zelf energiedrank maken.
Moderator:Beheerders
Met het oog op de C2C volgend jaar wil ik nu alvast beginnen met wat serieuzer om te gaan met mijn voeding/vocht tijdens het biken.
Dus vandaag maar een zakje Vitargo electrlyte meegenomen bij de LBS om eens te proberen. Maar als je dat spul vaker gaat gebruiken ga je failliet, ik heb nu een zakje om 750ml aan te maken, kosten € 2,50.
Zeg ik wil staks een Camelbak vullen van 3L dan ben ik dus € 10,- achter de wagen.
Maar ik weet dat mensen het ook zelf maken van maltodextrine en nog wat toevoegingen. Ik heb al ff gegoogeled maar niets concreets gevonden.
Eigenlijk heb ik gewoon ff een bewezen receptje nodig, om nou weer eens het wiel te gaan uitvinden lijkt me overbodig.
Deze link heb ik ook al ff doorgespit;
http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondspor ... /index.htm
alvast bedankt!
dussssss©
Dus vandaag maar een zakje Vitargo electrlyte meegenomen bij de LBS om eens te proberen. Maar als je dat spul vaker gaat gebruiken ga je failliet, ik heb nu een zakje om 750ml aan te maken, kosten € 2,50.
Zeg ik wil staks een Camelbak vullen van 3L dan ben ik dus € 10,- achter de wagen.
Maar ik weet dat mensen het ook zelf maken van maltodextrine en nog wat toevoegingen. Ik heb al ff gegoogeled maar niets concreets gevonden.
Eigenlijk heb ik gewoon ff een bewezen receptje nodig, om nou weer eens het wiel te gaan uitvinden lijkt me overbodig.
Deze link heb ik ook al ff doorgespit;
http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondspor ... /index.htm
alvast bedankt!
dussssss©
Ik doe het liever niet maar kijk hier eens: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ukenkastje
Daarbij, is het niet interessanter en leuker om eens wat goede (!) boeken te lezen over voeding en drank voor de sporter? Dan weet je ook waarom er verschillen in sportdrank zit en wat beter is en zo.
Een tipje:
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... ction=BOOK
Erikje
Daarbij, is het niet interessanter en leuker om eens wat goede (!) boeken te lezen over voeding en drank voor de sporter? Dan weet je ook waarom er verschillen in sportdrank zit en wat beter is en zo.
Een tipje:
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... ction=BOOK
Erikje
Wil je het echt serieus aanpakken dan kan ik de volgende site aanbevelen
www.pubmed.com
Het is een site die allerlei artikelen (of links daarnaartoe) van publicaties uit de medische wereld bevat. Hou er rekening mee dat het wel wetenschappelijke artikelen zijn en dan ook met bijbehorende niveau (er wordt vanuit gegaan dat je al een en ander weet). Ik gebruik het zelf tijdens de studie redelijk vaak, misschien dat je er iets aan hebt...
Tja zoals Eric al aangeeft is er een uitgebreide topic op MTB.nl maar dat is voornamelijk van het 'ik vind' gehalte met weinig concrete onderbouwing. Verder zo'n beetje alle boeken die op de lijst staan voor de studenten geneeskunde over het onderwerp voeding/metabolisme kunnen waardevolle info bevatten.
www.pubmed.com
Het is een site die allerlei artikelen (of links daarnaartoe) van publicaties uit de medische wereld bevat. Hou er rekening mee dat het wel wetenschappelijke artikelen zijn en dan ook met bijbehorende niveau (er wordt vanuit gegaan dat je al een en ander weet). Ik gebruik het zelf tijdens de studie redelijk vaak, misschien dat je er iets aan hebt...
Tja zoals Eric al aangeeft is er een uitgebreide topic op MTB.nl maar dat is voornamelijk van het 'ik vind' gehalte met weinig concrete onderbouwing. Verder zo'n beetje alle boeken die op de lijst staan voor de studenten geneeskunde over het onderwerp voeding/metabolisme kunnen waardevolle info bevatten.
Je kunt je afvragen of je voor de C2C een sportdrank nodig hebt.
Als je midden in de Pyreneeen zit en je camelback en bidon zijn leeg dan rest slechts nog enkel een bron, en daar komt alleen water uit.
Ik heb tijdens de C2C regelmatig gebruikt gemaakt van bronnen onderweg
In de duiste Bike schrijft men als alternatief voor sportdrank over appelsap met water en een mespuntje zout. Dat mespuntje zout is dan op de opname van water door het lichaam te bevorderen.
Als je midden in de Pyreneeen zit en je camelback en bidon zijn leeg dan rest slechts nog enkel een bron, en daar komt alleen water uit.

Ik heb tijdens de C2C regelmatig gebruikt gemaakt van bronnen onderweg
In de duiste Bike schrijft men als alternatief voor sportdrank over appelsap met water en een mespuntje zout. Dat mespuntje zout is dan op de opname van water door het lichaam te bevorderen.
Ik zou hoe dan ook een sportdrank gebruiken. Maakt niet uit hoe. Ik wil gewoon energie binnenkrijgen tijdens het fietsen. Dus je zou kunnen opteren voor Fantomalt (halffabrikaat van maltodextrine voor vele sportdrankmerken overigens). Of voor Roosvicee. Heb ik ook hele goede ervaringen mee.
Ik heb van alles geprobeerd maar het beste bevalt mij wel de bovenstaande energieleveranciers. Pure Fantomalt kan je ook makkelijk meenemen in bijvoorbeeld een bidon (duh!) zodat je makkelijk kan bijvullen. Maar dat kan je zelf uitvogelen
. Voor mij geen dure sportdrankmerken a la isostar. Is mij veels te duur en het effect is hetzelfde of beter.
Ik heb van alles geprobeerd maar het beste bevalt mij wel de bovenstaande energieleveranciers. Pure Fantomalt kan je ook makkelijk meenemen in bijvoorbeeld een bidon (duh!) zodat je makkelijk kan bijvullen. Maar dat kan je zelf uitvogelen

De suiker en het beetje zout maakt het een fysiologische oplossing, wat weer wil zeggen dat het eenzelfde soort samenstelling is als je bloed en daarom sneller wordt opgenomen.Jurriaan schreef:
Dit is dus vooral handig om de vochtbalans aan te vullen. Voor extra energie wat extra suikers toevoegen. (het verschil bijvoorbeeld tussen de groene en de rode/oranje Extran)
Die wel rustig aan mert het zout. Als je teveel gebruikt gaat je lichaam meer vocht vasthouden, je gaat dan ook minder zweten. En dit zweten zorgt er juist voor dat je niet oververhit raakt tijdens het sporten. Dus tenzij je heel lang zonder water moet doen (zoals in een woestijn) liever slechts een mespuntje per bidon.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
Uit welk hol ben jij vandaan gekropen???LeToyBoy schreef:speed in je colazelf energiedrank maken![]()
maar ff serieus, echte bikers presteren met wat ze kunnen, niet met shit zoals energiedrankjes, drugs, en dat soort onzin
Ik denk dat als je 14 dagen achter elkaar, gemiddeld zo'n 80 km fietst in de bergen, je behoorlijk roofbouw pleegt op je lichaam. Ik denk dat je dit niet kunt aanvullen met een bruine boterham met pindakaas, een banaan en een Camelbak met water.
Het zal op mijn niveau wellicht niet echt zoden aan de dijk zetten, maar als je het op een eenvoudige & gezonde manier net ff beter kan doen of beter herstelt zou dat mooi zijn.
Ik het boekje waar Erikje op doelde maar besteld.
dusssssss©