Ben jij into singlespeed?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Peter V
Re:Ben jij into singlespeed?

Bericht door Peter V » ma aug 29, 2005 12:07 pm

Wekelijkse rondjes rij ik vrijwel altijd op een stalen starre singlespeed. Marathons nu nog op een geared bike, maar ik denk dat Wasgau wel een leuke uitdaging kan gaan worden.

juul

Bericht door juul » ma aug 29, 2005 4:26 pm

Ik zit bijna dagelijks op mn SS (star, 44X15), tbhwy alleen nog op asfalt. Ik vind het geweldig: stil, strak, hard & snel in al zn eenvoud. In gebruik staat "ie op plek 2 (na reetfiets, voor mountainbike en hybride)

TF

Bericht door TF » di aug 30, 2005 12:50 am

Ja

en ja

het is een fijne community, erg belangrijk! Erg leuke manier om gelijkgestemden te meeten en ervaringen en mooie momenten te delen! Wat nog leuker is, het is een naar mijn idee een erg gezonde subcultuur en een erg kleintje die zal groeien tot een monster...
De eerste wedstrijden moeten nog worden gewonnen op ss!!! en wie weet ontstaat er ooit nog eens een serieuze ss competitie, binnen de funklasse bijvoorbeeld, nou? mbt discussies over wie het wiel heeft uitgevonden, die blijven altijd bestaan, ik ben blij dat ik het gevonden heb!

De opbouw van de bikes, iedereen heeft het, de een vindt het een prachtig, de ander niet, so what, uiteindelijk gaat het toch om wat je ermee doet, fietsen

Belangrijker is dat je dus gezellig met elkaar kunt biken, de een zal doorslaan in xc-en op een ss, de ander eindigt op de baan in Alkmaar, en ik stond laatst op een ss in de ardennen met de goortse handen ooit van andermans fiets die het niet meer deed, en dat is dan de essentie of toch hetvolgende.....

ik hoop dat ie of ss gaat rijden of een rare fetish gaat ontwikkelen voor dure spullen en ze ook nog onderhoudt zodat ik geen vieze klauwen meer krijg als hij z"n ketting weer in een gruwelijke chainsuck trapt.

en ook ik ga nu nog maar een rondje stad fietsen, ditmaal geared op een koga met 10 shimano 600 versnellingen uit mijn geboortejaar 1977 bijna net zo goed als geruisloos door het bos rijden

en waarom? slapen is voor.... mensen met slaap :D

Plons

Bericht door Plons » di aug 30, 2005 6:24 am

Mooie stelling van der Plons :

Hoe komt het dat iedereen die er anders wil uitzien als de rest, allemaal hetzelfde eruit zien ?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di aug 30, 2005 7:11 am

Mooie stelling hoor, maar ik zie geen relatie met dit topic. Als je er op doelt dat mensen alleen singlespeed rijden om anders te willen zijn heb je het volgens mij mis! Bovendien is het onderscheid tussen singlespeeders groter dan waar ook.

Pik er drie willekeurig uit, vraag ze wat ze doen en hoe ze leven en het antwoord zal bij alle drie compleet verschillend zijn, DAT is wat het leuk maakt, het zijn niet alleen schooljochies, punkers, werkelozen, studentjes of werkende middenklassers, dokters of advokaten!

Het zijn EN schooljochies EN punkers EN werkelozen EN studentjes EN werkende middenklassers EN dokters EN advokaten met een grote liefde voor de fiets!

Hmm, ik ben in een romatische bui denk ::)

JJ

Plons

Bericht door Plons » di aug 30, 2005 7:21 am

die mensen die jij opnoemt zijn ook terug te vinden op een dh, xc of freeride parkoer.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di aug 30, 2005 7:37 am

Je hebt gelijk, en ook op de baan, bij een willekeurige toerclub en ook op de tennis baan.

Mijn reply was al even loos als jou stelling..

JJ

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di aug 30, 2005 11:18 am

Elevation12,000 schreef:
Mijn reactie lijkt me wel voorspelbaar. Tegenwoordig is 27 versnelling helemaal "het" en 10s staat zelfs al te trappelen. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich SS. Met mijn 14/18/21 versnelling zit ik er tussenin en ik heb ook nooit gedonder.

