Re:29-ers?
Moderators:JJ, Beheerders
Ruim een jaar of wat geleden werd er fel geprotesteerd tegen het toelaten van 29-ers in (UCI) mountainbike wedstrijden. Nu kom ik net van het WK af en wat valt mij op: ik heb NIEMAND daar zien rijden op een 29-er...
Sponsorverplichtingen? Ik denk het niet, genoeg Be One-ers, Gary Fishers zien rijden.
Veel kleine mensen? Ook niet, Kabush was nog een van de korte mensen.
Wat het parcours te technisch? Ook niet, glooiende paden, met hier en daar een wortelsectie en niets extreem technisch, waarin je met een 29-er eventueel in de knoop zou kunnen komen.
Ik vraag mij af of een 29-er wel zoveel voordeel in een dergelijke situatie biedt boven een gewone 26 fiets? Is 29 inch wielen dan toch een hype en zit het verschil tussen de oren? ALs het daadwerkelijk sneller zou zijn, dan zou ondertussen iedereen er toch al lang me rondrijden??
Hier op het forum lopen een aantal addicten rond die daar wellicht eens hun licht over willen laten schijnen...
Sponsorverplichtingen? Ik denk het niet, genoeg Be One-ers, Gary Fishers zien rijden.
Veel kleine mensen? Ook niet, Kabush was nog een van de korte mensen.
Wat het parcours te technisch? Ook niet, glooiende paden, met hier en daar een wortelsectie en niets extreem technisch, waarin je met een 29-er eventueel in de knoop zou kunnen komen.
Ik vraag mij af of een 29-er wel zoveel voordeel in een dergelijke situatie biedt boven een gewone 26 fiets? Is 29 inch wielen dan toch een hype en zit het verschil tussen de oren? ALs het daadwerkelijk sneller zou zijn, dan zou ondertussen iedereen er toch al lang me rondrijden??
Hier op het forum lopen een aantal addicten rond die daar wellicht eens hun licht over willen laten schijnen...
Re:29-ers?
Een parcours kan niet te technisch zijn voor 29", wel te technisch voor 26". Vraag maar aan de lui die naar het WKSS in PA gegaan zijn (niet Exar die een week vantevoren een 26" ontving van zijn gulle sponsor, die hem nog de keus gaf).
Het gaat om sponsors. Subaru rijdt IRc, and die banden zijn zo log en traag dat ze het voordeel van 29" grotendeels ongedaan maken. Verder, hoe beter de rijder, des te kleiner het voordeel dat 29" hem biedt. Voor mij, en Singlespeed helden Stef en Hubert bijvoorbeeld is het verschil overduidelijk. Je gaat harder in DH"s, en valt minder vaak.
BeOne durft zich niet meer achter 29" te scharen, bang voor engatieve publiciteit. Net als Specialized verdienen zij hun kleine beetje geld nog altijd met 26". Trouwens, hun 29"ers zijn gewoon trekking fietsen met dikkere noppenabnden, niks meer. Mag niet in één zin. Genoemd worden met de Fishers van ongeveer dezelfde prijs.
Subaru en Trek rijders zijn helemaal geil van Stan"s NoTubes, en al hun beslissingen hangen daarvan af. 29" werkt minder lekker met tubeless (een wetenschappelijk ding, wordt opgelost). Stan gaat banden maken die speciaal verstevigd zijn, en meteen een 29"er minuten sneller moeten maken aan rolweerstand, de banden die 29" nu ter beschikking heeft zijn allemaal rdelijke zware, logge noppenbanden, niks racey aan.
Stel je voor, je bent prof racer, en op je pimped 26" fietsje moet je met $20 IRC Mythos banden gaan rijden, dat is 10 jaar terug in de tijd. Gelukkig voor hen is er keuze van wat frissere banden die wel rollen.
Zondag in Holten heb ik weereens meegedaan aan een race. Hoewel mijn gezondheid en 2 dagen slenteren op Eurobike me goed van de pace hielden, toch wederom voor mezelf bevestigd gezien waarom ik dingen groter aanpak.
Een aantal technisch begaafde rijders kon ik gewoon dor de buitenbocht inhalen over lijnen die zijn met fully"s niet aandurfden. Op afdalingen reed ik de gaten soepel dicht die ik gelaten had in klims en rechts stukken. Iemand die even hard als ik door een lange bocht op de motorcrossbaan dacht te kunnen gaan, een kereltje van 60kg, sloeg hard onderuit. Ik pushte some zo hard dat de voorkant iets gleed, maar meer ook niet, en ik kon steeds gang houden. Remkuilen deden me niks, ik remde echt veel alter dan wie ook, en kon zo mijn belabberde conditie wat maskeren.
Het leukste blijft dat de 29" critici nooit op een behoorlijk opgebouwde 29"er gereden hebben, maar zelf een pimped to da max 26"er hebben waar ze hem mee vergelijken.
Het 24uurs Solo kampioenschap van america, en 24uurs racen is daar echt groot, werd wel gewonnen op een Fisher, door Cameron Chambers di geen 26" fietsen meer wil gebruiken, al heeft hij de keuze.
In het geval van Ryder Hesjedal, 2e op het WK in Lugano meen in, die heeft ooit één keer op een 29"er "getest", helemaal stock, met die lompe Mythos banden. Hij was niet onder de indruk vergeleken met zijn custom 26"er die 3kg lichter was, DUH. Pro"s zijn veelal narrowminded people, als het eenmaal in hun kop zit, komt het er niet meer uit. Maarja, wat ik zag op dat WK was dat Ryder ZO lang en klingelig was op die kleine wielen, dat hij consant over de kop ging, en de kleine Belgische EPO-bom kon hem toen alsnog achterhalen. Maar een fully had Ryder daar echt niet geholpen. Als je het verschil ziet in hoe ik kan afdalen met mijn huidige 29" fietsen en op een mij goed passende 26"er...wereld van verschil. Een trainingsmaat vna me klaagt op vaak dat als hij achter me rijdt, hij steeds moet remmen terwijl ik pedaaldruk kan houden in bochten.
29" is vooral een slecht plan als je het nooit goed geprobeerd hebt. Standaard 29"er fietsen van de shop vloer zijn log, maar datzelfde geldt voor veel 26"ers van vergelijkbare prijs. Een 29"er hoeft maar 350-400g zwaarder te zijn dan een identiek opgebouwde 26"er, en de realiteit komt daar steeds dichter bij. Ik ben een 29" wedstrijdfiets aan het bouwen van 8,3kg, voor een rijder van 83kg/1m94. Ik zal daar zeker wel veel nadeel van gaan ondervinden, al dat gewicht en die lompe wielen?
