Kleine wielen zijn voor hippies
Moderators:JJ, Beheerders
http://www.sonic.net/~ckelly/Seekay/mtbwelcome.htm
Al die moeite om een kinderfiets om te bouwen tot mountainbike, terwijl ze gewoon een veldrijder hadden kunnen verstevigen en gelijk energie steken ine en dikkere band ervoor, ipv voor een 26" band. Dat laatste lukte namelijk Specialized eerder dan onze arme co-pioniers (ja er zijn er meer), Charlie Kelly en Gary Fisher.
Charlie wil een film maken over repack, wie kent een big-time film producer met geld over en zin in gekke ideeën?
Pikante details : Gary Fisher werd nog vele jaren later UCI Wereldkampioen MTB bij de masters. Verkoopt nu liefst 29" fietsen, omdat dat the way to go is. Tom Ritchey rijdt tegenwordig gewoon altijd een racefiets, ook offroad, because he can.
Al die moeite om een kinderfiets om te bouwen tot mountainbike, terwijl ze gewoon een veldrijder hadden kunnen verstevigen en gelijk energie steken ine en dikkere band ervoor, ipv voor een 26" band. Dat laatste lukte namelijk Specialized eerder dan onze arme co-pioniers (ja er zijn er meer), Charlie Kelly en Gary Fisher.
Charlie wil een film maken over repack, wie kent een big-time film producer met geld over en zin in gekke ideeën?
Pikante details : Gary Fisher werd nog vele jaren later UCI Wereldkampioen MTB bij de masters. Verkoopt nu liefst 29" fietsen, omdat dat the way to go is. Tom Ritchey rijdt tegenwordig gewoon altijd een racefiets, ook offroad, because he can.
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
Re: Kleine wielen zijn voor hippies
Zoals je in jouw 2de post al aangaf was het voornamelijk downhillen in den beginne. Met een verstevigde cyclocrosser met dikke banden ben er dus niet. Schwinn's Excelsior heeft een vlakkere geo. MTB's aanvankelijk ook. Later kwam de stijlere zogenaamde oostkust geo in zwang. Ander terrein daar, vandaar.Cloxxki schreef:http://www.sonic.net/~ckelly/Seekay/mtbwelcome.htm
Al die moeite om een kinderfiets om te bouwen tot mountainbike, terwijl ze gewoon een veldrijder hadden kunnen verstevigen en gelijk energie steken ine en dikkere band ervoor, ipv voor een 26" band. Dat laatste lukte namelijk Specialized eerder dan onze arme co-pioniers (ja er zijn er meer), Charlie Kelly en Gary Fisher.
Charlie wil een film maken over repack, wie kent een big-time film producer met geld over en zin in gekke ideeën?
Pikante details : Gary Fisher werd nog vele jaren later UCI Wereldkampioen MTB bij de masters. Verkoopt nu liefst 29" fietsen, omdat dat the way to go is. Tom Ritchey rijdt tegenwordig gewoon altijd een racefiets, ook offroad, because he can.
Over die film loopt nu een thread op MTBR VRC en de kosten schijnen op zich nog wel mee te vallen.
Bij dat Gary graag 29ers zou willen verkopen wil ik ff een aantekening maken: Gary verkoopt ueberhaupt erg graag en het zou dus ook kunnen zijn dat het juist daarom voor hem the way to go is.
..en Ritchey heeft altijd al racefiets gereden. Hij heeft zelfs in de nationale wegselectie gezeten.
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
Ja en nee. Velen houden aan dat de cruiser evolueerde in het concept wat later 'mountainbike' werd genoemd op het moment de heren in staat bleken er een versnellingsapparaat aan te hangen.Cloxxki schreef:Ook pikant : de eerste mountainbikers waren downhillers. Allemaal hun schuld! singlespeeders, dat wel.
