In ontwikkeling: SS-RR-er
Moderators:JJ, Beheerders
-
Na het zien van JJ"s SS-wegfiets en zijn commentaar op mijn commentaar, toch maar besloten om ook een SS-RR (Road Racer) op de weg te douwen. Natuurlijk kunnen jullie wel raden van welk merk ik een standaard wegfietsframe zal gebruiken en zal ombouwen tot een SS-RR-er. Dat wordt dan nr. 10 (ik geef toe, het loopt een beetje de spuigaten uit ondertussen....). Wel grappig dat ik toevallig van precies hetzelfde frame nog een exemplaar heb staan dat inmiddels bijna rijdend is alleen dan geared! Deze twee fietsen zullen dus voor een groot gedeelte dezelfde onderdelen krijgen, alleen is de 1 SS en de ander geared!
Brengt me wel tot de volgende vraag. Welk verzet kun je het beste kiezen voor een SS-RR-er met - let op - 26 inch wielen? Ja, jullie lezen het goed. 26 inch wielen, dus NIET 28 inch wielen. Deze fiets is een modelletje triathlon en heeft 26 inch wielen.
Foto"s volgen zo snel als ik een digitaaltje heb (voorlopig dus nog niet...).
TBB
Brengt me wel tot de volgende vraag. Welk verzet kun je het beste kiezen voor een SS-RR-er met - let op - 26 inch wielen? Ja, jullie lezen het goed. 26 inch wielen, dus NIET 28 inch wielen. Deze fiets is een modelletje triathlon en heeft 26 inch wielen.
Foto"s volgen zo snel als ik een digitaaltje heb (voorlopig dus nog niet...).
TBB
Re:In ontwikkeling: SS-RR-er
op jouw ouwe Scott ga ik 46x18 rijden
dusssssss©
dusssssss©
Zo! Dat is een heldhaftig verzet! Ik reed op mijn city mtb zowat altijd 46-19 met dunne bandjes
Tall Boy Bram schreef:Wel grappig dat ik toevallig van precies hetzelfde frame nog een exemplaar heb staan dat inmiddels bijna rijdend is alleen dan geared!
Brengt me wel tot de volgende vraag. Welk verzet kun je het beste kiezen voor een SS-RR-er met - let op - 26 inch wielen?
Ik zou zeggen: proberen met de geared versie ;D
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Tall Boy Bram schreef:
Welk verzet kun je het beste kiezen voor een SS-RR-er
Hubert rijdt met een indrukwekkende 52-18 ofzo, ik rij met 44-16, ben nl. niet zo heel sterk.
Kwestie van proberen dus. Fixed mannen rijden veelal 46-16/15 meen ik me te herinneren.
Natuurlijk allemaal met volwassen wielen

JJ
JJ schreef:
[Tall Boy Bram schreef:
Welk verzet kun je het beste kiezen voor een SS-RR-er
Hubert rijdt met een indrukwekkende 52-18 ofzo, ik rij met 44-16, ben nl. niet zo heel sterk.
Kwestie van proberen dus. Fixed mannen rijden veelal 46-16/15 meen ik me te herinneren.
Natuurlijk allemaal met volwassen wielen![]()
JJ
Correctie : 52 : 16
Hubert ! schreef:
Correctie : 52 : 16
Ieder zo zijn plezier

52x16 is het traditionele zesdaagse/koppelkoers verzet
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
JJ schreef:
Fixed mannen rijden veelal 46-16/15 meen ik me te herinneren.
Das dus niet op de baan maar in de stad..
JJ
-
Aa... Ik ben nog niet volwassen, zal het ook nooit worden en wil dat ook niet.
Bee.. Je bent MTB-er of niet hé als je zelfs een 26 inch wheeled RR aanschaft!
Cee.. Op de geared versie ga ik met een 56 tands CODA kettingwiel rijden. Achter een 11-21 cassette. E.e.a. zal ook wel uitwijzen wat voor combinatie ik op de SS-RR ga gebruiken.
TBB
Bee.. Je bent MTB-er of niet hé als je zelfs een 26 inch wheeled RR aanschaft!
Cee.. Op de geared versie ga ik met een 56 tands CODA kettingwiel rijden. Achter een 11-21 cassette. E.e.a. zal ook wel uitwijzen wat voor combinatie ik op de SS-RR ga gebruiken.
TBB
-

Bovenstaand klimrek weegt 7983 gram. Niet slecht voor een "geared" ding. De SS-uitvoering zal dus nog wel een flink stukje lichter worden!
Onderstaande foto toont alvast op de voorgrond de basis ervoor:

(en JJ, beetje onder de indruk nu? :P)
Goeiedag zeg, dranghek indeed. De vorkbuis is bijna langer dan de vorkpoten....
Wel leuk kleurtje. Ho fietst dat nou, van die kleine wielen met dunne bandjes? Ziet er op een of andere manier erg instabliel uit...
Ik denk trouwens dat het onderhand wel tijd wordt voor een topic -met foto"s uiteraard- "Wat er in Brams schuurtje staat" ;D

Wel leuk kleurtje. Ho fietst dat nou, van die kleine wielen met dunne bandjes? Ziet er op een of andere manier erg instabliel uit...
Ik denk trouwens dat het onderhand wel tijd wordt voor een topic -met foto"s uiteraard- "Wat er in Brams schuurtje staat" ;D
Zo, dat kettingblad is net zo groot als je wielen
Zal er wel grappig uitzien, zo"n grote kerel met van die vrouwen-wieltjes :P
Leuk projectje, als ik later geld heb ...