Probeer maar eens aan mijn wiel te blijven op een bochtig parcours, mag je kiezen of ik "s werelds rijder ben, of dat die wielen gewoon best aardig rijden
Het eerste zou ik graag geloven, het 2e lijkt me aannemelijker.
Het gaat om sponsors. Subaru rijdt IRc, and die banden zijn zo log en traag dat ze het voordeel van 29" grotendeels ongedaan maken. Verder, hoe beter de rijder, des te kleiner het voordeel dat 29" hem biedt. Voor mij, en Singlespeed helden Stef en Hubert bijvoorbeeld is het verschil overduidelijk. Je gaat harder in DH"s, en valt minder vaak.
BeOne durft zich niet meer achter 29" te scharen, bang voor engatieve publiciteit. Net als Specialized verdienen zij hun kleine beetje geld nog altijd met 26". Trouwens, hun 29"ers zijn gewoon trekking fietsen met dikkere noppenabnden, niks meer. Mag niet in één zin. Genoemd worden met de Fishers van ongeveer dezelfde prijs.
Subaru en Trek rijders zijn helemaal geil van Stan"s NoTubes, en al hun beslissingen hangen daarvan af. 29" werkt minder lekker met tubeless (een wetenschappelijk ding, wordt opgelost). Stan gaat banden maken die speciaal verstevigd zijn, en meteen een 29"er minuten sneller moeten maken aan rolweerstand, de banden die 29" nu ter beschikking heeft zijn allemaal rdelijke zware, logge noppenbanden, niks racey aan.
Stel je voor, je bent prof racer, en op je pimped 26" fietsje moet je met $20 IRC Mythos banden gaan rijden, dat is 10 jaar terug in de tijd. Gelukkig voor hen is er keuze van wat frissere banden die wel rollen.
Zondag in Holten heb ik weereens meegedaan aan een race. Hoewel mijn gezondheid en 2 dagen slenteren op Eurobike me goed van de pace hielden, toch wederom voor mezelf bevestigd gezien waarom ik dingen groter aanpak.
Een aantal technisch begaafde rijders kon ik gewoon dor de buitenbocht inhalen over lijnen die zijn met fully"s niet aandurfden. Op afdalingen reed ik de gaten soepel dicht die ik gelaten had in klims en rechts stukken. Iemand die even hard als ik door een lange bocht op de motorcrossbaan dacht te kunnen gaan, een kereltje van 60kg, sloeg hard onderuit. Ik pushte some zo hard dat de voorkant iets gleed, maar meer ook niet, en ik kon steeds gang houden. Remkuilen deden me niks, ik remde echt veel alter dan wie ook, en kon zo mijn belabberde conditie wat maskeren.
Het leukste blijft dat de 29" critici nooit op een behoorlijk opgebouwde 29"er gereden hebben, maar zelf een pimped to da max 26"er hebben waar ze hem mee vergelijken.
Het 24uurs Solo kampioenschap van america, en 24uurs racen is daar echt groot, werd wel gewonnen op een Fisher, door Cameron Chambers di geen 26" fietsen meer wil gebruiken, al heeft hij de keuze.
In het geval van Ryder Hesjedal, 2e op het WK in Lugano meen in, die heeft ooit één keer op een 29"er "getest", helemaal stock, met die lompe Mythos banden. Hij was niet onder de indruk vergeleken met zijn custom 26"er die 3kg lichter was, DUH. Pro"s zijn veelal narrowminded people, als het eenmaal in hun kop zit, komt het er niet meer uit. Maarja, wat ik zag op dat WK was dat Ryder ZO lang en klingelig was op die kleine wielen, dat hij consant over de kop ging, en de kleine Belgische EPO-bom kon hem toen alsnog achterhalen. Maar een fully had Ryder daar echt niet geholpen. Als je het verschil ziet in hoe ik kan afdalen met mijn huidige 29" fietsen en op een mij goed passende 26"er...wereld van verschil. Een trainingsmaat vna me klaagt op vaak dat als hij achter me rijdt, hij steeds moet remmen terwijl ik pedaaldruk kan houden in bochten.
29" is vooral een slecht plan als je het nooit goed geprobeerd hebt. Standaard 29"er fietsen van de shop vloer zijn log, maar datzelfde geldt voor veel 26"ers van vergelijkbare prijs. Een 29"er hoeft maar 350-400g zwaarder te zijn dan een identiek opgebouwde 26"er, en de realiteit komt daar steeds dichter bij. Ik ben een 29" wedstrijdfiets aan het bouwen van 8,3kg, voor een rijder van 83kg/1m94. Ik zal daar zeker wel veel nadeel van gaan ondervinden, al dat gewicht en die lompe wielen?
Probeer maar eens aan mijn wiel te blijven op een bochtig parcours, mag je kiezen of ik "s werelds rijder ben, of dat die wielen gewoon best aardig rijden

Re:29-ers?
Hoe lang duurde het voor een prof een WK op een fully durfde rijden? Toen EPO-bom won, deed hij dat op een Epic die 2" inveerde bij elke pedaalslag op klims, dus ook zonder moeilijke veersystemen kan een fully snel zijn. Maar niemand wilde er ooit aan, tot het behoorlijk getest werd.
Trouwens, dankzij EPO-bom Meirhaeghe heb ik nu wel een setje 29" Specialized Fast Trak banden, de grote versie van zijn favo 26" race band. Op orders van hem laten maken voor Athene, hij had daar stiekeme "grote" plannen, maar nam wat extra EPO voor de zekerheid. wat daar gebeurd was als hij deze banden echt ingezet had, zullen we nooit weten. Enige wat ik weet, de 20 testers die deze banden recentelijk van Sp gehad hebben, vinden ze allemaal erg goed, vooral op stoffige parcoursen zoals Athene zeker was. Als Bart B al 10sec goed kon maken op afdalingen tov Absalon en Hermida met zijn MCM, hoe hard zal Filip dan wel niet gedaald hebben hiermee? Heel hard, denk ik... En op een 29"er kun je bewezen stijler klimmen., dat ene loopklimmetje reden alleen Absalon en Hermida, ik denk dat elke deelnemer het op een 29"er zou halen.
Maf toch, profs zijn de meest orthodoxe rijders op aarde, rijden met niks oor ze er VEEL op getest hebben, maar iedereen op forums als deze kijkt rijkhalzend naar wat zij rijden in races voor de laatste snufjes. Zo komt de fietsbranch nooit uit de kinderschoenen, maar ideaal voor sponsors die ooit eens een product ontwikkeld hebben, profs rijden er mee en zijn blij, doen goede promotie.