Zoals Gary Fisher en Don Cook het me uitgelegd hebben was Gary er al heel vroeg bij met 29", en heeft hij het er echt bij Trek doorheen moeten douwen, en vervolgens jaren verdedigen. Pas dit jaar gaf John Burke hem het echte groene licht : de 29"ers verkochten, en verkochten goed. Ze krijgen nu eerste prioriteit om op voorraad gehouden te worden.
Ik kwam langs Kelly's site toen ik eerst had vernomen dat hij rondhing op MTBR, en wat draadjes van hem was gaan doorlezen. Machtige verhalen over over grote mannen op kinderfietsen die zo hard mogelijk een berg af storten.
Ik kwam langs Kelly's site toen ik eerst had vernomen dat hij rondhing op MTBR, en wat draadjes van hem was gaan doorlezen. Machtige verhalen over over grote mannen op kinderfietsen die zo hard mogelijk een berg af storten.
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
Ja, zo zou ik het ook brengenCloxxki schreef:Zoals Gary Fisher en Don Cook het me uitgelegd hebben was Gary er al heel vroeg bij met 29", en heeft hij het er echt bij Trek doorheen moeten douwen, en vervolgens jaren verdedigen. Pas dit jaar gaf John Burke hem het echte groene licht : de 29"ers verkochten, en verkochten goed. Ze krijgen nu eerste prioriteit om op voorraad gehouden te worden.

Goh, jij zit zeker ook met een pot bier achter de compu...Ik kwam langs Kelly's site toen ik eerst had vernomen dat hij rondhing op MTBR, en wat draadjes van hem was gaan doorlezen. Machtige verhalen over over grote mannen op kinderfietsen die zo hard mogelijk een berg af storten.

Proud to be a hippie....
Klok.. je kan óók doordraven... als je de evolutie van de mountainbike aan de kaak wilt stellen, ga je gang... ik geloof alleen niet dat er iets in de geschiedenis zal worden herschreven omwille van het al dan niet pro of contra grote wielenverhaal....
Daarbij... Gary Fisherprice.. grote wielen.. marketing.. leuk.. Gary verkoopt graag wat goed loopt. Al waren het 25" wielen, waren het nu 25" wielen.... Gary is een sluwe vos en een niet altijd even geliefd persoon bij de heren uit California.
Als iemand mij een manier kan geven hoe ik een .wav file online kan zetten... dan heb ik hier nog een erg interessant stukje geschiedenis in de vorm van een interview met Tom Ritchey waar hij eea uit de doeken doet.
Klok.. je kan óók doordraven... als je de evolutie van de mountainbike aan de kaak wilt stellen, ga je gang... ik geloof alleen niet dat er iets in de geschiedenis zal worden herschreven omwille van het al dan niet pro of contra grote wielenverhaal....
Daarbij... Gary Fisherprice.. grote wielen.. marketing.. leuk.. Gary verkoopt graag wat goed loopt. Al waren het 25" wielen, waren het nu 25" wielen.... Gary is een sluwe vos en een niet altijd even geliefd persoon bij de heren uit California.
Als iemand mij een manier kan geven hoe ik een .wav file online kan zetten... dan heb ik hier nog een erg interessant stukje geschiedenis in de vorm van een interview met Tom Ritchey waar hij eea uit de doeken doet.
---www.cjmedia.nl---
Mail die wav maar naar de gedeelte gmail account ofzo? nkss2005@gmail ww "singlespeed"
Nee zo was het ook niet helemaal bedoeld, maar dit is toch voor de helft een 29" forum. Ik kwam langs die link en wilde hem graag delen.