Wat voor SS pleit:
- ziet er strak uit
- SS"ers lijken een betere smaak te hebben
- het lijkt me wel een coole community

Met deze poll-opties kan ik niet echt uit de voeten. Opteren voor "het doet mij helemaal niets" doe ik niet, echter ik heb ook geen aspiraties er één op te bouwen.

Na het lezen van dit topic en na het mijn hersens wat te laten gaan over het onderwerp kom ik tot de conclusie dat nog een tweetal punten die pleiten voor SS vergeten ben:

- stil voortrollen
- directe respons op omwenteling

Eigenlijk moet ik zo"n ding gewoon eens ervaren en dan "I"ll make up my mind". Zo"n ding opbouwen of 1 van m"n huidige bikes verbouwen zie ik echter nog niet zo snel gebeuren. Ben wel happy :)

TF

Bericht door TF » di aug 30, 2005 11:22 am

Plons schreef:
Mooie stelling van der Plons :

Hoe komt het dat iedereen die er anders wil uitzien als de rest, allemaal hetzelfde eruit zien ?

volgens mij heeft dat temaken met welke plastisch chirurg je hebt of heb je het over de smurfen?

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo aug 31, 2005 6:54 pm

Afbeelding
Wat smurf je nou ??

TF

Bericht door TF » wo aug 31, 2005 7:27 pm

IK SMURF 32:16

Plons

Bericht door Plons » do sep 01, 2005 6:41 am

ik smurf ook 32-16

maar soms smurf ik mijn smurf ook naar smurf

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do sep 01, 2005 7:47 am

32:16??? watjes!

grote smurf smurft 46:18

dusssss©

TF

Bericht door TF » do sep 01, 2005 11:36 am

Smurft ie zo? Toch niet op de Super Smurf World Cup 05

:o

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » do sep 01, 2005 8:46 pm

Ik heb ook 32-16 en ben er onverhard tevreden over.
Maar verhard........daar heb ik gelukkig een reetfiets voor!

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr sep 16, 2005 7:34 am

Nou mensen aangestoken door de vele verhalen hier en op m-gineering.nl ben ik ook begonnen met het opbouwen van een single op basis van een oud frame wat ik nog ergens heb slingeren, heel erg back to basic...:)

Gisteren voor het eerst single gereden (op mijn gearie maar gewoon niet geschakeld) met 32-16 en totaal geen moeite met mijn normale parcours. Wel lekker dat je je gewoon geen zorgen gaat maken om te schakelen. Yups jullie hebben een single fan erbij.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr sep 16, 2005 8:56 am

Super!

je hebt nog een dikke maand de tijd om je bike klaar te maken en dan lekker meerijden in Dorst ;)

JJ

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr sep 16, 2005 12:44 pm

ow als ik de derailleur kabels doorknip van mijn american eagle kan ik morgen al mee doen denk ik zo... ;D

Ach ja we zien wel. Ik moet eigenlijk nog ergens wat leuke naven kunnen regelen. Want alivio naven (die zitten nu op de single) rij ik helemaal aan gort. Ach ja het is leuk om het eens te proberen. Alhoewel gisteren al gebleken is dat ik het leuk vindt.

Alleen de cash om een goede fiets op te bouwen is niet echt aanwezig :-[

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr sep 16, 2005 1:19 pm

Met een beetje onderhoud blijven die Alivio"s ook wel rollen hoor! paar cassette spacers en een los kransje erop, oude der. als spanner , 2 voorbladen eraf en rijden. Kost je in principe niks!

Gewoon doen!

JJ

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr sep 16, 2005 1:53 pm

ha ik heb nog naven met een schroef krans...:) (gelukkig is die nog wel goed) maar misschien dat ik een bmx schroefkrans erop zet. Alhoewel ik dan wel problemen krijg met mijn kettinglijn..

