Truvativ Stylo GXP: as gaat niet ver genoeg door de lagers?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Perik
Truvativ Stylo GXP: as gaat niet ver genoeg door de lagers?

Bericht door Perik » za nov 11, 2006 8:13 pm

Ik wil een Truvativ Stylo GXP cranksetje te monteren op mijn fiets. Het gaat dus om de Truvativ buitenboordlagers. Mijn probleem is dat ik de as niet helemaal door de lagers krijg. Er blijft aan de driveside een ruimte van ongeveer 3mm tussen crank en de seal van het lager. Ik heb het met twee setjes cups geprobeerd en twee keer hetzelfde probleem. Eindeloos prutsen en rustig kloppen met de houten hamer helpen niet: de as gaat er gewoon niet ver genoeg doorheen!

Mijn bracket is 68mm breed, dus conform de handleiding doe ik aan beide zijden een bijgeleverde spacer van 2,5mm. Mijn frame is netjes gevlakt en de cups zitten goed in het frame gemonteerd. Iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Of zie ik iets over het hoofd?

MasterDisaster

Bericht door MasterDisaster » za nov 11, 2006 8:52 pm

Foto's graag?

Als je de linker crank eropschroeft dan past het nog niet?

Perik

Bericht door Perik » za nov 11, 2006 10:10 pm

Als ik de linker crank erop schroef dan trek ik het geheel indd niet verder door de lagers. Ik heb nog even verder gekeken, ik kan de as wel helemaal door een losse, ongemonteerde driveside cup schuiven. De blokkade zit dus in de linker cup. Het kan natuurlijk niet, maar het lijkt alsof de as te lang is!

Ik zal morgen eens proberen een fototje proberen te schieten..

Orbea

Bericht door Orbea » za nov 11, 2006 10:38 pm

zitten daar geen 3 spacers bij?

een voor links
een voor rechts met v.derailleur op bracket of
twee voor rechts met klemband derailleur

fototje?
Specialize Epic S-works M10 Fact Carbon Custom de luxe
Orbea custom full XTR'07 4SALE
Orbea custom Ultegra/Dura-ace '05
Gazelle Lite Hybride suprieur XT'07
Panasonic DX-2000

Perik

Bericht door Perik » za nov 11, 2006 10:53 pm

Orbea: Met een extra spacer zou het indd misschien opgelost zijn. Maar er zitten er maar twee bij en ook de handleiding op de website van Truvativ geeft aan dat er aan beide zijden één spacer moet. Maar, ik heb deze crank van iemand anders overgenomen en weet niet precies hoe oud hij is. Zou het kunnen dat eerdere versies wél met drie spacers gemonteerd moesten worden?

Perik

Bericht door Perik » ma nov 13, 2006 9:43 am

Ik heb geprobeerd een duidelijke foto te maken maar door de kleine ruimte en het kleine verschil is dat practisch onmogelijk. Rest nog steeds mijn vraag: zou het kunnen dat een iets oudere Stylo crankset 3 spacers moet hebben? (ipv 2 zoals in de handleiding).

Gène

Bericht door Gène » ma nov 13, 2006 1:15 pm

uhm, als ik je verhaal goed begrijp komt de as niet ver genoeg naar buiten om de traparm te monteren.

Dus naar mijn idee heb je een spacer teveel. De ruimte die je mist is ongeveer 3mm, maar je spacer is 2.5mm. Dus haal een spacer ertussen uit en je set moet passen, lijkt me. Maak anders toch maar een foto, dat praat wat makkelijker.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Perik

Bericht door Perik » ma nov 13, 2006 1:32 pm

Als ik mijn eigen verhaal teruglees is het missch indd niet helemaal duidelijk. Het Truvativ GXP systeem zit anders in elkaar dan bijvoorbeeld Shimano. Aan het einde van de as zit een stop (past niet door het linker lager) en een isis-achtig taps toelopend uiteinde waar de linker crank op wordt getrokken. Mijn probleem is dat de as al tegen de blokkade in de linker cup aankomt voordat de rechter crank tegen het rechter lager aanzit. Er moet dus eerder een spacer bij dan eraf.

Nou ja, ik loop deze week wel even binnen bij de LBS (ook al had ik me voorgenomen daar niet meer te komen).
Laatst gewijzigd door Perik op ma nov 13, 2006 2:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

MarinTi

Re: Truvativ Stylo GXP: as gaat niet ver genoeg door de lage

Bericht door MarinTi » ma nov 13, 2006 1:56 pm

Perik schreef:Ik wil een Truvativ Stylo GXP cranksetje te monteren op mijn fiets. Het gaat dus om de Truvativ buitenboordlagers. Mijn probleem is dat ik de as niet helemaal door de lagers krijg. Er blijft aan de driveside een ruimte van ongeveer 3mm tussen crank en de seal van het lager. Ik heb het met twee setjes cups geprobeerd en twee keer hetzelfde probleem. Eindeloos prutsen en rustig kloppen met de houten hamer helpen niet: de as gaat er gewoon niet ver genoeg doorheen!

Mijn bracket is 68mm breed, dus conform de handleiding doe ik aan beide zijden een bijgeleverde spacer van 2,5mm. Mijn frame is netjes gevlakt en de cups zitten goed in het frame gemonteerd. Iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Of zie ik iets over het hoofd?
Het zijn ook GXP cups die je gebruikt?
... Do not fear! It's just that 29 inch wheel rider, rolling over everything in his path.
He won't hurt you, but he might just twist your arm a little!

Perik

Bericht door Perik » ma nov 13, 2006 1:59 pm

MarinTi schreef:Het zijn ook GXP cups die je gebruikt?
Yep, ik heb het geprobeerd met twee setjes GXP cups (oude zwarte en nieuwe zilvergrijze)

MarinTi

Bericht door MarinTi » ma nov 13, 2006 2:08 pm

Perik schreef:
MarinTi schreef:Het zijn ook GXP cups die je gebruikt?
Yep, ik heb het geprobeerd met twee setjes GXP cups (oude zwarte en nieuwe zilvergrijze)
Heb je ook al geprobeerd om toch 1 spacer weg te laten?
... Do not fear! It's just that 29 inch wheel rider, rolling over everything in his path.
He won't hurt you, but he might just twist your arm a little!

Perik

Bericht door Perik » ma nov 13, 2006 2:16 pm

Ja, maar dan word de ruimte tussen de rechter crank en lager alleen maar vergroot. Een extra spacer zou een oplossing zijn, maar a) dat kan nooit de bedoeling zijn en b) die zit er niet eens bij..

PS. Om de zaak nog meer te verwarren had ik in bovenstaand verhaal, dat bedoeld was als verduidelijkend, links en rechts omgedraaid. Nu staat het er goed

Perik

Bericht door Perik » wo dec 06, 2006 10:19 am

Intussen zijn we weer een tijdje verder, maar wat lees ik vandaag op cyclingnews: het hoort zo! Wel een beetje raar dat ik deze informatie verder nergens ben tegengekomen.

http://www.cyclingnews.com/tech.php?id= ... _driveside

Afbeelding

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo dec 06, 2006 2:58 pm

Ik had het topic in eerste instantie niet gelezen maar ik heb hetzelfde cranksetje, ook met die ruimte aan driveside, werkt als een zonnetje...
Bikepark Groningen

Plaats reactie