Re:29-ers?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

BLRacing

Bericht door BLRacing » di sep 06, 2005 8:31 pm

Ik heb nog nooit op een two niner gereden maar het is zeer zeker interresant gespreksstof ;). Heb onderstaand onderzoek gevonden op internet.

Efficiency Study:

The Effects of Mountain Bike Wheel Size on Performance in Uphill and Cross-Country Cycling
Authors: J.T. Herr and Holden S-H. MacRae
Department of Sports Medicine, Pepperdine University, Malibu, CA

Purpose: The purpose of this study was to assess the effect of wheel circumference on mountain bike performance during uphill and cross-country cycling.

Conclusion: Larger circumference wheels improve mountain bike performance during climbing and cross-country riding, with no detrimental effect on cardiovascular (heart rate) or muscle function (power output).

Summary: Our major performance outcome was time to complete each trial, since race performance is determined by who completes a given distance in the shortest possible time. The average times of the 6 cyclists tested were 4% faster (17 sec) on the uphill course, and 3% (26 sec) on the XC course when riding the 29” equipped bicycle.

If one extrapolates the duration of these trials to typical ride/race times of 1.5 or 2 hours, then it is likely that significant performance differences can accrue by riding a 29” equipped bicycle.

The practical significance of the faster course completion times of the 29” vs. 26” bicycle is illustrated by the effect size statistic for time completing the course. The effect size statistic is a calculation of the magnitude of the effect, in this case, that of riding the big wheel bicycle which was faster on both the uphill and XC trial. The number on the uphill course of 0.75, and on the XC course of 0.96, indicate a large effect from riding the 29” equipped bicycle. Most statisticians will say that a number greater than 0.5 is large. Thus, the effect here of riding the big wheel is likely very large, even though the trials were of short duration.

We attribute the faster course completion times on the 29” vs. 26” bicycle to the larger wheel traveling a greater distance per pedal revolution (average power outputs were not different between bicycles), and likely to a cumulative effect of the larger wheels rolling faster and more easily over obstacles during the uphill and cross-country trials.

The improvement in performance seen during climbing and cross-country riding with the 29” equipped bicycle, occurred without any detrimental effect on cardiovascular (heart rate response) or muscle function (sustained power output) even though the 29” bicycle was heavier that the 26” bicycle.

Presented at the South West Chapter of the American College of Sports Medicine Conference, Las Vegas, NV, November 2003

Peter V

Bericht door Peter V » di sep 06, 2005 10:03 pm

Grootste "probleem" heb ik met mij zelf en niet specifiek tegen 29". Ik wil onbezorgt mtb-en en daarbij horen makkelijk verkrijgbare onderdelen. Doordat het niet echt is aangeslagen heeft niet elke lbs 29" artikelen op voorraad omdat zij misschien te conservatief zijn. Maar ja, welke winkelier neemt het risico dat hij de onderdelen straks niet kan slijten? Dat handje vol 29-ers wil waarschijnlijk wel moeite doen en is ook bereid om onderdelen in te laten vliegen.
Ok als niet 29-er heb ik mij er dus ook niet in super in verdiept, maar op internetshops kom ik zeer weinig 29-parts tegen. Dat betekend waarschijnlijk ook dat er geen grote discount-voordelen te behalen zijn. Het kan zijn dat ik het mis heb, maar wat is bv een internet shop waar je veel keus hebt in 29-parts?

Zelf wil ik de winter een nieuw (gearded) bike aanschaffen en daarbij wil ik absoluut een 29" testen. Maar ja, waar moet je dan weer terecht? Weinig LBS-en bieden die mogelijkheid.

Edit: shame on me.... www.12gotrading.nl heeft de rig 2005 weer voor 1000

Castor

Bericht door Castor » do sep 08, 2005 9:00 am

Opmerkelijk; Basecamp - communicatiebureau van o.a. Kona en RaceFace postte het volgende in hun blog:

September 6, 2005

The 2006 bike trend story pitch
2006 will be the year of the 29 inch mountain bike. Expect to see several 29 inch bike round up features in endemic cycling media, and at least one 29 inch rig in every non-endemic biking feature. Why? It"s relatively new, it"s unique, and it a strong case can be made that it is an emerging trend.

Most of the smaller, more intimate bike companies, such as Kona (plug), Gary Fisher, Salsa, OnOne, Airborne, will be showing their 29 inch offerings at InterBike. Expect to see all of the major manufacturers rolling out their own versions shortly thereafter. As well, there will be a plethora of 29 inch components and accessories to hit the market in "06.

