Technische trails (vb MM)

De fijne kneepjes van het mountainbiken. Stel hier je vragen om de rijtechniek onder de knie te krijgen.

Moderator:Beheerders

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm
Technische trails (vb MM)

Bericht door Jurriaan » wo aug 03, 2005 3:28 pm

Na mijn doop in MM zeg ik: een fully is voor dat soort werk eerder een handicap dan een voordeel. (schijven zijn een pre)
(tuurlijk ligt het aan het materiaal, fietsen kon ik al niet)

Gebruikersavatar
tank24
Berichten:838
Lid geworden op:wo mei 19, 2004 11:56 am
Locatie:veenvalley

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door tank24 » di aug 09, 2005 4:57 pm

ach met een fully ga je eerder over de obstakels heen dan met een hardtail, dus soms is de handicap een voordeel

Gebruikersavatar
Tbx
Berichten:1509
Lid geworden op:wo aug 28, 2002 6:24 pm
Locatie:Zonhoven

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door Tbx » wo aug 10, 2005 4:37 pm

Dan zal ik jou eens meenemen naar echt technische trails.
Je zal blij zijn dat je een fully hebt.

Grtz
Tbx

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door wictor » wo aug 10, 2005 8:12 pm

Mijn kijk erop: met een fully kan je domweg meer. Leuk als je gewoon aan het toeren bent, nuttig als je haast heb om de finish te halen.

Dat gezegd: als je iets redelijk technisch op een hardtail kan, dan gaat het op een fully nog sneller. (Even onder aanname dat technisch ook RUW inhoudt).
;D

Plons
Berichten:5447
Lid geworden op:wo jul 11, 2001 8:56 am

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door Plons » wo aug 10, 2005 8:26 pm

Skillz matter

suri
Berichten:384
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:38 pm

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door suri » do aug 25, 2005 1:25 pm

Not the size ?? :P

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door Steelboy » do aug 25, 2005 1:29 pm

fully brengt rust in het geheel... en houdt alles aan de grond.

enige nadeel: je zit net wat hoger dan op een hardtail.

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door Steelboy » do aug 25, 2005 1:56 pm

overigens, vreemd om te zien dat skillz en durf op een plaats wel aanwezig zijn en op een andere plaats niet...

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door Jurriaan » do aug 25, 2005 7:03 pm

shit heeft ie het over mij.... 8)
Skillz is het enige wat telt zoals papa Plons ook al schreef

Gebruikersavatar
Lynx
Berichten:766
Lid geworden op:di jun 25, 2002 11:01 am

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door Lynx » vr aug 26, 2005 9:40 am


Voor mij is de standover en zadelhoogte het belangrijkst bij erg technische steile stukken.

Ik kan bijvoorbeeld met mijn Bighit waar het zadel op het laagst nog tot aan mijn navel komt, veel minder goed weg geraken op technische stukken dan met mijn andere fully, waar het zadel lager komt dan mijn kruis. Het verschil in wielbasis zit er ook voor een deel tussen.

Maar ik denk dat op erg trage steile stukken een HT iets meer voordeel heeft.
Zoals bijvoorbeeld een lagere BB hoogte.

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door BOSS » do sep 01, 2005 11:48 am

Ik ben geen held op de fiets, eerder een watje.
Maar op mijn fully gaat het mij toch een stuk makkelijker en sneller af dan op mijn starre bak, hier op Schoorl.
In de PWN duinen echter(vlakker, bredere paden en minder hobbels/kuilen) is star ook prima te doen, evenals SS.

dusssssss©

Gebruikersavatar
Rinse Appelstroop
Berichten:3558
Lid geworden op:za jul 28, 2001 2:48 pm
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door Rinse Appelstroop » za sep 03, 2005 3:50 pm

Het hangt allemaal van de skillz af,

MM ben ik nog nooit geweest, maar op de Super Morzine reed ik op m"n spezi p.3 mensen op een dh en freeride bak er af, terwijl ik weer door een paar engelse gasten op xc fietsen het snot voor de ogen gereden werdt. Het ligt niet aan de fiets, skilzz matter.

Net zoals het op de canyoing niet uitmaakte of je op een fully zat of niet, samen met Jojo hem gereden en allebei eigen tempo maar we bleven goed bij elkaar in de buurt.

Het rijden op een hardtail of fully maakt qua beleving niet veel verschil, de lol is er zeker niet minder om, ik vond het rijden van de technische trails geweldig om te doen de super morzine, en zeiknatte canyoning!
Verder: ik kon het goed merken toen ik wat meer dh tracks gereden had en wat moeier werd toch aardig wat instabieler op de fiets zat en moeier was. Vermoeidheid scheelt een boel.

RInse

crazyfuck
Berichten:634
Lid geworden op:di sep 06, 2005 10:46 am

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door crazyfuck » za sep 10, 2005 7:13 pm

fully sowieso voor harde afdalingen ;) dan was het nog niet technisch denk ik...
Laatst gewijzigd door crazyfuck op zo apr 15, 2007 5:48 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Jumping Hansje
Berichten:1312
Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door Jumping Hansje » vr okt 07, 2005 12:36 pm

@ Crazyfuck, veel geschreeuw en weinig wol.
Wat mijzelf betreft ga ik voor fully, zeker met afdalen.
Door de vering heb ik aanmerkelijk meer grip waardoor ik harder naar beneden kan "vliegen". ;)
Nog een voordeel is dat ik wat fitter blijf waardoor ik sneller en beter kan reageren tijdens het biken.
Tja en voor de rest blijft het natuurlijk persoonlijk, zo zijn er ook mensen die een hardtail fijner vinden. Ieder zijn meug.

