (zoals Bart zegt) Piet!!!
Voordeel is dat een kettinggeleider niet meer nodig is, dat je kettinglijn altijd optimaal is en (!!!) dat je fiets aanzienlijk minder rammelt. De Honda heeft hier nog wel last van, de Be One is echt superstil...
Toegegeven: het toepassingsgebied is een niche....!
Re:PeteSpeed: De trukendoos van Be One
Ik vind het ook echt wel vernieuwend.
Denk aan alle dingen die dit systeem mogelijk maakt als het verder ontwikkelt is:
geen ketting naar achterwiel, maar bijv riem: stiller, sterker, slijtvaster, lichter, betrouwbaarder, schoner. dan kun je ook de schijfrem aan dezelfde kant als de riem doen; dan heb je net als bij motoren nog maar enkelzijdige ophanging nodig.
is ook weer lichter en misschien interessant voor XC.
Leuk dat er eindelijk weer echt iets gebeurt in fiets techniek
.
Denk aan alle dingen die dit systeem mogelijk maakt als het verder ontwikkelt is:
geen ketting naar achterwiel, maar bijv riem: stiller, sterker, slijtvaster, lichter, betrouwbaarder, schoner. dan kun je ook de schijfrem aan dezelfde kant als de riem doen; dan heb je net als bij motoren nog maar enkelzijdige ophanging nodig.
is ook weer lichter en misschien interessant voor XC.
Leuk dat er eindelijk weer echt iets gebeurt in fiets techniek

Re:PeteSpeed: De trukendoos van Be One
ik vind dat petespeed ding maar belachelijk. dit is toch gewoon het oude systeem in een doosje gestoken? Geef mij maar Rogloff, die heeft tenminste geen ketting meer.
Re:PeteSpeed: De trukendoos van Be One
Chmod schreef:
ik vind dat petespeed ding maar belachelijk. dit is toch gewoon het oude systeem in een doosje gestoken? Geef mij maar Rogloff, die heeft tenminste geen ketting meer.
Serieus? wordt het moment daarbij via infrarood of W-Lan naar het achterwiel getransfereerd?
Re:PeteSpeed: De trukendoos van Be One
Steelboy schreef:
[Chmod schreef:
ik vind dat petespeed ding maar belachelijk. dit is toch gewoon het oude systeem in een doosje gestoken? Geef mij maar Rogloff, die heeft tenminste geen ketting meer.
Serieus? wordt het moment daarbij via infrarood of W-Lan naar het achterwiel getransfereerd?
dat zou pas leuk zijn. ik bedoel, de ketting heeft niets meer te maken met het schakelsysteem slimme.
Re:PeteSpeed: De trukendoos van Be One
Weet er al iemand wat een BeOne DH frame met de petespeed gaat kosten? Ik denk namelijk dat dat een probleem wordt. Als je kijkt naar wat het frame voorheen moest kosten exclusief demper.
Daarbij is het absoluut geen nieuw concept. Het conventionele aandrijfsysteem was er al en het inbouwgrapje wordt al jaren gedaan door de jongens van Nicolai,....om die puzzel in elkaar te passen hoef je geen Willie Wortel te zijn, alleen lekker kunnen kloten met metaal en twee rechter handen hebben.
Daarbij is het absoluut geen nieuw concept. Het conventionele aandrijfsysteem was er al en het inbouwgrapje wordt al jaren gedaan door de jongens van Nicolai,....om die puzzel in elkaar te passen hoef je geen Willie Wortel te zijn, alleen lekker kunnen kloten met metaal en twee rechter handen hebben.
Re:PeteSpeed: De trukendoos van Be One
Voor downhill zie ik er nog wel voordelen in, vooral het geen der. meer hebben.
Denk dat het echter alleen zal blijven voor teams e.d. en onbetaalbaar voor de klant.
Daarin tegen is het wel weer mooi dat er allerlei ontwikkelingen zijn, anders zaten we weer te zeuren dat er ook niks nieuws op de markt komt op fiets gebied.
