ENO
Moderators:JJ, Beheerders
Kan iemand mij uitleggen hoe een ENO Naaf werkt?
Wat ik ervan begrijp is het dus een naaf bedoeld voor fietsen met derailleur hanger, met deze naaf heb je dus geen kettingspanner meer nodig?
Is het ook geschikt voor schijfremmen?
Wat ik ervan begrijp is het dus een naaf bedoeld voor fietsen met derailleur hanger, met deze naaf heb je dus geen kettingspanner meer nodig?
Is het ook geschikt voor schijfremmen?
Re:ENO
het is een naaf met een eccentrische bevestiging, de bevestiging heeft een "speling" rond het middelpunt van de naaf. Op deze manier kun je de ketting spannen.
Normaal zit je QR in het midden, bij de ENO kan de bevestigng om het midden heen draaien.
dussssss©
Normaal zit je QR in het midden, bij de ENO kan de bevestigng om het midden heen draaien.

dussssss©
Als het vast zit, zit het dan ook vast? Of moet je ook hier om de zoveel tijd de boel weer spannen?
Ik begin voorzichtig te denken dat bijna alle manieren om je ketting te spannen k#t zijn;
-EBB kraakt en gaat los zitten
-vertikale padden, weer een gedoe met schijfremmen en is een kettingspanner eigelijk ook een must
-de ketting precies op maat maken is ook geen optie want je ketting krijgt na verloop rek en dan zit ie weer te los
Eigelijk is een geared bike met bijv. een Surly Singleator de beste oplossing lijkt mij als ie er op zit hoef je er eigelijk nooit meer aan te komen en schijfremmen zijn gewoon mogelijk, net als wiel verwisselen..
Mee eens??
Ik begin voorzichtig te denken dat bijna alle manieren om je ketting te spannen k#t zijn;
-vertikale padden, weer een gedoe met schijfremmen en is een kettingspanner eigelijk ook een must
-de ketting precies op maat maken is ook geen optie want je ketting krijgt na verloop rek en dan zit ie weer te los
Eigelijk is een geared bike met bijv. een Surly Singleator de beste oplossing lijkt mij als ie er op zit hoef je er eigelijk nooit meer aan te komen en schijfremmen zijn gewoon mogelijk, net als wiel verwisselen..
Mee eens??
Ik heb een On One met EBB en het enige wat kraakt zijn mijn knieen... Ik vind het dus wél een goede oplossing. Verschuifbare padden zijn dat volgens mij ook, ziet er alleen minder elegant uit.
JJ schreef:
Gewoon negeren![]()
Kopervet is idd meestal een goede remedie. Zal het vast minder worden.
JJ
dat kraken valt te negeren, maar naast het kraken is de ketting na 2 rondjes schoorl ook aan de slappe kant, heel irritant, heb dus alles ook supergoed aangedraaid, zaterdag maar eens kijken hoe dat verloopt..
Ik heb een On-One met horizontale achterpatten en die kraakt bij zwaar klimmen ook!
Het is een mooie en vijne staal kraak,HEERLIJK!!
Ik had liever een EBB gehad maar die was uitverkocht in mijn maat.
Zo"n Surly Hamstermolen ziet er maar bar lelijk uit,maar dat in mijn bekrompen mening!Ik zou in dat geval zeker een ENO nemen!
Het is een mooie en vijne staal kraak,HEERLIJK!!
Ik had liever een EBB gehad maar die was uitverkocht in mijn maat.
Zo"n Surly Hamstermolen ziet er maar bar lelijk uit,maar dat in mijn bekrompen mening!Ik zou in dat geval zeker een ENO nemen!
Ik heb het nog niet gevonden waar het zit,maar het is niks ernstigs of irritants volgens mij.Ik laat het lekker zitten!
Mee eens??
Ben ook stilaan tot die conclusie aan het komen, en als je achteraan een tandje groter opschroeft zorgt de nepderalleur wel voor de juiste kettingspanning.
Misschien niet de mooiste, maar mijn inziens wel de beste oplossing, zeker met disc"s...
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
haha, jullie zijn echt makkelijk klein te krijgen, allemaal problemen opzoeken die er helemaal niet zijn!
Mijn EBB kraakt ook na een tijdje smerig weer en geen onderhoud, maar verlopen doet ie niet. Probeer anders een Bushnell in die C"dale te krijgen (als dat past)...
JJ
Mijn EBB kraakt ook na een tijdje smerig weer en geen onderhoud, maar verlopen doet ie niet. Probeer anders een Bushnell in die C"dale te krijgen (als dat past)...
JJ
Even van een newbie een - misschien - domme vraag: waar haal ik el cheapo een ENO eccentrische naaf?
Ik ben van plan van m"n oude GT een singlespeed te bouwen (single & quasiretro in één) maar uiteraard zitten er geen horizontale padden op. Nu dacht ik zo ff bij de Duitste importeur wat te bestellen, maar m"n werkgever heeft daar niet al te veel zin in. Mij raadde ze aan maar in de VS te zoeken. Y"all got any idea?
Ik ben van plan van m"n oude GT een singlespeed te bouwen (single & quasiretro in één) maar uiteraard zitten er geen horizontale padden op. Nu dacht ik zo ff bij de Duitste importeur wat te bestellen, maar m"n werkgever heeft daar niet al te veel zin in. Mij raadde ze aan maar in de VS te zoeken. Y"all got any idea?
Prima, maar niet hier...