Fixed gear pocket toolbox

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
steelhead
Fixed gear pocket toolbox

Bericht door steelhead » ma dec 04, 2006 11:41 am

Ik heb vorige week een leuk artikel gelezen op fixedgeargallery.com.

Het ging over een toolbox in een Altoids blikje (snoepjes). Helaas is het artikel verwijderd.

Afgelopen weekend niet zoveel zinnigs te doen, dus ik dacht laat ik ook eens kijken wat ik in een blikje krijg gepuzzeld. Ik heb vaak het probleem dat alles los in mijn Camelback enof Ortliebs zweft en op het moment dat ik het eindelijk eens nodig heb is het niet meer te vinden.

Ik had nog verschillende SIMSON reparatiedoosjes liggen dus dat kon mooi als een basis dienen. OK het is waarschijnlijk leuker om het in een blikje met mooie opdruk te stoppen en als ik die vind zal ik dat ook zeker doen. (Ik moet nog ergens een antiek SIMSON blikje hebben??)

DE INHOUD:
klein poetslapje
Simson contactlijm
afgezaagde 15mm ringsleutel (voor Dura Ace fixed naaf)
Bovengenoemde sleutel zelf voorzien van een 2.4 mm spaaksleutel groef.
25 cm isolatietape om de rindsleutel gedaan.
3 tie wraps (Universeel gereedschap!)
2 Schwalbe bandenlepels. (had er eerst 1 in, maar mijn banden gaan slecht van de velg, heb er dus echt twee nodig)
Verloopnippels (2 soorten) voor ventielen. (zelf niet nodig maar je komt altijd mensen tegen die je dan mooi even kunt helpen)
Imbus 3,4,5,6
Kettingpons (handel eraf gehaald, moet nu met een imbussleutel als arm)
reserve ventielmoertjes en dopjes (2 stuks)
Assortie bandenplakkers en een schuurpapiertje
2 euromunt (een blikje cola is levensreddend als je er doorheen zit!)

En het blikje zit dicht met twee rubberbandjes die ik uit een binnenband heb geknipt. (is niet nodig maar als ik haast heb zal ik alles wel eens zo in het blikje willen mikken) En de bandjes kunnen misschien van pas komen bij een reparatie.

Afbeelding

Verder moet ik nog een reserve sluit link voor een baan ketting kopen. Ik heb altijd een Zwitsers zakmes bij waar ook veel functies op zitten (Ja ik heb mijn wereld al vaak van de ondergang kunnen redden)
Ik zal waarschijnlijk nog een 5 euro biljet in het blikje stoppen omdat een bakje friet ook lekker kan zijn en ik al eens 80 kilometer door de alpen (3 cols) met een tientje onder een grote scheur in mijn voorband terug naar het hotel heb kunnen fietsen!!! (Papier waar geld uit wordt gemaakt is echt ontzettend sterk)

BLIKJE IN ELKAAR GEPUZZELD:

Afbeelding

Misschien een start van een TOOLBOXGALLERY??? Wie krijgt er meer in zijn blikje???

STEELHEAD
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma dec 04, 2006 12:00 pm

Leuk topic!

Die afgezaagde ringsleutel is cool, vooral met dat inkepinkje als nippelspanner!

Zal mijn toolkit voor onderweg eens onder de loep nemen.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

dré

Bericht door dré » ma dec 04, 2006 12:15 pm

ik krijg hier nog makkelijk 100 cc cola in :D

Leuk topic, als het voor de fixer werkt, werkt het ook voor SS. Erg nuttig alles in 1 doosje, je word idd gek van dat gezoek in je Camelback. Met een iets groter doosje heb je ook nog ruimte voor een kettingponsje.
Misschien wel ff testen of je met zo'n sleuteltje 15 de moer ook echt los kan krijgen. Eventueel kan je een stukje pijp een beetje plat plat maken en als verlengstuk fungeren op de ringsleutel. In middels weegt het doosje dan al een high end SS frame...........

Tommy

Bericht door Tommy » ma dec 04, 2006 12:48 pm

Mijn woon-werk-woon EHBO doos:
Afbeelding

Tommy

ott

Re: Fixed gear pocket toolbox

Bericht door ott » ma dec 04, 2006 1:53 pm

steelhead schreef: DE INHOUD:
reserve ventielmoertjes en dopjes (2 stuks)

Misschien een start van een TOOLBOXGALLERY??? Wie krijgt er meer in zijn blikje???
De nut van reserve ventielmoertjes en dopjes is me ontgaan.
En ik mis een pomp :?

Ik heb inderdaad alles los in de Camelback. Goed idee om het allemaal bij elkaar in een doosje te doen. Ga ermee aan de slag

(Ik heb alleen 1 BiBa mee voor onderweg, plakken onderweg zuigt. Ik heb nog geen idee hoe ik die in het blikje ga krijgen :( )
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

benz

Bericht door benz » ma dec 04, 2006 2:02 pm

Hoi Caspar,

Het artikeltje staat er nog steeds op hoor. Rechtsonder op de pagina. Een tooboxgallery is een prima idee!

