29 voor en 26 achter?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
binkie
29 voor en 26 achter?

Bericht door binkie » wo dec 13, 2006 9:10 am

Nog niet eerder gezien of gehoord maar wat denken jullie van t idee om in een standaar 26" frame een 29" voorwiel te steken? Ik heb een titanium 26" frame wat ik niet graag kwijt wil. Achter gaat 29" niet passen denk ik zo, maar voor moet dat toch geen probleem zijn? Mijn Pace RC31 voorvork heeft verstelbare vbrake nokken dus dat is geen probleem.
De geometrie van t geheel wordt wel aangetast, maar of dat zo'n probleem is???? Graag commentaar

p.s. Off road motoren hebben ook een groter voor- als achterwiel

Erikje

Bericht door Erikje » wo dec 13, 2006 9:22 am

Ik denk dat Cloxxki wel met een foto op de proppen komt.... of was het Hubert! :roll:

Erikje

Scaluner

Bericht door Scaluner » wo dec 13, 2006 9:59 am

Wat dacht je van de Trek 69'er... Afschuwelijk lelijk maar het is er dus wel

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Scaluner op wo dec 13, 2006 10:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Perik

Bericht door Perik » wo dec 13, 2006 10:00 am

Een 29" voorwiel steken zal in bijna alle gevallen wel lukken. JJ rijdt volgens mij met 29" in een gewone Pace vork. Wat betreft de geometrieverandering, het sturen zal wel wat minder nerveus worden maar daar kunnen de kenners op dit forum je veel meer over vertellen!
Laatst gewijzigd door Perik op wo dec 13, 2006 11:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » wo dec 13, 2006 11:18 am

Zoals dus al vermeld hierboven: Het wiel gaat makkelijk passen in je Pace vork, maar je zult de fiets 'chopperen', de balhoofd- en zitbuishoek luier maken. Consequentie hiervan is dat:

- de fiets wat trager gaat sturen.
- je je zadel verder achter je bracket plaatst, deze dus naar voren moet schuiven, wat een kortere effectieve bovenbuis tot gevolg heeft. De fiets wordt dus korter.
- meer gewicht op je achterwiel, waardoor je voorwiel weleens weg zou kunnen gaan schuiven in bochten.

Allemaal dingen die je niet wilt doen met je lekker rijdende ti natuurlijk.
Maar ach, ik zou 't gewoon proberen, als je ti frame je zoooo lief is en je zoooo graag eens grote wielen (correctie: EEN groot wiel) wilt proberen.
Ideaal gaat het nooit worden. Om de effecten te testen is het misschien even grappig, maar de fiets gaat er niet beter van rijden.
Mijn idee: koop een goedkope Gary Fisher / Redline / On One / Raleigh / GT / Surly oid en ga daar een tijdje lekker op raggen. Vervolgens hang je je kleine ti frame aan de muur en laat een volwassener exemplaar maken :)

BTW: Ik heb hier nog wat Gary Fishers (oa een RIG 19" voor €720,=) waarmee je goedkoop zou kunnen testen ......

Plaats reactie