banden vraag aan de 29" guru's
Moderators:JJ, Beheerders
- mr.Monster
ik heb al een tijd een 29" be-one cikara ex-team fiets van het be-one merlan duo team.
nu zitten daarop 29" maxxis highroller banden op ,29x2.00 dacht ik.
naar mijn idee hebben ze een mega rolweerstand op de weg,
ook off-road geprobeerd en dat beviel wel.
nu had ik op mijn 26" schwalbe racing ralphs zitten en die gingen als de brandweer!!!
welke banden zijn er die daarvoor voldoen, liefts ook zo licht mogelijk.
en kent een van jullie de highroller in 29" al hij staat niet op de maxxis site..
groet,
jorg
nu zitten daarop 29" maxxis highroller banden op ,29x2.00 dacht ik.
naar mijn idee hebben ze een mega rolweerstand op de weg,
ook off-road geprobeerd en dat beviel wel.
nu had ik op mijn 26" schwalbe racing ralphs zitten en die gingen als de brandweer!!!
welke banden zijn er die daarvoor voldoen, liefts ook zo licht mogelijk.
en kent een van jullie de highroller in 29" al hij staat niet op de maxxis site..
groet,
jorg
-
je moet maar ook eens zoeken achter 28" banden
dit omdat 29" wielen en banden eigenlijk niet bestaan (eigenlijk 28" ook niet)
ze zijn allemaal gebaseerd op 700cc wielen
gaary fisher geeft er de benaming 29" aan omdat hij de buitenband mee in de diameter rekend
dus kijk bij schwalbe en andere merken ook eens richting 28" banden of 700cc banden
dit omdat 29" wielen en banden eigenlijk niet bestaan (eigenlijk 28" ook niet)
ze zijn allemaal gebaseerd op 700cc wielen
gaary fisher geeft er de benaming 29" aan omdat hij de buitenband mee in de diameter rekend
dus kijk bij schwalbe en andere merken ook eens richting 28" banden of 700cc banden
- mr.Monster
700c dan. Het is maar het naampje dat je aan hte beestje geeft, en of het ergens op slaat. 29" slaat meer op iets dan 700c. 700c is een band die op een baapld punt gemeten een diameter van 700mm heeft, waar de velg naar genoemd is die eronder ligt. Liever dan nog 622, de diameter van de hieldraad.
Snelle 29" banden zijn de WTB Nanoraptors, vooral fijn als allround achterband. Als voorband okay, maar er zijn vele beteren, en rolweerstand komt immers vooral van achteren.
Snelst op de markt is de NoTubes "Stan's" Crows. Vergelijkbaar met een Maxxis Flyweight 330, maar latex-tubeless-specifiek en wat breder misschien. De mijne zijn 465g.
Iets erna heb je de Kenda Karma, een tikkie breder, slecht in zand, goed elders.
Specialized Fast Traks zijn allround voor droge ondergrond, maar niet heel bijzonder, wel redelijk snel.
Om gewoon te beginnen met deugdelijke banden voor Nederland :
WTB Nanoraptor achter, Bontrager XR voor.
Heb je gelijk wat meer volume dan die mini High anti-Rollers.
Check eens bij www.singlespeed.nl , die hebben heel wat verschillende banden gewoon op voorraad.
Snelle 29" banden zijn de WTB Nanoraptors, vooral fijn als allround achterband. Als voorband okay, maar er zijn vele beteren, en rolweerstand komt immers vooral van achteren.
Snelst op de markt is de NoTubes "Stan's" Crows. Vergelijkbaar met een Maxxis Flyweight 330, maar latex-tubeless-specifiek en wat breder misschien. De mijne zijn 465g.
Iets erna heb je de Kenda Karma, een tikkie breder, slecht in zand, goed elders.
Specialized Fast Traks zijn allround voor droge ondergrond, maar niet heel bijzonder, wel redelijk snel.
Om gewoon te beginnen met deugdelijke banden voor Nederland :
WTB Nanoraptor achter, Bontrager XR voor.
Heb je gelijk wat meer volume dan die mini High anti-Rollers.
Check eens bij www.singlespeed.nl , die hebben heel wat verschillende banden gewoon op voorraad.
ja idd, oude fietsen hebben 700B velgen, mijn pa heeft er nog zo eentje staan die hij ergens op de kop heeft getikt.Hubert ! schreef:Gewone 700c / 622 velgen ja, waar 28 1 5/8 x 1 3/8 banden omheen gaan gewoonlijk. De velgen van opoefietsen zijn anders.Fry schreef:29" banden passen toch gewoonweg op stadsfiets velgen, neen?
Maar ik vermoed dat alle stadsfietsen momenteel dezelfde wielen hebben, en ook racefietsen. En dat dat gewoon de 29" wielen zijn ook, nee?
Goed, voor Nederland is een Jones XR 2.2 voor met een WTB Nanaraptor 2.1 achter dus redelijk ideaal.
Nu lees ik bij de Jones XR dat het een allround band voor droog weer is.
Vraag ik me af hoe deze band het zou doen tijdens de gemiddelde Nederlandse toertocht.