Ik hoor zoveel mensen enthousiast zijn over die nieuwe Michlin XCR Dry nanden of hoe ze ook heten. Laatst geprobeerd, en ik vond ze ronduit eng als het parcours minder dan schoon was. Mijn 29"er was per Bergschenhoek afdaling toch goed voor een paar seconden, helemaal als er bochten in zaten.
Kijk eens in de mountainbike hall of fame. De originele 26" pioniers die nu nog fietsen maken, bemoeien zich steeds meer met 29". Als Gary Fisher 30 jaar terug een paar duizend dollar had gehad om een band te laten maken, reed iedereen nu 29". waren er nu misschien een paar "freaks" die probeerden 26" erdoor te drukken. Nooit in de geschiedenis van de MTB is er een onderzoek geweest wat nu eigenlijk een handige wielmaar is. Gek wel dat op de weg, waar alles om luchtweerstand gaat, men toch voor groter kiest, en bij veldrijden, waar alles om rolweerstand en grip gaat, met OOK groter kiest. Moet je eens proberen een modderige veldrit met 26x1.3 banden te rijden, of een criterium op 650x19mm bandjes. Het mag gewoon, maar alleen de allerkleinste dwergen doen het. Volwassenen piekeren er niet over. Klein is ooit geprobeerd, en werkte niet. Bij MTB het omgekeerde, 26" was er, en niks anders. Hoewel, 24" is geprobeerd, en dat werkte totaal niet. Je rammelde ermee kapot, en lag steeds op je snuit door gebrek aan grip, de 300-400g die dat bespaarde was het nooit waard.
Zet je dat niet aan het denken? Zo niet, dan blijft MTB"en een sport voor vooral kortzichtige mensen die liever staart-aan-slurf slaafs achter elkaar aanlopen ipv eens zelf iets te proberen. En wie loopt er voorop de olifantenrij? Een prof die alleen wil rijden met wat hij al jaren kent. MTB rijders zijn met als de fiets-industrie, kortzichtig, en opstandig tegen elke verandering.
Moet je eens in de VS kijken. Bijna elke rijder die eens een behoorlijke 29" fiets geprobeerd heeft, koopt er zelf 1 zodra hij geld heeft, en vaak zelfs verkoopt er 1 of meerdere 26"er voor. En als die 29"er er is, worden ze toch wel verkocht, omdat ze niet meer gebruikt worden. Er wordt veel over yanks gezegd, en veel is waar, maar iig staan ze open voor verbeting, van hun fiets dan.
Ik heb me uit laten lokken, ik heb weer eens op een kortzichtig forum gepost. Jullie willen toch niet luisteren, alleen zeiken en jezelf ophemelen met je slimmigheid. Succes volgende keer als je achter mij een singletrack in duikt, of een klim die net-wel-net-niet te rijden is. Zolang JIJ maar denkt dat ik geen voordeel heb met die grote wielen, maakt het voor jou niks uit he, ik zal wel de 1 of andere fietsgod zijn ofzo, die heel de dag traint...yeah right!!!
Trouwens, dankzij EPO-bom Meirhaeghe heb ik nu wel een setje 29" Specialized Fast Trak banden, de grote versie van zijn favo 26" race band. Op orders van hem laten maken voor Athene, hij had daar stiekeme "grote" plannen, maar nam wat extra EPO voor de zekerheid. wat daar gebeurd was als hij deze banden echt ingezet had, zullen we nooit weten. Enige wat ik weet, de 20 testers die deze banden recentelijk van Sp gehad hebben, vinden ze allemaal erg goed, vooral op stoffige parcoursen zoals Athene zeker was. Als Bart B al 10sec goed kon maken op afdalingen tov Absalon en Hermida met zijn MCM, hoe hard zal Filip dan wel niet gedaald hebben hiermee? Heel hard, denk ik... En op een 29"er kun je bewezen stijler klimmen., dat ene loopklimmetje reden alleen Absalon en Hermida, ik denk dat elke deelnemer het op een 29"er zou halen.
Maf toch, profs zijn de meest orthodoxe rijders op aarde, rijden met niks oor ze er VEEL op getest hebben, maar iedereen op forums als deze kijkt rijkhalzend naar wat zij rijden in races voor de laatste snufjes. Zo komt de fietsbranch nooit uit de kinderschoenen, maar ideaal voor sponsors die ooit eens een product ontwikkeld hebben, profs rijden er mee en zijn blij, doen goede promotie.
Ik hoor zoveel mensen enthousiast zijn over die nieuwe Michlin XCR Dry nanden of hoe ze ook heten. Laatst geprobeerd, en ik vond ze ronduit eng als het parcours minder dan schoon was. Mijn 29"er was per Bergschenhoek afdaling toch goed voor een paar seconden, helemaal als er bochten in zaten.
Kijk eens in de mountainbike hall of fame. De originele 26" pioniers die nu nog fietsen maken, bemoeien zich steeds meer met 29". Als Gary Fisher 30 jaar terug een paar duizend dollar had gehad om een band te laten maken, reed iedereen nu 29". waren er nu misschien een paar "freaks" die probeerden 26" erdoor te drukken. Nooit in de geschiedenis van de MTB is er een onderzoek geweest wat nu eigenlijk een handige wielmaar is. Gek wel dat op de weg, waar alles om luchtweerstand gaat, men toch voor groter kiest, en bij veldrijden, waar alles om rolweerstand en grip gaat, met OOK groter kiest. Moet je eens proberen een modderige veldrit met 26x1.3 banden te rijden, of een criterium op 650x19mm bandjes. Het mag gewoon, maar alleen de allerkleinste dwergen doen het. Volwassenen piekeren er niet over. Klein is ooit geprobeerd, en werkte niet. Bij MTB het omgekeerde, 26" was er, en niks anders. Hoewel, 24" is geprobeerd, en dat werkte totaal niet. Je rammelde ermee kapot, en lag steeds op je snuit door gebrek aan grip, de 300-400g die dat bespaarde was het nooit waard.
Zet je dat niet aan het denken? Zo niet, dan blijft MTB"en een sport voor vooral kortzichtige mensen die liever staart-aan-slurf slaafs achter elkaar aanlopen ipv eens zelf iets te proberen. En wie loopt er voorop de olifantenrij? Een prof die alleen wil rijden met wat hij al jaren kent. MTB rijders zijn met als de fiets-industrie, kortzichtig, en opstandig tegen elke verandering.
