FF voorstellen en belangrijke vraag over singlespeeden

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Pieter!
FF voorstellen en belangrijke vraag over singlespeeden

Bericht door Pieter! » di okt 17, 2006 10:46 am

Hoi, ik dacht, voor ik weer wat vraag stel ik mezelf ff voor.

Eigenlijk....hou ik het meeste van hardlopen, na meer dan twee jaar aanklooien met blessures (achilles en knie) geef ik het op....alles geprobeerd, fysio, rust, langzaam opbouwen, enz enz. De leeftijd telt zeker mee....ik ben inmiddels al 41 :shock: en dan wordt je blessuregevoeliger...

Ik ben door een 'rouwprocesje' ;) gegaan en heb besloten me nog wat meer op de een-na-leukste duursport te werpen: fietsen. En dan niet dat saaie gedoe over de weg, maar lekker door de modder raggen.

Hier in Drenthe heb je genoeg bos en veld om je uit te leven. Weinig " legale" paden, maar ook weinig boswachters..... :whistle: Dat gaat dus lekker, als je maar niet op zondagmiddag wil gaan fietsen (gewoon niet doen dat dus).

Verder heb ik de rare eigenschap dat ik hou van afwijkende dingen. Dus spreekt 29" en ook singlespeed mij enorm aan! En raad eens wat er hier binnenkort zal prijken.....een 29" Singlespeed fietsje ! Heh heh ...

Nou de vraag. Is singlespeed nou WEL of juist NIET supergeschikt voor rijden in NL? Mijn standaard ritten (ik rij nu op wat oude zooi) zijn: asfalt naar het bos toe, in het bos rijden op zand, bospaden, soms zanverstuivingkjes, modderpoelen, heuveltjes, enz, asfalt terug. We hebben geen lange klimmen in NL, wel veel stukken vlak.

Meestal rij ik alleen. Een enkele keer samen met anderen (lees: gearies......) Ik rij geen races, puur voor t plezier.

Dus: is NL een echt SS-land ?

Ik zal het vanzelf wel zien. ALs het echt niet wil kan ik nog altijd een ander wiel kopen en een derailleur. Versnellinkje of 3, 4 is sowieso genoeg. Als het met 1 kan is nog beter natuurlijk.

Reacties?

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di okt 17, 2006 11:03 am

Steelboy zegt: vlakke, rechte paden, niet leuk op singlespeed. geaccidenteerd terrein juist wel.

Maar ik denk wel dat NL een semi-ideaal land is voor de singlespeeders

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » di okt 17, 2006 11:12 am

Ik heb onlangs meegedaan aan de Hondsrugclassic op een Singlespeed, 34-16 (of was het nou 15, hmmmz) verzet en dat was heel goed te doen en erg leuk! Echt langzaam was het ook nog niet eens, kon goed meekomen en heb naar mijn idee lekkerder geredend de keren dat ik geared meedeed.
Maar zoals Coen zegt, je moet wel de leuk stukjes opzoeken, lange rechte stukken zijn minder interresant maar de rest juist veel leuker!

PC

Bericht door PC » di okt 17, 2006 11:22 am

Begrijp ik het goed dat je al een singlespeed gekocht hebt en nu vraagt of NL wel geschikt is voor SS :?

Anyway, ik rijd nu zelf sinds kort op 32 x 16 en als een route vooral bestaat uit vlakke, harde ondergrond, dan is het niet echt leuk. Vooral de afwisseling maakt het leuk, met als uitersten flink tollen op het vlakke en kracht zetten op de klimmetjes, en soms lopen :oops:

Pieter!

Bericht door Pieter! » di okt 17, 2006 11:37 am

PC schreef:Begrijp ik het goed dat je al een singlespeed gekocht hebt en nu vraagt of NL wel geschikt is voor SS :?
Ja slim he......je kent dat wel, voordat je het dan echt in handen hebt toch nog allerlei vragen stellen. Ach, ik kan er altijd nog versnelligen opzetten. En lange rechte stukken fietsen, daar hebben we de racefiets voor....!

Scaluner

Bericht door Scaluner » di okt 17, 2006 2:12 pm

Wat heb je dan precies gekocht? Als een frame SS-specifiek is kun je toch niet 'zomaar' even een derailleur monteren...

Pieter!

Bericht door Pieter! » di okt 17, 2006 4:11 pm

Ik ben met iemand bezig met een 29"on-one. Daar kan je aan de sliding dropout een deraill. hangen. Wel is er dan ook een ander wiel nodig. Andere mogelijkheid is natuurlijk een versnellingsnaaf (rohloff mooi maar duur, misschien een sram imotion of een nexave 8).

Maar ik ga t eerst gewoon single speed proberen. Eerst dat fietsje maar s in huis hebben. Ik wou sowieso zo'n on-one hebben....

Terug naar het topic: is NL een ideaal singlespeed land ?

wictor

Bericht door wictor » di okt 17, 2006 5:22 pm

Ligt 't heel erg aan waar je woont. Hier in de buurt heb ik weinig plezier aan de SS: ik trap me suf op 't asfalt, en de berg die er is is voor een paar uurtjes lekker rommelen te zwaar voor 36:16 (bijvoorbeeld)....

Darentegen: op een paar lui na wonen nal mijn (fiets)vriend(in)en in midden Nederland of Brabant. Prima singlespeeden daar.... zij op de gearie en ik met de SS. Daar is het wat glooiender, wat mijn inziens prettiger is met de SS. Het fijnste rijdt nog een parcours waar je met een beetje snelheidsbehoud de volgende klim in kan gaan.

^oZ

Bericht door ^oZ » di okt 17, 2006 8:47 pm

Singlespeed is zoiezo niet ideaal, ideaal is een rohloff..

SS is wel véél leuker dan een rohloff, en nog ietsje goedkoper ook

ott

Re: FF voorstellen en belangrijke vraag over singlespeeden

Bericht door ott » wo okt 18, 2006 8:45 am

[quote="Pieter!"]
Standaard ritten asfalt naar het bos toe, in het bos rijden op zand, bospaden, soms zanverstuivingkjes, modderpoelen, heuveltjes, enz, asfalt terug. Geen lange klimmen.
[quote]

NL is een echt SS-land !! :naughty:

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo okt 18, 2006 12:30 pm

Yep, NL is een SS land, maar zoals al eerder gezegd, je moet je parcours er wel op uitzoeken. In het bos is het al snel goed, vlakke rechte wegen zijn funest, die moet je zoveel mogelijk vermijden (met de MTB tenminste, op de ss racer is dat geen probleem, omdat daar je verzet dan ook naar is).

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Fry

Bericht door Fry » wo okt 18, 2006 1:49 pm

sram imotion, heb je daar een foto van? heb ik nog nooit van gehoord.

mixer

Bericht door mixer » wo okt 18, 2006 1:55 pm

Plaats reactie