Re:Ketting valt er steeds vanaf
Moderators:JJ, Beheerders
Ik vermoed dat het komt door het grote achtertandwiel maar ik heb geen ervaring met singlespeeds dus...
Voor 40 tands
achter 24 tands
sram ketting met powerlink
In t voorblad zit een kleine slag maar niet echt noemenswaardig.
Het wiel zit er gewoon recht in volgens mij maar kan ik dat nog checken? Ik kan wel zien dat de band in de achterbrug recht zit maar dat zegt niets over de kettinglijn natuurlijk. Hoe check ik dat?
Ketting valt er af als ik veel kracht zet, als ik dus hard rij, dat verzorgt klote crashes haha.
Voor 40 tands
achter 24 tands
sram ketting met powerlink
In t voorblad zit een kleine slag maar niet echt noemenswaardig.
Het wiel zit er gewoon recht in volgens mij maar kan ik dat nog checken? Ik kan wel zien dat de band in de achterbrug recht zit maar dat zegt niets over de kettinglijn natuurlijk. Hoe check ik dat?
Ketting valt er af als ik veel kracht zet, als ik dus hard rij, dat verzorgt klote crashes haha.
Nog een misschien niet onbelangrijk detail:
Ik heb een achtertandwiel uit een 9 speed cassette, die heeft vrij korte tanden volgens mij.
Ik heb een achtertandwiel uit een 9 speed cassette, die heeft vrij korte tanden volgens mij.
Hyperglide cassettetandwielen zijn erop gemaakt om de ketting eraf te laten lopen (daarom schakelen ze zo soepel).
Probeeer aan Uniglide tandwieltjes te komen.
Probeeer aan Uniglide tandwieltjes te komen.
Ga 32-18 rijden met 18T shimano bmx krans (3 euro) of nog beter als dat lukt 30-18, da"s precies hetzelfde als 40-24.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Hmm, je weet niet of je kettinglijn goed is?
Hoe meet je dat? Op het oog kun je meestal al zien of ie vrij goed staat, wil je het precies weten moet je gaan meten.
Voorblad: Meet de afstand van het midden van de zitbuis tot het midden van een tandje op je voor tandwiel. Natuurlijk is dat lastig op een blad met een slag maar als je vier metingen doet en die middel je, dan moet het aardig kloppen.
Achter is lastiger. Er van uitgaand dat je een MTB naaf/frame gebruikt met 135 mm tussen de uitvaleinden:
Meet de afstand van de binnenzijde van je achter pat (daar waar de ring van de as van de naaf tegen het frame komt) tot het midden van het tandwiel. Doe dit een aantal keer totdat je denkt dat je de juiste waarde hebt.
Trek deze waarde af van 135/2 (dat is het midden van je achternaaf) en dan heb je de waarde van je achtertandwiel (dus 135/2=67.5- b.v. 20 mm = 47.5
Komt dit overeen met de waarde van de voorkant dan is het bingo. Anders moet je gaan kloten met spacers op je achternaaf of een andere breedte bracket voor.
Hope this helps, maar als ik jou was zou ik ook een ander voorblad scoren, met een slag in dat blad zou ik me niet echt veilig voelen ;D
JJ
Hoe meet je dat? Op het oog kun je meestal al zien of ie vrij goed staat, wil je het precies weten moet je gaan meten.
Voorblad: Meet de afstand van het midden van de zitbuis tot het midden van een tandje op je voor tandwiel. Natuurlijk is dat lastig op een blad met een slag maar als je vier metingen doet en die middel je, dan moet het aardig kloppen.
Achter is lastiger. Er van uitgaand dat je een MTB naaf/frame gebruikt met 135 mm tussen de uitvaleinden:
Meet de afstand van de binnenzijde van je achter pat (daar waar de ring van de as van de naaf tegen het frame komt) tot het midden van het tandwiel. Doe dit een aantal keer totdat je denkt dat je de juiste waarde hebt.
Trek deze waarde af van 135/2 (dat is het midden van je achternaaf) en dan heb je de waarde van je achtertandwiel (dus 135/2=67.5- b.v. 20 mm = 47.5
Komt dit overeen met de waarde van de voorkant dan is het bingo. Anders moet je gaan kloten met spacers op je achternaaf of een andere breedte bracket voor.
Hope this helps, maar als ik jou was zou ik ook een ander voorblad scoren, met een slag in dat blad zou ik me niet echt veilig voelen ;D
JJ
Met hyperglide achter blijft het behelpen.
Misschien met een hele goeie kettingspanner, of een oude derailleur.
Een slag in je voortandwiel is ook niet echt ideaal.
Verder heb je voor waarschijnlijk ook een tandwiel met afgeschuinde tanden,, afkomstig van een tripple. Da"s ook niet je van het.
Alles bij elkaar is "t vragen om problemen.
Misschien met een hele goeie kettingspanner, of een oude derailleur.
Een slag in je voortandwiel is ook niet echt ideaal.
Verder heb je voor waarschijnlijk ook een tandwiel met afgeschuinde tanden,, afkomstig van een tripple. Da"s ook niet je van het.
Alles bij elkaar is "t vragen om problemen.
Ik heb een normaal blad voor, geen schakelblad. Ik denk dat het aan het achtertandwiel ligt.
Bedankt voor jullie tips in ieder geval.
Bedankt voor jullie tips in ieder geval.
Ik kan nergens uniglide tandwielen krijgen bij de normale LBSen...
Stop met tobben en monteer een BMX-kransje. Kost niks en werk gewoon goed. Of past er geen ander tandwiel op je crank? 40:18 wordt je lekker sterk van.
40:24 levert wel een boel minder slijtage op.
Er moeten nog wel LBS"en zijn met zulke kransjes.
Anders kom je uit op 30:18
Met bmx ketting een BMX kransje en een rvs voorblad ook een degelijke combinatie.
Zijn de Surly RVS bladen al leverbaar ? (JJ)
Er moeten nog wel LBS"en zijn met zulke kransjes.
Anders kom je uit op 30:18
Met bmx ketting een BMX kransje en een rvs voorblad ook een degelijke combinatie.
Zijn de Surly RVS bladen al leverbaar ? (JJ)
Het klinkt alsof je een geared frame gebruikt met vertikale patten?
Probeer eens of er ruimte is een extra tandwiel te plaatsen , "zwevend" geklemd door de ketting, onder en boven. Kleine kans als je met een buitenblad rijdt, maar de moeite van het proberen. Een 28-32t ertussen op de juiste plek kon weleens voor correcte spanning zorgen.
Probeer eens of er ruimte is een extra tandwiel te plaatsen , "zwevend" geklemd door de ketting, onder en boven. Kleine kans als je met een buitenblad rijdt, maar de moeite van het proberen. Een 28-32t ertussen op de juiste plek kon weleens voor correcte spanning zorgen.
Wat Klok bedoelt is het fenomeen "Ghost ring". Zoals hierboven al vermeld, weinig kans van slagen als je met een buitenblad rijdt.
Hier een onduidelijk plaatje ter verduidelijking:

