"Kleine fietsenzaken moeten de deuren sluiten"

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BLRacing
"Kleine fietsenzaken moeten de deuren sluiten"

Bericht door BLRacing » ma dec 04, 2006 7:25 pm

We hebben het hier op dp nog wel eens over. De fietshandel. De een zweert bij online kopen en alles zelf in elkaar zetten en onderhouden. De ander vind service belangrijk en koopt zijn spullen bij zijn lbs in de buurt.
Vandaag staat op Nu.nl dat de kleine fietsenzaken langzaam aan verdwijnen omdat ze de concurrentie met de grote speciaalzaken en supermarkten niet meer aankunnen. Laat ik nu net gehoord hebben van een kennis dat de verkoop bij fietsenwinkels sinds de herfst begon, op zijn gat ligt.

http://www.nu.nl/news/905973/37/%27Klei ... en%27.html

free-rider

Bericht door free-rider » ma dec 04, 2006 8:21 pm

ja klopt twee factoren er zijn geen opvolgers en de markt veranderd
fietsen deed ik heel veel, het werd me werk en me passie.
nu heb ik me werk verloren maar die passie raak ik nooit meer kwijt

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » di dec 05, 2006 12:13 pm

Hmm, ik hoor hier juist dat ze het moordend druk hebben, maar wellicht vallen deze dan onder de speciaalzaken.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di dec 05, 2006 3:51 pm

volgens mij is er ook een groot verschil tussen de fietsenmaker in de grote stad en die op het platteland.... qua drukte dan.
Stad is lastig ivm vele concurrentie, platteland is druk daarentegen.

dusssssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Mathijs

Bericht door Mathijs » di dec 05, 2006 5:08 pm

Ik merk het bij ons in de quasi-LBS ook wel dat het sinds eind van de zomer qua fietsenverkoop goed op z'n gat ligt. Kleding, helmen en schoenen lopen daarintegen nog wel redelijk.

Maar over het algemeen kan ik stellen dat het dit jaar niet echt een top jaar was (gevoelsmatig dan, cijfermatig weet ik het niet).

Dat er geen opvolgers voor de LBS zijn is denk ik nog een groter probleem (heb het een keer ergens gelezen, weet niet meer waar).
Mathijs: De Benjamin

Gène

Bericht door Gène » di dec 05, 2006 8:59 pm

Gek he?? Moeten ze nog meer poppenkast spelen in de Prof wereld. Ik was er in iedergeval goed ziek van. Van die doping schandalen krijg ik allergie: fiets allergie. Ik denk dat ik niet de enige ben..

Daarom wil ik alleen nog wedstrijden rijden uit recreatief oogpunt. Met andere woorden puur voor mijn lol. Wat andere doen, tijden, overwinningen het zal me allemaal nog een zorg wezen.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Plons

Bericht door Plons » wo dec 06, 2006 7:04 am

Je kan het ook heel druk hebben en geen geld verdienen....

"Ik verkoop massa's maar verdien geen cent"

"Weet je hoeveel fietsen ik de laatste tijd verkocht heb ?......"
"Heel Veel, maar zonder winst...puur op kostprijs"

95% vd fietshandel zit met zijn handen in het haar....

Ze moeten puur overleven van het herstellen van de fietsen, een enkeling verdient wat extra vd verkoop.

(je mag niet redeneren 20% korting is nogaltijd 30% winst voor de handelaar, die tijden zijn allang voorbij)

De meeste zien zwarte sneeuw, waarom zag je in juli al 06 modellen in uitverkoop staan en hou je vast met 30% korting en nog niet verkocht worden.....

The Owls are not what they seem....

zonoskar

Bericht door zonoskar » wo dec 06, 2006 10:06 am

Gène schreef:Gek he?? Moeten ze nog meer poppenkast spelen in de Prof wereld. Ik was er in iedergeval goed ziek van. Van die doping schandalen krijg ik allergie: fiets allergie. Ik denk dat ik niet de enige ben..
He? Je fietst toch voor jezelf, niet omdat een of andere prof fietst?

AFTERBURNER

Bericht door AFTERBURNER » wo dec 06, 2006 12:00 pm

Is een algehele tendens, niet alleen in de fietsenhandel ...

Erikje

Bericht door Erikje » wo dec 06, 2006 12:46 pm

Autobranche ligt nét zo op zijn gat, misschien nog wel erger. Het goeie nieuws: de branche zuivert zichzelf, rotte appels vallen af, de beteren (beiden niet in het kader van kwaliteit, maar puur bedrijfs-economisch) blijven bestaan.

Erikje

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo dec 06, 2006 1:47 pm

Wat dacht je van de buurtsuper......idem dito

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

lc4

Bericht door lc4 » wo dec 06, 2006 4:24 pm

Plons schreef:The Owls are not what they seem....
ff OT:

Yeah, Twin Peaks!

