Newbie: welk frame en hoe op te bouwen?

Dirt, street of flatland fietsen met 26", 24" of 20" wielen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Il Grasso
Newbie: welk frame en hoe op te bouwen?

Bericht door Il Grasso » do jan 04, 2007 10:01 am

Hallo,

Mijn eerste post hier op dit forum. Ik lees al even met jullie mee maar heb nog niet het antwoord op mijn vragen gevonden.

Ik rijd al jaren op een XC mountainbike, cyclocrosser en racefiets. In mijn garage is nog ruimte over voor nog een speeltje :D

Ik wil graag een fiets bouwen waarmee ik veel lol kan hebben in de bossen en op straat. Ik kan niet de tijd vrij maken om veel te oefenen op moeilijke tricks en grote sprongen. Het hoeft dus geen hardcore dirtjumper of streetframe te worden. Ik heb veel lol in technische single tracks en kan aardig (technisch moeilijke parcoursen) dalen op mijn XC-bike. Behalve in Nederland rijd ik af en toe in het buitenland (B, D, AUS, F, ES).
Ik zal incidenteel eens naar een skatepark of bikepark gaan en natuurlijk mag de fiets mee op vakantie. De fiets zal dus meest gebruikt worden om van mij thuis uit naar de bossen te rijden (ca. 5 km) waar een aantal leuke routes liggen met heuveltjes, hoogteverschillen en allerlei opstakels. Daarnaast zal ik er eens mee de stad ingaan om wat te klooien. Het doel van de nieuwe fiets is zo veel mogelijk fun hebben.

Ik denk er dus aan om een dirtframe op te gaan bouwen met een achter derrie. Ik dan een zeer wendbaar fietsje wat zich lekker door de technische singletracks laat sturen, wat ook nog de lucht in wil en ik kan toch nog een beetje afstanden afleggen om op de leuke plekken in het bos te komen.

Is een dirtframe een goede keuze of zijn er beter alternatieven. Welk frame raden jullie mij aan voor dit soort gebruik en waarom? De prijs is minder relevant. Ik heb liever een duurder frame dat beter geschikt is voor wat ik wil dan een goedkopere net-niet-variant.

Om alvast even vooruit te lopen op de opbouw van de fiets wat voor vork past zo'n frame/toepassing (80-100 mm?) en zijn 24" wielen een verstandige keuze voor mijn toepassing?

Ik ben benieuwd naar jullie reakties.

Groet,

Il Grasso

Trizz
Contacteer:

Bericht door Trizz » do jan 04, 2007 10:22 am

Weet je zeker dat je een Dirtjump wilt hebben??
Weet je wel hoe zwaar fietsen het is met zo'n ding door
de bossen???
:frusty:
je houd de xc boys echt niet bij met een dirtjumper!

Il Grasso

Bericht door Il Grasso » do jan 04, 2007 10:28 am

Trizz schreef:Weet je zeker dat je een Dirtjump wilt hebben??
Weet je wel hoe zwaar fietsen het is met zo'n ding door
de bossen???
:frusty:
je houd de xc boys echt niet bij met een dirtjumper!
Nee ik weet niet zeker dat ik een DJ wil hebben. Dat is dan ook de vraag. Is een DJ frame geschikt voor wat ik wil?
Als ik de XC-boys bij wil houden (of beter nog voor wil blijven) pak ik mijn XC-fiets.
De nieuw te bouwen fiets is niet gericht op snelheid maar op fun en in 99% van de gevallen zal ik alleen gaan rijden.

Nami

Bericht door Nami » do jan 04, 2007 10:44 am

Als je dus niet van plan bent hele heftige dingen te doen zal een aluminium frame wel voldoen (dirt/street frames zijn vaak van staal). Aangezien je er nog eens het bos mee in wilt en een beetje wilt 'freeriden' (als ik het goed begrijp) dan kun je beter 26" wielen nemen, dat rolt beter over obstakels en voelt iets stabieler aan. En een achter derrie is dan wel nodig idd.. Aan de voorkant misschien nog een kettinggeleider. Schijfremmetjes voor en achter..