Moet je eens in de VS kijken. Bijna elke rijder die eens een behoorlijke 29" fiets geprobeerd heeft, koopt er zelf 1 zodra hij geld heeft, en vaak zelfs verkoopt er 1 of meerdere 26"er voor. En als die 29"er er is, worden ze toch wel verkocht, omdat ze niet meer gebruikt worden. Er wordt veel over yanks gezegd, en veel is waar, maar iig staan ze open voor verbeting, van hun fiets dan.
Ik heb me uit laten lokken, ik heb weer eens op een kortzichtig forum gepost. Jullie willen toch niet luisteren, alleen zeiken en jezelf ophemelen met je slimmigheid. Succes volgende keer als je achter mij een singletrack in duikt, of een klim die net-wel-net-niet te rijden is. Zolang JIJ maar denkt dat ik geen voordeel heb met die grote wielen, maakt het voor jou niks uit he, ik zal wel de 1 of andere fietsgod zijn ofzo, die heel de dag traint...yeah right!!!
Re:29-ers?
ik, der Plons von Hinteren, heb ook een mening :
Volgens mij, en wie ben ik, is een 29" in 90% van de mtbers in de lage landen een MEGA groot voordeel.
Waarom ?
Ik heb een winter mogen rijden met een Jamis met grote wielen (wel met te smallen banden) ik weet dus hoe snel zo een fiets kan zijn.
Alleen als het heel kort draaien is en andere "korte" rotzooi is de fiets in het nadeel.
Opgelet : ik heb er nog niet mee in een zwaar ardennen parkoer gereden, maar ik zou niet weten of daar de nadelen gaan opwegen tov de voordelen.
Reden waarom ik er niet mee rij is éénvoudig, ik heb nog te veul spul liggen voor 26" fietsen en ik rij nu al veul te goed en te snel voor mijn mede-reizigers, ik ga ze niet nog meer laten afzien
Volgens mij, en wie ben ik, is een 29" in 90% van de mtbers in de lage landen een MEGA groot voordeel.
Waarom ?
Ik heb een winter mogen rijden met een Jamis met grote wielen (wel met te smallen banden) ik weet dus hoe snel zo een fiets kan zijn.
Alleen als het heel kort draaien is en andere "korte" rotzooi is de fiets in het nadeel.
Opgelet : ik heb er nog niet mee in een zwaar ardennen parkoer gereden, maar ik zou niet weten of daar de nadelen gaan opwegen tov de voordelen.
Reden waarom ik er niet mee rij is éénvoudig, ik heb nog te veul spul liggen voor 26" fietsen en ik rij nu al veul te goed en te snel voor mijn mede-reizigers, ik ga ze niet nog meer laten afzien

Re:29-ers?
Er is een reden waarom 29" fietsen (vaak) moeilijker sturen in het korte werk. Vorkfabrikanten passen zelden de vorksprong aan aan de wielmaat. Met dezelfde framegeomtrie en dezelfde vorksprong, stuurt een 26" dus vlugger. Slimme 29" frame makers passen de stuurhoek aan om dit te compenseren (mijn surly stuurt extreem goed). Het wachten is even op een verende vork met meer dan 38mm spong. Marzocchi biedt 43mm, maar die vorken zijn technisch in de prehistorie blijven steken. Ik merk gelijk verschil als ik van een standaard Rockshox Reba of White Brother BW vork met 38mm sprong naar een even lange starre surly vork met 43mm ga, en dat ligt dan echt niet aan stijfheid.
Ik heb heb voor Cube een 29"er ontwikkeld, die net als de Surly een aangepaste stuurhoek heeft, zodat hij als hardtail gewoon net zo vlot stuurt als een standaard 71/73º 26"er. Het kost misschien iets meer spierkracht om te sturen door het grotere wiel, maar als dat een probleem is zul je nog niet van een kleuter winnen met handje drukken.
Mensen denken vaak dat een 29" het puur moet hebben van recht paden, maar ik haal vooral voordeel met dalen (sneller en zekerder) en bochten. Als ik in een groepje op kop rijd, is er na een standaard 90º bocht in het bos eigenlijk altijd een groter naar nummer 2 dan andersom. Ik zou in een bocht kunnen demarreren, iets waar de meeste naysayers niets van voor zullen kunnen stellen tot het ze overkomt. Met een kleine fiets voelt het alsof ik vol op de limiet door de bocht ga, ik moet immers meerdere keren corrigeren om de bocht te halen, zo hard ging ik, ik voel me wel Schumacher! Maarja, met 29" heb je meer grip en stabilitiet, je kiest een lijn, houdt goed vast, en rijdt hem in één keer zonder corrigeren, na de bocht ga je nog even hard als ervoor. Op super-bochtige parcoursen is ook goed merkbaar dat een 29"er met trage banden toch sneller door opeenvolgende bochten rolt dan een 26"er met snelle banden. De vorm van het contactoppervalk is daar mogelijk oorzaak van. Op de route van Dorst , zelfs met wisselen van fits, leek de 26"er bij het sturen wel gewoon te remmen in vergelijking. Op deze meest bochtige stukken van het parcours, zkeer met moeie benen, reed de 29"er consequent van de ander weg. Seeing is believing.
Leuk is dat race fietsen, crosser en 29"ers, alles op 700c velgen, ook allen redelijk goed werken met dezelfde trapashoogte, zeg 68mm onder de wielassen. 1 frame heeft daardoor ideale traspashoogte voor koersen met 23mm bandjes, crossen met 35mm, en MTB"en met 2.1". De dikte an de banden maakt dat je trapas hoger boven de ondergrond komt te hangen, naar gelang de fietsdiscipline. stel dat je een krom stuur op ene fiets zelt, kun je met 1 fiets heel behoorlijk meedoen in alle 3 de disciplines. Hoewel, een smalle racebocht lijkt me niet altijd ideaal voor heftig MTB"en...
Ik heb heb voor Cube een 29"er ontwikkeld, die net als de Surly een aangepaste stuurhoek heeft, zodat hij als hardtail gewoon net zo vlot stuurt als een standaard 71/73º 26"er. Het kost misschien iets meer spierkracht om te sturen door het grotere wiel, maar als dat een probleem is zul je nog niet van een kleuter winnen met handje drukken.
