Advies voor naven en wielen

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
George2
Advies voor naven en wielen

Bericht door George2 » do okt 26, 2006 7:59 pm

Omdat mijn huidige wielen aan de zware kant zijn en al behoorlijk gebruikt ben ik me aan het orienteren voor een nieuw setje. Ik zoek een SS specifieke achternaaf met bouten en zonder disc-optie, sowieso met bouten en een as die lang genoeg is om ook spanners kwijt te kunnen (voor gebruik in een On-One Inbred met horizontale dropouts).

Op Bike Motion heb ik even met Marten van M-gineering gebabbeld en een On-one naaf bekeken. Deze dus:

Afbeelding

Deze spreekt me op het moment erg aan. Ik gebruik nu een aangepaste Deore naaf met een vrij smalle borgmoer (aan de binnenkant v/h frame) en die heeft niet zoveel raakvlakken met het frame. Dat ziet er hij deze naaf veel beter uit. Dit zou ik dan willen combineren met een schroef freewheel van shimano (zijn die ok?). Ik ga her en der wat offertes aanvragen en kijken wat voor velgen er mogelijk zijn.
Ik ben niet zo origineel en heb goede ervaringen met Mavic dus ik dacht aan een 32 spaaks XC 717 met DT of Sapim spaken oid.

Hierop mag geschoten worden! Er zit wel wat rek in het budget en mijn huidige wielen zijn zeker bruikbaar dus ik kom de winter wel door.
Ik hoor graag suggesties, ideeen en ervaringen :arms:

Ik ben best te porren om te investeren in een betere en/of mooiere set met bv. Chris King naven, maar voldoen die aan mijn basis wensen en zijn ze een meerprijs waard :? Shoot please!

dré

Bericht door dré » vr okt 27, 2006 6:35 pm

waarom king naven of een on-one frame?

shimano freewheels zijn de goedkoopste freewheels die prima voldoen en niet onbelangrijk ook te demonteren zijn. (dicta, esjot etc.)

Ik zou bij JJ een prijs vragen voor een wieltje(s), hij kan nl. prima wieltjes vlechten. Een Surlynaafje is trouwens ook niet duur en volgens mij prima.

George2

Bericht door George2 » za okt 28, 2006 8:30 am

Waarom geen King naven op een On-One? Ik ben best bereid meer te betalen voor iets dat licht, duurzaam en mooi is...Ik heb op het moment geld beschikbaar om in mijn hobby te steken en daarmee komen parts in zicht waar ik vroeger alleen maar van kon dromen ;)

Bling is echter geen noodzaak, mijn eerste doel was om de fiets rijdbaar af te monteren (en te kijken of het bevalt) om daarna zo nodig onderdelen te vervangen. De wielen staan erg hoog op het vervangingslijstje en dan is het idd. misschien realistischer om te kiezen voor praktisch ipv. exclusief...Maar toch, een beetje orienteren kan geen kwaad.
Ik wil nieuwe wielen vooral wat lichter hebben, is er iemand die ervaring heeft met de DT singlespeed naaf? (Ok, die heeft een CL aansluiting, maar daar kan ik eventueel mee leven)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za okt 28, 2006 9:05 pm

Haha, Chris King naven in een onone frame is echt niet raar, ik noem een Hubert...

Doen wat je goed lijkt, DT ss naaf is een wereldnaaf, heel wat kilometers mee gereden zonder problemen.

Surly is ook prima, maar een hele ander soort naaf.

Wat wil je, freewheel of cassette?

licht of maakt dat niet uit?

Centerlock van de DT naaf zit heel mooi onder een kapje, dus daar zie je weinig van.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

George2

Bericht door George2 » zo okt 29, 2006 9:07 am

De huidige wielen wegen meer dan 2,3 kilo, dus lichter gaat sowieso wel lukken ;) Cassette of freewheel is nog een vraag voor me. Een cassettenaaf a la DT lijkt me handig voor de kettinglijn, freewheel lijkt me lekker simpel...
Afbeelding

De Dt naaf spreekt me wel aan maar ikheb vraagtekens bij de geschiktheid voor mijn frame. Zowel de On-One als de Surly hebben borgmoeren met een grotere diameter aan de binnenzijde. Het lijkt me dat dat beter klemt en minder in de lak vreet dan een standaard achternaaf zoals mijn huidige Deore en de DT (zo te zien). Ik heb ook wat twijfels bij de holle(?) as van de Dt en de boutjes. De On-One/Surly exemplaren komen op mij een stuk steviger over. De Surly naaf oogt dan wel weer erg lomp...

Afbeelding

Ik stuur je sowieso een PB JJ :)

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo okt 29, 2006 10:37 am

JJ schreef:Haha, Chris King naven in een onone frame is echt niet raar, ik noem een Hubert...
LOL, nog een keer lezen en luisteren wat je zegt :)

Hubert !