Ik denk dat je met Gary toch mis zit. Die heeft volgens mij tot in het eind der dagen een comfortabel Trek salaris en pensioen gekregen in ruil voor zijn bedrijf en naam. Af en toe lusiteren ze nog naar hem, hij is immers de PR man, knipt lintjes door bij fietsenzaken enzo. Lang niet alles in de Fisher line-up heeft hij iets mee te maken. Zo is de Ferrous 26" EBB staal die gepresenteerd werd op de Dealer show in Waterloo geheel aan hem voorbij gegaan. Hij is met 29" begonnen omdat hij een rijder is, en iemand die altijd zoekt naar een edge in de fiets als concept. Je las zelf al wel op Kelly's site dat het Fisher was die tandem remmen ging gebruiken op Repack, en binnen een maand iedereen dat deed. Van het Marin groepje was hij ook de eerste die een derailleur op een Repack ros kluste, al zie ik daar weinig van terug in finishtijden. Gary is altijd een innovator geweest, al was niet alles altijd even handig of doordacht. 29" heeft hij niet zelf bedacht, en anders was het 25 jaar te laat. Maar toen hij erbij betrokken werd door Don Cook en consorten, zag hij het wel meteen zitten en is hij gaan experimenten en zaniken (bij Trek).
Gary een verkoopdier? Naaah, hij heeft liever dat iedereen op een oude fiets lekker gaat rijden dan dat hij een neiuwe fiets extra verkoopt. Hij is nogal left-wing, het gaat hem echt meer om het delen van de experience dan om de knaken. Hij sleutelt nog graag aan oude stadsfietsen en is eigenlijk nog gewoon een hippie.

Dat zitje kon hij in de VS niet vinden, dus heeft hij geruild tegen een favor die ik goed van hem gebruiken kon.
Nee zo was het ook niet helemaal bedoeld, maar dit is toch voor de helft een 29" forum. Ik kwam langs die link en wilde hem graag delen.
Ik denk dat je met Gary toch mis zit. Die heeft volgens mij tot in het eind der dagen een comfortabel Trek salaris en pensioen gekregen in ruil voor zijn bedrijf en naam. Af en toe lusiteren ze nog naar hem, hij is immers de PR man, knipt lintjes door bij fietsenzaken enzo. Lang niet alles in de Fisher line-up heeft hij iets mee te maken. Zo is de Ferrous 26" EBB staal die gepresenteerd werd op de Dealer show in Waterloo geheel aan hem voorbij gegaan. Hij is met 29" begonnen omdat hij een rijder is, en iemand die altijd zoekt naar een edge in de fiets als concept. Je las zelf al wel op Kelly's site dat het Fisher was die tandem remmen ging gebruiken op Repack, en binnen een maand iedereen dat deed. Van het Marin groepje was hij ook de eerste die een derailleur op een Repack ros kluste, al zie ik daar weinig van terug in finishtijden. Gary is altijd een innovator geweest, al was niet alles altijd even handig of doordacht. 29" heeft hij niet zelf bedacht, en anders was het 25 jaar te laat. Maar toen hij erbij betrokken werd door Don Cook en consorten, zag hij het wel meteen zitten en is hij gaan experimenten en zaniken (bij Trek).
Gary een verkoopdier? Naaah, hij heeft liever dat iedereen op een oude fiets lekker gaat rijden dan dat hij een neiuwe fiets extra verkoopt. Hij is nogal left-wing, het gaat hem echt meer om het delen van de experience dan om de knaken. Hij sleutelt nog graag aan oude stadsfietsen en is eigenlijk nog gewoon een hippie.

Dat zitje kon hij in de VS niet vinden, dus heeft hij geruild tegen een favor die ik goed van hem gebruiken kon.
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
Hier en daar is hij zijn edge van vroieger wel verloren. Hij wordt ook ouder, en - en daar betrapt hij zichzelf ook op - softer. Af en toe is er dan iets waar hij echt zijn fietspassie op kan storten, zoals destijds de Joshua en nu de 29".
Och, cool gevonden worden is nu eenmaal een job die hij aanvaard heeft. Iemand zou zijn rekeningen betalen, zijn bedrijf redden en hem een baan voor het leven geven als hij zich zou blijven inzetten als gezicht voor het bedrijf. Ik zou hetzelfde doen, en het af en toe moeilijk vinden bescheiden te blijven. Als je goed in de 50 bent en nog zo rijdt als hij, veel reist en nieuwe dingen kunt promoten, dan doe je het zo slecht nog niet.
