single speeders om uitleg gevraagd

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

de lynx
single speeders om uitleg gevraagd

Bericht door de lynx » di aug 15, 2006 3:44 pm

let op niet om af te zeiken.
Ik rij tegenwoordig op een humuhumu-nukunuku apua'a als stadsfiets dit is een singlespeed soort beachcruiser van kona.

Ik ben ook mtber maar ik kan me niet voorstellen dat singlespeed lekker mountainbiked. Hoe doen jullie dat heuvel af of heuvel op??????

heuvelaf niet bijtrappen??
heuvelop lopen??? :?

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di aug 15, 2006 4:51 pm

haha, dit wordt een leuk topic.

Natuurlijk is singlespeeden niet het meest logsiche, met versnellingen ben je vaak sneller. Maar het prettige aan SSen (afgekort) is dat:

- je een constanter tempo trapt
- de fiets lichter is, dus dat rijd (veel) makkelijker heuvel op (scheelt tot zo maar 1,5kg)
- het goedkoper is
- het niet/minder kraakt, rammelt en piept
- weinig onderhoud vergt
- het een goede training is
- het gewoon eens iets anders is
- heuvel af kun je je op andere dingen concentreren ipv snelheid, zoals techniek. Daarnaast haal je met een redelijk verzet zo 35km voordat je "lucht" begint te trappen.

Nederland leent zich goed voor SSen, er zijn niet veel lange klimmen, waardoor je met een goede aanloop al halverwege de beklimming bent voordat de de spieren echt aangesproken moeten worden. én, je hebt kracht nodig, maar dat is een kwestie van oefenen. Maar ik kan nog een boel letters typen, je moet gewoon proberen. Kijk wel uit, je bent zo verslaaft....

Kleine toevoeging: wegens een vakantie heb ik de laatste 2 en een halve weken alleen maar geared gereden, nu ik aan het typen ben begint het toch erg te kriebelen, ik ga zo nog een rondje maken..... ;)
Ich Heisse Super Fantastisch!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di aug 15, 2006 7:33 pm

Ben net terug uit Italie, Gardameer. Ik moet zeggen, sommige klimmen waren zwaar, en sommige moest ik zelfs lopen, maar Tremalzo is in de pocket, singlespeed.

Bergop: iets harder trappen, maar zeker niet veel harder dan op een geared bike!!
Bergaf: hopendat het steil genoeg is dat je niet bij hoeft te trappen, of gewoon zo technische afdaling kiezen dat je niet volle bak naar beneden kan (was voor mij het geval vanaf Tremalzo zonder veervork)

Probeer het eens, het is zoooo leuk :)

Het is een fabeltje dat je voor ss sterker of getrainder moet zijn, iedereen kan het, als je instelling maar goed is. Je moet niet de snelste willen zijn..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

de lynx

ssen

Bericht door de lynx » wo aug 16, 2006 10:04 am

Klinkt goed en als ik de kans krijg ga ik het zeker een keer uitproberen.

let wel dat, ik bike meestal op de veluwe en in montferland en daar zijn leuke klimmen tussen.

Ik moet zeggen dat zo een kale onderhouds vriendelijke bike wel aanspreekt, voor mij is een derailleur altijd een noodzakelijk kwaad geweest en zo duur elk jaar sneuvelt er wel een bij mij

ott

CHECK

Bericht door ott » wo aug 16, 2006 10:51 am

Ik rijd ook in die omgeving, ik heb mijn oude fiets eerst omgebouwd met een ss conversie kit om het te proberen.
En ja er zitten stukken tussen dat je het moeilijk krijgt, maar dat weegt niet op tegen de voordelen, zie boven.
Het belangrijkste voor mij is dat de "stress" er een beetje af is en dat ik kan genieten van het fietsen.
Nu ben ik zo ver dat ik mijn eerste echte ss (GF RIG) van het weekend kan ophalen.

Miss. is het wat om te proberen en kun je een van je "machines" ombouwen :D

lazylad
Contacteer:

Re: CHECK

Bericht door lazylad » wo aug 16, 2006 12:32 pm

ott schreef:Ik rijd ook in die omgeving, ik heb mijn oude fiets eerst omgebouwd met een ss conversie kit om het te proberen.
:D
Voor mij geldt hetzelfde. Met een ss ben ik beduidend langzamer dan met m'n andere bikes, vooral opgenoemde klimmetjes. Voor de snelheid gebruik ik de ss dan ook niet, maar vooral voor de fun. Het is vooral de KISS gedachte die me aanspreekt. Lekker relaxed biken en nadien minimaal onderhoud :D :D :D
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo aug 16, 2006 12:51 pm

Heb je gebrek aan techniek zoals ik,ga dan zeker SS rijden.
Bij mij gaat o.a. het klimmen stukken beter.

Je moet het gewoon proberen,mocht je het niks vinden(wat me stug lijkt)dan kan je gewoon die versnellingen er weer opzetten.

