Kleine wielen zijn voor hippies

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma dec 05, 2005 11:46 am

Resterende vraag: welke meest representatieve 29-er moet ik hebben...

binnen een halve kilo blijven is geen probleem, desnoods de 26 verzwaren...

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma dec 05, 2005 1:39 pm

English Bob bezit zowel een Inbred 26 and Inbred 29, wellicht wil hij wel meewerken aan een experiment door ze zo gelijk mogelijk af te monteren en mee te helpen in het zetten van tijden op uitgezette testparcoursjes.

Als iemand ergens een 26" M of XL Fisher met Genesis geometrie op kan duikelen, is dat ook wel interessant. De 29" versie is ruim voorhanden, zij het iets anders van natuur (lang verhaal).

JJ heeft al een Unit29 18" op voorraad, en het Dirty Pages team heeft daar het kleine broetje en zusje van. Ben ook nog eentje.

Bontrager AcX en XR banden zijn er plenty, ik geloof dat JJ altijd op 26" AcX rijdt, ideaal zou zijn de 2.2". Helaas lijkt de 26" XR niet in kevlar/dual compound gemaakt te worden. Ook een optie is WTB Nanorapotors 2.1, die Pottser graag gebruikt, die hebben hij, ik en anderen ook in 29", zij het de staaldraadversie. Misschien wil importuer BikeRight wel banden sponsoren. Niet dat ze zelfs maar op serieuze garantie amails antwoorden...
Verder zijn schwalbe Big Apples schijnbaar van vrij constante kwaliteit, en meerderen van ons hebben die in 28".

Even over de tests, ik denk dat die enerzijds beiden op een vaste bandendruk verreden moeten worden, en anderzijds op de druk die de respectievelijke testers als ideaal beschouwen voor het af te leggen parcours. De stopwatch schenkt inzicht.

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » wo dec 07, 2005 11:25 pm

Cloxxki schreef:Ik vind het wel een beetje gebrek aan karakter van Bram dat hij het nu toch serieus gaat proberen trouwens ;-) Een fiets die zomaar past zonder rare truuken, da's toch niks voor jou?
I beg your pardon???

Gebrek aan karakter???

Fietsen die zomaar passen zonder rare truuken???

Ikke niet begrijpen Cloxxi!

Verklaar je nader!

TBB

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do dec 08, 2005 10:28 am

Wilde je gewoon maar plagen, omdat je er eerst nooit aan wilde, en 26" het perfect voor je deed ;-)
Exar is mentaal standvastiger, die kon een nieuwe Unit uitzoeken en nam een kleintje. :-)

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » do dec 08, 2005 9:22 pm

Cloxxki schreef:Wilde je gewoon maar plagen, omdat je er eerst nooit aan wilde, en 26" het perfect voor je deed ;-)
Exar is mentaal standvastiger, die kon een nieuwe Unit uitzoeken en nam een kleintje. :-)
Het is niet zozeer het niet willen maar meer dat ik gewoon niet de gelegenheid had om te proberen. Nu wel, daar Hubert zijn Surly te koop aanbood en hij een klein beetje kleiner is dan ik en dat ik dus met was kleine ingrepen tot een nette fiets kom!

Ben inmiddels wel gewend aan de grote wielen en vind alle andere fietsen "kleuterfietsen" geworden. Zeker de fietsen met kleinere (lees ook smallere) banden.

TBB

dré

Bericht door dré » do dec 08, 2005 10:11 pm

Grote wielen, kleine wielen het maakt voor mij allemaal niet uit. De snelste NKSS er 2005 merkt het natuurlijk wel (een beetje) maar hij heeft volgens mij ook een (een beetje) een voorkeur voor grote wielen. Het éne parcour is het andere niet en de éne dag is de andere niet.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr dec 09, 2005 12:54 am

Op een ander parcours zou ik eerder met grotere dan kleinere willen aankomen. :-) Technischer kan een rondje niet lijkt me, Jasper (5e) zat voor zijn clubgenoten die meer wedstrijdervaring hebben en in trainingen veelal sterker zijn. Zij trainen op een vooral conditioneel lastig rondje, Bergschenhoek (laat ze het niet horen trouwens) waar Jasper minder zijn stuurmanskunsten kan benutten.
Een wedstrijdje over nat gras, daar is nog geen goede 29" band voor. Wel legio crossbanden, maar dat is op een MTB natuurlijk niks.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr dec 09, 2005 7:56 am

Wat Dre volgens mij wil zeggen is: Fuck het rondjes rijden, doe lekker je ding en geniet ervan, met grote of kleinen wielen, on of off road!

Ik ben b.v. een typische niet wedstrijdrijder. Ik heb niet de drive om in een uur rondjes rijden tot het uiterste te gaan, ook al staat er zoiets als het NK singlespeed op het spel.

Wat ik wel veel doe is toertochten rijden en af en toe een marathon meepikken. De vraag is:

Heb ik dan wel of geen baat bij een 29-er, even buiten beschouwing gelaten dat ik bijna 2 meter ben en zo'n fiets visueel gewoon beter past.

We weten nu wel dat je met zo'n ding harder door de bochten kunt blabla, maar wat heb ik daar als toertocht rijder aan??

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr dec 09, 2005 10:10 am

Er is in de fietssport toch een teneur om jezelf serieuzer te nemen dan je bent. Toerders hebben de meest pimpy fietsen, al is het soms gewoon het topmodel van Trek of Specialized om louter vlakke toertochten mee af te werken.
Als dit geen prestatie sport was, reden we allemaal wel in Riksja's zodat we ook nog wat familie mee konden nemen bij onze hobby.

didadunlop

Pimpy fietsen

Bericht door didadunlop » vr dec 09, 2005 10:23 am

hehehe dat van die pimpy fietsen is idd waar. Vorig weekend in Boekel toertocht en het was weer een waar feest van dure fully's en de meest exotische hartslagmeters/camelbacks.

Wat mij iedere keer wel opvalt dat veel van die mensen met bling niet hard fietsen en ik vaak in de remmen moet(vooral op de punten waar ik met de SS juist moet gassen om de heuvel op te schieten)

Maar 29 vs 26. Ik zie duidelijk wel de voordelen van 29. Zelf 1.90 met 100 kilo dus 29 ziet er visueel wat beter uit en het rolt denk ik een stuk beter. Ach ja en wat is beter. Ik zou het graag een keer willen proberen om te zien of ik moet gaan sparen. En als het niks is heb ik ook plezier op mijn 26.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr dec 09, 2005 11:14 am

Voor 50 euro koopt men een geweldige bike:

topfiets!

Op 29ers voor dat geld moeten we nog ff 15 jaar wachten :frusty:

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr dec 09, 2005 11:50 am

Cloxxki schreef:Er is in de fietssport toch een teneur om jezelf serieuzer te nemen dan je bent. Toerders hebben de meest pimpy fietsen, al is het soms gewoon het topmodel van Trek of Specialized om louter vlakke toertochten mee af te werken.
Als dit geen prestatie sport was, reden we allemaal wel in Riksja's zodat we ook nog wat familie mee konden nemen bij onze hobby.
Hoho, ik zeg niet dat ik niet goed wil rijden, maar niet om 2 seconden in een race van een uur..

En mij hoor je al helemaal niet over toerders met pimped to the max fietsen, wat ik rij heb ik ook helemaal niet nodig, maar het is wel een feest om er mee te rijden.

Maar on topic, heb ik als toertocht rijder volgens jou ook wat aan 29" wielen??
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Plaats reactie