Mensen denken vaak dat een 29" het puur moet hebben van recht paden, maar ik haal vooral voordeel met dalen (sneller en zekerder) en bochten. Als ik in een groepje op kop rijd, is er na een standaard 90º bocht in het bos eigenlijk altijd een groter naar nummer 2 dan andersom. Ik zou in een bocht kunnen demarreren, iets waar de meeste naysayers niets van voor zullen kunnen stellen tot het ze overkomt. Met een kleine fiets voelt het alsof ik vol op de limiet door de bocht ga, ik moet immers meerdere keren corrigeren om de bocht te halen, zo hard ging ik, ik voel me wel Schumacher! Maarja, met 29" heb je meer grip en stabilitiet, je kiest een lijn, houdt goed vast, en rijdt hem in één keer zonder corrigeren, na de bocht ga je nog even hard als ervoor. Op super-bochtige parcoursen is ook goed merkbaar dat een 29"er met trage banden toch sneller door opeenvolgende bochten rolt dan een 26"er met snelle banden. De vorm van het contactoppervalk is daar mogelijk oorzaak van. Op de route van Dorst , zelfs met wisselen van fits, leek de 26"er bij het sturen wel gewoon te remmen in vergelijking. Op deze meest bochtige stukken van het parcours, zkeer met moeie benen, reed de 29"er consequent van de ander weg. Seeing is believing.
Leuk is dat race fietsen, crosser en 29"ers, alles op 700c velgen, ook allen redelijk goed werken met dezelfde trapashoogte, zeg 68mm onder de wielassen. 1 frame heeft daardoor ideale traspashoogte voor koersen met 23mm bandjes, crossen met 35mm, en MTB"en met 2.1". De dikte an de banden maakt dat je trapas hoger boven de ondergrond komt te hangen, naar gelang de fietsdiscipline. stel dat je een krom stuur op ene fiets zelt, kun je met 1 fiets heel behoorlijk meedoen in alle 3 de disciplines. Hoewel, een smalle racebocht lijkt me niet altijd ideaal voor heftig MTB"en...
Re:29-ers?
Dat het voordelen kan bieden geloof ik, maar zijn die voordelen uit te drukken in tijd? En waarom rijdt er helemaal niemand dan op rond als het ECHT veel sneller zou zijn?
Waar het mij omgaat: als een wedstrijdrijder een keer een dergelijke fiets geprobeerd heeft en merkt dat hij er sneller mee is, dan zal hij toch alles in het werk stellen om op zo"n fiets ook een WK (bijvoorbeeld) te rijden. Anders staat ie straks als 2e op het podium met de wetenschap: met een 29-er had ik wel gewonnen...
Banden en andere onderdelen: met stickers en zwarte markerstiften is alles mogelijk, daarbij rijdt iedereen met protospullen, dus een extra frame lijkt me ook geen punt (net zoals andere binnenwerken in sommige DH vorken)
Ook ik heb gereden op 29-ers, vond ze prima fietsen, vond ze zelfs snel aanvoelen, maar vond daarna mijn eigen (niet volledig XTR,Tune en CK) fiets eigenlijk niet onderdoen voor de grotewielenfiets. IK heb geen kritiek op grote wielen zelf, ik vraag me alleen af of het voordeel wel zo groot is...
(enneuh Klok: we gaan het toch niet persoonlijk spelen he?)
Waar het mij omgaat: als een wedstrijdrijder een keer een dergelijke fiets geprobeerd heeft en merkt dat hij er sneller mee is, dan zal hij toch alles in het werk stellen om op zo"n fiets ook een WK (bijvoorbeeld) te rijden. Anders staat ie straks als 2e op het podium met de wetenschap: met een 29-er had ik wel gewonnen...
Banden en andere onderdelen: met stickers en zwarte markerstiften is alles mogelijk, daarbij rijdt iedereen met protospullen, dus een extra frame lijkt me ook geen punt (net zoals andere binnenwerken in sommige DH vorken)
Ook ik heb gereden op 29-ers, vond ze prima fietsen, vond ze zelfs snel aanvoelen, maar vond daarna mijn eigen (niet volledig XTR,Tune en CK) fiets eigenlijk niet onderdoen voor de grotewielenfiets. IK heb geen kritiek op grote wielen zelf, ik vraag me alleen af of het voordeel wel zo groot is...
(enneuh Klok: we gaan het toch niet persoonlijk spelen he?)
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re:29-ers?
Heel toevallig heb ik een aantal weken terug de Rig van Hubert geprobeerd, en wat betreft het sturen viel dat echt niet tegen, en van te voren was dat iets waar ik heel erg mee rekening heb gehouden.
En dat de pro"s niet met 29-ers rijden is precies wat Klokkie zegt, conservatisme en het niet beschikbaar zijn van onderdelen.
Maar ik denk dat dat de recreant zoals jij en ik niet hoeft tegen te houden. Sterker, ik ben op dit moment aan het kijken welk frame ik ga kopen, en daarom probeer ik hier en dar een ritje op een 29-er mee te pikken.
Wel denk ik, in tegenstelling tot Klokkie, dat een 29" wiel alleen voordeel heeft voor grotere mensen, misschien dat een aangepaste stuurhoek en vorken met een grotere sprong dit veranderen, maar het lijkt me dat op een 14/16/18" frame wordt "toe overlap" een serieus probleem!??
Maar wat ik me afvraag, zijn er mensen die interesse hebben in het testen van een 29-er? Want dat moet natuurlijk mogelijk zijn?
Wat denken jullie er van??
JJ
En dat de pro"s niet met 29-ers rijden is precies wat Klokkie zegt, conservatisme en het niet beschikbaar zijn van onderdelen.
Maar ik denk dat dat de recreant zoals jij en ik niet hoeft tegen te houden. Sterker, ik ben op dit moment aan het kijken welk frame ik ga kopen, en daarom probeer ik hier en dar een ritje op een 29-er mee te pikken.
Wel denk ik, in tegenstelling tot Klokkie, dat een 29" wiel alleen voordeel heeft voor grotere mensen, misschien dat een aangepaste stuurhoek en vorken met een grotere sprong dit veranderen, maar het lijkt me dat op een 14/16/18" frame wordt "toe overlap" een serieus probleem!??
Maar wat ik me afvraag, zijn er mensen die interesse hebben in het testen van een 29-er? Want dat moet natuurlijk mogelijk zijn?
Wat denken jullie er van??
JJ
Re:29-ers?
Ik denk van wel...
Ik ben zelf ook alweer aan het rondkijken of er een test te regelen is, want ik wil na alle lovende woorden eens een dergelijke fiets aan een serieuzere test onderwerpen dan 3 jaar geleden. Hoe groot is de Cube van Cloxxki?