Tja, je eigen bedrijf bezitten, leiden, en in de hele markt met alles de eerste zijn is beter, maar wie doet dat nog? De hele fietsbranche is toch al een lachtertje. Ja er wordt nu wat met carbon gekloot, maar echt innoveren of optimaliseren? 30 jaar op kinderwielen in de gevaarlijkste mainstream tak van de fiets-sport...in de autosport krijgt elke wagen zijn eigen wielmaat, en wordt er veel mee ge-experimenteerd. In de fietsen loopt iedereen achter elkaar aan, een rij van tientallen miljoenen mountainbikers met 26" wielen. Gary heeft besloten niet meer voorin die rij te wielen lopen (figuurlijk dan, kelly en Breeze en Ritchey doen amper fietsen meer), sloot liever achteraan een kort ander rijtje omdat hem dat toffer leek..
Och, cool gevonden worden is nu eenmaal een job die hij aanvaard heeft. Iemand zou zijn rekeningen betalen, zijn bedrijf redden en hem een baan voor het leven geven als hij zich zou blijven inzetten als gezicht voor het bedrijf. Ik zou hetzelfde doen, en het af en toe moeilijk vinden bescheiden te blijven. Als je goed in de 50 bent en nog zo rijdt als hij, veel reist en nieuwe dingen kunt promoten, dan doe je het zo slecht nog niet.
Tja, je eigen bedrijf bezitten, leiden, en in de hele markt met alles de eerste zijn is beter, maar wie doet dat nog? De hele fietsbranche is toch al een lachtertje. Ja er wordt nu wat met carbon gekloot, maar echt innoveren of optimaliseren? 30 jaar op kinderwielen in de gevaarlijkste mainstream tak van de fiets-sport...in de autosport krijgt elke wagen zijn eigen wielmaat, en wordt er veel mee ge-experimenteerd. In de fietsen loopt iedereen achter elkaar aan, een rij van tientallen miljoenen mountainbikers met 26" wielen. Gary heeft besloten niet meer voorin die rij te wielen lopen (figuurlijk dan, kelly en Breeze en Ritchey doen amper fietsen meer), sloot liever achteraan een kort ander rijtje omdat hem dat toffer leek..
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
Ja, dat het spectakelstuk nu wel over is is bij mij ook niet veel overredingskracht voor nodigCloxxki schreef:Hier en daar is hij zijn edge van vroieger wel verloren. Hij wordt ook ouder, en - en daar betrapt hij zichzelf ook op - softer. Af en toe is er dan iets waar hij echt zijn fietspassie op kan storten, zoals destijds de Joshua en nu de 29".
Och, cool gevonden worden is nu eenmaal een job die hij aanvaard heeft. Iemand zou zijn rekeningen betalen, zijn bedrijf redden en hem een baan voor het leven geven als hij zich zou blijven inzetten als gezicht voor het bedrijf. Ik zou hetzelfde doen, en het af en toe moeilijk vinden bescheiden te blijven. Als je goed in de 50 bent en nog zo rijdt als hij, veel reist en nieuwe dingen kunt promoten, dan doe je het zo slecht nog niet.
Tja, je eigen bedrijf bezitten, leiden, en in de hele markt met alles de eerste zijn is beter, maar wie doet dat nog? De hele fietsbranche is toch al een lachtertje. Ja er wordt nu wat met carbon gekloot, maar echt innoveren of optimaliseren? 30 jaar op kinderwielen in de gevaarlijkste mainstream tak van de fiets-sport...in de autosport krijgt elke wagen zijn eigen wielmaat, en wordt er veel mee ge-experimenteerd. In de fietsen loopt iedereen achter elkaar aan, een rij van tientallen miljoenen mountainbikers met 26" wielen. Gary heeft besloten niet meer voorin die rij te wielen lopen (figuurlijk dan, kelly en Breeze en Ritchey doen amper fietsen meer), sloot liever achteraan een kort ander rijtje omdat hem dat toffer leek..