Denk dat het echter alleen zal blijven voor teams e.d. en onbetaalbaar voor de klant.
Daarin tegen is het wel weer mooi dat er allerlei ontwikkelingen zijn, anders zaten we weer te zeuren dat er ook niks nieuws op de markt komt op fiets gebied.
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re:PeteSpeed: De trukendoos van Be One
Het Honda systeem staat nu in de Duitse Bike, grote gelijkenis met Petespeed, alleen wordt er gebruik gemaakt van een conventionele derailleur met een "zwevend" groot kettingblad (kan evenwijdig aan de cassette over een as schuiven)
Vraag me af waar die herrie, zoals hiervoor beschreven dan uit komt.. Het zit natuurlijk wel in een mooie carbon klank kast...
Vraag me af waar die herrie, zoals hiervoor beschreven dan uit komt.. Het zit natuurlijk wel in een mooie carbon klank kast...
Re:PeteSpeed: De trukendoos van Be One
JJ schreef:
Het Honda systeem staat nu in de Duitse Bike, grote gelijkenis met Petespeed, alleen wordt er gebruik gemaakt van een conventionele derailleur met een "zwevend" groot kettingblad (kan evenwijdig aan de cassette over een as schuiven)
Vraag me af waar die herrie, zoals hiervoor beschreven dan uit komt.. Het zit natuurlijk wel in een mooie carbon klank kast...
Die herrie komt dan van de klapperende ketting/derailleur.
Het drijvende tandwiel op de trapas van de PeteSpeed is eveneens zwevend JJ, alleen zit deze hier tussen de twee platen van de lineaire derailleur. Werking is dus gewoon identiek.
Re:PeteSpeed: De trukendoos van Be One
Ongelooflijk hoeveel mensen er toch weer vinden dat "het allemaak niets nieuws is"... raar toch dat juist daarom niemand van te voren wist wat Be One nou in hun gearbox hadden
Re:PeteSpeed: De trukendoos van Be One
Ik weet niet of iemand deze tip al heeft gegeven maar: Als je Japans net zo slecht is als het mijne, maar je toch wilt lezen wat hier staat: http://www.honda.co.jp/HRC/closeup/
kijk hier eens hier: http://www.worldlingo.com/en/websites/u ... lator.html
vul dan de bovenstaande honda URL in en klik op Japanese to whatever language you prefer en hoppa vertaling.
Vertaling is niet echt geweldig maar strekking is wel duidelijk
kijk hier eens hier: http://www.worldlingo.com/en/websites/u ... lator.html
vul dan de bovenstaande honda URL in en klik op Japanese to whatever language you prefer en hoppa vertaling.
Vertaling is niet echt geweldig maar strekking is wel duidelijk
Re:PeteSpeed: De trukendoos van Be One
daar k ginne dowhillert ben ben ik niet de juiste persoon,maar daar er om mening gevraagd wordt doe ik gewoon mee!
ik denk dat die dowhhillers wel degelijk gebruik maken van het schakelen zonder trappen effect, en dat zal denk ik wel een groot voordeel zijn topv de huidige derateur systemen.
verder denk kan ik me voorstellen dat dit systeem zich nog langzaam verder gaat ontwikkelen en over een jaar of 5 op onze moeders fietsen verschijnt daar dit een stuk lichter loopt dan een nexus naaf,nexus naaf.
gt heeft een frame laten maken(lees tegenwoordig in de verkoop) met een nexus naaf als schakelkast, zeg maar een nicolai maar dan niet uit duitsland.nu deze naaf is aangepast maar ik vraag me nog steeds af hoe licht deze kan lopen.een normale nexus naaf loopt (oud brabantsche) voor gin vijf cente en die van gt zou een stuk beter moeten lopen, ik vraag me dus af wat ze er aan veranderd hebben.maaarrrr het lijkt er op dat er op dat eer een leuketijd aankomt met deze ontwikkelingen,en ik denkl dat dit niet alleen voor dh van toepassing is maar voor ieder fiets, iedereen heeft baad bij een lichte overbrenging die onderhouds vrij is,zou het er echt aan komen???
