Hallo fietsvrienden,
na een tijdelijke stop met mountainbiken heb ik besloten de draad weer op te pakken. ik ben in het bezit van een trek 8500. Onlangs heb ik de casette laten vervangen voor een nieuw exemplaar van Shimano. Mijn fietsenmaker attendeerde mij erop dat een nieuw crankstel binnenkort nodig zou zijn. De onderdelen zullen zo ook gelijkmatiger slijten. (huidige is een truaviv geloof ik van E30, crappo dus)
Nu heb ik natuurlijk gekeken bij fabrikanten die crankstellen maken, maar er is geloof ik veel verandert sinds de vierkante trapas. Momenteel heb ik nog een vierkante trapas gemonteerd, zijn er nog goede cranksstellen te verkrijgen voor deze uitvoering(liefst race face).
Zo niet wat is het beste systeem voor XC gebruik in combinatie met faceface crankset, ik dacht aan een ride XC.
Nog een vraag, hoe weet ik welke trapas ik moeten bestellen, kwa maat?
nieuw crankstel voor Trek 8500
Moderator:Beheerders
In search of the perfect ride..
-
hey,
eerst en vooral, een nieuw cranckstel is geen absolute noodzaak om je tanjes vanachter minder snel te laten slijten. Nieuwe ketting (zeker!) en tandbladen wel! Maar mocht je dan toch besluiten om een nieuw cranckstel te kopen, raad ik je aan om bij een vierkante trapas te blijven. De ervaring heeft uitgewezen dat, mits je niet extreem gaat, vierkant nog altijd de meest slijtvaste oplossing is. De nieuwe generatie cranckstellen met uitwendige lagers is ook behoorlijk slijtvast en ietsie stijver, maar aangezien je nog een 4-kante trapas hebt...
Wat betreft 'vindbaarheid', nieuwe crancks voor een vierkant trapas zijn zeker nog te vinden al zal je fietsenboer iets meer zijn best moeten doen. Ben je echter een handige sjakkie, installeer hem zelf:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... delID=2146
cheers
eerst en vooral, een nieuw cranckstel is geen absolute noodzaak om je tanjes vanachter minder snel te laten slijten. Nieuwe ketting (zeker!) en tandbladen wel! Maar mocht je dan toch besluiten om een nieuw cranckstel te kopen, raad ik je aan om bij een vierkante trapas te blijven. De ervaring heeft uitgewezen dat, mits je niet extreem gaat, vierkant nog altijd de meest slijtvaste oplossing is. De nieuwe generatie cranckstellen met uitwendige lagers is ook behoorlijk slijtvast en ietsie stijver, maar aangezien je nog een 4-kante trapas hebt...
Wat betreft 'vindbaarheid', nieuwe crancks voor een vierkant trapas zijn zeker nog te vinden al zal je fietsenboer iets meer zijn best moeten doen. Ben je echter een handige sjakkie, installeer hem zelf:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... delID=2146
cheers
I used to be a senior member here!
bedankt voor de reactie,
ik kan inderdaad ook gewoon mijn bladen vernieuwen. Ik wilde eigenlijk gewoon eens weten of ik veel voordeel heb met de overstap op bv. het Isis systeem. Zolang er nog hardware bestaat voor een vierkante trapas (waaraan ik dus twijvelde) stap ik nog niet over. Waarschijnlijk koop ik een set Race Face bladen.
ik kan inderdaad ook gewoon mijn bladen vernieuwen. Ik wilde eigenlijk gewoon eens weten of ik veel voordeel heb met de overstap op bv. het Isis systeem. Zolang er nog hardware bestaat voor een vierkante trapas (waaraan ik dus twijvelde) stap ik nog niet over. Waarschijnlijk koop ik een set Race Face bladen.