Rotor Rings

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Akwa
Contacteer:
Rotor Rings

Bericht door Akwa » wo jan 10, 2007 11:36 am

Is het mogelijk om zonder kettingspanner een Rotor-kettingblad te monteren op een singlespeeder?

Of is er door het ovale blad een moment dat de kettingspanning te laag is en dus van het blad af kan?

Lijkt me een aardige oplossing om het dooie moment te verkleinen.

Akwa :?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo jan 10, 2007 12:01 pm

geen goed plan

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Hubert !

Bericht door Hubert ! » wo jan 10, 2007 12:03 pm

Een ketting loopt er zonder bovenstaande trucs al weleens vanaf wanneer hij niet helemaal mooi gespannen is, laat staan op deze manier.
Rotor opzich spreekt me enorm aan, zou het graag eens uitproberen. Eventueel op een SingleSpeed met spanner en kettinggeleider.

ott

check

Bericht door ott » wo jan 10, 2007 3:31 pm

Volgens Phillip van rotor bikes kan het wel.
Ergens in deze thread:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... &start=120

De bladen worden ook gebruikt icm. rolhoff naven, dusss

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » wo jan 10, 2007 4:15 pm

Er bestaat zelfs alleen een blad voor singlespeed, 38T.

www.rotorbike.com

Ott, heb je hier ervaring mee?

Akwa

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo jan 10, 2007 7:31 pm

Ga er maar niet blind van uit dat een SS/DH ring ook betekent "constante kettinglengte, geen spanner nodig". Mocht het voor die wel werkene, mooi, maar zou dat de voordelige werking niet deels beinvloeden?

Ik wil ze dolgraag eens proberen, maar ZO duur...
Ze zouden oefen-rings moeten maken van snelslijtend materiaal en dan voor weinig aanbieden, puur als demo modelletjes.

Scaluner

Bericht door Scaluner » wo jan 10, 2007 8:28 pm

Die kerel van MTB.nl (PT) heeft weliswaar Rotor in combinatie met Rohloff, maar die gebruikt ook een ketting geleider voor en een Rohloff ketting spanner achter... Zoals al door de andere geroepen wordt je zult toch die verschil in omtrek/diameter moeten opvangen.

http://home.tiscali.nl/ptopdemtb/Helius ... Rechts.JPG

(bewust geen plaatje erin geplakt omdat deze nogal groot is..)

ott

Bericht door ott » do jan 11, 2007 10:06 am

Akwa schreef:Er bestaat zelfs alleen een blad voor singlespeed, 38T.

www.rotorbike.com

Ott, heb je hier ervaring mee?

Akwa
Er waren geen specifieke onespeed bladen vanuit de fabriek. Ik kon alleen kiezen uit een blad van de set. Dat werd dan een 34 want de set is anders opgebouwd. :x
Ik heb de 34 even gepast van de van de set, maar dan past het blad niet op mijn GF RIG en dan moet het blad naar buiten.
En niet te vergeten een andere verhouding is een ander kransje (een dure die net nieuw is) en een langere ketting.
Pfff, :( Dus ik wacht wel als ik alles moet vervangen

ott

Bericht door ott » do jan 11, 2007 10:29 am

Scaluner schreef:Die kerel van MTB.nl (PT) heeft weliswaar Rotor in combinatie met Rohloff, maar die gebruikt ook een ketting geleider voor en een Rohloff ketting spanner achter... Zoals al door de andere geroepen wordt je zult toch die verschil in omtrek/diameter moeten opvangen.

http://home.tiscali.nl/ptopdemtb/Helius ... Rechts.JPG

(bewust geen plaatje erin geplakt omdat deze nogal groot is..)
Op andere fora`s heb ik ze wel gezien zonder kettingspanner

even een plaatje en uitleg van een mening gekopieerd
http://photo.pinkbike.com/photo/1018/pbpic1018740.jpg
De symmetrische vorm van het tandwiel (ovaal) zorgt dat de ketting aan de voorzijde altijd over de helft van het aantal tanden op het tandwiel loopt.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do jan 11, 2007 11:36 am

Wat is het verschil tussen elyptisch en ovaal?

