Rockshox j4 geschikt voor freeride?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » wo dec 21, 2005 5:54 pm

Ik ben mischien een beetje heel erg arogant aan het doen nu. Maar denk je nu echt dat een marzocchi niet kan breken? ziekehuisrekening :? Mijn binneveren zijn tog van staal gemaakt ? Buigzaam dus, en dus buigt mn vork waarschijnlijk eerder dan dat ie zou breken. En dus een marzocchi met alu binnepoten breek daarin tegen wel in een keer.

Dus ik denk dat ik me daar niet veel van aan ga trekken.
En trouwens met al mn stunts neem ik meer risico op mn gezicht te gaan dan dat mn vork toevallig zou afbreken. Ik bedoel hoe vaak gebeurt dit nu? En liggen al die gasten bij wie dit is gebeurt in het ziekenhuis ?

Mischien breekt ie, mischien niet 8)

Kijk dat ie niet zo acuraat veerd en wat minderlang meegaat kan ik me voorstellen maar dat ie meteen zou breken daar is tog echt wel wat voor nodig hoor .

En dat verhaal van dat je als beginner minder kapot zou maken als pro dat is ook deels bullshit, want als pro leer je ook beter landen en dat komt je vork wel ten goede dacht ik.

Dus als jullie mij een tijdje niet zien op dit forum weten jullie wat er gebeurt is :D

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo dec 21, 2005 6:27 pm

niemand heeft gezegd dat een marzocchi niet kan breken.

waarschijnlijk bedoel je binnenpoten en niet binnenveren. Staal is niet perse buigzaam. en waarom zou alu eerder breken???

als ik kijk naar de eigenschappen van 4130 staal dan zal dat idd behoorlijk veel buigen voordat het breekt. maar de aluminium binnenpoten zullen niet buigen en pas bij een grotere kracht dan de stalen poot breken.

freeriden verhoogt het risico op verwondingen en ik vind dat je zoveel mogelijk moet doen om dat risico te verkleinen. dus bescherming dragen en zorgen dat je materiaal in orde is.

mijn broertje rijdt met een manitou six en dat vind ik gewoon levensgevaarlijk. mij zul je dus niks zien doen op die fiets

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » wo dec 21, 2005 7:56 pm

Ok het is me nu wel duidelijk dat dit niet de sterkste vork is maar ik ga tog gewoon door tot ik genoeg geld heb voor een niewe en als ie in de tussentijd breekt nou jah dan heb ik peggehad . De meeste drops land ik tog op mn achterwiel dus zo heel veel klappen krijgt die vork !nog niet!.
Alleen bij het fronthoppen enzo, denk ik dat ie niet zo leuk vindt.
Ik weet nu dat ik een andere moet kopen
maar dat wist ik eigelijk allang maar ik wou het ff zeker weten :D

-joemans-

Bericht door -joemans- » wo dec 21, 2005 9:02 pm

Djamgils schreef:niemand heeft gezegd dat een marzocchi niet kan breken.

waarschijnlijk bedoel je binnenpoten en niet binnenveren. Staal is niet perse buigzaam. en waarom zou alu eerder breken???

als ik kijk naar de eigenschappen van 4130 staal dan zal dat idd behoorlijk veel buigen voordat het breekt. maar de aluminium binnenpoten zullen niet buigen en pas bij een grotere kracht dan de stalen poot breken.

freeriden verhoogt het risico op verwondingen en ik vind dat je zoveel mogelijk moet doen om dat risico te verkleinen. dus bescherming dragen en zorgen dat je materiaal in orde is.

mijn broertje rijdt met een manitou six en dat vind ik gewoon levensgevaarlijk. mij zul je dus niks zien doen op die fiets
dat broertje ben ik dus 8) en die six houdt het nog geweldig tot nu toe maar ben zoekend voor een andere vork!

joemans
ja da zei ik nog ja...

walter

Bericht door walter » do dec 22, 2005 1:27 pm

Toch leuk om te zien dat mensen een vraag stellen op dit forum, en niet willen luisteren omdat 't antwoord hun niet aanstaat.

Dus: Met een "entry level xc vork" kan je gerust DH FR en 4X rijden.
Gewoon doen, wanneer 'ie breekt kan je altijd nog op zoek gaan naar iets stevigers.
Al die specificaties, da's allemaal commerciele onzin om ons duurdere vorkjes te verkopen.