Trizz
Contacteer:

Bericht door Trizz » do jan 04, 2007 10:46 am

Dan valt het namelijk wel te doen.
Ik had in het begin namelijk ook mee gemaakt.
Mijn vrienden hadden xc en ik kocht een umf hardie team1 en ging
mee naar het bos.(ik kon niemand bij houden op de lange duur) Toen heb
ik een xc er bij gekocht.

Maar met een Street\dirt jump heb je wel het meeste plezier.
Ik ben zelf bezig met een Giant STP(Jeff Lenosky signature frame)opboewen.
mooi frame en kost niet super duur. Is ook een licht frame. dus misschien
wel wat om ook gewoon mee te fietsen.

crazyfuck

Bericht door crazyfuck » do jan 04, 2007 10:46 am

neem een iets polyvalenter frame dat niet zo klein is (santa cruz chameleon) en met een lange zadelpen zodat je als het moet nog goed hoog kan gaan zitten. En een polyvalente vork zoals een pike of een zocchi All mountain... grtz

Asphalt Licker

Bericht door Asphalt Licker » do jan 04, 2007 10:47 am

Hey Grasso, ik heb je net PB gestuurd...

crazyfuck

Bericht door crazyfuck » do jan 04, 2007 10:48 am

en neem 26 iunch wielen als je je toch niet alleen gaat toeleggen op street. 26ers komen beter vooruit!!

me

Bericht door me » do jan 04, 2007 10:50 am

Je zegt dat je ook singletracks en bikeparks enzo gaat rijden. Dan is het mss ook wel verstandig om een 130mm vork te pakken. Voor het frame is er keuze genoeg 24 toy4, 24 moon, last rafnix, last ruckus, NS bitch,...

Il Grasso

Bericht door Il Grasso » do jan 04, 2007 1:07 pm

Bedankt voor jullie reacties zover.

Als ik goed samenvat:
- Een licht DJ frame zou kunnen maar een licht wendbaar alu frame is beter geschikt.
- 26" wielen zijn voor mij beter geschikt dan 24", je kan meer snelheid maken om je te verplaatsen en hebt minder last van oneffenheden in het terrein (als je in het bos rijd).
- achter derailleur is erg handig, je kan je dan makkelijker met de fiets verplaatsen zonder dat je je helemaal kwijt trapt.
- Kettinggeleider voor om de spullen een beetje op z'n plaats te houden bij jumps en drops.
- verstelbare zadelpen (hoog om naar de spot/site te rijden, laag om eenmaal aangekomen te spelen)

Aanvullingen?

Hebben jullie nog frame/vork suggesties buiten de hierboven al genoemde opties (de chameleon ga ik eens nader bekijken)?

trek

Bericht door trek » do jan 04, 2007 1:36 pm

Hé grasso, kom jou ook overal tegen hé (je suis TiesT 8) )
Ik denk dat je met de bovenstaande post wel de goede richting op gaat. En je singlespeedplan? heb jij denk ik meer aan of niet want waar ga je met een dj bij jullie in de buurt rijden. Aphen ofzo :? eE dan ben je toch alweer gouw een tijd onderweg zonder dat je iets leuks kan beleven toch? dirtjumps e.d. liggen er in de buurt helemaal nul komma niks.

groeten,

Il Grasso

Bericht door Il Grasso » do jan 04, 2007 2:22 pm

trek schreef:Hé grasso, kom jou ook overal tegen hé (je suis TiesT 8) )
Ik denk dat je met de bovenstaande post wel de goede richting op gaat. En je singlespeedplan? heb jij denk ik meer aan of niet want waar ga je met een dj bij jullie in de buurt rijden. Aphen ofzo :? eE dan ben je toch alweer gouw een tijd onderweg zonder dat je iets leuks kan beleven toch? dirtjumps e.d. liggen er in de buurt helemaal nul komma niks.