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo dec 06, 2006 4:59 pm

idd OT,,

yeah Twin Peaks rocks... nu bezig met seizoen 2 te kijken..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gène

Bericht door Gène » wo dec 06, 2006 6:30 pm

@ zonoskar: Tuurlijk fiets ik voor mezelf. Maar als je aan wat wedstrijden hebt meegedaan vraag je je wel eens af waarom die andere gigantische sprongen vooruit maken. Natuurlijk kan dit door trainingsarbeid zijn en talent, maar ja soms valt het gewoon op.

Daarnaast identifiseren zich veel mensen met topsporters. Het zijn hun idoolen, dus als die dope gebruiken heb je kans dat de fans dat ook gaan doen. Daarnaast wil niemand zich identificeren met een sport waar veel dope gebruikt word. Tenminste ik niet..

mzzl
Gène

Oz

Bericht door Oz » di jan 02, 2007 8:25 pm

Ik denk dat het aan een aantal factoren ligt;
- iedereen die alles maar zo goedkoop mogelijk via internet (en met 0% service) koopt (en dan ook nog aan z'n lbs vraagt om het te monteren!; :oops: )
- de prijzen in NL versus andere landen
- de marges die de fabrikanten willen maken (niet je lbs) en de macht van de fabrikanten
- prijsverschillen binnen europa
- dumping van eerste montage onderdelen via postorder-shops.

Het is erg jammer om te zien dat een aantal grote fabrikanten de kleinere opkoopt en daarna vakkundig op zeep helpt (bijv. Trek met Bontrager, Gary Fisher en ook Klein) en dat de prijzen buiten-proportioneel zijn geworden (mooie en exclusieve hardtail voor onder de 3500 euri? forget it; ik kom er niet uit).

't zal me benieuwen maar ik vrees ( :cry: ) dat op niet al te lange termijn er echt nits moois op XC gebied te koop is

An worried Oz

Gène

Bericht door Gène » di jan 02, 2007 9:38 pm

Nee hoor, dat zal niet zo zijn. Ik denk dat het niet lang duurt en dan zullen er steeds meer kleinere merken verschijnen. Iedereen krijgt er straks de P in dat je steeds dezelfde fietsen ziet rond rijden.

Dat er met dumping word gewerkt vind ik ook wel goed. Fietsonderdelen fabrikanten vinden zichzelf ook te geweldig. Alles moet duurder, terwijl het helemaal niet zo duur hoeft te zijn.

Kleine fietshandelaren zijn ook schuldig aan hun eigen verdwijnen. Door de hevige concurrentie en het ortzichtige gedrag komt niemand op het idee om samen te gaan inkopen. Je kan met 10 fietshandelaren goedkoper inkopen dan met een. Onder een inkooporganisatie is dit best mogelijk. Fietshandelaren behouden hun eigen identiteit en naam en kopen samen in. Ze staan ook wat sterker op die manier.

mzzl
Gène

Mathijs

Bericht door Mathijs » di jan 02, 2007 9:39 pm

Gène schreef:@ zonoskar: Tuurlijk fiets ik voor mezelf. Maar als je aan wat wedstrijden hebt meegedaan vraag je je wel eens af waarom die andere gigantische sprongen vooruit maken. Natuurlijk kan dit door trainingsarbeid zijn en talent, maar ja soms valt het gewoon op.

Daarnaast identifiseren zich veel mensen met topsporters. Het zijn hun idoolen, dus als die dope gebruiken heb je kans dat de fans dat ook gaan doen. Daarnaast wil niemand zich identificeren met een sport waar veel dope gebruikt word. Tenminste ik niet..

mzzl
Gène
Dit heeft er IMHO niet veel te maken... Veel rijwielspeciaalzaken/LBS moeten het nog steeds hebben van de stadsfietsen etc. Dat er dan veel doping in 'de sport' is maakt daarvoor niet uit.

Er zou eens onderzoek naar fietsgebruik gedaan moeten worden, want als ik zo om mij heen kijk zie ik het gebruik van de fiets ook erg afnemen. Kijk maar eens hoeveel kids er met de auto bij de school op 5 min. fietsen gedropt worden ofzo.

Je kan wel alles ophangen aan de fabrikanten die de markt verneuken, maar er is ook altijd nog een vraagzijde, natuurlijk is het aanbod van invloed op de vraag, maar als ik zo kijk in mijn (woon)omgeving is het gebruik van de fiets ook afgenomen. Als gevolg daarvan is er minder behoefte aan fietsen. (Bron: gezond boeren verstand)

Gène

Bericht door Gène » di jan 02, 2007 9:41 pm

Matthijs:

Goed punt. Zo heb ik het nog niet bekeken.

mzzl
Gène

Mathijs

Bericht door Mathijs » di jan 02, 2007 9:44 pm

Thnx! 8)

