Re:29-er singlespeeds

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za jul 09, 2005 7:33 pm

EL PERRO schreef:
Ben het jumpen wat beu, wil terug RIJDEN.

Dé trend voor het najaar "05 en de rest van "06... ;)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma jul 11, 2005 9:52 am

Nog even wachten voor deze:

Afbeelding

De onbehandelde On One Inbred 29-er !!

Het is wel een frame met alle nokken erop en eraan, maar hij is ss te rijden door de sliding dropouts.

Ben benieuwd..

JJ

Hubert !

Bericht door Hubert ! » ma jul 11, 2005 6:12 pm

Waarom vraag je niet aan Brant offie (eventueel tegen een minderprijs) dat frame zonder lak naar je op wil sturen ? Jij vijlt, slijpt en schuurt alle overbodige nokken e.d. weg en laat em zelf in een unieke kleur spuiten.
Resultaat: een unieke, strakke (want dat wil je) On One 29er in een unieke kleur !

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di jul 12, 2005 12:08 am

JJ schreef:
Ander vraagje, hoe veel komt de onderkant van de balhoofd buis naar boven ten opzichte van een 26" bike met een vork met dezelfde veerweg?

Ik vind een wat langere stuurbuis nl. wel fijn (145mm op mijn Inbred), maar als ik even hoog uit wil komen met mijn stuur kan deze op een 29-er dus korter zijn, of heb ik het nu mis?

Die van de fisher lijkt zelfs in de Hubert maat erg kort..

JJ

Een 700c vel is 31.5mm groter in radius, zoveel hoger rust de voornaaf
Een vork, uitgaande van 80mm suspension corrected, zou datzelfde toevoegen, echter on de een hoek, dus effectief iets onder de 30mm.
Totaal komt je headset base plate dus 60mm hoger boven de paden te hangen. Als je nu 145mm fijn vindt, ga je boven de 85mm geen last hebben :-)

Echter, neem je weer een Pace in een custom fiets, dan is het verschil maar die 31,5mm.

Over Gary, ik denk dat hij op gebied van fietsen een behoorlijke visionair is. Hij was niet de eerste die repack afdaalde op een clunker, maar wel de snelste. Hij gaf de mountainbike zijn naam, door ze onder die naam te gaan verkopen.
Hij heeft eens (jaar vergeten) voorspeld dat iedereen binnen 5 jaar een MTB zou hebben, en hij werd uitgelachen. Nu hij verklaart dat 29" de betere manier is voor volwassenen, zullen diegenen die hem nog van vroeger kenne, zeker opletten. Voorlopig krijgt hij ze aardig verkocht, met bescheiden marketing.

Mijn visioen is op mijn beurt dat Nederland, althans de grote meute, 5 a 10 jaar achter ligt op de VS. We gingen veel later aan de MTB, we zullen ook veel later mainstream meemaken in de 29". Niet dat de VS al zover is hoor, integendeel, ze maken te weinig fietsen om aan de vraag te kunnen voldoen, dus de groei wordt kunstmatig geremd.

Peter V

Bericht door Peter V » wo jul 20, 2005 12:10 pm

Deze foto laat het frame nog beter zien. Wel een aparte liggende achtervork

Afbeelding

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo jul 20, 2005 1:01 pm

Aparte constructie ja. Korte buis, gebogen plaat, en dan de chainstays daar tegenaan. Samen met de aparte dropouts, erg korte chainstay. buizen.

Die dropouts zien er nogal groot en dik uit, vraag me af of dat wel lichter is dan een EBB. Maar handig in gebruik lijkt het me wel.

Exar

Bericht door Exar » wo jul 20, 2005 2:09 pm

Niet op de Kona DH bakken, wel op een XC singlespeed: versteviging onder het balhoofd. Waarom? Om de Klokkies onder ons in bedwang te houden?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo jul 20, 2005 2:23 pm

Singlespeeds worden bereden door sterke kerels (en chicks!!!), DH bakken door mietjes ;D

JJ

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo jul 20, 2005 2:24 pm

zo is het maar net!

Ik denk dat de grote wielen veel meer kans hebben ergens tegenaan te botsen en dat daartegen die versteviging aangebracht is...

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo jul 20, 2005 2:25 pm

Het is een handige, lichte manier om ene frame met dunne buizen te verstevigen. Bij 29" helpt deze "gusset" om te voorkomen dat de knoppentoren op verende voorvorken bij een crash oid de onderbuis kan raken. Door de hogere voorkant, maar gelijke trapashoogte, is de typische 29" onderbuis steiler, en biedt dus minder ruimte voor de vorkkroon en knoppentoren. Mijn proto heeft dezelfde gusset om die reden, hoewel de fabrikant al langer van die constructie gebruik maakt puur voor de gewicht/stijfheid/coolfactor verhouding van die oplossing.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo jul 20, 2005 3:29 pm

Zou de 2-9 Reba proof zijn? Ik vind dat de meest onnozele oplossing die een fabrikant kan bedenken om te voorkomen dat de hoofdbuis beschadigt.. Een hogere bevestiging van de onderbuis met de balhoofdbuis lijkt me een slimmere oplossing. Daar moet je natuurlijk wel ruimte voor hebben.

Maar aangezien deze frames vooral in de grote maten gemaakt worden is daar altijd genoeg ruimte voor :-X

Exar

Bericht door Exar » wo jul 20, 2005 4:05 pm

De proto had een Reba 29", dus je kan aannemen dat het wel kan.

@Steelboy: ;D

Plaats reactie