verder aan ss jeroen, leuk stukje over versnellings systemen, toch wel boeiend he al die radartjes he!! :P
ik denk dat die dowhhillers wel degelijk gebruik maken van het schakelen zonder trappen effect, en dat zal denk ik wel een groot voordeel zijn topv de huidige derateur systemen.
verder denk kan ik me voorstellen dat dit systeem zich nog langzaam verder gaat ontwikkelen en over een jaar of 5 op onze moeders fietsen verschijnt daar dit een stuk lichter loopt dan een nexus naaf,nexus naaf.
gt heeft een frame laten maken(lees tegenwoordig in de verkoop) met een nexus naaf als schakelkast, zeg maar een nicolai maar dan niet uit duitsland.nu deze naaf is aangepast maar ik vraag me nog steeds af hoe licht deze kan lopen.een normale nexus naaf loopt (oud brabantsche) voor gin vijf cente en die van gt zou een stuk beter moeten lopen, ik vraag me dus af wat ze er aan veranderd hebben.maaarrrr het lijkt er op dat er op dat eer een leuketijd aankomt met deze ontwikkelingen,en ik denkl dat dit niet alleen voor dh van toepassing is maar voor ieder fiets, iedereen heeft baad bij een lichte overbrenging die onderhouds vrij is,zou het er echt aan komen???
verder aan ss jeroen, leuk stukje over versnellings systemen, toch wel boeiend he al die radartjes he!! :P
Re:PeteSpeed: De trukendoos van Be One
Joost2 schreef:
Ik weet niet of iemand deze tip al heeft gegeven maar: Als je Japans net zo slecht is als het mijne, maar je toch wilt lezen wat hier staat: http://www.honda.co.jp/HRC/closeup/
Die links staan ook in het artikel Joost...

Re:PeteSpeed: De trukendoos van Be One
Steelboy schreef:
Ongelooflijk hoeveel mensen er toch weer vinden dat "het allemaak niets nieuws is"... raar toch dat juist daarom niemand van te voren wist wat Be One nou in hun gearbox hadden
ten eerste: als iedereen zou weten wat erin had gezeten zou het helemaal niks nieuws zijn.
ten tweede: als ik een Ford Escort casco neem en hang er achter een V6 in.... dan heb ik toch ook niet iets totaal nieuws ontwikkeld?
Dat heeft niks revolutionairs, is gewoon leuk knutselwerk dat veel opzien kan baren.
Re:PeteSpeed: De trukendoos van Be One
GTLTS schreef:
[Steelboy schreef:
Ongelooflijk hoeveel mensen er toch weer vinden dat "het allemaak niets nieuws is"... raar toch dat juist daarom niemand van te voren wist wat Be One nou in hun gearbox hadden
ten eerste: als iedereen zou weten wat erin had gezeten zou het helemaal niks nieuws zijn.
ten tweede: als ik een Ford Escort casco neem en hang er achter een V6 in.... dan heb ik toch ook niet iets totaal nieuws ontwikkeld?
Dat heeft niks revolutionairs, is gewoon leuk knutselwerk dat veel opzien kan baren.
Wie begint er over "revolutionair"??? In heel het artikel is die term niet eens gebruikt en de heren achter het systeem zelf roepen dat ook totaal niet, so whats the problem...?
Re:PeteSpeed: De trukendoos van Be One
BOSS schreef:
[pinoisgeel schreef:
[Luc schreef:
Rogloff naafje mag je rekenen op +/- 800-850E ...
ka-ching!![]()
alles is relatief........
Over de lange termijn genomen:
Rohloff> 0.6 cent/km
Derrailleur>2,7 cent/km
dussssss©
Ervan uitgaande dat je ooit die 70.000 km effectief zal fietsen
Geen idee hoe lnag precies, maar daar doe ik wel wat langer over dan 10 jaar, behoorlijk wat langer zelfs...
