Opbouwen Vorkje hulp nodig

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
tist
Berichten:818
Lid geworden op:zo mei 14, 2006 9:40 pm
Opbouwen Vorkje hulp nodig

Bericht door tist » vr jan 05, 2007 2:19 pm

Hi!

Mijn vorkje is binnen en ligt nu open.
Ik zou graag weten wat voor vetten etc nodig heb.
Zijn er dingen die ik niet mag vergeten?
Dingen dat ik niet mag doen?

Dit is mijn eerste keer dat ik dit doe dus 't is daarmee.

Foto's:

Afbeelding

Rest van de foto's:

http://www.pinkbike.com/photo/?op=list& ... rid=154072

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » vr jan 05, 2007 5:34 pm

Leuke puzzel heb je daar, voor welke leeftijd is hij? :D

Staat er geen manual op internet? Vaak kun je hier wel terug vinden welke olie type etc. nodig zijn. Bekijk anders eens de service manuals van Rockshox en Fox eens. De meeste vorken zijn in de basis gelijk. Alleen zullen er kleine dingen zijn waarmee je rekening moet houden.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

tist
Berichten:818
Lid geworden op:zo mei 14, 2006 9:40 pm

Bericht door tist » vr jan 05, 2007 6:38 pm

Manuels heb ik gevraagd aan Bombshell... dusja niets dus.
Du volop aan't zoeken achter manuels van gelijkaardige types (Wendy ofzo)

Mvg

tist
Berichten:818
Lid geworden op:zo mei 14, 2006 9:40 pm

Bericht door tist » vr jan 05, 2007 9:55 pm

Kan mij niemand zeggen wat voor vetten?
Ik zou graag morgnen opbouwen :(

Mvg

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » za jan 06, 2007 11:07 am

In ieder geval geen lithium houdend vet. Van andere metlane weet ik niet zeker of deze de coating antasten. Er zijn speciale vetten op de markt. Wellciht even bij de plaatselijke motor-speciaalzaak vragen.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

tist
Berichten:818
Lid geworden op:zo mei 14, 2006 9:40 pm

Bericht door tist » za jan 06, 2007 2:42 pm

Wel wat ik wil weten:

1) Foto:

Afbeelding

Das vet, moe da gekuist worden? Welk vet moet er dan weer in?

2) Foto:

AfbeeldingAfbeelding

Moet ik hier aan komen of afblijven?

3) Foto:

Afbeelding

Moet er nog iets in de vorkbenen?

Sorry voor de grote foto's maar 't is zèèr dringend...

Mvg

Gast

Bericht door Gast » zo jan 07, 2007 11:00 am

T'is eigenlijk heel simpel, vet keeringen en geleidebussen in met vet, dit vet mag dus idd geen koper of lithium delen bevatten maar moet "helder" zijn.
Je hebt dit soort vet in diverse kleuren, ik heb het zelf in rood, wit en blauw. het een is weliswaar iets anders als het andere maar dit zou niet uit moeten maken.

Nadat je alles hebt ingevet en gemonteerd vul je de vork af met olie, ik ben zelf wel fan van 6.25 en 7,5W maar dit is heel persoonlijk en hangt ook van de vork en rijstijl af, neem iig een olie tussen de 5 en 10W.

Het niveau zul je zoals reeds aangegeven moeten zoeken op de site van de fabrikant, hier kan je ook wat mee spelen afhankelijk ban persoonlijke voorkeur en rijstijl.

Een van de belangrijkste dingen die vaakl wordt vergeten is om de vork goed uit te spoelen met ontvetter, ik heb hier zelf een spoelbak voor maar dit moet je echt doen, anders blijft er altijd wel wat rotzooi achter en is je nieuwe olie veel eerder weer vuil.

Kom je er niet uit dan wil ik het ook wel voor je doen > ik heb het vaker gedaan zeg maar ;)

Gebruikersavatar
mr.Monster
Berichten:537
Lid geworden op:ma sep 06, 2004 7:26 pm
Locatie:dordrecht

Bericht door mr.Monster » zo jan 07, 2007 3:07 pm

in deze vork zit geen oliebad 8) , zelf heb ik de wicked wendy en die is qua bouw exact hetzelfde.

vork is wat simpeler als de tegenwoordige fox/rock-shox/marzocchi enz..
dus geen gekloot met cc's olie (lekken dus ook uitgesloten :D )

ene poot een rebound cartridge en in de andere poot 2 positieve veren en een kleine negatieve..