groeten,
Idd. Jij ook hier? ;)

Ik ben idd vertrokken met het idee een single speed te bouwen. Na een tijdje realiseerde ik me dat een single speed niet zo heel veel toevoegt aan het huidige fietspark. Ik heb me dus nog eens bedacht wat ik nu echt leuk vind. Dat is of hard rijden (en daar heb ik al het e.e.a. voor) of een beetje spelen op de fiets (bunnyhops, sprongen, drops, wheelies, technische afdalingen). Met mijn XC fiets ben ik dan zeer beperkt, met zijn huidige opbouw is ie daar niet (echt) geschikt voor.
Ik ben dus verder gaan zoeken en kwam bij DJ en freeride uit. Zoals je zelf al zegt is er weinig te jumpen bij mij in de buurt. Het hele idee is dus een fiets te bouwen die geschikt is om bijv. op het industrieterrein van Hazeldonk wat te streeten, freeriden. Ander alternatief is het Zand in Alphen en dan wat leuke bultjes zoeken en kijken hoe hoog ik kan springen of wat er nog meer kan (op/af bankjes/tafels, ...?). Rondje Dorst, en dan zo veel mogelijk fun hebben. Gerust weer een stukje terug op de route als er een leuke hobbel, jump is. Op de fiets naar Breda en daar lekker door de stad raggen. Zoals ik al eerder zei mag ie misschien ook eens een keer mee naar een bikepark of naar het buitenland.

Het is dus belangrijk dat de bike tegen een stootje kan, heel wendbaar is, een beetje van de grond wil komen en dat ik me erop kan verplaatsen van a naar b (van thuis naar de spot/site die evt. 10 km verderop ligt)

Edit: het zal dus een polyvalent frame moeten zijn waarbij de opbouw de uiteindelijke bruikbaarheid zal bepalen. Ik zoek dus suggesties voor een dergelijk frame.

trek

Bericht door trek » do jan 04, 2007 3:35 pm

Afbeelding

Banshee sirocco. Daar kun je bijna alles meedoen.

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » do jan 04, 2007 4:17 pm

ik zou idd voor een chameleon of zoiets gaan. zeker en vast geen puur dirt of street frame, dat is echt niet ideaal.

en dan best wel 26" wielen. 24" wielen zijn wel handig als je begint te draaien (180s, 360s, tailwhips en zo), maar om wat te spelen in de bossen, of een beetje te streeten is 26" beter. met 26" wielen kom je trouwens veel sneller vooruit, en dat ga je zeker merken elke keer je die 5km aflegt ;-)

verder moet een 100mm fork best wel volstaan. als je geen te zotte dingen gaat doen moet het ook niet perse een dirtjumper zijn. kijk eens rond, en zijn een hele hoop all mountain achtige vorken bij alle grote merken die voor jou ideaal zijn. hou er ook rekening mee dat de meeste vorken vrij eenvoudig ingekort kunnen worden.

crazyfuck

Bericht door crazyfuck » do jan 04, 2007 8:52 pm

zocchi is the best 8)
een all mountain of zo (kan je veel meedoen, stevig vorkske)

Il Grasso

Bericht door Il Grasso » vr jan 05, 2007 8:55 am

Op basis van jullie reacties en de hulp van Google ben ik inmiddels tot het volgende lijstje gekomen van mogelijke frames:

- Santa Cruz Chameleon
- Banshee Scirocco
- Cove Stiffee
------------------
- NS Suburban

Welk frame hoort er volgens jou nog meer in dit lijstje. Andere aanvullingen of opmerkingen zijn uiteraard ook welkom!