Re:PeteSpeed: De trukendoos van Be One
[quote="DeKerf"s"]
[
Wie begint er over "revolutionair"??? In heel het artikel is die term niet eens gebruikt en de heren achter het systeem zelf roepen dat ook totaal niet, so whats the problem...?
[/quote]
Dus het is WEL nieuw maar NIET revolutionair...???
Kom op gast de discussie ging over het feit dat de een het niets nieuws vond en de andere wel, niet over subjectieve invullingen van de woorden revolutionair en nieuw.
Wanneer je het woord "nieuw" in deze discussie niet gelijk zou stellen aan het woord "revolutionair" dan kan je de discussie gelijk wel stoppen want dan vul je nieuw blijkbaar in als "vers van de pers"
....ofwel dan is alles wat je in de winkel koopt, nog niet eerder had, of net gemaakt is nieuw.
en als de jongens van BeOne het zelf niet revolutionair vinden waarom wordt er dan zoveel ophef over gemaakt?
[
GTLTS schreef:
[Steelboy schreef:
Ongelooflijk hoeveel mensen er toch weer vinden dat "het allemaak niets nieuws is"... raar toch dat juist daarom niemand van te voren wist wat Be One nou in hun gearbox hadden
ten eerste: als iedereen zou weten wat erin had gezeten zou het helemaal niks nieuws zijn.
ten tweede: als ik een Ford Escort casco neem en hang er achter een V6 in.... dan heb ik toch ook niet iets totaal nieuws ontwikkeld?
Dat heeft niks revolutionairs, is gewoon leuk knutselwerk dat veel opzien kan baren.
Wie begint er over "revolutionair"??? In heel het artikel is die term niet eens gebruikt en de heren achter het systeem zelf roepen dat ook totaal niet, so whats the problem...?
[/quote]
Dus het is WEL nieuw maar NIET revolutionair...???
Kom op gast de discussie ging over het feit dat de een het niets nieuws vond en de andere wel, niet over subjectieve invullingen van de woorden revolutionair en nieuw.
Wanneer je het woord "nieuw" in deze discussie niet gelijk zou stellen aan het woord "revolutionair" dan kan je de discussie gelijk wel stoppen want dan vul je nieuw blijkbaar in als "vers van de pers"
....ofwel dan is alles wat je in de winkel koopt, nog niet eerder had, of net gemaakt is nieuw.
en als de jongens van BeOne het zelf niet revolutionair vinden waarom wordt er dan zoveel ophef over gemaakt?
Re:PeteSpeed: De trukendoos van Be One
Steelboy schreef:
Ongelooflijk hoeveel mensen er toch weer vinden dat "het allemaak niets nieuws is"... raar toch dat juist daarom niemand van te voren wist wat Be One nou in hun gearbox hadden
Nou ja, er is een gezegde (oude wijn in nieuwe zakken) , je kan dus zeggen dat het wel vaker voor komt dat iets wat al jaren "bestaat" nu op een andere manier uitgevoerd wordt.
Als dat niet zo was dan zou het gezegde niet ontstaan zijn.
Persoonlijk vind ik het erg positief dat een algemeen geaccepteerde en toegepaste methode tegen het licht gehouden wordt en er een variatie op het thema wordt gepresenteerd.
Wat mij betreft is PeteSpedd dan ook een variatie op een thema. Of het blijft plakken......, later weten we meer.
Re:PeteSpeed: De trukendoos van Be One
Er staat een heel artikel in de nieuwe bike of mbr (ben ik ff vergeten) over de honda gearbox .
(de trein kwam al snel, dus nog geen tijd gehad om hem goed te lezen bij de bruna op het station, en te onthouden welk blad het was :P)
(de trein kwam al snel, dus nog geen tijd gehad om hem goed te lezen bij de bruna op het station, en te onthouden welk blad het was :P)