Zal ik mijn stadsfiets ombouwen tot fixed gear? Graag advies
Moderators:JJ, Beheerders
Hallo, ik ben nieuw hier. Leuk forum!
Ik heb meteen een vraagje. Ik zit erover te denken om, puur voor de gein, mijn woon-werk/boodschappen fietsje om te bouwen tot fixie, en de vraag is of dat slim is.
Het is een goedkoop fietsje, een 2e hands (!) Kyoso....(Na een gevalletje diefstal had ik geen zin meer om veel geld in een alledaagse fiets te steken). Op dit moment is 'ie voorzien van 3x7 versnellingen, maar hij heeft nog semihorizontale uitvalassen, en is dus geschikt als FIXIE kandidaat. Toch ?
Ik gebruik de fiets voor ritjes naar de stad (afhankelijk van bestemming tussen de 10 en 12 km enkele reis) en naar de winkel, tennisbaan e.d.
Het lijkt me geinig om fixed te rijden en een ritje wordt er heel anders door....Mijn twijfels zijn:
* de pedalen. Gezien het gebruik heb ik geen zin in fietsschoenen met klikpedalen. Ik wil met gewone schoenen rijden. Ik dacht dus om de gewone huis-tuin-en keuken platformpedalen te laten zitten. Werkt dat op een fixed gear fiets?
* werkt een fixed gear in de stad (stoplichten, uitwijken, bochtjes e.d.), zeker als ik wat bredere "gewone" pedalen heb (en dus niet van die smalle spd-klikkers) ?
* is er een manier om de naaf aan te passen, of moet je een heel nieuw wiel vlechten of kopen?
* tenslotte de naaf, als die nieuw moet zijn: een systeem zonder schroefdraad vind ik mooi. Tips?
Dank jullie, Pieter!
Ik heb meteen een vraagje. Ik zit erover te denken om, puur voor de gein, mijn woon-werk/boodschappen fietsje om te bouwen tot fixie, en de vraag is of dat slim is.
Het is een goedkoop fietsje, een 2e hands (!) Kyoso....(Na een gevalletje diefstal had ik geen zin meer om veel geld in een alledaagse fiets te steken). Op dit moment is 'ie voorzien van 3x7 versnellingen, maar hij heeft nog semihorizontale uitvalassen, en is dus geschikt als FIXIE kandidaat. Toch ?
Ik gebruik de fiets voor ritjes naar de stad (afhankelijk van bestemming tussen de 10 en 12 km enkele reis) en naar de winkel, tennisbaan e.d.
Het lijkt me geinig om fixed te rijden en een ritje wordt er heel anders door....Mijn twijfels zijn:
* de pedalen. Gezien het gebruik heb ik geen zin in fietsschoenen met klikpedalen. Ik wil met gewone schoenen rijden. Ik dacht dus om de gewone huis-tuin-en keuken platformpedalen te laten zitten. Werkt dat op een fixed gear fiets?
* werkt een fixed gear in de stad (stoplichten, uitwijken, bochtjes e.d.), zeker als ik wat bredere "gewone" pedalen heb (en dus niet van die smalle spd-klikkers) ?
* is er een manier om de naaf aan te passen, of moet je een heel nieuw wiel vlechten of kopen?
* tenslotte de naaf, als die nieuw moet zijn: een systeem zonder schroefdraad vind ik mooi. Tips?
Dank jullie, Pieter!
welkom op dp,
waarom zou je nieuwe trappers nodig hebben voor singlespeed?
over de drop-outs: bij horizontale dropouts is het genoeg om je ketting in te korten, bij verticale dropouts heb je ook nog een kettingspanner nodig
je hebt geen nieuwe naaf nodig
je kan je naaf uitspaceren (opvullen met ringetjes)
als je je cassette van je naaf haalt, zie je 3 spijker-achtige dingen
als je die eraf vijlt, kan je je cassette uit elkaar halen, en de ringetjes tussen de tandbladen uithalen
dan hoef je minder spacers te kopen
je kan ook een stuk buis met de zelfde diameter pakken, en daar een stuk van af snijden, en dan zijn die ringetjes handig om je tandwiel zo te monteren/aftestellen dat je ketting in een rechte lijn komt te staan
succes!
waarom zou je nieuwe trappers nodig hebben voor singlespeed?
