Re:Waarom is een mtb zooooooo duur ?

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plons
Waarom is een mtb zooooooo duur ?

Bericht door Plons » wo sep 14, 2005 11:50 am

Ok,

wie kan mij uitleggen dat de duurste motocrosser van honda (crf 450) een stuk minder kost dan de meeste "top modellen" van fietsen ?

Crosser : heeft een motor (handig)

Fiets heeft versnellingen (en de meeste hebben shimano of gripshift)

Maakt Honda per motor die ze verkopen zoveel verlies ?

Of maakt (bvb) specialized zoveel winst op hun Sworks modellen ?

graag jullie reactie hierop

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo sep 14, 2005 12:03 pm

Waarom kost een topmodel schaats veel meer dan een instap MTB. Zelfde vraag andere contekst...
De prijs neemt aanzienlijk toe bij relatief kleine verbeteringen, tel daarbij op dat er blijkbaar een markt is voor dure hobbydingen en de fabrikant springt er graag op in.

Waarom kost een liter benzine meer dan een liter cola lijkt mij een essentielere vraag ;)

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » wo sep 14, 2005 12:04 pm

Tsja, ik ben niet echt "into" crossmotoren, maar wat wellicht wel een te verantwoorden duit in het zakje kan doen is dat er bij mtb"s de laatste jaren enorm veel aan research is gedaan. Veersystemen kwamen en gingen in no time.... en dat moet toch allemaal terugverdiend worden.

Het is wellicht zo dat dit risico van verjaring doorberekend wordt.

Laat onverlet dat het verschil, of beter: uitblijven van verschil, wel uuh...uhh...nou iig errug spraakmakend is.

Plons

Bericht door Plons » wo sep 14, 2005 12:08 pm

denk je dat in de motocross geen r&d gedaan wordt ?

en daar zijn dus wel SUUUUUPER contracten voor de piloten

en volgens mij zijn de aantallen minder als in de mtb die verkocht worden...

El Florio

Bericht door El Florio » wo sep 14, 2005 12:09 pm

Lijkt me toch een ietwat andere materie hoor Steelboy.

Plons spreekt over een motor en mtb alszijnde bijna hetzelfde soort vervoermiddel.
Beide hebben hoogtechnologische veersystemen.
Beide hebben een zo licht/sterk mogelijk frame...
Alleen heeft een mtb geen motor en moeten we zelf trappen.

Een oorzaak zou kunnen zijn, het fijnere werk dat nodig is om bikes en onderdelen te maken. Alhoewel...

Een andere reden kan wel zijn dat de afzet van Honda veel hoger ligt dan die van Speci en dat ze daardoor veel sneller hun Research & Development (R&D) terugverdienen. Gevolg: de prijzen zakken.

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo sep 14, 2005 12:09 pm

Elevation12,000 schreef:
Tsja, ik ben niet echt "into" crossmotoren, maar wat wellicht wel een te verantwoorden duit in het zakje kan doen is dat er bij mtb"s de laatste jaren enorm veel aan research is gedaan. Veersystemen kwamen en gingen in no time.... en dat moet toch allemaal terugverdiend worden.

Het is wellicht zo dat dit risico van verjaring doorberekend wordt.

Laat onverlet dat het verschil, of beter: uitblijven van verschil, wel uuh...uhh...nou iig errug spraakmakend is.

Andersom bekeken dus, de vraag is er gewoon naar.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » wo sep 14, 2005 12:28 pm

Plons schreef:
denk je dat in de motocross geen r&d gedaan wordt ?

en daar zijn dus wel SUUUUUPER contracten voor de piloten

en volgens mij zijn de aantallen minder als in de mtb die verkocht worden...

Natuurlijk wordt er daar wel aan R&D gedaan, echter zijn technieken ook snel weer compleet "outdated"? Ik denk dat een merk als Scott bv enorm heeft gebaald van de cyclus van hun thermoplast en div FS concepten.

De kosten voor die super contracten waar jij het over hebt worden volgens mij over veeeeeel meer bikes omgeslagen.

T
Contacteer:

Bericht door T » wo sep 14, 2005 12:41 pm

Die R&D is een beetje op hol geslagen...

[
Plons schreef:... hardtail, hardtail race, hardtail jump, xc fully, enduro fully, light freeride fully, freeride fully en dh fully

En al die modellen in 2 a 3 kleuren / opbouw verkrijgbaar...

Tilly
Contacteer:

Bericht door Tilly » wo sep 14, 2005 12:48 pm

Waarom kost alles tegenwoordig veel te veel......... :?