crazyfuck

Bericht door crazyfuck » vr jan 05, 2007 11:14 am

Moet het een hardtail zijn???? dan een kona hoss (zeer goed voorwat je ermee van plan bent), rocky mountain flow (wel een large pakken dan)...
En anders een full-suspension ( cannondale prophet, jeckyll; specialized enduro,....) Fully's dirten even goed (als je ermee kan rijden -)
grtz

Il Grasso

Bericht door Il Grasso » vr jan 05, 2007 1:03 pm

Ik zoek in eerste instantie inderdaad een (hardcore) HT. Mocht ik niets vinden wat voldoet (waar het niet naar uit ziet) ga ik bij de fullies kijken. Ik zie voor mijn toepassing de meerwaarde van de rear suspension niet zo.

crazyfuck

Bericht door crazyfuck » za jan 06, 2007 1:51 pm

als je echt een hardtail wil zou ik voor sc chameleon of de kona hoss gaan.
grtz

Tinno
Contacteer:

Bericht door Tinno » za jan 06, 2007 2:26 pm

Santa Cruz Chameleon is inderdaad een goede keuze, echt een allround frame wat geschikt is voor jou doel.
Eigenlijk zijn er ontzettend veel frames mogelijk, die Banshee is ook prima. Het ligt er aan wat je wilt uitgeven en wat je mooi vindt.

Enkele merken die mij nog te binnen schieten zijn; Azonic, Commencal, Da Bomb, Orange of een Cube? Deze merken hebben allemaal wel een frame dat voldoet aan jou wensen.

Succes ermee in ieder geval!

crazyfuck

Bericht door crazyfuck » za jan 06, 2007 2:29 pm

idd; er zijn veel merken. En dit shiet me nog net te binnen, de Duncon Amstaff is ook zon doe-alles frame. En van de lijst van frames die je hier in het topic hebt zal de amstaff veruit het goedkoopste zijn.
Je kan duncon krijgen in abc fiets te wilrijk!!!!
grtz

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » za jan 06, 2007 11:42 pm

of de evil sovereign. die heb ik altijd geweldig mooi gevonden. maar wel vrij prijzig.
achja, qualiteit laat zich betalen...

audiotrash

Bericht door audiotrash » zo jan 07, 2007 9:58 pm

hmz die vind ik toch minder hoor die "evil sovereign" dat stuk buis verbonden met de zadelpen is er teveel aan.

Il Grasso

Bericht door Il Grasso » ma jan 08, 2007 9:21 am

Bedankt voor jullie aanvullingen, ik ben ondertussen tot de volgende lijst gekomen:

- Santa Cruz Chameleon
- Banshee Scirocco
- Cove Stiffee
- Sinister Ridge
- Duncon Amstaff
- Evil Sovereign

De NS Suburban is inmiddels van de lijst gevallen. De zibuis is te kort om veilig een lange zadelpen te kunnen monteren om van A naar B te rijden. (verschil hart zadelrails hart BB is 66 cm op mijn Cannondale).

Ik ga vanavond de geometrie van de Evil en Duncon eens goed bekijken. Wat me tot zover opviel is dat de geometrie van de SC en de Banshee erg lijkt op de geometrie van mijn Cannondale Optimo en weinig op die van een dirt/streetbike.

Vooral de liggende achtervork en de zitbuis lijken me lang. Ik vraag me af in hoeverre dat lastig (beperkend) is voor een beginner. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?

Als ik het overzicht van de verschillende geometrieen compleet heb zal ik het later deze week hier posten.

Edit: Het all-round frame met de meeste/beste street/DJ eigenschappen lijkt me het meest geschikt, welke frame uit bovenstaande lijst zou dat zijn?

Il Grasso

Bericht door Il Grasso » ma jan 15, 2007 11:38 am

Een update.

Na lang zoeken en vergelijken ben ik er nog niet helemaal uit.
In de loop van deze week komt er voor onbepaalde tijd een Azonic DS-1 van een vriend logeren. Dan kan ik eens kijken hoe dat bevalt en wat ik eventueel anders wil aan een fiets.

Plaats reactie