Rohloff naaf
Moderators:JJ, Beheerders
-
- Berichten:42
- Lid geworden op:di jul 12, 2005 6:40 pm
Hallo mensen,
Ik heb iets gelezen over de Rohloff naaf en daardoor is mijn interesse gewekt. Dat is die naaf met 14 versnellingen. Verkopen ze ergens mountainbikes met die naaf? Wie heeft er ervaring met die naaf? En als laatste: heeft Shimano of een ander merk ook zo'n naaf die geschikt is voor de mountainbike?
Groetjes,
Clamdigger
Ik heb iets gelezen over de Rohloff naaf en daardoor is mijn interesse gewekt. Dat is die naaf met 14 versnellingen. Verkopen ze ergens mountainbikes met die naaf? Wie heeft er ervaring met die naaf? En als laatste: heeft Shimano of een ander merk ook zo'n naaf die geschikt is voor de mountainbike?
Groetjes,
Clamdigger
De fietsen met een rohloff naaf.
Bij mijn weten is er geen andere versnellings naaf geschikt voor de mountainbike. In de laatste of voor laatste o2bikers stond wel iets over een italiaanse fabrikant die een ander (en beter) systeem had ontwikkeld, de naam ontgaat me. Ervaring heb ik er niet mee omdat het niet echt goedkoop is.
Z.
Bij mijn weten is er geen andere versnellings naaf geschikt voor de mountainbike. In de laatste of voor laatste o2bikers stond wel iets over een italiaanse fabrikant die een ander (en beter) systeem had ontwikkeld, de naam ontgaat me. Ervaring heb ik er niet mee omdat het niet echt goedkoop is.
Z.
Mogelijk: gewicht is iets hoger dan een derailleursysteem en dit gewicht ligt verder naar achteren in de fiets. Alles zit immers in de achteras. Nadeel kan ook zijn dat de naaf wat bijgeluiden kan maken in sommige versnellingen. Dat verschilt echter tussen de exemplaren en wordt in het algemeen minder naarmate je er meer mee gereden hebt. Verder kan het een nadeel zijn dat je altijd dezelfde verhouding tussen laagste en hoogste versnelling hebt. Je kunt dus niet - zoals bij een derailleursysteem - het verschil tussen de grootste en de kleinste versnelling veranderen.BOSS schreef:Wat zou dan een nadeel zijn?
dussssss©
Net als jij vind ik dat de prijs ondergeschikt is, gelet op de bedragen die veel mensen op DP toch al uitgeven aan hun fietsen......

Het gaat denk ik vooral in de aanschaf. Dan doet het pijn. In de loop der tijd en zeker bij veelvuldig gebruik zal het zeker z'n voordelen hebben. Dan zeker wanneer er eens een ketting en wat tandwielen vervangen moeten worden. Dan is de Rohloff rijder een lachende rijder. Feit blijft wel dat het (helaas) een zwaar systeem is. Anders had ik het ook wel aangeschaft.
Toch zie ik het niet veel. Ik rij best veel wedstrijden op een jaar en allemaal een klassiek derailleur systeem. Ik denk dat het vooral voordelen heeft voor de luie toerrijder, die geen zin heeft om veel onderhoud te plegen aan zijn/ haar fiets.
Moet ik eens aan mijn vader voorstellen zo'n systeem...
mzzl
Gène
Toch zie ik het niet veel. Ik rij best veel wedstrijden op een jaar en allemaal een klassiek derailleur systeem. Ik denk dat het vooral voordelen heeft voor de luie toerrijder, die geen zin heeft om veel onderhoud te plegen aan zijn/ haar fiets.
Moet ik eens aan mijn vader voorstellen zo'n systeem...
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
-
- Berichten:42
- Lid geworden op:di jul 12, 2005 6:40 pm
Klopt het dat die naaf zo'n 850 euro kost? Ik dacht dat ik ergens zo'n richtprijs las.
Waarom zou Shimano nog niet zo'n naaf hebben. Ze hoeven toch alleen maar die Nexus of hoe heet die met een paar versnellingen op te krikken en MTB waardig maken.
De Santos SCC02 met Rohloff naaf kost 2199 euro. Ik noem maar wat.
Clamdigger
Waarom zou Shimano nog niet zo'n naaf hebben. Ze hoeven toch alleen maar die Nexus of hoe heet die met een paar versnellingen op te krikken en MTB waardig maken.
De Santos SCC02 met Rohloff naaf kost 2199 euro. Ik noem maar wat.
Clamdigger
Op den duur is het zeker ook voordeliger,BOSS schreef:knappe jongen die mij kan overtuigen dat een Rohloff naaf op den duur meer kost dan een derailleurssysteemMarinTi schreef:prijsBOSS schreef: Wat zou dan een nadeel zijn?
dussssss©![]()
dusssssss©
ik doelde meer op het bedrag dat je ineens moet ophoesten voor de naaf!
Ook het niet zomaar kunnen wisselen van een wielset en cassette,
zou je als een nadeeltje kunnen zien!
vergeleken met XT ben je zo'n 500 - 600 gram zwaarder uit.raggertje schreef:Rohloff is SUPER voor freeriding als je ook wilt klimmen. Je kan er mee met kettinggeleiding en een enkel blad voor rijden. Rocks in de Alpen, maar hier in de lage landen vind ik hem toch ene beetje te zwaar voor in mijn enduro....
Maar daarvoor krijg je een onderhoudsvrij, altijd schakelend systeem voor terug.
dusssss©
Toch weer een halve kilo, als ze dat er eens af kunnen halen, dan wordt het interessant. Het punt is dat je balans op de fiets dan niet meer goed in evenwicht is, het is immers een halve kilo op een plaats waar je dat niet wilt hebben. Anders blijft het toch iets voor de niet gewicht bewuste biker en waarbij het gewoon goed moet zijn.
Ik was trouwens laatst bij Rob Akkermans en die was bezig met een Cannondale Prophet uitgerust met een Rohloff naaf. Het zag er wel lekker strak uit, maar tegenlijker tijd een beetje lomp.
mzzl
Gène
Ik was trouwens laatst bij Rob Akkermans en die was bezig met een Cannondale Prophet uitgerust met een Rohloff naaf. Het zag er wel lekker strak uit, maar tegenlijker tijd een beetje lomp.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Een Rohloff naaf heeft inwendige weerstand, alle tandwieltjes draaien altijd in elkaar, met dikke olie ertussen.
Rendement is dus lager als bij een derailleur.
Ook schakelt een Rohloff niet altijd even soepel, schakelen onder last is geen succes.
Bij een derailleur misschien ook niet aan te raden, maar het kan wel (achter).
Overschakelen tussen de 1e 7 en de 2e 7 versnellingen gaat stroef.
Enigzins vergelijkbaar met het overschakelen van je voorbladen, dat gaat ook niet soepel, maar Rohloff is op dit punt (niet soepel)2.
Verder zit er een tikje in de naaf, dat in sommige versnellingen meer opvalt dan in andere. Of dit storend is mag je zelf beplen.
Rohloff heeft ook voordelen.
Schakelt ook in dikke diepe bagger.
Voortaan alleen nog maar afstappen omdat je de benen niet meer rond kunt krijgen, nooit meer gepruts met een cassette die 2x zo dik is van de modder.
Alles schakelen met 1 draaigreep.
Rechte kettinglijn, dus minderslijtage. Kettingvet blijft beter op z'n plek, vuil blijft beter buiten.
Je kan een dikke ketting en dikke volle tandwielen gebruiken, liefst voor en achter zo groot mogelijk, dan gaat je aandrijving "eeuwig" mee.
Ik zou het serieus overwegen, mocht ik een nw. versnellingsfiets kopen, omdat 't in dit land de helft vd tijd k#tweer is.
Rendement is dus lager als bij een derailleur.
Ook schakelt een Rohloff niet altijd even soepel, schakelen onder last is geen succes.
Bij een derailleur misschien ook niet aan te raden, maar het kan wel (achter).
Overschakelen tussen de 1e 7 en de 2e 7 versnellingen gaat stroef.
Enigzins vergelijkbaar met het overschakelen van je voorbladen, dat gaat ook niet soepel, maar Rohloff is op dit punt (niet soepel)2.
Verder zit er een tikje in de naaf, dat in sommige versnellingen meer opvalt dan in andere. Of dit storend is mag je zelf beplen.
Rohloff heeft ook voordelen.
Schakelt ook in dikke diepe bagger.
Voortaan alleen nog maar afstappen omdat je de benen niet meer rond kunt krijgen, nooit meer gepruts met een cassette die 2x zo dik is van de modder.
Alles schakelen met 1 draaigreep.
Rechte kettinglijn, dus minderslijtage. Kettingvet blijft beter op z'n plek, vuil blijft beter buiten.
Je kan een dikke ketting en dikke volle tandwielen gebruiken, liefst voor en achter zo groot mogelijk, dan gaat je aandrijving "eeuwig" mee.
Ik zou het serieus overwegen, mocht ik een nw. versnellingsfiets kopen, omdat 't in dit land de helft vd tijd k#tweer is.
De weerstand is volgens Rohloff vergelijkbaar met die van een derailleursysteem, wat ook niet echt uitblinkt in soepelheid.....zeker als de kettinglijn niet ideaal is. Kijk maar eens bij de faq's op de rohloff site.walter schreef:Een Rohloff naaf heeft inwendige weerstand, alle tandwieltjes draaien altijd in elkaar, met dikke olie ertussen.
Rendement is dus lager als bij een derailleur.
Ook schakelt een Rohloff niet altijd even soepel, schakelen onder last is geen succes.
Bij een derailleur misschien ook niet aan te raden, maar het kan wel (achter).
Overschakelen tussen de 1e 7 en de 2e 7 versnellingen gaat stroef.
Enigzins vergelijkbaar met het overschakelen van je voorbladen, dat gaat ook niet soepel, maar Rohloff is op dit punt (niet soepel)2.
Verder zit er een tikje in de naaf, dat in sommige versnellingen meer opvalt dan in andere. Of dit storend is mag je zelf beplen.
dusssss©
Sorry hoor, maar de faq's op een site van een merk zullen nooit ten nadele van dat merk zijn. Als ze dat wel hebben, zijn ze hun eigen ruiten in aan het gooien. Zelf met testen in een tijdschrift neem ik het niet zo nauw. Ik vind de specificatie lijst, prijs, gewicht en algemene indruk veel interessanter dan specifieke details. Tuurlijk is niet ieder tijdschrift het zelfde, maar het zijn nog steeds meningen aan gevuld met wat feiten.
Trouwens als je met dikke kettingen en dikke tandwielen gaat rijden, dan boeit het gewicht al helemaal niet. Dan zal een persoon in een klim ook eerder zoiets hebben van "ik loop effe", dan dat hij onder zware druk gaat schakelen.
mzzl
Gène
Trouwens als je met dikke kettingen en dikke tandwielen gaat rijden, dan boeit het gewicht al helemaal niet. Dan zal een persoon in een klim ook eerder zoiets hebben van "ik loop effe", dan dat hij onder zware druk gaat schakelen.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Marketingtechnisch is 't natuurlijk reuze onhandig om te vermelden dat jouw product van +800 euro op sommige punten minder scoort.BOSS schreef:De weerstand is volgens Rohloff vergelijkbaar met die van een derailleursysteem, wat ook niet echt uitblinkt in soepelheid.....zeker als de kettinglijn niet ideaal is. Kijk maar eens bij de faq's op de rohloff site.walter schreef:Een Rohloff naaf heeft inwendige weerstand, alle tandwieltjes draaien altijd in elkaar, met dikke olie ertussen.
Rendement is dus lager als bij een derailleur.
Ook schakelt een Rohloff niet altijd even soepel, schakelen onder last is geen succes.
Bij een derailleur misschien ook niet aan te raden, maar het kan wel (achter).
Overschakelen tussen de 1e 7 en de 2e 7 versnellingen gaat stroef.
Enigzins vergelijkbaar met het overschakelen van je voorbladen, dat gaat ook niet soepel, maar Rohloff is op dit punt (niet soepel)2.
Verder zit er een tikje in de naaf, dat in sommige versnellingen meer opvalt dan in andere. Of dit storend is mag je zelf beplen.
dusssss©
Je zegt dan dat 't vergelijkbaar is met "een" derailleursysteem.
Dat 't dan om een "slecht onderhouden onder de bagger met foute kettinglijn" derailleursysteem gaat, dat "vergeet" je dan even te vermelden.
Rohloff heeft zeker voordelen, maar ook nadelen.
Eerst zelf eens mee fietsen is het beste advies.
-
- Berichten:409
- Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
- Locatie:Vianen
- Contacteer:
hier het eea over efficency:
Cranks rotation while pushing - is there a connection between working efficiency and cranks rotation while pushing?
Wherever power is transmitted, friction is produced within the mechanicalsystem. In general this friction is lost as heat and is referred to aspower loss.
While observing gear systems, two different kinds of power losses can occur.These are power dependent and power independent losses. Power independentloss is e.g. friction within the seals. Whether the bike is being pushed,ridden down a hill or ridden with extreme force on the pedals up a hill, thefriction force within the seals remains the same. Here the friction lossesvary according to the condition of the seals (smooth or rough surfaces) and,depending on the speed, are very small producing between 1W and 3W of powerloss. This small power loss is enough to bring a free spinning wheel to astop just after a few rotations, or it makes the cranks rotate while the bike is being pushed.
The power dependent losses work completely different. While pedalling thefriction loss is produced between the tooth flanks of the gears and allbearings in use. Every different gear system produces a different percentageof power loss depending upon the mechanical construction. If the workingefficiency of a gear system remains at e.g. 95%, that means 5% of thetransmitted power is lost through friction. So, if a rider is pedalling with100W of input power, the rear wheel will only transmit 95W of output poweronto the road because of the 5W power loss. If the input power is increasedto 300W, the power loss will rise up accordingly to 15W.
Should the rider increase his tempo to a fast, high blood pressure sprintwith 1000W of input power, 50W of will be lost through friction reducing theoutput power considerably. This example shows clearly how important a goodworking efficiency is. The input power given by the rider defines the amountof power loss. In the examples this could be 5W, 15W or 50W. Through specialconstructive developments like an increased number of teeth per gear and thechoice of using roller bearings for the planetary gears, running the gearboxwithin an oil bath and an extremely rigid construction of the overallgearbox, the working efficiency of the Rohloff SPEEDHUB 500/14 is brought upto 96% (for gears 1 to 7) and 98% (for gears 8 to 14).
This working efficiency is comparable to a derailleur gear system. Common seven speed gear hubs reach a working efficiency of approx. 90% (gear #1) and 98% (direct drive gear). Again we observe our test rider, now pedalling up a hill with 200W of input power. While using the Rohloff SPEEDHUB 500/14 or a derailleur gear system, he will lose approx. 4% of output power, or riding in gear #4 as this is comparable to the first gear of a seven-speed gear hub, which is 8W. With the same input power but using a seven-speed gear hub, our test rider will lose approx. 20W of output power. Adding approx. 2W of power loss caused by the seals for the Rohloff SPEEDHUB 500/14 would bring the overall loss of power with the Rohloff SPEEDHUB 500/14 up to 10W against 20W with the common seven-speed gear hub. Conclusion: Power independent losses like the friction of the seals will have the same effect as a lightly rubbing brake block. This brings a free spinning wheel to stop but is barely noticeable whilst riding. But it is easy to recognise on a bicycle repair stand.
On the contrary, power dependant losses mean that a particular percentage of the transferred power is lost and not so easy to be detected on a bicycle repair stand, because the measurement can only really be made with the bicycle being ridden with the appropriate measuring aids. The Rohloff SPEEDHUB 500/14 has an extra fact to take into consideration. While the pedals are rotated backwards, the gearbox is activated. This means the sprocket is rotated backwards, and therefore, the planetary gear system also runs in reverse.
If the wheel is being pedalled forward, the sun gears, that are always fixed in position on the axle, rotate with a ratchet function against the planetary gears. If the pedals are rotated backwards it causes more friction in turn.
If the rear wheel is freewheeling forwards, the sun gears rotate with the planetary gears around the axle creating no excess friction. Other than a derailleur gear system the backward rotation of the planet gear mechanism is not comparable to a running freewheel of a derailleur with cranks not moving.
dusssss©
Cranks rotation while pushing - is there a connection between working efficiency and cranks rotation while pushing?
Wherever power is transmitted, friction is produced within the mechanicalsystem. In general this friction is lost as heat and is referred to aspower loss.
While observing gear systems, two different kinds of power losses can occur.These are power dependent and power independent losses. Power independentloss is e.g. friction within the seals. Whether the bike is being pushed,ridden down a hill or ridden with extreme force on the pedals up a hill, thefriction force within the seals remains the same. Here the friction lossesvary according to the condition of the seals (smooth or rough surfaces) and,depending on the speed, are very small producing between 1W and 3W of powerloss. This small power loss is enough to bring a free spinning wheel to astop just after a few rotations, or it makes the cranks rotate while the bike is being pushed.
The power dependent losses work completely different. While pedalling thefriction loss is produced between the tooth flanks of the gears and allbearings in use. Every different gear system produces a different percentageof power loss depending upon the mechanical construction. If the workingefficiency of a gear system remains at e.g. 95%, that means 5% of thetransmitted power is lost through friction. So, if a rider is pedalling with100W of input power, the rear wheel will only transmit 95W of output poweronto the road because of the 5W power loss. If the input power is increasedto 300W, the power loss will rise up accordingly to 15W.
Should the rider increase his tempo to a fast, high blood pressure sprintwith 1000W of input power, 50W of will be lost through friction reducing theoutput power considerably. This example shows clearly how important a goodworking efficiency is. The input power given by the rider defines the amountof power loss. In the examples this could be 5W, 15W or 50W. Through specialconstructive developments like an increased number of teeth per gear and thechoice of using roller bearings for the planetary gears, running the gearboxwithin an oil bath and an extremely rigid construction of the overallgearbox, the working efficiency of the Rohloff SPEEDHUB 500/14 is brought upto 96% (for gears 1 to 7) and 98% (for gears 8 to 14).
This working efficiency is comparable to a derailleur gear system. Common seven speed gear hubs reach a working efficiency of approx. 90% (gear #1) and 98% (direct drive gear). Again we observe our test rider, now pedalling up a hill with 200W of input power. While using the Rohloff SPEEDHUB 500/14 or a derailleur gear system, he will lose approx. 4% of output power, or riding in gear #4 as this is comparable to the first gear of a seven-speed gear hub, which is 8W. With the same input power but using a seven-speed gear hub, our test rider will lose approx. 20W of output power. Adding approx. 2W of power loss caused by the seals for the Rohloff SPEEDHUB 500/14 would bring the overall loss of power with the Rohloff SPEEDHUB 500/14 up to 10W against 20W with the common seven-speed gear hub. Conclusion: Power independent losses like the friction of the seals will have the same effect as a lightly rubbing brake block. This brings a free spinning wheel to stop but is barely noticeable whilst riding. But it is easy to recognise on a bicycle repair stand.
On the contrary, power dependant losses mean that a particular percentage of the transferred power is lost and not so easy to be detected on a bicycle repair stand, because the measurement can only really be made with the bicycle being ridden with the appropriate measuring aids. The Rohloff SPEEDHUB 500/14 has an extra fact to take into consideration. While the pedals are rotated backwards, the gearbox is activated. This means the sprocket is rotated backwards, and therefore, the planetary gear system also runs in reverse.
If the wheel is being pedalled forward, the sun gears, that are always fixed in position on the axle, rotate with a ratchet function against the planetary gears. If the pedals are rotated backwards it causes more friction in turn.
If the rear wheel is freewheeling forwards, the sun gears rotate with the planetary gears around the axle creating no excess friction. Other than a derailleur gear system the backward rotation of the planet gear mechanism is not comparable to a running freewheel of a derailleur with cranks not moving.
dusssss©
-
- Berichten:1935
- Lid geworden op:ma okt 14, 2002 1:15 pm
- Locatie:Amsterdam
- Contacteer:
Andere misschien voor jou belangrijkere vraag: Waarvoor wil je de bike gebruiken, keihard wedstrijden fietsen of lekker 1 keer in de week touren of ergens hier tussenin. Veel in het buitenland? weinig in het buitenland? Ook in de winter als er veel modder ligt of toch alleen maar als t zonnetje schijnt en de graadmeter boven de 16 staat 

Heb zelf een idworx MR http://www.bikebasics.de/idworx/ sinds twee maanden.
Zeer fijne fiets en gewicht ongeveer 11.5 kg.
Ik rijd geen chrono wedstrijden maar wel fiets cross-country tochten, parcoursen met vrienden en op de weg maar in alle omstandigheden een prettige fiets, ook zeker bergop.
Het frame is speciaal voor de rohloff naaf gebouwd en heeft een excentrische as waardoor een kettingspanner niet nodig is. Andere fietsen hebben aangepaste achterpatten. Nadeel daarvan kan zijn dat de as scheef getrokken wordt.
De naaf is wel wennen.
1. Kracht zetten tijdens het schakelen is niet altijd mogelijk. Zeker bij het schakelen van een versnelling tussen 8-14 naar 1-7 kun je geen kracht zetten want dant springt de naaf in de zwaarste versnelling. Tijdens mtb-en betekende dit in begin dat ik vaak tijdens een helling geparkeerd stond.
2. De naaf maakt nogal wat herrie in verschillende versnellingen.
Dit wordt echter minder naarmate je meer km hebt gereden.
Dit maakt ook dat je op een nieuwe fiets moelijk het comfort van de naaf kunt inschatten. Temeer ook omdat fietsen (zoals santos) de rohloff schakelkabels gebruiken die minder prettig schakelen als de bij mijn fiets gebruikte shimano kabels. Tevens gaat het schakelen steeds soepeler naarmate de km vorderen.
De voordelen zijn denk ik bekend.
- Makkelijk in andere versnelling te zetten als je vast staat en weer op moet stappen.
- Het schakelen hapert nooit, hoe vuil ook de omstandigheden.
- Ketting loopt niet van het tandwiel.
- Het gemak van onderhoud.
- Geen verbogen derailleurs.
enz.
- Nooit meer wisselen van voorblad.
Ik had hiervoor een fiets uitgerust met Shimano LX maar ik zou niets anders willen hebben.
Ik heb geen ervaring met een beter derailleur maar de vergelijkingingen tussen Xt derailleur en rohloff gaat geloof ik alleen op bij een schoon derailleur, maar ja hoe lang is deze schoon bij het mountainbiken.
Zeer fijne fiets en gewicht ongeveer 11.5 kg.
Ik rijd geen chrono wedstrijden maar wel fiets cross-country tochten, parcoursen met vrienden en op de weg maar in alle omstandigheden een prettige fiets, ook zeker bergop.
Het frame is speciaal voor de rohloff naaf gebouwd en heeft een excentrische as waardoor een kettingspanner niet nodig is. Andere fietsen hebben aangepaste achterpatten. Nadeel daarvan kan zijn dat de as scheef getrokken wordt.
De naaf is wel wennen.
1. Kracht zetten tijdens het schakelen is niet altijd mogelijk. Zeker bij het schakelen van een versnelling tussen 8-14 naar 1-7 kun je geen kracht zetten want dant springt de naaf in de zwaarste versnelling. Tijdens mtb-en betekende dit in begin dat ik vaak tijdens een helling geparkeerd stond.
2. De naaf maakt nogal wat herrie in verschillende versnellingen.
Dit wordt echter minder naarmate je meer km hebt gereden.
Dit maakt ook dat je op een nieuwe fiets moelijk het comfort van de naaf kunt inschatten. Temeer ook omdat fietsen (zoals santos) de rohloff schakelkabels gebruiken die minder prettig schakelen als de bij mijn fiets gebruikte shimano kabels. Tevens gaat het schakelen steeds soepeler naarmate de km vorderen.
De voordelen zijn denk ik bekend.
- Makkelijk in andere versnelling te zetten als je vast staat en weer op moet stappen.
- Het schakelen hapert nooit, hoe vuil ook de omstandigheden.
- Ketting loopt niet van het tandwiel.
- Het gemak van onderhoud.
- Geen verbogen derailleurs.
enz.
- Nooit meer wisselen van voorblad.
Ik had hiervoor een fiets uitgerust met Shimano LX maar ik zou niets anders willen hebben.
Ik heb geen ervaring met een beter derailleur maar de vergelijkingingen tussen Xt derailleur en rohloff gaat geloof ik alleen op bij een schoon derailleur, maar ja hoe lang is deze schoon bij het mountainbiken.
Heb je met SS ook geen last van.Alleen is SS-en een stuk goedkoper en lolliger.jovink schreef: De voordelen zijn denk ik bekend.
- Makkelijk in andere versnelling te zetten als je vast staat en weer op moet stappen. (niet nodig)
- Het schakelen hapert nooit, hoe vuil ook de omstandigheden.
- Ketting loopt niet van het tandwiel.
- Het gemak van onderhoud.
- Geen verbogen derailleurs.
enz.
- Nooit meer wisselen van voorblad.
Ik heb eens met een Rohloff gereden en dit is mij positief bevallen.
Misschien dat ze er dit jaar ook weer staan met een testbike: http://www.cyclevision.nl/
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
- cyclopedia
- Berichten:56
- Lid geworden op:vr jun 09, 2006 4:48 pm
Als ik het goed zag een tijdje geleden brengt Roseversand wel modellen met een shimano naaf ala nexus (misschien is het wel een nexus) uit. Dat zijn wat comfortabelere fully modellen.
Voor versnellingsnaven geldt over het algemeen dat ze wat zwaarder zijn. Ik ben zelf momenteel een racewiel met sturmey archer met terugtrapremnaaf aan het opbouwen. Gaat gewoon werken als een trein.
Voor versnellingsnaven geldt over het algemeen dat ze wat zwaarder zijn. Ik ben zelf momenteel een racewiel met sturmey archer met terugtrapremnaaf aan het opbouwen. Gaat gewoon werken als een trein.