FTW

cHoc

Bericht door cHoc » wo sep 14, 2005 12:58 pm

honda bv heeft wel een groter afzet gebied maar daarvoor ook producten in meer verschillende markten, daardoor zal het natuurlijk mogelijk zijn om de kosten voor R&D te verspreiden op gebieden waar er minder tot niet op word terugverdient.
denk maar aan hun MTB"s die ze nu gebruiken in de downhill en 4X, er is nog steeds geen beslissing of ze het gaan "massa" produceren, maar het kost wel $$$.
speci heeft alleen mountainbikes en racefietsen als afzet markt en enkele goodies, dat zal vooral mee spelen in deze.

daarbij is vooral de mtb merkt ook vluchtiger in wat wel en niet aanslaat, je hebt ook niet voor niets een grote schare posers met de nieuwste spullen die vaak na een jaar weer verwisselt worden voor dan het nieuwste, dat heeft een wissel werking, mogelijk het ene jaar top, het volgende jaar een flop, al hebben sommige merken daar nooit last van.

amanda
Contacteer:

Bericht door amanda » wo sep 14, 2005 1:52 pm

Plons schreef:
Ok,

wie kan mij uitleggen dat de duurste motocrosser van honda (crf 450) een stuk minder kost dan de meeste "top modellen" van fietsen ?

Met een motor kopen ben je er nog niet. Vering moet meestal gedaan worden, kost paar 100 eurie. Motor op je rijstijl afstemmen, ook weer een x bedrag. Dan nog ander stuurtje etc.....
Onderhoudskosten zijn vele malen hoger al is met de komst van de 4takt een zuiger verwisselen niet meer zo vaak nodig. Ketting en tandwielen vliegen er door heen. Luchtfilters...... jakkes moet er niet aan denken om nog een crossmotor te onderhouden ::)

Een CRF450 kost trouwens 8200 euro.
Een downhill fiets rond tussen de 5000 en 7000 euro

Een fiets kost vaak veel omdat die naar eigen smaak wordt opgebouwd.

Maar ben het met je eens dat het verschil niet normaal is. Zat zelf ook hard te twijfelen om weer te gaan crossen (wat ik vroeger 15jaar gedaan heb) ipv downhillen.
Is ook nog gewoon in nederland te beoefenen.......
Maar ja downhill is ook gewoon tof ;D

jojo

Bericht door jojo » wo sep 14, 2005 2:02 pm

Het is ook maar net hoe duur je iets zelf wilt laten maken. Je kan ook voor minder dan 5000 euro een DH bike in elkaar zetten. Het is maar net welke eisen je er aan stelt wat ook geld voor een crossmotor.

Ben wel van mening dat bepaalde onderdelen erg veel geld kosten, terwijl je soms ook weer onderdelen hebt die geen zak kosten. Het is maar net hoe duur je het zelf wilt maken.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » wo sep 14, 2005 2:06 pm

Dat heeft Amanda goed gezegd en wat denk je van commerciele beslissingen.
Zet een motor goedkoop op de markt zodat de drempel om deze te kopen laag is en verdien op de aftersales.
Dus inderdaad op het onderhoud en onderdelen.
Ging vroeger bij vrachtwagens zoals Scania ook net zo.
Eerst waren deze onbetaalbaar duur totdat een "slimmerik" op het idee kwam om deze "goedkoper" op de markt te zetten zodat de aantallen toenemen. Als gevolg hiervan zal dus ook de onderdelen verkoop stijgen i.v.m. onderhoud e.d.
Gelukkig is het onderhoud bij mountainbikes een stuk "goedkoper".

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » wo sep 14, 2005 2:10 pm

Plons, als jij het niet weet als onze MTB goeroe én Motorcrosswetenschapper, waarom zouden wij het dan wel weten?

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » wo sep 14, 2005 7:46 pm

De vraag wordt in de nieuwe MBA ongeveer beantwoord....of niet... :?
Als je een gewone crosser gaat vergelijken met waar de profs mee rijden kost zo"n motorfiets ook giga meer....ben ik de crosswereld niet zo thuis.
Als ik het met wegracemachines mag vergelijken, een R1 van Yamaha kost in competitieuitvoering ongeveer 3x zoveel als een standaardje....omdat alle speciale onderdelen handmatig en in kleinere oplages gemaakt zijn.

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » wo sep 14, 2005 8:07 pm

wel typisch dat R&D kosten uiteindelijk wel bij de eindgebruiker terechtkomen, maar kostenbesparingen door bijvoorbeeld automatisering van het productieproces niet of nauwelijks...

Maar ja, zolang de consument blijft betalen zal het toch alleen maar duurder worden...

Luc

Bericht door Luc » do sep 15, 2005 8:33 am

R&D is volgens mij voor mtb"s wel hoger omdat gewicht zo"n belangrijke factor is. Bij een motor heb je al die PK"s en maken enkele (honderden) grammen hier of daar niet zoveel uit (voor produktiemotoren bedoel ik dus, geen competitiemachines). Bij een fiets is het aantal PK"s zéér beperkt en moet je dus veel meer op de limiet van je materiaal gaan werken om de fiets relatief licht en toch nog sterk genoeg te houden. Dat vergt dus volgens mij op bepaalde vlakken een verder doorgedreven R&D.

Een ander aspect is de afwerking, de looks van bepaalde onderdelen. Ook daar is dat bij mtb"s op sommige punten veel belangrijker dan bij motoren. Een goed voorbeeld vind ik schijfremcalipers, voor mtb"s zijn die over het algemeen mooi tot zeer mooi afgewerkt (check Hope, The Clegg). Dat verhoogt natuurlijk de produktiekost. Bij motoren zijn het dikwijls gegoten blokken metaal die vrij ruw zijn afgewerkt. Ik heb de indruk dat het bij motoren dikwijls net iets meer om functie dan om looks gaat.

