geometrie XC frame

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Thomas
Berichten:154
Lid geworden op:di jul 10, 2001 12:41 pm
Locatie:Woerden
geometrie XC frame

Bericht door Thomas » za nov 18, 2006 10:26 am

Hoe kun je aan de geometrie van een MTB frame zien/opmaken dat het een "snel" XC frame is ?

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » za nov 18, 2006 6:38 pm

Wat vind jij snel/is snel in jou situatie???

Volgens mij moet je jezelf eerst wat dingen afvragen;

#Kan jij snel fietsen als je heel diep zit of krijg je dan op den duur kramp/pijn in je rug waardoor je langzamer moet gaan fietsen?

#fully, voorgeveerd of geheel star?

#26" of 29"?

#wedstrijd of recreatie?

Die vraag is niet heel makkelijk te beantwoorden voor een buitenstaander. Over het algemeen genomen vind men een frame waarop de zit heel racie(lange bovenbuis/diepe zit) is een snel frame.
Maar alles staat of valt uiteraard met de kracht in je benen............Bartman zal bijna iedereen hier op DP helemaal zoekfietsen op een stalen Koga zonder vering van 15 jaar oud..........

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Thomas
Berichten:154
Lid geworden op:di jul 10, 2001 12:41 pm
Locatie:Woerden

Bericht door Thomas » za nov 18, 2006 8:45 pm

Ik bedoel eigelijk : kan ik aan de cijfers van de geometrie van een frame zien of ie meer voor race of voor recreatief/toer gebruik is.
Denk bv aan balhoofdhoek, zitbuishoek etc.

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » za nov 18, 2006 10:07 pm

Thomas schreef:Ik bedoel eigelijk : kan ik aan de cijfers van de geometrie van een frame zien of ie meer voor race of voor recreatief/toer gebruik is.
Denk bv aan balhoofdhoek, zitbuishoek etc.
Tussen balhoofd- en zitbuishoek zit over het algemeen heel weinig verschil. Het grootste verschil zit hem in de lengte van de bovenbuis. Langer betekent meer voorover dus racier.
Wat zoek je precies voor fiets?

Plaats reactie