Somewhere, Gary Fisher is grinning, again

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do sep 08, 2005 10:15 am

Het is zo grappig (of eigenlijk niet) dat die amerikanen zo veel van 29-ers verwachten en dat er op de Eurobike maar een stuk of drie 29-ers stonden, wegestopt achter andere bikes.

Ben echt benieuwd wat Interbike brengt.

JJ

T
Contacteer:

Bericht door T » do sep 08, 2005 12:33 pm

Kona"s Unit voor 2006 ook 29" (weinig cyclo veel mtb als je "t mij vraagt. (tsk))

Mooi ding :) Maar Peter V maakt ansich wel een heel valide statement...

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do sep 08, 2005 1:01 pm

T schreef: weinig cyclo veel mtb als je "t mij vraagt
???

Unit is compleet nog steeds een 26". Als frameset verkrijgbaar als 29", wordt dan de Unit 2-9. Prijs zal rond de 500 Euro liggen.

Peter V heeft idd gelijk wat betreft de beschikbaarheid, maar was dat in het begin met 26" niet net zo? Evenals met Downhill bikes? Denk dat dat wel bij trekt.

JJ

T
Contacteer:

Bericht door T » do sep 08, 2005 3:49 pm

JJ schreef:
[
T schreef:
weinig cyclo veel mtb als je "t mij vraagt

???

Unit is compleet nog steeds een 26". Als frameset verkrijgbaar als 29", wordt dan de Unit 2-9. Prijs zal rond de 500 Euro liggen.

Ja daar doelde ik op.

Denk je dat het verder zal bijtrekken? Ik vrees dat daar toch nog enige tijd overheen zal gaan. Voor de freaks gaaf omdat ze uniek zijn, voor mensen die praktischer zijn ingesteld lastig :)

revis

Bericht door revis » do sep 08, 2005 5:17 pm

Wat zouden dan de onderdelen zijn, die moeilijk te verkrijgen zijn vwb 29" ?
Div. fabrikanten maken vorken tbv. 29". Mi.is er alleen een bandenprobleem. Mis ik iets ?

Peter V

Bericht door Peter V » do sep 08, 2005 7:36 pm

revis schreef:
Wat zouden dan de onderdelen zijn, die moeilijk te verkrijgen zijn vwb 29" ?
Div. fabrikanten maken vorken tbv. 29". Mi.is er alleen een bandenprobleem. Mis ik iets ?

Drie belangrijke onderdelen: vork, velgen, banden. Loop een willekeurig LBS binnen en vraag of deze onderdelen hebben in 29". 9 out of 10 zal je scheef aankijken, laat staan op voorraad hebben. Voor de meeste onderdelen moet je serieus moeite doen om ze te krijgen.

Vorken heb je ook nog geen wereld keus. Naar ik heb begrepen zijn er twee serieuze vorken bij de bekendere merken: de Marathon en de Reba? Correct me if i"m wrong.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » do sep 08, 2005 11:38 pm

RS komt met 2 Raba"s en voor geen eene LBS is het moeilijk aan om velgen te verkrijgen.
Het is nog steeds geen ""hype"" maar ik denk dat 29-er fabrikanten niet over verkoop aantallen mogen klagen.Het is volgens mij alleen op lokaal niveau niet interessant om er veel tijd en moeite in te steken om die reden.
En die ""freaks"" weten hun weg toch wel te vinden!
Als ik de kans krijg er een goed te mogen proberen dan grijp ik die!

revis

Bericht door revis » vr sep 09, 2005 6:58 am

Idd. velgen zijn vwb verkrijgbaarheid geen enkel probleem.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr sep 09, 2005 8:13 am

Is de Marathon nog verkrijgbaar?

White Brothers heeft twee vorken
Rock Shox heeft twee vorken (Reba SL en Race)
Maverick heeft ook twee 29" vorken

Als de marathon er nog is zijn dat al 7 vorken (en goede vorken bovendien)

Banden (Vrij naar Klokkie):

Mud : Kenda Klaw XT, IRC Notos and Mythos, Continental Vapor
Fire roads : WTB Nanoraptors, Bontrager ACX Jones, IRC Notos and Mythos
Rocky : WTB Motoraptor, Bontrager ACX Jones
Hardpack/Grass : Bontrager ACX Jones, WTB Nanoraptors
Sand : WTB Nanoraptors, Schwalbe Big Apple 2.35" (option for rear only)
Street and beach : Schwalbe Big Apple 2.0" or 2.35", Kenda Khan
Trekking and ultra-long distance allround dry surface : Kenda Khan

En daar komen snel banden van o.a. Stan"s bij

Velgen: Alle 28" touring velgen zijn good to go.