Hmm, nu ik onderstaand stukje nog een keer lees herinner ik me dat de biopace bladen inderdaad niet symmetrisch zijn. Tja, het zou dus gewon moeten kunnen als de vorm van het blad goed is, wat zo is anders beweren ze het niet.

Ben erg benieuwdhoe dat zou 'lopen'.

Quote van de site (http://www.rotorcranksusa.com/frequentquestions.shtml)

How are Q-Rings different than other non-round rings such as Biopace and O.SYMETRIC?
Rotor Q-Rings help to minimize the time spent in the dead spot while pedaling. While oval chainrings have historically been controversial, we believe that allowing a rider to fine tune the chainring position offers opportunities to minimize the dead spot never before realized with conventional chainrings. The Q-Rings are elliptical; the Biopace and O.SYMETRIC chainrings are asymmetrical. The specific elliptical shape of the QÂ’s provide a very smooth uniform pedaling stroke; there is no sudden acceleration movement. Biopace chainrings are designed so that the maximum equivalent tooth size is at the dead-spot. Q-Rings have the minimum equivalent tooth size at the dead-spot which enables you to pass through the dead-spot quicker and with less stress to your knees. Q-Rings take into consideration static forces from your legs and the inertia of the cyclist and the bicycle. This maximizes the efficiency and comfort of conventional cranks. The Rotor patented OCP System enables you to customize the position your Q-Rings to suit your individual riding habits, body geometry, strength and position on the bike.

--------------------------------------------------------------------------------

Will they work on my MTB singlespeed, or track bike?
Yes. MTB Q-Rings can be used for MTB singlespeed applications. We are testing this system right now for use on track bikes.

dré

Bericht door dré » do jan 11, 2007 10:39 pm

Iemand moet het dus gewoon maar uitproberen!

In het verleden heb ik volgens mij met biopace-blad (bij gebrek aan beter) singlespeed gereden zonder derailleur of spanner. Sheldon Brown heeft er ook wel eens iets over gezegd.

Eerlijk gezegd maakt het volgens mij geen ..... uit. Trappen met je luie lijf!

Tommy

Bericht door Tommy » vr jan 12, 2007 7:28 am

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr jan 12, 2007 9:05 am

Voor commuten zal dat gaan, in het terrein ligt die ketting er na de erste wortel af. Ik zou het tenminste niet aandurven.

Check die kettingspanning, brrrr

JJ

Hubert !

Bericht door Hubert ! » vr jan 12, 2007 1:35 pm

Ik moet er echt niet aan denken man.

Helemaal niet bij een fixie ........ Mocht je ketting eraf lopen draait hij alles aan gort dat op z'n pad komt ....

Scaluner

Bericht door Scaluner » vr jan 12, 2007 2:26 pm

Hubert ! schreef:Ik moet er echt niet aan denken man.

Helemaal niet bij een fixie ........ Mocht je ketting eraf lopen draait hij alles aan gort dat op z'n pad komt ....
En dal zal je net bedacht hebben dat die voorrem ook maar de fiets ontsiert... :shock:

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » za jan 13, 2007 12:27 am

Scaluner, de nicolai moet wel een kettingspanner gebruiken.
Met achtervering zal de kettingspanning altijd variabel zijn.

Ott, zal er zoveel verschil in de ronding zitten?

Net een mail naar Rotor-rings met de vraag of kettingspanner nodig is.
Ben benieuwd

Akwa

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » za jan 13, 2007 12:28 am

Scaluner, de nicolai moet wel een kettingspanner gebruiken.
Met achtervering zal de kettingspanning altijd variabel zijn.

Ott, zal er zoveel verschil in de ronding zitten?