over de drop-outs: bij horizontale dropouts is het genoeg om je ketting in te korten, bij verticale dropouts heb je ook nog een kettingspanner nodig
je hebt geen nieuwe naaf nodig
je kan je naaf uitspaceren (opvullen met ringetjes)
als je je cassette van je naaf haalt, zie je 3 spijker-achtige dingen
als je die eraf vijlt, kan je je cassette uit elkaar halen, en de ringetjes tussen de tandbladen uithalen
dan hoef je minder spacers te kopen
je kan ook een stuk buis met de zelfde diameter pakken, en daar een stuk van af snijden, en dan zijn die ringetjes handig om je tandwiel zo te monteren/aftestellen dat je ketting in een rechte lijn komt te staan
succes!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
en dus moet je met je voeten VAST aan je pedalen zitten, anders komen er zeker ongelukken. Met een paar 'ouderwetse' toe clips kun je gewoon je alledaagse schoenen gebruiken. De meeste 'echte' fixed rijders rijden soewieso niet met klikpedalen.Pieter! schreef:He dank je wel. Maar voor de duidelijkheid, het gaat mij dus om FIXED (=doortrapper) en niet om singlespeed!
Naaf is lastig. Voor een fixed heb je of een schroefkrans of een uitgespacerde discnaaf nodig. De laatste is kostbaar en hopen gedoe, dus niet echt een optie. Blijft over een fixed naaf, dus een nieuw wiel.
Je kunt natuurlijk op de 1 of andere mannier je huidige cassette naaf body met een lasapparaat vast lassen en daar een enkel kransje opzetten, weet alleen niet hoe handig je bent en wat voor apparatuur je tot je beschikking hebt. Maar een fixed wiel hoeft ook niet extreem duur te zijn, doe eens een oproep bij 'Gezocht' o.id.
Wiel is dus het lastigst, verder kun je de onderdelen gebruiken die er al op zitten..
Succes,
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ja, dat is een keus. Met fixed MOET je vast zitten aan je pedaal, dus of toeclips of klikkers. Anders verliest je voet zonder twijfel op een gegeven moment je pedaal en dat kan soms erg pijnlijk zijn.
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
PijnlijkJJ schreef:Ja, dat is een keus. Met fixed MOET je vast zitten aan je pedaal, dus of toeclips of klikkers. Anders verliest je voet zonder twijfel op een gegeven moment je pedaal en dat kan soms erg pijnlijk zijn.

Ik rij op mn fixed ook met toeclips, tis in het begin weer ff wennen, zeker als je van spd af komt of normaal op platforms rijd. Tis een beweging die je net als je spd weer ff moet inprogrammeren.
Investeer in een goeie fixed naaf iig voor achter, het laatste wat je wilt is dat je naaf achter in de soep loopt door dat je draad het begeeft. Weet niet of je van plan was om brakeless te gaan rijden, dan zeker.
Heb zelf nu een setje on one naast me liggen waar ik nog een wielset van moet maken voor mn stadsfixie. Niet extreem duur, lagers zijn goed en ze zijn zwart dat is ook een pluspunt (voor mij dan).
Je kan een losse achternaaf kopen, dat drukt de kosten ook al weer een beetje. Zijn wel 120mm inbouw, dus je achterbrug moet denk ik wat geholpen worden om het passend te maken.
Word je rit leuker, ik vind van wel. Ik vind het heerlijk fietsen, het is compleet stil als je fietst dus mensen horen je ook bijna niet aankomen, ideal voor het verrassingseffect (..hallo..).
Zal zsm een foto plaatsen van mn naven en van mn fiets.
r.
Investeer in een goeie fixed naaf iig voor achter, het laatste wat je wilt is dat je naaf achter in de soep loopt door dat je draad het begeeft. Weet niet of je van plan was om brakeless te gaan rijden, dan zeker.
Heb zelf nu een setje on one naast me liggen waar ik nog een wielset van moet maken voor mn stadsfixie. Niet extreem duur, lagers zijn goed en ze zijn zwart dat is ook een pluspunt (voor mij dan).
Je kan een losse achternaaf kopen, dat drukt de kosten ook al weer een beetje. Zijn wel 120mm inbouw, dus je achterbrug moet denk ik wat geholpen worden om het passend te maken.
Word je rit leuker, ik vind van wel. Ik vind het heerlijk fietsen, het is compleet stil als je fietst dus mensen horen je ook bijna niet aankomen, ideal voor het verrassingseffect (..hallo..).
Zal zsm een foto plaatsen van mn naven en van mn fiets.
r.