Dat pro"s conservatief zijn ben ik het niet mee eens: klikpedalen, SPV, voorvering, tubeless, het komt allemaal uit de racerij... zo is het ook!
Maar ik kan ook een zelfde verhaal afsteken over fully"s, had Christoph Sauser wel gewonnen als ie op een hardtail gereden had? (ik denk het niet, maar veel had het waarschijnlijk niet uitgemaakt)

Ik ben zelf ook alweer aan het rondkijken of er een test te regelen is, want ik wil na alle lovende woorden eens een dergelijke fiets aan een serieuzere test onderwerpen dan 3 jaar geleden. Hoe groot is de Cube van Cloxxki?
Dat pro"s conservatief zijn ben ik het niet mee eens: klikpedalen, SPV, voorvering, tubeless, het komt allemaal uit de racerij... zo is het ook!
Maar ik kan ook een zelfde verhaal afsteken over fully"s, had Christoph Sauser wel gewonnen als ie op een hardtail gereden had? (ik denk het niet, maar veel had het waarschijnlijk niet uitgemaakt)
Re:29-ers?
Het is wel gek hoe de ene innovatie meteen omarmd wordt, en de andere vanaf het begin op giga weerstand stuit. Schijfremmen was men het vrij snel over eens, fully duurde een decennium, terwijl toerders dat vanaf het begin al snapten.
Spreek eens 100 prof aan, misschien dat 5 ooit een keer een 29" serieus geprobeerd hebben. Van die 5, biedt hun sponsor geen mogelijkheden. tragisch en tegelijk intrigerend dat net Meirhaeghe dus wel stennis geschokt heeft bij het 100% anti-29" Specialized, en hen de zeer grote investering van een 29" band heeft laten doen. Denk aan $10,000. Een frame kunnen ze daar in 1 dag lassen en lakken als het echt moet, maar die band is met voorbedachte rade ruim voor Athene al ontwikkeld. Hij is nu trowens te koop bij Specialized, geld is immers geld...
Als een 29" voorvork wordt aangepast op het wiel dat erin komt (DUUUH!!) kun je makkelijk een goed sturende 29" bouwen voor een persoon van 1m55 zonder dat de tenen de voorband gaan raken. Met custom fietsjes gebeurt dat al, en velen van 1m60 willen al niet anders meer nu ze een Small surly of fisher hebben. voor kleine mensen betkent 29" dat ze hun remmen bijna thuis kunnen laten, het is bijna onmogelijk voer de kop te slaan, met zulke hoge assen en laag zwaartepunt.
Had Ryder Hesjedahl in Lugano 29" mogen rijden (dat was het laatste WK zonder 29") had hij zeker gewonnen, of hij er nu in geloofde of niet. Zoals hij op zijnbek ging steeds, dat was overduidelijk een foute verhouding van zwaartepunt en wielmaat, op een te ruig parcours.
29" rijden vergt gewenning. Ik had iets van 3mnd nodig om sneller te zijn dan met 26" Vanaf het begin was ik even snel, maar durfde niet voorbij oude limieten te gaan. Dat vergde wel wat moed, met onverstandig aanvoelende snelheden een bocht aanvallen en NIET remmen. Een maat van me was op de eerste paar honderd meter met mijn Fisher al sneller dan ooit, hij voelde direct de limiet aan, vindt op elke fiets en setup meteen zijn eigen limiet.
Als je op een WK heel kort op de 1e plaats kunt eindigen, ben je wel heel dom om niet eens een to-da-max getrickte 29" te proberen, kijken hoe snel het echt voor jou kan zijn. IPV 4e kun je misschien wel WK worden! als je ZO vasthoud aan wat je denkt of gelooft, mag je mazzel hebben dat je niet bent blijven hangen bij 24" wielen of heel stomme geoemtrie, anders had je nooit prof geworden.
Spreek eens 100 prof aan, misschien dat 5 ooit een keer een 29" serieus geprobeerd hebben. Van die 5, biedt hun sponsor geen mogelijkheden. tragisch en tegelijk intrigerend dat net Meirhaeghe dus wel stennis geschokt heeft bij het 100% anti-29" Specialized, en hen de zeer grote investering van een 29" band heeft laten doen. Denk aan $10,000. Een frame kunnen ze daar in 1 dag lassen en lakken als het echt moet, maar die band is met voorbedachte rade ruim voor Athene al ontwikkeld. Hij is nu trowens te koop bij Specialized, geld is immers geld...
Als een 29" voorvork wordt aangepast op het wiel dat erin komt (DUUUH!!) kun je makkelijk een goed sturende 29" bouwen voor een persoon van 1m55 zonder dat de tenen de voorband gaan raken. Met custom fietsjes gebeurt dat al, en velen van 1m60 willen al niet anders meer nu ze een Small surly of fisher hebben. voor kleine mensen betkent 29" dat ze hun remmen bijna thuis kunnen laten, het is bijna onmogelijk voer de kop te slaan, met zulke hoge assen en laag zwaartepunt.
Had Ryder Hesjedahl in Lugano 29" mogen rijden (dat was het laatste WK zonder 29") had hij zeker gewonnen, of hij er nu in geloofde of niet. Zoals hij op zijnbek ging steeds, dat was overduidelijk een foute verhouding van zwaartepunt en wielmaat, op een te ruig parcours.
29" rijden vergt gewenning. Ik had iets van 3mnd nodig om sneller te zijn dan met 26" Vanaf het begin was ik even snel, maar durfde niet voorbij oude limieten te gaan. Dat vergde wel wat moed, met onverstandig aanvoelende snelheden een bocht aanvallen en NIET remmen. Een maat van me was op de eerste paar honderd meter met mijn Fisher al sneller dan ooit, hij voelde direct de limiet aan, vindt op elke fiets en setup meteen zijn eigen limiet.
Als je op een WK heel kort op de 1e plaats kunt eindigen, ben je wel heel dom om niet eens een to-da-max getrickte 29" te proberen, kijken hoe snel het echt voor jou kan zijn. IPV 4e kun je misschien wel WK worden! als je ZO vasthoud aan wat je denkt of gelooft, mag je mazzel hebben dat je niet bent blijven hangen bij 24" wielen of heel stomme geoemtrie, anders had je nooit prof geworden.
Re:29-ers?
Oh de Cube heeft een bovenbuis die te vergelijken is met 627mm ongeveer op een regulier 73º zithoek fiets. Met een 100mm stuurpen kom jij een heel eind, dan ben je al ruim een maat lager in rijklengte.
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re:29-ers?