Frames zijn nog een beperking, maar dus de Unit 2-9, de Rig van GF, Voodoo heeft een mooie (en sinds kort ook weer in NL verdeelde) collectie, Nishiki heeft nog het 1 en ander, dus keus genoeg??

JJ

revis

Bericht door revis » vr sep 09, 2005 1:07 pm

@ JJ, bedankt voor de banden-info.

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » vr sep 09, 2005 3:42 pm

Cloxxki schreef:
Gek wel dat op de weg, waar alles om luchtweerstand gaat, men toch voor groter kiest, en bij veldrijden, waar alles om rolweerstand en grip gaat, met OOK groter kiest. Moet je eens proberen een modderige veldrit met 26x1.3 banden te rijden, of een criterium op 650x19mm bandjes. Het mag gewoon, maar alleen de allerkleinste dwergen doen het. Volwassenen piekeren er niet over. Klein is ooit geprobeerd, en werkte niet.

Ik deel je mening over de kleine wieltjes deels. Op onderstaande foto is te zien hoe dat er destijds uitzag. 10 jaar geleden was het heel hot bij de Triathlon om te experimenteren met wielmaten. 28 inch achter, 26 inch voor, delta frames, 90° zithoeken, van alles werd geprobeerd. Wat dat betreft waren die triathleten nog wat innovatiever bezig dan de gevestigde wielerorde. Van het 26 inch gebeuren is men inmiddels bijna volledig afgestapt, alleen bij de kleinere frames worden nog wel 26 inch wielen toegepast. Toegegeven, het ziet er wat koddig en vreemd uit maar ik hou persoonlijk wel van dit soort tegenstellingen... Plus dat ik een groot frame mooier vindt dan een klein frame. Dus dit soort klimrekken vindt ik leuker.

Over het 29 inch verhaal gesproken, ik denk dat dit voor de tall boy"s (waaronder ondergetekende) zeker een voordeel biedt. Zelf sla ik niet over de kop omdat de kleine wieltjes me in de weg zitten maar meer omdat ik gewoon niet sturen kan! Als ik een keer in de gelegenheid ben (en in de buurt van Voorhout) dan zal ik zeker een keer met Hubert"s dranghek gaan rijden. Dat is net zo"n lang stuk darm als ik dus.....

Wel ben ik het ook eens met Jurriaan. Voor mij is mtb synoniem aan 26 en alles wat groter is gelijk aan cross of wegnichtelarij.... Of ik daarmee met deze uitspraak me meteen in het hokje van de conservatieven laat plaatsen interresseert me niet zo veel. Ik experimenteerde al met brommerremschijven voor dat de V-Brake nog uitgevonden moest worden...! Idem met vering trouwens.

Afbeelding

TBB

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za sep 10, 2005 6:45 pm

Na de bike van Bram wil ik wel eens echte 29-ers zien van mensen hier op het forum. En vertel er even bij waarom die bike en wat je er zo fijn of minder fijn aan vindt. En Klokkie, per bike maar 1 reply ;)

Zelf heb ik nog niks te posten, waarschijnlijk wordt dat April/Mei 2006..

JJ

Scaluner

Bericht door Scaluner » ma sep 19, 2005 10:13 pm

Ben zelf ook van plan om een 29"er te kopen (Rig "06), weet iemand toevallig of de originele verhouding 32-18 makkelijk om te zetten is?? 32-16 lijkt me een beter idee aangezien je in NL ook nog vaak op het vlakke zit...

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di sep 20, 2005 7:00 am

Scaluner schreef:
Ben zelf ook van plan om een 29"er te kopen (Rig "06), weet iemand toevallig of de originele verhouding 32-18 makkelijk om te zetten is?? 32-16 lijkt me een beter idee aangezien je in NL ook nog vaak op het vlakke zit...