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door N I E L S » vr okt 07, 2005 2:20 pm

Aanhalen dat met een fully technisch klimmen een nadeel is lijkt me zeer logisch, er is volgens mij helemaal geen voordeel bij een fully met klimmen in het algemeen dus dat is een beetje loos.

Doe mij maar een fully, want wat eigenlijk niet technisch is voor een fully wordt quasi technisch voor een HT als je het mij vraagt. Had ik laatst ook al ergens geschreven toen we t hadden over of DH wel of niet cool was op een HT.

Gebruikersavatar
DESL
Berichten:1860
Lid geworden op:wo mei 19, 2004 11:20 am
Locatie:Her en der

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door DESL » vr okt 07, 2005 6:18 pm

crazyfuck schreef: de bikers met hartdtails zijn de echte. Vaak rijden bikers met fullys om hun fouten te verstoppen en omdat ze gewoonweg niet met een ht kunnen rijden.



Laat me raden, je hebt zelf een ht en bent onwijs goed. ;D

crazyfuck
Berichten:634
Lid geworden op:di sep 06, 2005 10:46 am

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door crazyfuck » zo okt 09, 2005 1:54 pm

nee, k denk gewoon niet na :)
maar een fully kan je in echt bergachtig gebied wel van een pijnlijke rug besparen.

Gebruikersavatar
sunn
Berichten:1085
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 7:05 pm
Locatie:Eindhoven

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door sunn » do okt 20, 2005 1:02 pm

Zoals al eerder is aangehaalt, skills matter en een fully zorgt er alleen voor dat de rit wat comfortabeler wordt en de wielen langer contact houden met de bodem, al kun je dit ook met rijtechniek bereiken.

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door N I E L S » do okt 20, 2005 2:48 pm

Sommige stukken afdaling zul je nooit zo snel met een HT kunnen doen als op een FS.

Gebruikersavatar
RR
Berichten:301
Lid geworden op:wo jul 07, 2004 4:35 pm
Locatie:Arnhem

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door RR » vr feb 03, 2006 10:25 am

crazyfuck schreef: maar een fully kan je in echt bergachtig gebied wel van een pijnlijke rug besparen.
helemaal mee eens, als je rug al wat verrotter is (ook aan de hand met ondergetekende) dan geeft die paar inch je net wat meer tijd op de fiets dan je op een HT aan zou kunnen. Heb zelf zowel op een HT als (mijn kleine - slechts 5") fully de Dh gedaan in Morzine en ondanks de weing veerweg toch een wereld van verschil. HT was 1/2 dag :( en fully de hele dag :o .

en hier een mooie kreet van een gids in morzine;
"Fuck skilzz, its a state of mind and of who's got the biggest balls"
wel de vertaling kun je zelf wel verzinnen
My bikes:
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)

Jumping Hansje
Berichten:1312
Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm

Bericht door Jumping Hansje » ma feb 06, 2006 4:41 pm

Ach en we vergeten de technische klimmen nog, met een fully veel comfort en grip en dus lekker in je tempo blijven trappen.
Met een hardtail zou je wel eens uit je ritme kunnen rammelen door de ondergrond.
En zie dan in sommige gevallen nog maar eens weer op te stappen in het terrein.
Tja skilzzz... does matter en fully of niet het blijft denk ik afhankelijk van het terrein en van eigen voorkeur.
Dus een ieder zijn meug zou ik zo zeggen. :)
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

crazyfuck
Berichten:634
Lid geworden op:di sep 06, 2005 10:46 am

Bericht door crazyfuck » zo jan 07, 2007 7:06 pm

wat wel grappig is, Ik heb een fully nu. hahahaha
Me men hardtail was ik al snel, nu ben ik nog sneller en ik kan mijn vingers nog bewegen als ik beneden kom!!
Ik moet wel zeggen, hardtails geven veel meer kick bij afdalingen!!!
en van dat klimmen, k klim niet met een fiets, k wandel wel nr boven!!
xc-en is niet mijn ding, veel te saai!!!!
grtz

crazyfuck
Berichten:634
Lid geworden op:di sep 06, 2005 10:46 am

Re:Technische trails (vb MM)

Bericht door crazyfuck » zo jan 07, 2007 7:08 pm

Lynx schreef: Voor mij is de standover en zadelhoogte het belangrijkst bij erg technische steile stukken.

Ik kan bijvoorbeeld met mijn Bighit waar het zadel op het laagst nog tot aan mijn navel komt, veel minder goed weg geraken op technische stukken dan met mijn andere fully, waar het zadel lager komt dan mijn kruis. Het verschil in wielbasis zit er ook voor een deel tussen.

Maar ik denk dat op erg trage steile stukken een HT iets meer voordeel heeft.
Zoals bijvoorbeeld een lagere BB hoogte.
volgens mij heb je nog nooit echt steile stukken gedaan want daar is een hardtail bijna niet tot stilstand te krijgen!!!
Laatst gewijzigd door crazyfuck op zo apr 15, 2007 5:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

me
Berichten:554
Lid geworden op:wo jun 28, 2006 8:39 pm
Locatie:Mol

Bericht door me » ma jan 08, 2007 7:54 pm

Je kunt altijd tot stilstand geraken als je goede remmen hebt tenminste.

crazyfuck
Berichten:634
Lid geworden op:di sep 06, 2005 10:46 am

Bericht door crazyfuck » ma jan 08, 2007 8:37 pm

hangt ervan af hoor, ondergrond-banden zijn natuurlijk ook van belang, ik had toen holy rollers op, niet de beste banden om DH mee te rijden...
Laatst gewijzigd door crazyfuck op zo apr 15, 2007 5:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie