alweer een kettingprobleempje..

Deel hier je goede en slechte ervaringen met betrekking tot service of garantie van een product, merk of dealer.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Loeky
alweer een kettingprobleempje..

Bericht door Loeky » ma jun 19, 2006 3:39 pm

Ik begin mn geduld te verliezen met mn ketting. Het betreft een CN-7701 XTR ketting (zie de aanbieding op b2b --> http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=11665 ) i.c.m. een XT cassette. Voor rijd ik met een RF evolve DH crank...
Het probleem is dat de ketting al 4 keer 'gebroken' is en ik weet niet waardoor het komt. En JA, ik weet dat de ketting niet te schuin mag liggen en dat ligt hij dan ook nooit. Er zitten overigens ook geen braampjes op een van mn tandwielen, dus daar kan het ook niet aan liggen. Wat gezoek hier op DP heeft me niks opgeleverd. In een van de topics las ik ook dat het zou kunnen liggen aan een scheef frame, maar daar heb ik gelukkig ook geen last van.
Ik rijd met een santa cruz bullit (dus een enkel scharnierpunt voor degenen die de bike niet kennen). Zou het kunnen dat de ketting extreem belast wordt door het tegelijkertijd inveren en trappen? De ketting wordt namelijk 'langer' bij het inveren.

Zijn er oorzaken die ik over het hoofd heb gezien en/of heeft iemand anders hetzelfde probleem (steeds weer) ??

bedankt! :arms:

Bomber
Contacteer:

Bericht door Bomber » di jun 20, 2006 6:57 am

Het is inderdaad zo dat de ketting zwaarder belast wordt tijdens het inveren, maar dat dit de oorzaak zal zijn weet ik niet 100%. Vaak wordt een ketting op de standaard manier gemonteerd zonder dat er gekeken wordt naar de extra ketting lengte die nodig is tijdens het inveren.
Probeer eens de demper los te schroeven en kijk hoeveel extra lengte er nodig is. Misschien kom je dan tot de conclusie dat de ketting een aantal schakels te kort is.

Succes :angelnot:

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di jun 20, 2006 8:07 am

Breekt ie telkens op een andere plaats?
Je hebt de bijgeleverde breekpennetjes gebruikt, ook na de eerste breuk?

Niemand hier kan hier iets fatsoenlijks over zeggen voor dat je eerst meer info geeft, en mss een foto van de breuk heb gemaakt, anders blijft het gissen.

Woon je in de buurt bij B2B of was het postorder? Anders kun je even langsrijden met ketting,zodat ze kunnen checken of alles correct gemonteerd is.

4 x een ketting breken in korte tijd klinkt niet logisch. Dan ga ik meteen denken aan een montagefout, tenzij er iets structureel niet goed is met die ketting, maar dat kun je natuurlijk alleen maar in het echie zien.

Dus indien telkens met breekpen gemonteerd en indien je zeker weet dat je de ketting correct gemonteerd hebt, dan maar eens aan de bel trekken bij je leverancier.

Succes ermee,

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Loeky

Bericht door Loeky » di jun 20, 2006 12:05 pm

Ja de ketting is correct gemonteerd en steeds met breekpennetjes weer aan elkaar vast gezet. De bestelling van de ketting was een postorder, ik woon namelijk een behoorlijke afstand van b2b af.

De ketting was zeker niet te kort in het begin, want ik had idd rekening gehouden met in het inveren van de bike.

De ketting breekt idd steeds op een andere plaats, daarom snap ik dr niks van.
Maargoed, ik zal eens een mailtje sturen naar b2b...

Plaats reactie