Gary's naam is een questieus signaal aangaande de integriteit van een concept
Hoe het ook zij: Zou er zelf voor kiezen eens proef op de som te nemen. Toppers van toen er nog 1 mountainbike was ipv voor elke discipline een apparte; zeg een Yo Eddy! en een Wicked Lite vs een basic 29er, dan het bos in en maar kijken waar ze elkaar de klop geven. Lijkt me een leuke test!
Als 26" echt een grote dwaling geweest zou zijn, dan zou je met een 29er dus bv ook extreme hardcore moeten kunnen doen. Vroeger had men tenslotte maar 1 fiets, toch?
Kijk, "dwaling", het was afwijken van de wereldstandaard zonder daarvoor een goede reden te bedenken. Het gaat over een miniem verschil, 10%. 26" is net groot genoeg om een beetje te werken met dikke banden. Die dikke banden waren de truc, niet wat het perfect maakte, want dat was het niet.
Die 10% plus of min is wel genoeg om een edge uit te halen. Zeker als je het hebt over ongeveerde fietsen, is het mijns inziens duidelijk, ook op Repack, een 29"er gewoon sneller is. Minder slippen, meer fietsen. De enige manier om een anti-29" parcours te bouwen is om overal gaten te graven met een 14.5" radius waar 29" wielen net in blijven steken en 26" doorrolt. In de natuur en wegenbouw zijn die vrij zeldzaam.
En wat is een pondje extra op een 55-ponds clunker? Overigens, in de praktijk had het daar niet perse prettig gewerkt, nóg minder remkracht met die naafremmen, terwijl je al harder op bochten aan zou komen. De hypothetische 1976 29" band had wel erg grippy moeten zijn om met die 2 factoren toch de bochten te kunnen halen.
In de hedendaagse praktijk, van V-brakes, Magura's en schijfremmen met power te over, en gewoon functionele XC banden, is een simpele 29" fiets stukken terreinwaardiger. Stijler klimmen/dalen, later/beter remmen, harder door de bochten, efficienter rollen, minder crashen, dat alles voor zo'n 350-400g extra. Uitgemaakte zaak voor een ieder zonder fiets. Hen met fiets hebben een berg aan emoties te overwinnen om te accepteren dat er meer onder de zon is van hun magische 26".
Die 10% plus of min is wel genoeg om een edge uit te halen. Zeker als je het hebt over ongeveerde fietsen, is het mijns inziens duidelijk, ook op Repack, een 29"er gewoon sneller is. Minder slippen, meer fietsen. De enige manier om een anti-29" parcours te bouwen is om overal gaten te graven met een 14.5" radius waar 29" wielen net in blijven steken en 26" doorrolt. In de natuur en wegenbouw zijn die vrij zeldzaam.
En wat is een pondje extra op een 55-ponds clunker? Overigens, in de praktijk had het daar niet perse prettig gewerkt, nóg minder remkracht met die naafremmen, terwijl je al harder op bochten aan zou komen. De hypothetische 1976 29" band had wel erg grippy moeten zijn om met die 2 factoren toch de bochten te kunnen halen.
In de hedendaagse praktijk, van V-brakes, Magura's en schijfremmen met power te over, en gewoon functionele XC banden, is een simpele 29" fiets stukken terreinwaardiger. Stijler klimmen/dalen, later/beter remmen, harder door de bochten, efficienter rollen, minder crashen, dat alles voor zo'n 350-400g extra. Uitgemaakte zaak voor een ieder zonder fiets. Hen met fiets hebben een berg aan emoties te overwinnen om te accepteren dat er meer onder de zon is van hun magische 26".
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
BOSS schreef:ja jezus.....kan je dan niks zelf???Steelboy schreef:ok, wie helpt me aan de contactpersoon bij Trek, voor een standaard Rig test. Reacties per mail of PB graag, NIET hier op het forum...