Ben

Gène

Bericht door Gène » ma dec 04, 2006 2:47 pm

Ja iid, die dopjes en ventiel moertjes zijn altijd de eerste dingen die ik gewoon niet monteer. Al is het maar dat die moertjes niet lekker los willen komen na wat natte ritten.

Er zit nog trouwens veel in zo'n blik. Mijn standaard uitrusting bestaat uit:
- een pomp
- een reserve biba (mtb of race)
- twee "bandenoplichters"
- een energie reep
- legitimatie bewijs en wat geld (al gaat dat nu wat minder makkelijk sinds ik een paspoort heb)

Tijdens wat langere ritten heb ik nog een soort van Tooltje bij me in de Camelbak. Maar alleen tijdens langere ritten als de Camelbak zelf meegaat.

Ik heb dan ook een godsgruwelijke hekel aan een zadeltasje of een reparatie bidon. Die dingen zijn estetisch niet mooi, vangen te veel modder en in het geval van de bidon kun je maar 1 bidon mee nemen. Daar zit als bijkomend nadeel aanvast dat ik bidons nog wel eens wil verliezen. Een pomp gaat altijd standaard achter in m'n truitje. Ik weet dat je wel verhoogde kans op letsel hebt wanneer je valt, omdat de pomp dan in je rug kan steken. In praktijk valt dat wel mee, het is me nog niet gebeurd. Het is veel erger als er krassen op m'n frame komen door die lelijke houders.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

steelhead

verdere bagage

Bericht door steelhead » ma dec 04, 2006 4:30 pm

Ik heb ook altijd één Biba bij. Ik monteer wel altijd de moer en het dopje. Ik rijd regelmatig naar mijn werk en heb al eens een vastgerot ventiel gehad. Ook een afgescheurt ventiel (zonder moertje) was geen pret. Zodoende rij ik altijd met. Maar ze kunnen eruit natuurlijk.

Ook altijd een pompje bij. Geen CO2 of minipompje, maar een gewone. Wel even iets korter. Heb ook al eens een Zefal framepomp gezien die was ingekort om in de Camelback te passen. Dan kan je tenminste echt een beetje druk zetten.

Ik overweeg nog de kettingpons lichter te maken. Ik zal als alles af is eens wegen. Gelukkig ben ik niet meer zo van het grammen jagen. (trouwens mijn fixed is zonder speciale onderdelen toch al mijn lichtste fiets.)

Ik had gisteren ipv de tweede bandenlepel ook een kleine bahco erin. Misschien als ik kleinere bandenlepels zoek kan die er terug in.

TOMMY
Heb je geen kettingpons nodig om je ketting met die linkje te kunnen maken? Of heb je een truck? Dan kan ik ook mijn pons thuislaten.
Laatst gewijzigd door steelhead op ma dec 04, 2006 4:36 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

steelhead

Toolbox uit Fixedgeargalery artikel

Bericht door steelhead » ma dec 04, 2006 4:32 pm

Afbeelding
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

Tommy

Bericht door Tommy » ma dec 04, 2006 8:31 pm

Idd. geen pons. Is dagelijkse doos. Heb tot op heden nog geen gebroken ketting gehad.
m'n offroad set bevat wel een kettingpons, ook nog nooit gebruikt trouwens.

Wel voldoende powerlinkjes, van de zomer tijdens afdaling is mijn powerlink opengespongen.

Tommy

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma dec 04, 2006 9:15 pm

pomp
multi tool van toppeak
bandenplak, bandenlichters, power link
binnenband
spaakspannertjetje
gsm (de belangrijkste)
tie rips (of hoe de engelse dat schrijven)

steelhead

Bericht door steelhead » ma dec 04, 2006 11:57 pm

Heb net nog wat pakjes speedpatches en Glueless patches in de schuur gevonden. Deze werken best goed. En nu geen contactlijm meer nodig.

Caspar
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di dec 05, 2006 10:05 am

Binnenband
Pomp
Powerlink
Kettingpons
Imbussetjes
Geld
GSM (en dus ook Radio/MP3)
3 tyrips voor de kettingspanner

Das alles, bandenlichters heb ik echt niet nodig, ventiel -dopjes en -ringetjes monteer ik sowiezo niet (GEWICHT! :roll: ). Bandenplak heb ik ook niet nodig als ik een binnenband bij me heb. Legitimatie neem ik nooit mee eigelijk.
Ich Heisse Super Fantastisch!

ott

Bericht door ott » di dec 05, 2006 7:12 pm

Jurriaan schreef:pomp
multi tool van toppeak
bandenplak, bandenlichters, power link
binnenband
spaakspannertjetje
gsm (de belangrijkste)
tie rips (of hoe de engelse dat schrijven)
GSM :thumbsup: Levensredder! (en met sticker)
Spakenspanner heb ik al tijden niet meer gebruikt die doe ik eruit.

Plaats reactie