Net een mail naar Rotor-rings met de vraag of kettingspanner nodig is.
Ben benieuwd

Akwa

ott

check

Bericht door ott » za jan 13, 2007 9:47 am

Door de ronding is hij iets grooterder dan een TA 36.

codagex geen nz-parts

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » di jan 16, 2007 2:13 pm

Hier het antwoord van ROTOR:

Using a Q-Ring in your single speed bike will be possible if your bike has adjustable horizontal drop outs or a exocentric BB, to manage the chain tension after installing the Q-rings.
If you have common vertical drop outs and no exocentric bb, the Q may cause enough chain tension variation to allow the chain to jump off the chainrings.
Regards

Curro Nieto Rozalén
Marketing Manager
+34(91)8843846
marketing@rotorbike.com

Deze optie maar eens toevoegen aan mijn up-grate lijstje

Akwa

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » di jan 16, 2007 2:20 pm

Ik heb zelf wat oudere goedkopere tandwielen op mijn Singlespeed bike en deze tandwielen zijn een beetje ovaal (gewoon goedkope rommel). Doordat ze ovaal zijn wil het voorkomen dat als ik de ketting strak gespannen heb (met horizontale uitvalpadden) hij toch er af loopt vanwege de variatie in kettinglengte icm frameflex. Ik betwijfel dan ook of met de Qrings de ketting er wel op blijft liggen als die meneer van Q-rings zegt dat er een kleine variatie in de kettinglengte optreed. Of de tanden van de Q-rings moeten veel voller en langer zijn?
Doubt Kills Dreams

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di jan 16, 2007 3:26 pm

Akwa schreef:Using a Q-Ring in your single speed bike will be possible if your bike has adjustable horizontal drop outs or a exocentric BB, to manage the chain tension after installing the Q-rings.
If you have common vertical drop outs and no exocentric bb, the Q may cause enough chain tension variation to allow the chain to jump off the chainrings
Dit antwoordt gaat natuurlijk nergens over. bedoeld ie dat je met vertical dropouts een spanner nodig hebt? Wat hij beschrijft is een singlespeed specifiek probleem, geen Q-ring probleem.

Maar hij beweerd dus dat je met een Q-ring en een vaste kettinglengte kunt trappen.. Ik ben benieuwd, wie gaat het testen?

ott

Bericht door ott » do jan 18, 2007 8:44 am

JJ schreef:
Akwa schreef:Using a Q-Ring in your single speed bike will be possible if your bike has adjustable horizontal drop outs or a exocentric BB, to manage the chain tension after installing the Q-rings.
If you have common vertical drop outs and no exocentric bb, the Q may cause enough chain tension variation to allow the chain to jump off the chainrings
Dit antwoordt gaat natuurlijk nergens over. bedoeld ie dat je met vertical dropouts een spanner nodig hebt? Wat hij beschrijft is een singlespeed specifiek probleem, geen Q-ring probleem.

Maar hij beweerd dus dat je met een Q-ring en een vaste kettinglengte kunt trappen.. Ik ben benieuwd, wie gaat het testen?
Vooruit dan maar, ik ga bestellen.

(dus 34-18 zoek nog een sponsor voor een 18 krans ;) )
Edit: sponsor ss.nl??

Pieter!

Bericht door Pieter! » vr jan 19, 2007 10:23 am

Ik zou me de moeite besparen.

Ik heb op een oude racefiets nog Shimano Biopace bladen zitten (ja, zo weinig rij ik op die fiets). Rijdt op zich prima, maar ik merk eigenlijk geen enkel verschil met een gewoon rond blad. Al die verhalen, van makkelijker door het dooie punt heen gaan......ik merk er niks van!

Een kennis van me had op zijn racefiets (jaren geleden) zelfs eens een biopace groot blad, en een gewoon rond klein blad. Het schakelen ging prima :shock: , maar hij merkte ook geen verschil.

Ik zou het gewoon bij ronde bladen houden dus. Voor mijn gevoel (maar misschien zit ik mis) veel hype.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr jan 19, 2007 12:08 pm

Q rings zijn iets totaal anders dan Biopace.
Een triathleet waar ik zomers veel mee fiets zweert erbij, hij merkt echt wel verschil!!

JJ

Luc

Bericht door Luc » vr jan 19, 2007 4:14 pm

Dat werd ten tijde van Biopace ook door verschillende rijders gezegd, maar waar is Biopace nu?
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Plaats reactie