Dan ga ik een 29-er vs 26-er test doen.![]()
dusssss©

Contactgegevens tijdens een PC opschoonsessie enige tijd geleden helaas verloren gegaan...
-
- Berichten:1502
- Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm
Ik denk dat Trek / Fisher Bikes wel verheugd zal zijn als iemand in hun 5e seizoen aangeeft weleens een 29" vs. 26" test te willen doen.
Meen me te herinneren dat On-One een afspraak met een Engels blad heeft om zowel de 26" and 29" Inbred in te leveren voor een vergelijkende test. Ik ben wel erg benieuwd hoe men het daar gaat aanpakken.
Had je zelf niet een 18" Inbred? English Bob ook, én de 29" versie. Die had je kunnen testen op het NKSS in Dorst
Maar als een shoot-out test je eerste behoorlijke ervaring is, zal de 29"er veelal niet tot zijn uiterste gepusht worden. De nieuwe limieten zijn erg wennen als je van een 26" fiets komt. Mij kostte het maanden voor ik een beetje een niveau gehaald had.
Ik liet deze zomer iemand, een getraind wedstrijdrijder, rijden op mijn Cube, die hem perfect pastte. Dat was op zijn eigen thuisrondje, Noordwijk. Hij kwam nauwelijks vooruit, ik denk constant bang om onderuit te slaan, omdat de voorband maar geen teken van uitbreken gaf. In werkelijkheid had hij vele malen harder door de bochten gekund, maar dat vertrouwen was er na 2 korte rondjes nog totaal niet. Ik op zijn iele 26" fietsje met ingekort WCS stuurtje (ik vond het maar niks) kon er makkelijk achteraan zwabberen.
Er zijn wel uitzonderingen op de regel, ik las eens een verhaal van iemand die net zijn eigen FS fiets gescheurd had, en vlak voor een race een Fisher 29" hardtail kon lenen. Snel de zadelhoogte afstellen, en meteen het startvak in. Het werd de eerste wedstrijd die hij ooit won, meteen kon hij sneller afdalen. Hij bestelde na die race direct een Fisher.
En een maat van me, toen hij voor het eerst mijn Fisher probeerde, ging werkelijk direct vanaf de parkeerplaats harder een afdaling in dan ik hem ooit had zien doen, hij voelde alle verschillen/voordelen meteen aan, en was na een paar meter al geheel overtuigd.
Meen me te herinneren dat On-One een afspraak met een Engels blad heeft om zowel de 26" and 29" Inbred in te leveren voor een vergelijkende test. Ik ben wel erg benieuwd hoe men het daar gaat aanpakken.
Had je zelf niet een 18" Inbred? English Bob ook, én de 29" versie. Die had je kunnen testen op het NKSS in Dorst

Maar als een shoot-out test je eerste behoorlijke ervaring is, zal de 29"er veelal niet tot zijn uiterste gepusht worden. De nieuwe limieten zijn erg wennen als je van een 26" fiets komt. Mij kostte het maanden voor ik een beetje een niveau gehaald had.
Ik liet deze zomer iemand, een getraind wedstrijdrijder, rijden op mijn Cube, die hem perfect pastte. Dat was op zijn eigen thuisrondje, Noordwijk. Hij kwam nauwelijks vooruit, ik denk constant bang om onderuit te slaan, omdat de voorband maar geen teken van uitbreken gaf. In werkelijkheid had hij vele malen harder door de bochten gekund, maar dat vertrouwen was er na 2 korte rondjes nog totaal niet. Ik op zijn iele 26" fietsje met ingekort WCS stuurtje (ik vond het maar niks) kon er makkelijk achteraan zwabberen.
Er zijn wel uitzonderingen op de regel, ik las eens een verhaal van iemand die net zijn eigen FS fiets gescheurd had, en vlak voor een race een Fisher 29" hardtail kon lenen. Snel de zadelhoogte afstellen, en meteen het startvak in. Het werd de eerste wedstrijd die hij ooit won, meteen kon hij sneller afdalen. Hij bestelde na die race direct een Fisher.