Sven

Bericht door Sven » do sep 15, 2005 9:11 am

amanda schreef:

Met een motor kopen ben je er nog niet. Vering moet meestal gedaan worden, kost paar 100 eurie. Motor op je rijstijl afstemmen, ook weer een x bedrag. Dan nog ander stuurtje etc.....
Onderhoudskosten zijn vele malen hoger al is met de komst van de 4takt een zuiger verwisselen niet meer zo vaak nodig. Ketting en tandwielen vliegen er door heen. Luchtfilters...... jakkes moet er niet aan denken om nog een crossmotor te onderhouden ::)

Een CRF450 kost trouwens 8200 euro.
Een downhill fiets rond tussen de 5000 en 7000 euro

Downhillfietsen hebben ook genoeg reserveparts nodig. Ook onderhoud, dus die kosten zullen ook wel in dezelfde richting zitten.
Mij lijkt het meer dat de R&D op een kortere tijd moet worden terugverdiend dan op een crossmotor. Je ziet vaker dat een model binnen de mtb-wereld 1 of 2 jar aanhoudt en dan wordt het nieuwe model gelanceerd. Volgens mij is het bij crossmotor zo dat de terugverdienperiode langer is dan de 2 jaar bij de mtb"s.

Dacht ik ;)

Brum.

Bericht door Brum. » do sep 15, 2005 9:40 am

En wie kan mij uitleggen waarom mijn Turnertje zoveel goedkoper is als de KTM 950 Adventure die hoog op m"n verlanglijstje staat? ???

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do sep 15, 2005 10:10 am

een MTB is niet duur, ze kosten gewoon veel geld en dat is heel wat anders.

dusssssss©

Brum.

Bericht door Brum. » do sep 15, 2005 10:21 am

Luc schreef:
Bij motoren zijn het dikwijls gegoten blokken metaal die vrij ruw zijn afgewerkt. Ik heb de indruk dat het bij motoren dikwijls net iets meer om functie dan om looks gaat.

Brembo calipers met radiale rempomp. Met een leuk wave schijfje erbij is dat toch een tikkie duurder dan je setje Hopes.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » do sep 15, 2005 10:40 am

ff referend aan naar wat Jumping Hansje zegt over Scania: Sommige personenwagen fabrikanten halen een derde van hun winst uit vervangdelen. Chinezen zijn natuurlijk bedreven in counterfitting, echter tal van delen zijn bij ons tot op heden wettelijk beschermd. De EU commissie wil dit in het kader van marktwerking eraf, of het is er inmiddels zelfs al af. Autofabrikanten verweren zich door te stellen dat hun parts peperdure test -zoals crashtest- hebben moeten doorstaan, terwijl die Chinezen zomaar kunnen invoeren. Valt wat voor te zeggen.

Terug naar fietsen. In veel wat hier genoemd is zit wel wat. Wellicht is de verklaring een opsomming van dit alles. Wat wellicht ook nog meespeelt -maar wederom: ik ben geen crossmotor expert- is dat de crossmotor een veel uitontwikkelt concept is, hetgeen ook met zich mee brengt dat de diverse merken vrij veel op elkaar lijken, wat weer prijsconcurrentie in de hand werkt.

Het is dan ook niet uit te sluiten dat de prijs van bv FS onder druk komt te staan als er concessus ontstaat over wat nou het beste werkt en div fabrikanten, ook zij die bereid zijn tot prijsconcurrentie, zulks in het programma opnemen.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » do sep 15, 2005 11:16 am

De R1 die een van de beste en meest ontwikkelde frames van alle straatmotoren heeft kost een kleine 1300 euro. Dan heb je een naakt frame, zonder demper, door robots gelast met een beetje brakke lasnaden en 1 jaar garantie. Made in Japan.

Een handgemaakt exemplaar kost net als een fietsframe giga meer.

Achterdempers zitten voor dezelfde kwaliteit bij fiets en motor op dezelfde lijn, vorken zijn bij motoren iets duurder voor standaard materiaal, echter ik betaalde ooit meer dan 4000 euro voor een Ohlins vork zonder kroonplaten.....

Bij een motor zijn de meeste parts gewoon in het huis gemaakt of door een grote toeleveranciers die er duizenden per uur produceert voor een prikje, net als in de fietsindustrie tsiepe stuurtjes en frames.

In Taiwan kost een HT frame aan materiaal en arbeidsuren minder dan enkel het lakwerk.....

Sven

Bericht door Sven » do sep 15, 2005 11:45 am

En wat is ducati dan in de ogen van dhr. El Perro? :-*

revis

Bericht door revis » do sep 15, 2005 1:00 pm

Waarom weet ik niet. Maar het gevolg is wel dat ik met mijn beperkt budget ( zoals zovelen, tegenwoordig ) er een sport van moet maken om zo goedkoop mogelijk te blijven biken. Enne makkelijk is dit niet altijd.

Zo........................, moest ik gewoon ff kwijt.

Plaats reactie