Succes!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

lazylad
Contacteer:

Bericht door lazylad » wo aug 16, 2006 12:53 pm

Het TUIG schreef:Heb je gebrek aan techniek zoals ik,ga dan zeker SS rijden.
Precies en het liefst rigid.
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » wo aug 16, 2006 1:28 pm

Met een ss ben ik beduidend langzamer dan met m'n andere bikes, vooral opgenoemde klimmetjes
't apparte is dat ik SS praktisch zo snel rij als geared. Soms heb ik zelfs het gevoel dat ik echt harder kan met mijn SS. Natuurlijk spelen de omstandigheden dan een rol, maar binnenkort ga ik toch eens klokken of ik de Posbank route sneller SS of geared kan rijden.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » wo aug 16, 2006 1:30 pm

@de Lynx: check http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=28955

Kom gewoon (SS of geared) en je zult zien hoe SS rijden gaat, er zullen er vast wel weer wat tussen rijden. Daarnaast, het is nog gezellig ook!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo aug 16, 2006 3:50 pm

Over het gemiddelde ben ik iets trager met SS, ook omdat ik vrij handig ben met schakelen, al zeg ik het zelf. Onderschat die factor niet.
Belangrijkst met SS is dat je leert aanvoelen op welke momenten je het beste hoeveel kunt aanzetten om zo "zuinig" mogelijk te rijden.

In Arnhem, 2003, was ons eerste NKSS, gewoon tussen de gearies. Veel van mijn gebruikelijke concurrenten reden daar, dus ik schatte mezelf in rond plek 6-7, je weet wel vrij precies wie je kunt verslaan en wie niet. Maar ik werd dus in m'n eerste SS wedstrijd daar 13e overall. Misschien een minuutje of iets meer trager dus, over ruim 70 minuten. Mag geen naam hebben.
In Heeswijk-Dinther is jaarlijks een wedstrijd met krappe singletracks, loop-duinen en supersnelle rechte stukken. Met SS kan ik daar nergens echt tijd goed maken, al ben ik IETS sneller op de singletracks dan de mensen om me heen. Ik verlies wel VEEL op de rechte stukken, té lang op topsnelheid.

Op bepaalde "langere" klims in Nederlands, zoals op de Utrechtse Heuvelrug, is SS gewoon sneller, althans voor mij. Mijn PR op een bepaalde klim heb ik gezet met de SS, en hoef ik nieteens te proberen om aan te vallen met gears. De klim is 1100mm en vrij snel, dan "rolt" SS gewoon beter. Het verzet dwingt me ook om het beentempo er goed in te houden.

Het feit dat een korte klim te steil is om relaxed op te rijden kan maken dat SS "sneller" is. Je ziet de klim, zet ruim voor je er bent al vól aan, in de hoop boven te zijn voor je snelheid eruit is en je kunt gaan lopen. Per saldo ben je vaak sneller.

Op langere rechte stukken merk ik, dat doordat ik heel licht peddel, en steeds tussendoor even uitrust, maar onderhand me wel erg focus op het "niet-langzaam" gaan, ik niet zelden sneller ga dan met versnellingen.

Op de SS ben je gewoon erg bewust bezig met het fietsen, de inspanning, traptechniek, bochttechniek, algehele efficiëntie. Ik merk dat ik veel meer nadenk over waar ik een paar cm terrein kan winnen (in geval van wedstrijd) of hoe ik kan voorkomen dat ik in de problemen kom met steile klims, krappe bochten, etc.

Kies een relatief groot verzet, word je sterk van!

de lynx

ssen

Bericht door de lynx » wo aug 16, 2006 4:05 pm

tot zover alvast bedankt lui ik voel me aangestoken en ik ga het zeker een keer uitproberen, tenslotte hou ik van elke discipline fietsen en wil ik er zeker van geproefd hebben, Anders kan ik ook geen mening geven.

mixer

Bericht door mixer » wo aug 16, 2006 4:44 pm

Cloxxki schreef:Kies een relatief groot verzet, word je sterk van!
Met welk verzet rijd jij rond?

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo aug 16, 2006 6:48 pm

2:1 met 29". NKSS in Dorst 36:16, wat ietsjes groot was, maar wel effectief.
Soms doe ik 34x18, voor dingen als Schoorl. Limburg zou ik nog wel kleiner lusten.

Maarja, ik houd er graag wat gang in, als je trager rijdt moet je een lichter verzet nemen.