En een maat van me, toen hij voor het eerst mijn Fisher probeerde, ging werkelijk direct vanaf de parkeerplaats harder een afdaling in dan ik hem ooit had zien doen, hij voelde alle verschillen/voordelen meteen aan, en was na een paar meter al geheel overtuigd.
blablabla... ondertussen heeft niemand van de 'geleerde heren' iets in mijn postbus gedumpt...
3 a 4 jaar geleden is er een 29-test geweest voor destijds Snakebite, het magazine wat helaas er niet gekomen is. Ik heb toen nog in Todtnau gedownhilld (down-ge-hilld) met een 29-er van Be One... en voelde me geen moment onzeker... ok dat is gelogen, de vork (oude Suntour) was fucked up (kloink) en de kleine drop na de grote dubbel in het weiland, was ik bang de wielen dubbel te vouwen... didn't happen..
Mijn vraag blijft staan...
3 a 4 jaar geleden is er een 29-test geweest voor destijds Snakebite, het magazine wat helaas er niet gekomen is. Ik heb toen nog in Todtnau gedownhilld (down-ge-hilld) met een 29-er van Be One... en voelde me geen moment onzeker... ok dat is gelogen, de vork (oude Suntour) was fucked up (kloink) en de kleine drop na de grote dubbel in het weiland, was ik bang de wielen dubbel te vouwen... didn't happen..
Mijn vraag blijft staan...
-
- Berichten:1502
- Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm
Is het zo'n kruistocht? Tja misschien ook wel, het is een beetje mijn ding, al een tijdje moderator op wat 29" forums en sites.
Het mooie is dat het enige wat 26" rijders die van de optie op de hoogte zijn, de belangrijkste redenen om nog niet over te stappen zijn :
- vooroordelen die bij hen nog niet ontzenuwd zijn
- gebrek aan behoorlijke testritten
- emotie
"tried it, hated", komt bij niks zo weinig voor.
Misschien vind ik het wel leuk om nu mensen uit te lokken om uitspraken te doen waar ik ze binnenkort aan kan herinneren. Mensen die me kennen weten dat ik geen discussie begin als ik niet donders goed weet waar ik het over heb, ik háát ongelijk hebben...
Ik vind het wel een beetje gebrek aan karakter van Bram dat hij het nu toch serieus gaat proberen trouwens
Een fiets die zomaar past zonder rare truuken, da's toch niks voor jou?
Het mooie is dat het enige wat 26" rijders die van de optie op de hoogte zijn, de belangrijkste redenen om nog niet over te stappen zijn :
- vooroordelen die bij hen nog niet ontzenuwd zijn
- gebrek aan behoorlijke testritten
- emotie
"tried it, hated", komt bij niks zo weinig voor.
Misschien vind ik het wel leuk om nu mensen uit te lokken om uitspraken te doen waar ik ze binnenkort aan kan herinneren. Mensen die me kennen weten dat ik geen discussie begin als ik niet donders goed weet waar ik het over heb, ik háát ongelijk hebben...
Ik vind het wel een beetje gebrek aan karakter van Bram dat hij het nu toch serieus gaat proberen trouwens

Wat is een rare truc aan een passend frame?
Er is niets dat belemmert een passend frame voor grotere mensen te bouwen met 26"wielen. Dat het niet (vaak) gebeurt heeft NIETS met de wielmaat te maken.
Grotere mensen zijn vaak zwaarder en hebben JUIST behoefte aan de sterkere 26"wielen.
We zitten toch niet op een MTB om zo snel en makkelijk mogelijk van A naar A te gaan? Dan hadden we net zo goed thuis kunnen blijven.
Er is niets dat belemmert een passend frame voor grotere mensen te bouwen met 26"wielen. Dat het niet (vaak) gebeurt heeft NIETS met de wielmaat te maken.