Je ziet dus net voor het achtertandwiel een groot blad dat tussen de ketting klemt en zodoende de boel spant. Een toffe oplossing zeg ik !
Hier een onduidelijk plaatje ter verduidelijking:
Je ziet dus net voor het achtertandwiel een groot blad dat tussen de ketting klemt en zodoende de boel spant. Een toffe oplossing zeg ik !
Dit was mijn oplossing:

maar ik ga toch ook direct die "GhostRing" proberen..........
Nou maar hopen dat ik hem niet verlies in het terrein

Nou maar hopen dat ik hem niet verlies in het terrein

- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Goed bezig! Ben benieuwd hoe dat gaat, hou ons op de hoogte.
JJ
JJ
- Arnetteman
Nou heb ik er de laatste tijd eigenlijk geen last meer van maar als ik aan het EK mee wil doen en ik zal aan moeten zetten tijdens de klimmetjes loop ik op zich best wel weer het risico dat de ketting er weer afloopt. Ik heb een vrij oud frame waar eerder altijd een SIS derailleur opzat. Aan deze derailleur zat dus een extra metalen gevalletje waar de derailleur aan hing en dat zat weer tussen het frame en de cassette op de fiets. Met andere woorden, ik heb dus geen derailleurpad. Ik kan dus geen kettingspanner eraan zetten. Nou zie ik op de foto van Hilco 2 metalen ringen om het achterste tandwiel heen zitten. Dit lijkt mij een zeer save oplossing. Momenteel heb ik er een 18 tandwieletje op zitten met daarachter een groot tandwiel dat moet voorkomen dat de ketting er aan die kant afloopt.
En hoe zit het nou met die Ghost Ring? Zit die nou los tussen de ketting?
Rammelt dat niet als je aan het rijden bent of zit het zo strak dat deze ring niet tussen de ketting vandaan te krijgen is tijdens het rijden?
Ik wil een en ander graag oplossen maar het moet me niet te veel geld gaan kosten. Een singlespeednaaf is dus ook geen oplossing voor mij.
Rammelt dat niet als je aan het rijden bent of zit het zo strak dat deze ring niet tussen de ketting vandaan te krijgen is tijdens het rijden?
Ik wil een en ander graag oplossen maar het moet me niet te veel geld gaan kosten. Een singlespeednaaf is dus ook geen oplossing voor mij.
Arnetteman schreef:
Nou heb ik er de laatste tijd eigenlijk geen last meer van maar als ik aan het EK mee wil doen en ik zal aan moeten zetten tijdens de klimmetjes loop ik op zich best wel weer het risico dat de ketting er weer afloopt. Ik heb een vrij oud frame waar eerder altijd een SIS derailleur opzat. Aan deze derailleur zat dus een extra metalen gevalletje waar de derailleur aan hing en dat zat weer tussen het frame en de cassette op de fiets. Met andere woorden, ik heb dus geen derailleurpad. Ik kan dus geen kettingspanner eraan zetten. Nou zie ik op de foto van Hilco 2 metalen ringen om het achterste tandwiel heen zitten. Dit lijkt mij een zeer save oplossing. Momenteel heb ik er een 18 tandwieletje op zitten met daarachter een groot tandwiel dat moet voorkomen dat de ketting er aan die kant afloopt.
er bestaan ook derailleur patten die speciaal ter vervanging van zo"n SIS derailleur gemaakt zijn.
Hier zit gewoon zo"n der. scchroefgat in. Zo"n ghostring rammelt niet, maar je moet wel weer geluk hebben dat je een precies passende maat vindt en als je ketting weer wat opgerekt is zit het alweer niet lekker meer.
- Arnetteman
Wytze schreef:
er bestaan ook derailleur patten die speciaal ter vervanging van zo"n SIS derailleur gemaakt zijn.
Kun je zo"n vervanger overal krijgen of moet je dan echt naar een speciaalzaakje toe?
Uiteraard moet er dan wel een derailleur gemonteerd worden. Dat is niet zo"n punt heb vast wel wat over.
Bedankt in ieder geval. Ik zal eens op zoek