Alles hangt trouwens af van hoeveel gestoemp of gespin je kunt hebben, wat je spieren van nature aan kunnen. Ik ben niet heel soepel, dus voor mij is een ietjes langer-dan-gemiddeld verzet goed. Dan misschien maar heel soms een stukje lopen (alleen in Limburg gebeurd).
Als je solo rijdt of gerust even chill peddelend een recht stuk over steekt, is een lichter verzet ook wel slim.

ott

check

Bericht door ott » do aug 17, 2006 11:13 am

Op de posbank en montferland met de 26 32:17/18 (ligt eraan hoe ik me voel en de lengte van de rit)
Bij de route van de posbank maar 1 keer (ja en die zandheuvel kom ik niet op) afstappen in montferland 2 keer.
Ach ja, dan ga je zo langzaam dat je net zo goed kunt lopen :D

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do aug 17, 2006 11:30 am

met de 26 32:17/18
Dat is wel ligt zeg, ik rijd nu 32-15 en ga volgende week eens 32-14 steken. Ik heb nooit minder zwaar als 32-16 gereden, terwijl ik (zeker toen de tijd) bepaald geen krachtpatser was/ben.Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens wat zwaarder, het is echt te doen en het rijd op het vlakke véél relaxter.

ott

check

Bericht door ott » do aug 17, 2006 1:12 pm

Het is een compromie. :) (schrijf ik het goed?)
Maar er spelen meerdere dingen mee in de keuze van verzet dan alleen de conditie bv. fysiek, fiets, banden, wielen, lengte ritten enz.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » do aug 17, 2006 3:35 pm

Mijn advies:Begin eerst met 2:1(die 32-16 dus)en ga vanuit die positie verder,zwaarder of lichter.
Nu rij nu ongeveer 1.5 jaar Singlespeed en heb nog steeds het meeste plezier mer 2:1.
Ik ben absoluut geen getrainde rijder maar rij er overal mee.
Dorst(ja,duh)Amerongen,Drunense-Duinen,Posbank(ook 2 rondjes)Houfalize,Winterberg en nu dus ook in Zweden.
Voor een weekend Warior als ik dus gewoon 2:1.

Gewoon doen! :punk:
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » do aug 17, 2006 8:06 pm

SS is zeker een aanrader.
Ik heb het een paar keer gedaan en voor Nederland is het, zeker zonder vering, eigenlijk leuker mtb'en dan met 13cm veerweg en 27 versnellingen.

Helaas ontbreken mij de euro's om zelf een SS op te bouwen.

Hilco

Bericht door Hilco » do aug 17, 2006 9:11 pm

Door SingelSpeed te rijden en zonder vering beleef ik het fietsen veel intenser;

Een klim doet zeer, een te hoog been tempo ook.
Een kuil of wortel moet overwonnen worden , of door handig sturen ontweken.

In de afdaling of op het vlakke stuk moet je snel herstelen zodat je de volgende klim weer aan kan.

ik trap op het vlakke stuk tot 26 km per uur en dan houd het op.

Mijn aandrijflijn is compleet van RVS316 en kan dus wel een tijdje mee.
Hoe vol de fiets ook met bagger zit, hij gaat maar door.

Ik rijd 2:1 -1 dus 36:19 maar ik ben uit '61 dus dan mag het.

Het kromme mary stuur zorgt voor een perfecte koers.
Het geheel moet tot stilstand komen door een stoer setje Deore DX cantilevers.

Het is iedere keer weer genieten :arms:

Ik heb 1 handicap........ik verdwaal steeds dus vandaar de gps :ban:

Oh ja: ik wil door het bos fietsen en het niet op-eten, vandaar het spatbord
Laatst gewijzigd door Hilco op do aug 17, 2006 9:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

de lynx

cool

Bericht door de lynx » do aug 17, 2006 9:15 pm

Het is mooi om te horen dat er zo genoten word van het biken, soms wil het genieten tenkoste gaan van het alsmaar beter, sneller, hoger, langer gaan. Het fietsen puur dat spreekt mij wel aan.

Scaluner

Bericht door Scaluner » do aug 17, 2006 10:09 pm

En het feit dat je met een fiets die relatief weinig kost, op een beklimming een grote groep geared rijders met het allerduurste 'bling' gewoon zomaar inhaalt en ver achter je laat!

:D

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr aug 18, 2006 8:28 pm

Jurriaan schreef: Helaas ontbreken mij de euro's om zelf een SS op te bouwen.
Je hebt zeker teveel met de bling gang uitgehangen?

Het recept : €30 afgetrapte giant of specialized van Marktplaats.
- loopwerk eraf
- banden die je al had liggen
- deore ketting (€8?)
- On-One Otherdoofer (€15)
- Kransje uit een oude cassette (21t is mooi)
- Spacers uit die oude cassettes
- Verse BBB remblokken (€10?)
- Hoeft dus niet duur!

44x21 rijden, smoooooth!!!
Of gewoon 32x16 ofzo, 16t SS kransjes zijn zo algemeen dat een SS'er ze gewoon weggeeft aan wie ze nodig heeft.

Een perfecte SS is de Redline Monocog. 26" of 29", $469.99 compleet, adviesprijs. En ze komen als het even meezit ook naar Nederland via Batavus! Meer info na Eurobike.

de lynx

ssers

Bericht door de lynx » zo aug 20, 2006 12:38 pm

ott

??

Bericht door ott » zo aug 20, 2006 4:18 pm

@ Lynx: :? Jake the snake :? RIG :? onone :? jonesbikes :?

Plaats reactie