Heel gemakkelijk, de achternaaf is van het type "cassette", dus een body met een normale aansluiting, alleen iets smaller. Als je een Shimano DX 16t tandwiel hebt schroef je em zo over, en is het verzet voor de meeste gevallen in NL goed.
Ik draai op m"n RIG alle niet-wedstrijdjes iets lichter (32:17), maar ben danook heeeel soepel ;)
Wel jammer dat je nog even moet wachten voor de RIGs in NL gearriveerd zijn :( Tis het wachten wel waard trouwens !

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » di sep 20, 2005 8:40 pm

Voor 2006 komt Manitou met een 29"" vork.
En die 2006 Rig is wel zo super geil,ik zou haast mijn Inbred verkopen om een Rig aan te schaffen.GF heeft ook nog 2 andere zeer geslaagde 29-ers in het "06 pragramma!

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di sep 20, 2005 8:55 pm

Het TUIG schreef:
En die 2006 Rig is wel zo super geil,ik zou haast mijn Inbred verkopen om een Rig aan te schaffen.

Volgens mij zou dat ook helemaal geen verkeerd idee zijn ! Je kunt natuurlijk ook voor de 29er Inbred gaan ....

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo nov 30, 2005 12:19 am

Het TUIG schreef:Voor 2006 komt Manitou met een 29" vork.
Die heb ik gemist. Welke?
De South hadden ze al een tijd, maar dat is hét gewoon niet, meer een trekking ding met veel bandenruimte.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo nov 30, 2005 12:30 am

BLRacing schreef:

Efficiency Study:

The Effects of Mountain Bike Wheel Size on Performance in Uphill and Cross-Country Cycling

We attribute the faster course completion times on the 29” vs. 26” bicycle to the larger wheel traveling a greater distance per pedal revolution (average power outputs were not different between bicycles)
Zo'n mooi gebalanceerd en wetenschappelijk verhaal, en dan halen ze zichzelf knalhard onderuit door zo'n sullige beginnersfout. Waren de gebruikte fietsen dan soms singlespeeds met dezelfde vertanding? Waarschijnlijk niet, en kon de berijder gewoon een tandje terug doen om op het voor hem prettige beentempo uit te komen.
In de tijd van de Velocipedes of hoe ze ook heetten, waren grotere wiel wel per definitie sneller, omdat de cranks direct op de naaf zaten en er dus geen "versnelling" tussen zat. Men werd eerder moe van het spinnen van de benen dan van de te grote windweerstand. Grotere wielen maken meer meters, en gingen DUS harder.
Wel leuk te lezen dat mensen die met de stopwatch in de weer gaan op zulke vindingen komen, óók bergop! Technische downhill zou ik ook graag eens getimed zien, 2 identieke fietsen afgezien van wielmaat. Ik heb een 29" en 26" Cube (26" net verkocht), maar mijn 29"er daalt toch echt stukken sneller. Ik kan nu ook veel later remmen en harder door de bocht. 8)

wictor

Bericht door wictor » wo nov 30, 2005 10:54 am

Haha. Dit is precies wat ik dacht toen ik dat stukje van Benjamin las.

Op zich kan het wel: in het geval dat een 29er een rolweerstand heeft die dusdanig laag is dat het de bij een hogere snelheid toegenome o.a. luchtweerstand volledig compenseert. Slechts dan blijft het geleverde vermogen gelijk.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » wo nov 30, 2005 9:43 pm

Ik kan me voorstellen dat het 29er concept de eerste innovatie in 10 jaar is waar ik mijn geld in zou willen pompen

Mijn rangorde van begeerte is als volgt:
1) cyclocrosser - ik heb goede herinneringen aan mijn TerraLinerC
2) een 'basic' 29er - minder 'fahrvergnugen' dan cyclocrosser denk, maar heel veel meer dan een gemiddelde 2005 ATB met troep die je isoleert, dit terwijl een 29er gelijkertijd hetzelfde zoniet meer kan
3) ATB - ik zal NOOIT een nwe ATB zal kopen

Old Skool spulletjes neem ik ff niet in mijn lijstje op, want daar kom ik al in om.... maaar als Greg H echter nog eens zijn schuurtje op gaat ruimen dan ben ik natuurlijk aan mijn stand verplicht een Elev12k af te nemen... en een 80er FAT moet ik ook nog.... zucht

Iig ben ik er wel voor te porren eens een ritje op een 29er te maken als er binnenkort nog eens een 'Altomania' gathering vd grond komt. Vooropgeteld dat iem ueberhaupt bereid is zijn fiets daarvoor ter beschikking te stellen

Plaats reactie