Vraag wel ff aan je vader of moeder hoe ze in 2006 verzekerd zijn ;)

simon-ffc

Bericht door simon-ffc » do dec 22, 2005 8:59 pm

Vraag wel ff aan je vader of moeder hoe ze in 2006 verzekerd zijn
:punk: :thumbsup:

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » do dec 22, 2005 9:21 pm

Hoezo staat het antwoord me niet aan en wil ik niet luisteren . Ik zeg tog al ik ga opzoek naar een andere vork dankzij dit topic :x
Maar ik ga tog echt niet mn fiets laten wegrotten tot ik die vork heb en al helemaal niet mn huidigge vork aan de muur hangen :frusty: .
Nogmaals ik zie wel hoelang ie het volhoud en als ik zo bang moet zijn om op mn bek te gaan omdat er iets van mn fiets zou kunne breken kan ik beter helemaal niet meer gaan fietsen :bicycle: al heb ik vork met 40mm binnepoten en morphine frame zelfs die zijn kapot te krijgen.

Ik respecteer jullie mening over veiligheid maar overdrijven is een vak.
zonder risicos geen leven.

N I E L S

Bericht door N I E L S » do dec 22, 2005 9:44 pm

enpro schreef:Hoezo staat het antwoord me niet aan en wil ik niet luisteren . Ik zeg tog al ik ga opzoek naar een andere vork dankzij dit topic :x
Maar ik ga tog echt niet mn fiets laten wegrotten tot ik die vork heb en al helemaal niet mn huidigge vork aan de muur hangen :frusty: .
Nogmaals ik zie wel hoelang ie het volhoud en als ik zo bang moet zijn om op mn bek te gaan omdat er iets van mn fiets zou kunne breken kan ik beter helemaal niet meer gaan fietsen :bicycle: al heb ik vork met 40mm binnepoten en morphine frame zelfs die zijn kapot te krijgen.

:?

Joh, dan rij je toch gewoon met deze DH:
http://shimazaki-c.co.jp/rock_shox/pic/metro_mag.jpg

Alles kan breken maar je kan gewoon beter dingen gebruiken waar ze voor gemaakt zijn anders breken ze nog sneller of werkt het gewoon niet om een andere reden. Er zit toch verschil in wanneer het breekt, het gaat er toch niet gewoon om het feit dat het kan breken? Bepaalde dingen zijn gemaakt voor bepaalde type belasting. Als je dar niet naar luistert ben je gewoon dom bezig omdat het gevaarlijk en onhandig is.

Wat mij betreft ben je niet arrogant aan het doen als je het zo schrijft als jij het schrijft. :lol:
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

simon-ffc

Bericht door simon-ffc » do dec 22, 2005 9:59 pm

Tja op DP rijden we allemaal eigelijk alleen xc en dan met een fullface helm, en harnas. :roll:
amuseer je gewoon met je fiets zoals ie nu is 8) maar als je echt stevig gaat rijden zal het niet lang zijn

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » do dec 22, 2005 11:41 pm

Jah dat snap ik allemaal en ik geef jullie ok gelijk . En ik weet dat die vork er niet voor gemaakt is .
Maar ik wil gewoon niet stoppen en wachten tot ik een keer 400 euro heb want dat kan nog wel een aantal maanden gaan duren. Ik ben geen bill gates.
En dus neem ik gewoon maar het risico !waarvan ik dondersgoed weet wat er fout kan gaan! maar het weegt gewoon niet op tegen maanden niet kunnen biken (op de manier hoe ik wil he )

En met dat overdrijven bedoel ik : er zijn veel en veel meer dingen die fout kunnen gaan bij het fietsen. Vanmiddag nog een bijna tegen betonne paaltje crash gemaakt en dat kwam tog echt niet door dat mn materiaal niet in orde was :bandana:

ps ik rij geen DH. Het grootste deel van de tijd haal ik nog geen 10 km/u.
merendeels ground-tricks.

En het antwoord op dit topic wat ik verwachte was iets van : Hij is niet echt gemaakt voor freeride maar hij zal niet bij de eerste beste drop doormidden breken. Maar als ik jullie zo hoor moet ik daar wel bang voor zijn .

