Re:dropouts

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
JJ
Forumbeheerder
Contacteer:
dropouts

Bericht door JJ » wo sep 14, 2005 7:57 am

Is het waar dat dropouts als op de foto echt zoveel minder stijf zijn als de traditionele Breezer dropout? Deze, en bijvoorbeeld die van IF en Vanila zijn zo focking mooi, maar als ze ook een stuk minder stijf zijn is het dus geen optie voor een eventueel nieuw project..

Afbeelding

En waarom heten die dingen Breezer dropouts?

JJ

bettes

Bericht door bettes » wo sep 14, 2005 8:19 am

ik tel af tot de komst van jayron

3...
2...
1...

De waarom vraag kan ik wel antwooorden: De eenvoudige reden is dat die drops met het haakse stuk om de seat en chainstays op te lassen (solderen) bedacht zijn door niemand minder dan joe breeze... Die dingen hebben dus geen relatie met breezah-chikies, buiten het feit dat ze "bloed-hornig" zijn ;)

greetz
bettes

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo sep 14, 2005 9:50 am

Leek me logisch, maar die r erachter kan ik niet plaatsen.

Eigenlijk weet ik de mening van Jayron wel, maar ben benieuwd wat de rest van de wereld erover te zeggen heeft..

Maar J, feel free to react ;)

JJ

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo sep 14, 2005 4:34 pm

bettes schreef:
ik tel af tot de komst van jayron

3...
2...
1...

De waarom vraag kan ik wel antwooorden: De eenvoudige reden is dat die drops met het haakse stuk om de seat en chainstays op te lassen (solderen) bedacht zijn door niemand minder dan joe breeze... Die dingen hebben dus geen relatie met breezah-chikies, buiten het feit dat ze "bloed-hornig" zijn ;)

greetz
bettes

Om het cultuur-historische verhaal echt rond te maken;

origineel idee is van de gebroeders Wright, heus waar. Zij bouwde voordat ze aan vliegtuigen begonnen, fietsen. Het idee werd enkele keren op andere manieren ook toegepast, maar het was Joe Breeze die het omzette in een dropout die hij seriematig gebruikte. Ze heten eigenlijk "Breeze-In dropouts".

Het idee is alsvolgt; het "kapje" op de dropout, maakt het mogelijk een groter oppervlak te gebruiken om de buizen aan vast te lassen/solderen. De buizen lopen ook maximaal door tot de naaf, zodat zoveel/zolang mogelijk gebruik gemaakt kan worden van de eigenschappen van de buis.

Ik twijfel geen moment aan de constructie kwaliteit van de bouwers die de dropouts als hierboven, gebruiken. Persoonlijk vind ik ze niet altijd even mooi (zeker bij kleine frames, hoek seatstay verloopt dan niet mooi over in de dropout) en de manier waarop ze aan de buizen gesoldeerd worden, doet me zo vaak helaas denken aan de manier zoals het op je Gazelle stadsfiets gedaan werd. Buis inzagen, dropout er in stoppen en solderen maar. Gelukkig zijn er wel mooie manieren om het netjes af te werken. Geheel vol solderen en afwerken, of dmv "frenching". Die techniek werd/wordt niet zo veel toegepast, want dat kost nl. nogal wat tijd en geduld.

Zal eens een foto van dat laatste opsnorren...

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do sep 15, 2005 3:37 pm

Maar is de stijfheid zodanig minder dat je het merkt in de praktijk?

Plaats reactie