Ok, leuk allemaal die geometry, maar is dus de geo van een standaard Fisher goed of niet volgens jou?
Het werkt natuurlijk niet als jij hier de 29-er zit te promoten en iemand probeert zo"n bak en de fiets stuurt/rijdt niet lekker. Hij moet wel fijn rijden uit de doos, want de gemiddelde biker gaat niet nog eens een x bedrag investeren om zijn bike te tunen..
Het werkt natuurlijk niet als jij hier de 29-er zit te promoten en iemand probeert zo"n bak en de fiets stuurt/rijdt niet lekker. Hij moet wel fijn rijden uit de doos, want de gemiddelde biker gaat niet nog eens een x bedrag investeren om zijn bike te tunen..
Re:29-ers?
Fishers zijn uitzonderlijk goede fietsen, ook voor mij, ik ben er eentje aan het opbouwen die heel "normaal", maar super lijkt te gaan worden. De Fisher is ontwikkeld voor heftige parcoursen, dingen waar de gemiddelde NL"er de broek van vol zou scheiten.
De NL rijder denkt altijd maar een zo nerveus mogelijke fiets "nodig" te hebben, en koopt zelfs een fiets ene maat te klein omdat hij echt gelooft dat dat "helpt". De Fisher is niet "s werelds meest nerveuse fiets, maar helpt je absoluut een snellere Dh"er te worden. Verder is klimmen en sturen gene probleem.
De Cube heb ik ontwikkeld om voor de meest verstokte 26" rijder (Steelboy en concorten) een soort brug te vormen, geen vooroordeel overeind houden. Voor Hubert is de Cube al wat te 26"-erig zei hij. Hij is verslaafd aan de XL Fisher met starre vork en 1m13 wielbasis. Ook met mijn (veel mindere) oudere Fisher werd ik door niemand gelost op bochtig singletrack, ik liep juist op zeer goede wedstrijdrijders in op een parcours als Berlicum, voor insiders. En so what als het een tikkie trager zou zijn, was het maar zo dat ons hele MTB-leven zich afspeelde op paden zoals die van Plons...
Gewoon eens goed proberen, en dan liefst een ietswat getrickte fiets van een 29" bezitter, zodat je een stock fiets niet met je wedstrijdmonster gaat vergelijken.
De NL rijder denkt altijd maar een zo nerveus mogelijke fiets "nodig" te hebben, en koopt zelfs een fiets ene maat te klein omdat hij echt gelooft dat dat "helpt". De Fisher is niet "s werelds meest nerveuse fiets, maar helpt je absoluut een snellere Dh"er te worden. Verder is klimmen en sturen gene probleem.
De Cube heb ik ontwikkeld om voor de meest verstokte 26" rijder (Steelboy en concorten) een soort brug te vormen, geen vooroordeel overeind houden. Voor Hubert is de Cube al wat te 26"-erig zei hij. Hij is verslaafd aan de XL Fisher met starre vork en 1m13 wielbasis. Ook met mijn (veel mindere) oudere Fisher werd ik door niemand gelost op bochtig singletrack, ik liep juist op zeer goede wedstrijdrijders in op een parcours als Berlicum, voor insiders. En so what als het een tikkie trager zou zijn, was het maar zo dat ons hele MTB-leven zich afspeelde op paden zoals die van Plons...
Gewoon eens goed proberen, en dan liefst een ietswat getrickte fiets van een 29" bezitter, zodat je een stock fiets niet met je wedstrijdmonster gaat vergelijken.
Re:29-ers?
Cloxxki schreef:
de meest verstokte 26" rijder (Steelboy en concorten)
*kuch*heb op een 29-er zowaar een downhill parcours gereden*kuch*
Re:29-ers?
Anders had je toch moeten lopen
Over downhill gesproken...Lance Canfield van Canfield Brothers, op een Lenz Behemoth.
En ja, dat zijn grote wielen
No shyte...
Oogetuigen zagen hem de lijn eerst verkennen op zijn eigen Canfield, en daarna doen met de Lenz. Die keer ging hij duidelijk harder en verder. Hele smalle WTB Exiwolf 2.3" banden, en maar 5" voor en achter. Fiets weegt net 15kg as pictured. Frame 3kg, vork 2kg.
Lance was onder de indruk, zijn plannen om zelf eens iets met 29" te gaan ontwikkelen zijn ineens eens stuk serieuzer nu
Stel je voor als iemand eindelijk eens een 2.4 of 2.5" band bakt...

Over downhill gesproken...Lance Canfield van Canfield Brothers, op een Lenz Behemoth.
En ja, dat zijn grote wielen
No shyte...


Oogetuigen zagen hem de lijn eerst verkennen op zijn eigen Canfield, en daarna doen met de Lenz. Die keer ging hij duidelijk harder en verder. Hele smalle WTB Exiwolf 2.3" banden, en maar 5" voor en achter. Fiets weegt net 15kg as pictured. Frame 3kg, vork 2kg.
Lance was onder de indruk, zijn plannen om zelf eens iets met 29" te gaan ontwikkelen zijn ineens eens stuk serieuzer nu

Stel je voor als iemand eindelijk eens een 2.4 of 2.5" band bakt...
-
- Berichten:6303
- Lid geworden op:wo jul 18, 2001 9:27 pm
Re:29-ers?
29ers zijn het gewoon net niet!
Re:29-ers?
Geen wielmaat is ideaal voor alles, maar is 26" idealer volgens jou? Je klinkt als een doorgewinterde MTB veteraan die alles al gereden en getest heeft, je bent duidelijk al veel verder dan ik, ik heb nog steeds het idee dat 26" voor de meeste volwassenen voor de meeste rijstijlen een te klein wiel is for the job. Voor dirtjump, ligfietsen en misschien 4-cross misschien ideaal, maar verder...niet voor niets sinds jaar en dag de standaard voor kinderfietjes. Uit de tijd dat 1m70 een lange volwassene was...
Re:29-ers?
Och, als ik weer es aan een nieuwe atb toe ben, en ik kan een 29" vinden die er niet absurd uitziet, zal ik "m zeker proberen... "t Oog wil ook wat hè ::)
Re:29-ers?
Absurd, hoe dat zo? Anders ja, maar daar ben ik aan gewend geraakt. Nu zien de 26" fietsen van iedereen boven de 1m80 er gewoon absurd uit.
BeOne"s en Nishiki"s hebben gewoon een soort Trekking frame, hou daar rekening mee. Hard werk op een singletrack, en meukerige voorvorken.