is het gelukt tist?
groetn jorg

tist
Berichten:818
Lid geworden op:zo mei 14, 2006 9:40 pm

Bericht door tist » zo jan 07, 2007 3:18 pm

A oké, -Gast- klopt het dat dus geen oliebad in moet? Zoniet gaak eraan beginnen. Als iemand mij een vet kan aanraden? Anti-zuur


Mvg

Gast

Bericht door Gast » zo jan 07, 2007 3:24 pm

mr.Monster schreef:in deze vork zit geen oliebad 8) , zelf heb ik de wicked wendy en die is qua bouw exact hetzelfde.

vork is wat simpeler als de tegenwoordige fox/rock-shox/marzocchi enz..
dus geen gekloot met cc's olie (lekken dus ook uitgesloten :D )

ene poot een rebound cartridge en in de andere poot 2 positieve veren en een kleine negatieve..

is het gelukt tist?
groetn jorg
Dan zal er waarschijnlijk ik de rebound cartridge wel olie zitten, deze zou je dan eigenlijk wel moeten vervangen. De compressie gaat bij deze vork dus geheel zonder olie ?

Gast

Bericht door Gast » zo jan 07, 2007 3:25 pm

tist schreef:A oké, -Gast- klopt het dat dus geen oliebad in moet? Zoniet gaak eraan beginnen. Als iemand mij een vet kan aanraden? Anti-zuur


Mvg
Zat er olie in ( 1 of beide poten) dan toen je hem demonteerde? wat is exact het merk en type van deze vork?

tist
Berichten:818
Lid geworden op:zo mei 14, 2006 9:40 pm

Bericht door tist » zo jan 07, 2007 4:03 pm

Wel dat weetik niet.
Gedomteerd gekocht.

Mvg

Gebruikersavatar
mr.Monster
Berichten:537
Lid geworden op:ma sep 06, 2004 7:26 pm
Locatie:dordrecht

Bericht door mr.Monster » zo jan 07, 2007 4:37 pm

de vork is een BOMBSHELL polygon en ik heb een wicked wendy= zelfde vork.

bombsheel heeft een tijdje deze vorken geleverd maar het zijn waarschijnlijk voorken die ergens anders werden gemaakt.

mijn vermoeden is nl bij DNM aangezien die ook zon model hadden, ik weet echter niet of dit zo is.

service vanaf bombshell is below zero!
ik heb het vaak zat geprobeerd maar een reactie zit er niet eens in.

hierdoor is er niemand die een manuel heeft waarin ook maar iets terug te vinden is.

inderdaad de rebound wordt alleen geregeld door die cartridge.
of ie met olie of met gas is weet ik niet..

alleen heb ik het grote vermoeden dat je m na demontage nooit meer inelkaar krijgt afgevuld met olie/gas en al.

er zit helemaal GEEN oliebad in deze vorken, s nog een beetje old skool..

voor de rest qua stevigheid is ie super tordeert niet/nauwelijks ook niet met stoppies enz..
zelfs met mijn 100 kg
enige nadeel is het doorslaan bij lompe landingen...

groet,
jorg

Gast

Bericht door Gast » zo jan 07, 2007 4:38 pm

tist schreef:Wel dat weetik niet.
Gedomteerd gekocht.

Mvg
Dan hoop ik voor je dat alles er wel bijzit :shock:

tist
Berichten:818
Lid geworden op:zo mei 14, 2006 9:40 pm

Bericht door tist » zo jan 07, 2007 4:58 pm

Ja ik denk het wel hoor...
Zo die dus oliebad moeten hebben, das de vraag é :)

Mvg

Gebruikersavatar
napalm
Berichten:173
Lid geworden op:wo nov 30, 2005 7:47 pm

Bericht door napalm » zo jan 07, 2007 7:21 pm

tist schreef:A oké, -Gast- klopt het dat dus geen oliebad in moet? Zoniet gaak eraan beginnen. Als iemand mij een vet kan aanraden? Anti-zuur


Mvg
Je moet ultra slick gebruiken, dit vet is waarschijnlijk duurder dan je vork dus kijk maar of je het waard vindt om je vork mee in te smeren.
Misschien kan je het in kleine potjes krijgen bij je LBS
555+111=666

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » zo jan 07, 2007 7:50 pm

Of bij een motorzaak vragen wat zij gebruiken. Hebben ook vork olie dus vast ook wel goede vetsoorten

Plaats reactie