Natte bladeren, natte boomwortels, af en toe wat blubber in een kapotgereden bocht maar overwegend een vochtige hardpack ondergrond.
Zou deze set daar ook voldoen of zou bijv. een set Kenda Klaw's daar beter werken?
Of misschien een set Maxxis Ignitors 29", al heb ik die nog niet gezien in NL.
Nu lees ik bij de Jones XR dat het een allround band voor droog weer is.
Vraag ik me af hoe deze band het zou doen tijdens de gemiddelde Nederlandse toertocht.
Natte bladeren, natte boomwortels, af en toe wat blubber in een kapotgereden bocht maar overwegend een vochtige hardpack ondergrond.
Zou deze set daar ook voldoen of zou bijv. een set Kenda Klaw's daar beter werken?
Of misschien een set Maxxis Ignitors 29", al heb ik die nog niet gezien in NL.
Put the fun between your legs!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Met de XR moet je bij nat weer geen wonderen verwachten, al viel hij mij bij de natte marathons die ik heb gereden niet echt tegen. Bij nat weer moet je denk ik iets meer nop hebben, maar ik ga het deze winter gewoon op de XR's proberen.
Binnenkort komt de brede Klaw als het een beetje mee zit, daar ben ik ook erg benieuwd naar.
Afgelopen weekend de WTB Exiwolf geprobeerd, al was de ondergrond in Groesbeek eigenlijk ideaal, niet te nat en niet te droog, dus geen problemen gehad met traktie. Die was onder alle omstandigheden voldoende aanwezig, ook op de verdwaalde wortel waar ik mijn voorganger nog wel eens op zag wegslippen. Maar dus nog niet in de echte prut geprobeerd.
JJ
P.S. De Ignitors komen er aan..
Binnenkort komt de brede Klaw als het een beetje mee zit, daar ben ik ook erg benieuwd naar.
Afgelopen weekend de WTB Exiwolf geprobeerd, al was de ondergrond in Groesbeek eigenlijk ideaal, niet te nat en niet te droog, dus geen problemen gehad met traktie. Die was onder alle omstandigheden voldoende aanwezig, ook op de verdwaalde wortel waar ik mijn voorganger nog wel eens op zag wegslippen. Maar dus nog niet in de echte prut geprobeerd.
JJ
P.S. De Ignitors komen er aan..
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Mooi, dan weet ik dat dus voor het aanschaffen van een goede set banden.
Ga ik het gewoon met de combi die Cloxxki aanraad proberen, een Jones XR voor en een Nanoraptor achter.
Kan ik mocht het nodig zijn voor nog iets meer grip achter ook een Jones XR monteren.
Eigenlijk heb ik met m'n andere bikes ook nooit echt andere banden gemonteerd voor de herfst, Conti Twister achter ging zelfs goed al ging hij wel snel uitbreken in bochten...
Ga ik het gewoon met de combi die Cloxxki aanraad proberen, een Jones XR voor en een Nanoraptor achter.
Kan ik mocht het nodig zijn voor nog iets meer grip achter ook een Jones XR monteren.
Eigenlijk heb ik met m'n andere bikes ook nooit echt andere banden gemonteerd voor de herfst, Conti Twister achter ging zelfs goed al ging hij wel snel uitbreken in bochten...
Put the fun between your legs!
Als je Twisters achter gewend bent zou je wellicht eens de Kenda Karma of Stans Crow moeten proberen. Rollen stukken lichter dan XR's of Nano's.
Rolweerstand komt toch vooral uit de achterband, grip wil je wat meer in de voorband. Momenteel rijd ik met een XR Front vóór en een Kenda Karma achter, bevalt prima. Voor modder zou ik echter wel iets anders 'steken'.
Rolweerstand komt toch vooral uit de achterband, grip wil je wat meer in de voorband. Momenteel rijd ik met een XR Front vóór en een Kenda Karma achter, bevalt prima. Voor modder zou ik echter wel iets anders 'steken'.
- mr.Monster
Brede Karma's moeten zich nog bewijzen, er zijn pas een paar stel in omloop, niet in de handel nog. Het LIJKT me top...
Zaterdag een westrijdje gewonnen, grasscross. Crow achter, smalle Karma voor. geen overweldigende grip, maar ruim genoeg om niet gehinderd te worden, en vooral op qua rolweerstand gruwelijk snel.
Zaterdag een westrijdje gewonnen, grasscross. Crow achter, smalle Karma voor. geen overweldigende grip, maar ruim genoeg om niet gehinderd te worden, en vooral op qua rolweerstand gruwelijk snel.
- mr.Monster
Thanks, swel handig als je dan in de winter dunne slicks op je 29" mtb wil monteren. Dan heb je keuze zat dus. Van alle soorten stadsfietsbanden, tot CX slicks, tot brede racefietsbanden.^oZ schreef:Bingo. 622mm hollandsche maat is dat, oude opoefietsen zijn 635.Fry schreef:Maar ik vermoed dat alle stadsfietsen momenteel dezelfde wielen hebben, en ook racefietsen. En dat dat gewoon de 29" wielen zijn ook, nee?