- Arnetteman
Ok ik heb de vervanger reeds gevonden.
Had net even pauze en aangezien ik vlakbij het centrum van Assen werk ben ik even naar de LBS aldaar geweest en gevraagd hoe dat zit. Ikheb dus zo"n vervanger gevonden met schroefdraad. De SIS die ik had was dus geborgd met dat vervangertje dus kon ik er niets mee. Deze kan ik dus mooi gebruiken. Of met een derailleur of met een kettingspanner. Maar hoe werk dat dan verder als je dat met een derailleur wilt doen? Moet je die derailleur ook spannen of kan ie dr gewoon zo aangezet worden, ketting erdoor en klaar is kees?
Misschien wat voorbeeldfoto"s?
Had net even pauze en aangezien ik vlakbij het centrum van Assen werk ben ik even naar de LBS aldaar geweest en gevraagd hoe dat zit. Ikheb dus zo"n vervanger gevonden met schroefdraad. De SIS die ik had was dus geborgd met dat vervangertje dus kon ik er niets mee. Deze kan ik dus mooi gebruiken. Of met een derailleur of met een kettingspanner. Maar hoe werk dat dan verder als je dat met een derailleur wilt doen? Moet je die derailleur ook spannen of kan ie dr gewoon zo aangezet worden, ketting erdoor en klaar is kees?
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
Met de stelschroefjes op je derrailleur moet je hem zo stellen dat hij in je kettinglijn komt. Dan kan je het bovenste wieltje eruit halen. Je zou ook de singleator kunnen kopen van surly, die zijn ervoor gemaakt.Arnetteman schreef: Ok ik heb de vervanger reeds gevonden.
Rinse
- Arnetteman
Mijn pa gaat nu een kettinggeleider voor mij maken die om de body heen past (zie foto van hilco).
Ik heb nog ergens een oude derailleur liggen die als kettingspanner kan dienen.
Hoop dat het lukt.
Ik heb nog ergens een oude derailleur liggen die als kettingspanner kan dienen.
Hoop dat het lukt.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Soms lukt het niet met de stel schroefjes, doe dan een versnellingskabel omgekeert door de derailleur-kabelstop (dus zo dat het tonnetje in het stelschroefjes/kabelstop van de derailleur zit(als je ten minste shimano hebt) ) . Duw de derailleur met je hand recht onder het tandwiel en zet de kabel op de normale manier vast. Heb je zelfs de mogelijkheid om te fijn tunen
Helaas geen pics..

Helaas geen pics..
- Arnetteman
Heb vanmiddag dat vervangertje gekocht en gemonteerd. Als het goed is moet het zo zitten.
Nu moet ik alleen nog even een afstandhouder voor de andere kant hebben. Maar die heb ik vast nog wel ergens liggen. Daarnaast nog een mooi derailleurtje om de ketting op spanning te houden en nog een paar mooie alu skijffies voor op de body om de ketting zeker weten op zijn plaats te houden en klaar is mijn bike voor het EK.

Oh ja, en de complete billboard arnette singlespeed (let op die mooie oranje stickers op de voorvork ;D)
Nu moet ik alleen nog even een afstandhouder voor de andere kant hebben. Maar die heb ik vast nog wel ergens liggen. Daarnaast nog een mooi derailleurtje om de ketting op spanning te houden en nog een paar mooie alu skijffies voor op de body om de ketting zeker weten op zijn plaats te houden en klaar is mijn bike voor het EK.

Oh ja, en de complete billboard arnette singlespeed (let op die mooie oranje stickers op de voorvork ;D)

- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
Floris,
ff vraagje. Waarom heb je een spanner nodig. Je hebt toch horizontale patten?
Rinse
ff vraagje. Waarom heb je een spanner nodig. Je hebt toch horizontale patten?
Rinse
- Arnetteman
Rinse,
op een of andere rare manier werkt dat niet.
Floris
op een of andere rare manier werkt dat niet.
Floris