En de rede warom ik zo lang door ga met me eige te verdediggen is omdat ik het gevoel heb dat jullie denken dat ik een of andere idioot ben die geen id heeft wat ie wel en niet kan doen met een fiets maar anders had ik niet eens op dit forum gezeten als jullie mening mij niets zou intreseren.
Dus bedankt voor jullie overbezorgde reacties maar dat is echt nergens voor nodig. 8)

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » za mar 11, 2006 7:14 pm

Ok nu bijna 3 maanden later leeft mn j4 vrolijk verder in een bike van een redelijk ervaren streeter .. Ik heb inmiddels een dj3 maar die j4 heeft way meer overleeft dan dat ik had verwacht en hij was nog perfect toen ik hem weg deed. Hij heeft heeel veel drops van meer dan een meter moeten opvangen en heel veel bunnyhops . Dus uit mijn persoonlijke ervaring kan hij best een stootje hebben. Nu weet ik natuurlijk dat hij niet veel langer had meegegaan heb ik tog maar een dj3 gehaald . :angelnot:
Je hebt mensen en je hebt potloden........

simon-ffc

Bericht door simon-ffc » za mar 11, 2006 9:57 pm

is erg fijn voor je, maar was je vraag niet of je RS geschikt was voor freeride? street is in MIJN(eige mening dus) niet Freeride 8)
Maarja t'is wat je zelf invult voor freeridden, eigenlijk kun je zelfs freeriden met een racefiets :arms:

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » do mar 16, 2006 10:10 am

Jah toen dacht ik dat alles wat extrmer dan xc was onder freeride viel. Maar idd ik bedoelde dus gewoon street/dirt/urban blabla. ;)

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » do mar 16, 2006 11:22 am

alle zocchi's van na 2004 , die ik heb wete breke , is meestal wel hard mee gebrakt of zwaar gecrashed :)
rockshox is heel sterk opgekome voor 2006 net zoals fox en manitou.
as ge me een mentaliteit begint van 'kzien wel oft breekt' , ga dan gewoon een fietske kope in den aldi of gb :)

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » do mar 16, 2006 5:05 pm

Bansheebeest gain schreef:alle zocchi's van na 2004 , die ik heb wete breke , is meestal wel hard mee gebrakt of zwaar gecrashed :)
rockshox is heel sterk opgekome voor 2006 net zoals fox en manitou.
as ge me een mentaliteit begint van 'kzien wel oft breekt' , ga dan gewoon een fietske kope in den aldi of gb :)

Ik hoorde laatst iets over poolse streeters die met een "normale xc fiets"
(zonder zocchi of dh spul) de ziekste dingen deden en het bleef allemaal redelijk inelkaar zitten. Ik heb nu tog ook een dj3 maar echt niet alleen maar omdat ie zo sterk is maar ook zeker omdat ie gewoon superlekker dempt . En die kan net zo goed breken . dus met die ik zie wel of het breekt mentaliteit is nix mis mee .
Alles kan kapot, dus al heb je een titanium vork weet je nog niet zeker of ie niet breekt .
maar nogmaals als ik echt die mentaliteit zou hebben had ik nu geen dj3 gekocht .

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do mar 16, 2006 8:39 pm

je hebt ook met zoiets als metaalmoeheid te maken. Je kunt een metaal tot een bepaalde waarde 1 keer belasten. Deel die belasting door 2 en je hebt zo ongeveer de waarde waarop je het oneindig lang kunt belasten, theoretis gezien.

met een "licht" xc frame kun je net zo grote drops en tricks doen maar die zal het maar een aantal keer aankunnen.

bij het ontwerpen van een street/freeride/dh frame zullen ze er rekening mee houden dat er grotere krachten op komen en dat de kans op vallen veel groter is.

Bij het steeds lichter maken van fietsen en onderdelen zullen ze een keer grenzen moeten gaan stellen in de belasting. Bepaalde onderdelen hebben al bijvoorbeeld een gewichtslimiet. crossmax sl wielen bijvoorbeeld. Die zullen een persoon van 125kg voor korte duur kunnen houden. maar het risico op falen is veel groter dan bij iemand van 70kg

Plaats reactie