BeOne"s en Nishiki"s hebben gewoon een soort Trekking frame, hou daar rekening mee. Hard werk op een singletrack, en meukerige voorvorken.
Re:29-ers?
Kwestie van smaak en, inderdaad, gewenning denk ik. Wie weet; misschien weten we over een paar jaar niet anders meer

Re:29-ers?
Heren, mischien interessant :
kan je wat links geven van 29" frames, kan ik die handel ff bekijken en offcourse ene kopen en iedereen smoken !
kan je wat links geven van 29" frames, kan ik die handel ff bekijken en offcourse ene kopen en iedereen smoken !
Re:29-ers?
Ik rijd sinds een tweetal jaren een 29incher (een singlespeeder), naast een 26-er (geared). Ik denk inderdaad dat de voordelen voor de meesten in nederland opwegen tegen de nadelen. De nadelen die ik vooral ervaar, zijn het iets minder snel optrekken en bij heel veel draai- en keerwerkt. Het iets mindere acceleratiervermogen is niet alleen theoretisch juist, maar voel je ook wel enigszins. Een brompton met 16inchwielen trekt nog sneller op. Op niet verharde wegen en paden alleen levensgevaarlijk. Dit nadeel is zeer beperkt in vergelijking met de voordelen. Als de fiets loopt, dan is deze gewoon sneller. Ik denk dan ook dat in de meeste situatie je zeker in het voordeel bent, zeker bij marathons en dergelijke. De uitslagen van meerdere marathons en 24-uurswedstrijden in de vs bevestigen dit.
Ik verbaas mij net als steelboy over het feit dat 29incher in europa niet aanslaat. Bij een willekeurige marathon in europa rijden geen of slechts een zeer klein aantal 29inchers rond. Ik denk dat dit deels wordt veroorzaakt door het lastig verkrijgen van 29inch-frames, -banden en voorvorken. Je moet in heel europa goed je best doen om deze spullen te kopen, laat staan uit te testen. Afgaande op signalen op internet en enkele contacten is dit in de VS momenteel anders. In Colorado en Californie is dit totaal geen probleem meer en via de internetwinkels al helemaal niet. Nu de kritieke massa daar is bereikt, lijkt ook het aantal fabrikanten toe te nemen. Zeker bij de kleine custombouwers ligt het percentage 29inchers hoog. Er is dus zeker sprake van een kip-ei-situatie in europa. Je moet op dit moment nog wel sterk in je schoenen staan om voor 29inch te gaan. Ik vraag mij wel af wanneer hier de kritieke massa wordt bereikt. De afgelopen jaren is het allemaal veel langzamer gegaan dan ik had verwacht. Het is hier blijkbaar niet eenvoudig een nieuwe standaard te introduceren.
Een nieuwe fiets waarop ik mij momenteel orienteer is zeker een 29incher. Deze zal dan mij huidige 26incher in marathons gaan vervangen. Zeker in Duitsland loop je dan nog het risico dat je niet aan de regels voldoet. Ik denk dat ik in de meeste situatie hiermee wel sneller zal zijn.
Ik verbaas mij net als steelboy over het feit dat 29incher in europa niet aanslaat. Bij een willekeurige marathon in europa rijden geen of slechts een zeer klein aantal 29inchers rond. Ik denk dat dit deels wordt veroorzaakt door het lastig verkrijgen van 29inch-frames, -banden en voorvorken. Je moet in heel europa goed je best doen om deze spullen te kopen, laat staan uit te testen. Afgaande op signalen op internet en enkele contacten is dit in de VS momenteel anders. In Colorado en Californie is dit totaal geen probleem meer en via de internetwinkels al helemaal niet. Nu de kritieke massa daar is bereikt, lijkt ook het aantal fabrikanten toe te nemen. Zeker bij de kleine custombouwers ligt het percentage 29inchers hoog. Er is dus zeker sprake van een kip-ei-situatie in europa. Je moet op dit moment nog wel sterk in je schoenen staan om voor 29inch te gaan. Ik vraag mij wel af wanneer hier de kritieke massa wordt bereikt. De afgelopen jaren is het allemaal veel langzamer gegaan dan ik had verwacht. Het is hier blijkbaar niet eenvoudig een nieuwe standaard te introduceren.
Een nieuwe fiets waarop ik mij momenteel orienteer is zeker een 29incher. Deze zal dan mij huidige 26incher in marathons gaan vervangen. Zeker in Duitsland loop je dan nog het risico dat je niet aan de regels voldoet. Ik denk dat ik in de meeste situatie hiermee wel sneller zal zijn.
Re:29-ers?
Zeer interessant topic. Ben 1.94 m en vind zo"n 29" wel iets. Maar is er ook iets van bandenkeus ?
Re:29-ers?
fully"s aangeslagen bij de pro"s? dan bekijk ik de verkeerde wedstrijd foto"s denk ik. hetzelfde geldt voor schijven ik zie menig pro met v-brakes.
op een mtb horen 26" wielen. een mtb met 29" is geen mtb. neem dan een racefiets met 28", da theet toch cyclo?
mijn meninggggg
op een mtb horen 26" wielen. een mtb met 29" is geen mtb. neem dan een racefiets met 28", da theet toch cyclo?
mijn meninggggg
Re:29-ers?
Jurriaan schreef:
op een mtb horen 26" wielen. een mtb met 29" is geen mtb. neem dan een racefiets met 28", da theet toch cyclo?
mijn meninggggg
Maakt toch geen ruk uit hoe het heet, Just wanna hav fun.
Re:29-ers?
Cloxxki schreef:
Anders had je toch moeten lopen![]()
Over downhill gesproken...Lance Canfield van Canfield Brothers, op een Lenz Behemoth.
En ja, dat zijn grote wielen
No shyte...
http://img.villagephotos.com/p/2005-8/1060985/lcc1.jpg
http://img.villagephotos.com/p/2005-8/1 ... irtime.jpg
Oogetuigen zagen hem de lijn eerst verkennen op zijn eigen Canfield, en daarna doen met de Lenz. Die keer ging hij duidelijk harder en verder. Hele smalle WTB Exiwolf 2.3" banden, en maar 5" voor en achter. Fiets weegt net 15kg as pictured. Frame 3kg, vork 2kg.
Lance was onder de indruk, zijn plannen om zelf eens iets met 29" te gaan ontwikkelen zijn ineens eens stuk serieuzer nu![]()
Stel je voor als iemand eindelijk eens een 2.4 of 2.5" band bakt...
Geweldig! Ben wel benieuwd of dit nog ergens toe leidt.