Grotere mensen zijn vaak zwaarder en hebben JUIST behoefte aan de sterkere 26"wielen.
We zitten toch niet op een MTB om zo snel en makkelijk mogelijk van A naar A te gaan? Dan hadden we net zo goed thuis kunnen blijven.
Born-Again-Cloxxki!Tall Boy Bram schreef:@ Cloxxi:
Moet jij je naam eigenlijk niet onderhand eens veranderen in "Jehova-Cloxxi" ofzo?
TBB
Volgens mij zit je met een vergelijkende test wel met een probleempje: hoe breng je het terug tot puur het verschil tussen 26 en 29"? Zoals eerder aangegeven is een 29er wiel met dezelfde naaf & spaken net ietsje slapper dan een 26er. En moet je stuur proportioneel breder worden, zodat je hetzelfde stuur-moment nodig hebt als op een 26er? Enz. enz. enz.....
Gewoon 26" 32-gaats en 29" 36-gaats. 20 gram per wiel extra, stijfheidsverschil gecompenseerd. 32 gaats voor is trouwens zát tot zeker 100kg bij ene voorwiel, achterwiel kan wel de moeite zijn soms voor wat extra spaken, al kiest een 29" rijder vaak stevigere velgen (weinig xc race velgen nog) waardoor het veelal gewoon goed gaat.
Gewoon dezelfde breedte velgen en stuur. Al heb ik wel de voorkeur voor een breder-dan-standaard-stuur, maar die voorkeur zou ik toch meenemen naar een 26" testfiets. Ja het schijnt zwaarder te sturen, maar nog nooit heeft iemand daar moeie armen van gekregen.
Als het totale 29" extra gewicht binnen een halve kilo blijft (dat kan, met gelijkwaardig materiaal) is het wat mij betreft eerlijk en representatief.
Wel belangrijk is denk ik minstens 1 rijder erbij te hebben die gewend is aan 29", omdat zoals eerder geschreven, rookies willen nog weleens onnodig traag zijn.
Of anders een goede 29" rijder tegen een goede 26" rijder op dus vergelijkbaar terrein met identieke fietsen, op een parcours waar conditie van geen factor is. Of misschien kan de TU-clan een soort solex aandrijving regelen om ook lange, preciese rolmetingen te doen?
Voor rol, rem, en bochten tests zijn afdalinkjes denk ik ideaal. Remmen los en zo snel mogelijk op zwaartekracht wat bochten ronden, en dan kijken hoe ver je op het vlakke uitrolt, of hoe lang je nodig hebt tot een zeker meetpunt. Leuk omdat je de test steeds kunt herhalen om je techniek per fiets te perfectioneren.
Gewoon dezelfde breedte velgen en stuur. Al heb ik wel de voorkeur voor een breder-dan-standaard-stuur, maar die voorkeur zou ik toch meenemen naar een 26" testfiets. Ja het schijnt zwaarder te sturen, maar nog nooit heeft iemand daar moeie armen van gekregen.
Als het totale 29" extra gewicht binnen een halve kilo blijft (dat kan, met gelijkwaardig materiaal) is het wat mij betreft eerlijk en representatief.
Wel belangrijk is denk ik minstens 1 rijder erbij te hebben die gewend is aan 29", omdat zoals eerder geschreven, rookies willen nog weleens onnodig traag zijn.
Of anders een goede 29" rijder tegen een goede 26" rijder op dus vergelijkbaar terrein met identieke fietsen, op een parcours waar conditie van geen factor is. Of misschien kan de TU-clan een soort solex aandrijving regelen om ook lange, preciese rolmetingen te doen?
Voor rol, rem, en bochten tests zijn afdalinkjes denk ik ideaal. Remmen los en zo snel mogelijk op zwaartekracht wat bochten ronden, en dan kijken hoe ver je op het vlakke uitrolt, of hoe lang je nodig hebt tot een zeker meetpunt. Leuk omdat je de test steeds kunt herhalen om je techniek per fiets te perfectioneren.