Leuk projectje, als ik later geld heb ...
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Tall Boy Bram schreef:
en JJ, beetje onder de indruk nu? :P
Nee, niet echt

Ik vind het echt net zo"n gedrocht als de ss van Travis Brown op het afgelopen WK!
Maar nou ben ik van mening dat je van een fiets die groot genoeg is voor ons formaat mensen, nooit een echt mooie fiets kunt maken, al komen de tegenwoordige 29-ers in de buurt.
Maar wat ik in dat andere topic al zei, wel leuk dat je straks een setje hebt, ss en geared. Wel weer jammer dat er geen horozontale patten in dat frame zitten, moet je weer gaan werken met een spanner (of een ENO natuurlijk, maar dan kan het niet mee low budget..)
Haven fun with it!
JJ
- Xircuit
- Contacteer:
Mozes Kriebel! Hoeveel CM frame + zadelpen heb je wel niet daar?
Geen wonder dat jou schuur snel vol raakt!
Geen wonder dat jou schuur snel vol raakt!

-
JJ schreef:
[Tall Boy Bram schreef:
en JJ, beetje onder de indruk nu? :P
Nee, niet echt![]()
Ik vind het echt net zo"n gedrocht als de ss van Travis Brown op het afgelopen WK!
Maar nou ben ik van mening dat je van een fiets die groot genoeg is voor ons formaat mensen, nooit een echt mooie fiets kunt maken, al komen de tegenwoordige 29-ers in de buurt.
Maar wat ik in dat andere topic al zei, wel leuk dat je straks een setje hebt, ss en geared. Wel weer jammer dat er geen horozontale patten in dat frame zitten, moet je weer gaan werken met een spanner (of een ENO natuurlijk, maar dan kan het niet mee low budget..)
Haven fun with it!
JJ
Gedrocht, gedrocht...? Beetje dimmen hé, we hebben het hier wel over een Cannondale hoor! Niet 1 of andere Gazelle ofzo... :P
Tja, er zijn grenzen aan de lengtemaat balhoofdpijp voor een Cannondale (al staat er bij ons in de zaak een 75 cm-er reisfiets, die heeft een lengtemaat van pakweg 45cm!) maar ik vind een beetje lengte wel mooi.
Een setje is altijd wel leuk ja. Jammer van de niet aanwezige horizontale padden. Dat wordt dan maar een spanner. Of een ENO nou te duur is of niet, heeft voor mij niks te maken met budget maar met onderdelen die ik het liefst zo veel mogelijk hetzelfde hou als bij de geared versie. Dus Coda/DT naven etc.
Lol zullen we er zeker wel mee hebben!
TBB
-
Xircuit schreef:
Mozes Kriebel! Hoeveel CM frame + zadelpen heb je wel niet daar?
Geen wonder dat jou schuur snel vol raakt!![]()
De achterste (de complete) meet 60 cm en de voorste (het losse frame) meet 62 cm. Zadelpen steekt er heus niet zoveel uit hoor. Is een 35 cm Ringlé die er zo"n 10 cm in het frame inzit.
TBB
Tja, er zijn grenzen aan de lengtemaat balhoofdpijp voor een Cannondale (al staat er bij ons in de zaak een 75 cm-er reisfiets, die heeft een lengtemaat van pakweg 45cm!) maar ik vind een beetje lengte wel mooi.
TBB
mijn racefiets frame met 46 cm, die rijdt hier onderdoor...

- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
46 cm?? ik weet zeker dat of die fiets veel te klein is of dat je een type fout hebt gemaakt of dat je die fiets aan DK gaat verkopen..
JJ
JJ
JJ schreef:
46 cm?? ik weet zeker dat of die fiets veel te klein is of dat je een type fout hebt gemaakt of dat je die fiets aan DK gaat verkopen..
JJ
Zover ik me herinner, heeft Vis een Gigant Compact iets... dus maximale slooping bovenbuis.
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
[quote="DeKerf"s"]
[
Zover ik me herinner, heeft Vis een Gigant Compact iets... dus maximale slooping bovenbuis.
[/quote]
Je vergeet het woord klankkast
Rinse
[
JJ schreef:
JJ
[/quote]
Je vergeet het woord klankkast

Rinse
Geen type fout zover ik weet. Meer een Giant maat. Er onder door fietsen is echt niet overdreven;)