Oz

Bericht door Oz » wo jan 03, 2007 6:23 pm

Gène schreef:Nee hoor, dat zal niet zo zijn. Ik denk dat het niet lang duurt en dan zullen er steeds meer kleinere merken verschijnen. Iedereen krijgt er straks de P in dat je steeds dezelfde fietsen ziet rond rijden.
Antwoord > Waarom verdwijnen alle kleine merken dan ?! Alleen bij grote aantallen kan in een fabriek kostendekkend worden gewerkt. Ik heb de laatste 5 jaar eigenlijk geen nieuwe kleine merken zien verschijnen die echt zelf de frames maken in kleine oplagen én tegen een acceptabele prijs. Er zijn wel zat nieuwe merken maar de frames komen gewoon uit een paar fabrieken. Het is gewoon een hard feit dat de kleine merken verdwijnen; voorbeelden te over!
Daarnaast wil de gemiddelde consument blijkbaar ook niet meer betalen voor een exclusieve fiets. En erg belangrijk om te beseffen dat ik met exclusief niet per definitie ook duur bedoel (helaas is dit vaak wel het geval). Hoe vaak komt het niet voor dat iemand Trek, Cannondale of een ander heel groot merk verkiest boven Commencal (oid)?

Ik durf graag een weddenschap aan te gaan dat enkele merken vrijwel de hele markt beheersen; ook (maar wellicht in mindere mate) bij DP-leden! Gooi voor het gemak de merken Cannondale, Giant, Specialized en Trek maar eens op een hoop. Ik denk dat het na deze schifting nog maar een relatief (!) klein percentage overblijft waarin alle andere merken zitten.

Dat er met dumping word gewerkt vind ik ook wel goed. Fietsonderdelen fabrikanten vinden zichzelf ook te geweldig. Alles moet duurder, terwijl het helemaal niet zo duur hoeft te zijn.
Antwoord >Vanuit consument-perspectief klopt dit wellicht. Maar je vergeet het onderwerp van deze topic "Kleine fietsenzaken moeten de deuren sluiten"; zij hebben het meeste te lijden onder deze dumping praktijken. Hun inkoop is vaak al hoger dan de verkoopprijs via dumping! Juist hierdoor moet je lbs zijn (haar?) deuren sluiten! Of wil je dat er op water een brood wordt geleefd door hen?!

Kleine fietshandelaren zijn ook schuldig aan hun eigen verdwijnen. Door de hevige concurrentie en het ortzichtige gedrag komt niemand op het idee om samen te gaan inkopen. Je kan met 10 fietshandelaren goedkoper inkopen dan met een. Onder een inkooporganisatie is dit best mogelijk. Fietshandelaren behouden hun eigen identiteit en naam en kopen samen in. Ze staan ook wat sterker op die manier.
Antwoord > Absluut oneens! Be real! Alle grote fabrikanten werken met staffelprijzen; hoe meer fietsen de dealer per jaar verkoopt (weer van 1 merk dus!; de kleine merken verdwijnen hiedoor!) hoe meer korting. Inkoopcombinaties (daar doel je op) bestaan al jaren, wat dacht je van bijvoorbeeld Profile. En juist door het samenwerken wordt het nog meer eenheidsworst en zullen nog minder kleine merken overblijven.

mzzl
Gène
Conclusie:
Vanuit consumentenoogpunt klopt je verhaal deels; vanuit topic-oogpunt ben ik het absluut met je oneens! Als je kleine merken en je LBS een kans wil gunnen koop dan bij hem, bij voorkeur een klein merk en gun hem die paar euro omzet; je betaalt wel iets meer maar krijgt er een goede service voor terug!. Hiermee besef ik overigens ook dat de verschillen door dumping soms zo groot zijn dat sprake is van meer dan 25% (soms zelfs 50%!) verschil.

Met name de importeurs en distributeus verdienen veel te veel; vaak (veel) meer dan de lbs!

Mijn voorspelling voor de komende 5 jaar:
- SRAM koopt nog wat kleine spelers op en zal in eerste montage én componenten groter worden dan Shimano;
- Om tegengewicht aan SRAM te bieden neemt Shimano wellicht ook nog wat partijen over.
- Trek, Cannondale, Giant en Specialized zullen de markt nog meer gaan beheersen;
- een aantal (veel!) kleine fabrikanten worden overgenomen of gaan (anders) failliet;
- de lokale LBS red het niet en per regio zijn een of enkele (zeer) grote bikeshops met relatief ondiep assortiment;

Voorgaande is misschien een schrikbeeld maar ik denk dat de laatste 5 jaar al een "mooie" (not) voorbode zijn geweest van wat gaat komen.

Ik hoop dit jaar het voorbeeld te geven door een (relatief) betaalbare nieuwe hardtail te kopen met gebruik van zoveel mogelijk kleinere fabrikanten.

Oz

SL
Contacteer:

Bericht door SL » do jan 18, 2007 12:41 pm

wij hebben zelf een online shop en dat gaat qua fietsenaanvraag steeds meer groeien,mensen willen van complete fietsen tot specifieke onderdelen.
we werken voor bepaalde dingen samen met een fietsenwinkel hier in het dorp,maar die heeft het echt megadruk.
economie ligt uberhaupt hier en daar op zn kont, 2e handssites schieten als paddestoelen uit de grond en dat is niet voor niks.
www.ruitenga-racing.com onlineshop en forum

Plaats reactie