JJ schreef:
Ander vraagje, hoe veel komt de onderkant van de balhoofd buis naar boven ten opzichte van een 26" bike met een vork met dezelfde veerweg?
Ik vind een wat langere stuurbuis nl. wel fijn (145mm op mijn Inbred), maar als ik even hoog uit wil komen met mijn stuur kan deze op een 29-er dus korter zijn, of heb ik het nu mis?
Die van de fisher lijkt zelfs in de Hubert maat erg kort..
JJ
Een 700c vel is 31.5mm groter in radius, zoveel hoger rust de voornaaf
Een vork, uitgaande van 80mm suspension corrected, zou datzelfde toevoegen, echter on de een hoek, dus effectief iets onder de 30mm.
Totaal komt je headset base plate dus 60mm hoger boven de paden te hangen. Als je nu 145mm fijn vindt, ga je boven de 85mm geen last hebben
Echter, neem je weer een Pace in een custom fiets, dan is het verschil maar die 31,5mm.
Over Gary, ik denk dat hij op gebied van fietsen een behoorlijke visionair is. Hij was niet de eerste die repack afdaalde op een clunker, maar wel de snelste. Hij gaf de mountainbike zijn naam, door ze onder die naam te gaan verkopen.
Hij heeft eens (jaar vergeten) voorspeld dat iedereen binnen 5 jaar een MTB zou hebben, en hij werd uitgelachen. Nu hij verklaart dat 29" de betere manier is voor volwassenen, zullen diegenen die hem nog van vroeger kenne, zeker opletten. Voorlopig krijgt hij ze aardig verkocht, met bescheiden marketing.
Mijn visioen is op mijn beurt dat Nederland, althans de grote meute, 5 a 10 jaar achter ligt op de VS. We gingen veel later aan de MTB, we zullen ook veel later mainstream meemaken in de 29". Niet dat de VS al zover is hoor, integendeel, ze maken te weinig fietsen om aan de vraag te kunnen voldoen, dus de groei wordt kunstmatig geremd.