Bericht door Hubert ! » zo okt 29, 2006 1:04 pm

Steelboy schreef:
JJ schreef:Haha, Chris King naven in een onone frame is echt niet raar, ik noem een Hubert...
LOL, nog een keer lezen en luisteren wat je zegt :)
Houden we een beetje ons gemak? ;)

Dure naven in een (relatief) goedkoop frame? Waarom niet?! Stel dat je voor King / DT / Hope oid gaat, mocht je upgraden naar een nieuw (wellicht duuder) frame kun je die spullen gewoon overzetten. De rede dat ik geen 'waardig' kader om mijn dure naven heb is de rede dat ik nog vrij vaak switch van voorkeur qua geometrie enzo. Om een custom te laten maken moet je exact weten wat je wilt, en waarom. Tot nu toe heb ik nooit 100% dat gevoel gehad. Maar wellicht ooit ....... :)
Maar verder over de naven.
Ik prefereer cassette versies om redenen als kettinglijn en gewicht. Heb SingleSpeed naven gehad van King, DT, Hope en Bontrager.
Kwalitatief de beste zijn de Kings, maar ook het duurst. De snelle engagement is fijn.
Lichtste en ook super kwaliteit is de DT, ook redelijk aan de prijs.
Beste prijs / kwaliteit is Hope, wel iets zwaarder dan de rest.
Sinds kort biedt ook Tune een SingleSpeed naaf aan, de lichtste verkrijgbaar, maar ook iets van E 450,=
Als ik nu nieuwe wielen moest kopen zouden het Industry Nine's worden. Snellere engagement dan King, maar door de alu spaken stijver dan conventionele systemen. Erg pimp, maar duuuurrrr. Geen 'drag' zoals bijv King naven wel hebben trouwens.

dré

Bericht door dré » zo okt 29, 2006 4:50 pm

Over de boutjes van DT hoef je je geen zorgen te maken. Als je goede kettingspanners gebruikt (bv. On-One of Surly) blijft dat echt wel op z'n plek zitten.

Voordeel van een cassette naaf is dat de kransjes zowat in elke vertanding verkrijgbaar zijn. Freewheelkeuze is wat beperkter. Aan de andere kant is een naaf voor een opschroeffreewheel zo simpel dat het bijna niet kapot kan.

George2

Bericht door George2 » zo okt 29, 2006 5:48 pm

Bedankt voor de input. Tjsa, keuzes, keuzes. Mijn redenering bij de bouten en moeren is dat je met horizontale padden sowieso een kleiner klemopppervlak hebt dan met een conventionele dropout (je klemt immers alleen boven en onder ipv. rondom) Ik heb een beetje het idee dat de 'luxere' naven toch meer gericht zijn op gebruik in een convertionele dropout met een ebb. oid. Desalniettemin spreekt de reputatie van DT en het lichte gewicht me wel aan...

Ik heb even op de site van DT gekeken en geleerd dat wat op het plaatje moeren lijken eigenlijk bouten zijn die in de (holle) as gaan, eventuele kettingspanners trekken dan toch aan de bout ipv. aan de as, of maak ik nu een denkfout?

Puur qua constructie spreekt de On-One me nog het meest aan, evenals de simpele techniek van een wiel zonder ingebouwd freewheel, jammer dat het geen cup-conus lagers zijn (die ken ik het beste) maar ik heb begrepen dat vervangende lagers zonodig makkelijk te krijgen zijn? Volgens On-One heeft deze naaf een kettinglijn van 50mm en dat gaat gewoon passen.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » zo okt 29, 2006 6:29 pm

King naven zijn uit te voeren met zogenaamde 'funbolts', hele mooie stalen bouten die je met een grote inbussleutel vastzet.
De Hope trail / SS naaf heeft standaard twee grote stalen bouten om de naaf vast te zetten.

George2

Bericht door George2 » zo okt 29, 2006 6:58 pm

mmm, ik heb nog een fiets die aan nieuwe wielen toe is (in de lente) voor de prijs van een CK set koop ik twee hele behoorlijke sets (nou ja, bijna dan ;) ) dus misschien moet ik de 'bling' wens wat naar beneden schroeven en me overgeven aan realisme (hoe mooi ik CK ook vind :( ).
Ik heb ook naar Hope gekeken, erg mooie naven maar voor zover ik heb kunnen vinden maakt Hope alleen discnaven. Is dat correct?

OT:...en nou ook maar eens beter worden, ik ben al een paar dagen ziek en word echt :wacko: dat ik niet kan fietsen, zelfs de meeting as. weekend staat op de tocht.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » zo okt 29, 2006 8:26 pm

Hope heeft in de ss versie idd alleen een disc naaf.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

George2

Bericht door George2 » vr nov 03, 2006 3:20 pm

Is er iemand die DT naven gebruikt in een frame met horizontale padden (en lieft nog spanners ook) dan kan ik diegene met nog wat vragen bestoken 8)

Plaats reactie