Ja en onderhoud hebben ze we; nodig... Al een jaar of 3 niet meer op dat ding gefietst. Ik die naag openmaken blijkt de as gebroken en de conussen verrot... ach ja ik zet alles wel imekaar en ga kijken hoe snel ik het kan slopen. Zaterdag maar eens gaan kijken naar een cheap cranksetje en wat losse conusjes etc ow ja en een nieuwe achteras...:)

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » ma sep 19, 2005 7:09 pm

Elevation12,000 schreef:
[
Elevation12,000 schreef:
Mijn reactie lijkt me wel voorspelbaar. Tegenwoordig is 27 versnelling helemaal "het" en 10s staat zelfs al te trappelen. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich SS. Met mijn 14/18/21 versnelling zit ik er tussenin en ik heb ook nooit gedonder.

Wat voor SS pleit:
- ziet er strak uit
- SS"ers lijken een betere smaak te hebben
- het lijkt me wel een coole community

Met deze poll-opties kan ik niet echt uit de voeten. Opteren voor "het doet mij helemaal niets" doe ik niet, echter ik heb ook geen aspiraties er één op te bouwen.

Na het lezen van dit topic en na het mijn hersens wat te laten gaan over het onderwerp kom ik tot de conclusie dat nog een tweetal punten die pleiten voor SS vergeten ben:

- stil voortrollen
- directe respons op omwenteling

Eigenlijk moet ik zo"n ding gewoon eens ervaren en dan "I"ll make up my mind". Zo"n ding opbouwen of 1 van m"n huidige bikes verbouwen zie ik echter nog niet zo snel gebeuren. Ben wel happy :)

Ik heb vandaag het plezier gehad op Boss" SS"er te mogen toeren.

De sereniteit waarmee je voortrolt geeft idd een gevoel van klasse en kwaliteit, maar als het om klasse en kwaliteit beleven gaat laten mijn Yo, bladgouden Miyata en blauwer dan blauwe TrailRunner mij ook niet zitten. Komt bij dat stilte vrij gemakkelijk overstemd wordt.

Van een snellere respons merk ik niet veel; daarvoor moet denk echt de vrijloop eraf. Dan ook meteen de a rem maar losen??? Iem ervaring met dergelijke setup? Zulks een beetje te rijden over hobbelig terrein?

In mijn perceptie zit Boss" bike esthetisch echt verschrikkelijk goed in elkaar. Deraillieurs, shifters, kabels zouden hier absoluut afbreuk aan doen.

Al met al sowieso leuk om deze ervaring eens meegepakt te hebben.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma sep 19, 2005 7:35 pm

Elevation12,000 schreef:
Van een snellere respons merk ik niet veel; daarvoor moet denk echt de vrijloop eraf. Dan ook meteen de a rem maar losen??? Iem ervaring met dergelijke setup? Zulks een beetje te rijden over hobbelig terrein?

Off road met een doortrapper vind ik de grootste onzin. Bij mezelf merk ik dat ik veel meer als op een bmx rondjes rijd. Aanzetten-coasten-aanzetten-coasten... op deze manier heb je ook nog de fiets door hobbels (voor de kenners: de woopdiedoo"s in maasmechelen) te duwen... met een fixed raak je gewoon snelheid kwijt...

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » ma sep 19, 2005 8:33 pm

Dan rijd jij niet veel anders dan mij. Vandaar dat ik ook vraag naar ervaringen.

Ik zal niet gelijk steil achterover slaan als niem hier dit in terrein geprobeerd heeft, maar verbaas me eens.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di sep 20, 2005 10:20 am

Nou zaterdag eerste testrit gemaakt op mijn SS. Alhoewel er nog een hoop gedaan moet worden (nieuwe schroefkrans vinden, remkabels installeren) ben ik er nu al blij mee..:)

setup":

Oud peugeot 150 alu frame (FELGEEL)
Starre stalen voorvork (slank en geen A-head)
mix alivio/altus/tourney afmontage ((heel erg ouderwets:))
kettingspanner: oude derailleur

gewicht 12 kilo ofzo wat een gruwelijk zwaar frame.....Als iemand een mooi stalen frame overheeft houd ik mezelf aanbevolen. verticale dropouts hebben mijn voorkeur.

T-mag

Bericht door T-mag » za sep 24, 2005 9:13 pm

is I onto singlespeed?

Hier fotos van alle 3 mijn fietsen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zegt u het maar.

Ik hou van simplicity, hoe minder er op zit hoe minder er rammelt.

Plaats reactie