Welk crankstel?
Moderators:JJ, Beheerders
Hallo iedereen hier!
Ik ben mijn eerste singlespeed aan het bouwen op basis van een concorde racer. Hij is uitgerust met shimano 105, maar ik vind 52 tanden wat aan de grote kant en het is bovendien een bio-pace. Waardeloos voor mijn doel dus. Mijn budget is niet al te groot, als blijkt dat rijden in 1 versnelling niets voor mij is wil ik geen paar honderd euri's armer zijn.
Wie heeft er ervaring met het converten van racers en kan mij adviseren?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik ben mijn eerste singlespeed aan het bouwen op basis van een concorde racer. Hij is uitgerust met shimano 105, maar ik vind 52 tanden wat aan de grote kant en het is bovendien een bio-pace. Waardeloos voor mijn doel dus. Mijn budget is niet al te groot, als blijkt dat rijden in 1 versnelling niets voor mij is wil ik geen paar honderd euri's armer zijn.
Wie heeft er ervaring met het converten van racers en kan mij adviseren?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik heb op m'n ss-racer een 44-16, perfect voor mijn woon-werk rit met veel verkeer en stoplichten (veel stoppen en optrekken dus). Volgens mij heeft een biopace dezelfde steek als een standaard shimano (race, 5-arm) crankstel en kun je op zoek naar een ander blad.
Ik gebruik op het moment een oud suntour (atb) crankstel maar wil binnenkort overstappen op een Tiagra om de q-factor wat te verkleinen,
daar moet ik dus ook nog een blad voor zoeken
Volgens mij is er wel makkelijk en goedkoop aan te komen, op Marktplaats komen ook wel vaak oude race crankstellen langs. Met een setje single-ring bolts (of spacers) ook erg geschikt voor jouw doel. Achter gebruik ik een DX kransje op een 7 speed naaf met spacers.
Ik heb trouwens goede ervaringen met de horizontale uitvaleinden en stelschroefjes op mijn JanJansen. Ik gebruik een QR en heb hem er nog nooit uitgetrapt. SS bevalt me op de weg trouwens erg goed (ik moet wl bekennen dat ik ook een geared racefiets heb voor het 'echte' werk
)

Ik gebruik op het moment een oud suntour (atb) crankstel maar wil binnenkort overstappen op een Tiagra om de q-factor wat te verkleinen,
daar moet ik dus ook nog een blad voor zoeken

Volgens mij is er wel makkelijk en goedkoop aan te komen, op Marktplaats komen ook wel vaak oude race crankstellen langs. Met een setje single-ring bolts (of spacers) ook erg geschikt voor jouw doel. Achter gebruik ik een DX kransje op een 7 speed naaf met spacers.
Ik heb trouwens goede ervaringen met de horizontale uitvaleinden en stelschroefjes op mijn JanJansen. Ik gebruik een QR en heb hem er nog nooit uitgetrapt. SS bevalt me op de weg trouwens erg goed (ik moet wl bekennen dat ik ook een geared racefiets heb voor het 'echte' werk

zoals George al zei, 44/16 is prima, ik doe het zelfs met 39/16. 39/15 is ook een mooi verzet. Een 39 en 42 tands zijn bijzonder gangbaar voor een race-crank. Een DX 15 en 16 tands kopen en testen maar. Gaat je niet meer dan 30 euro kosten incl. een cranksetje
Als je een opschroef naaf hebt moet je mij maar ff mailen voor 16 tands freewheel (kosten 5 euro)
Als je een opschroef naaf hebt moet je mij maar ff mailen voor 16 tands freewheel (kosten 5 euro)
Oké, thanx voor zover. Ik ben naar de lokale fietsenboer geweest en geleerd dat biopace cranks ook een ovale steek hebben. Ik ga eens op marktplaats op zoek naar een racecrank en een 44 of 42 tands blad. Sites zoals die van M-Gineering hebben me ook al veel wijzer gemaakt.
Ik zal van het weekend wat foto's plaatsen van mijn ss-projectje.
Grtz, Per.
Ik zal van het weekend wat foto's plaatsen van mijn ss-projectje.
Grtz, Per.
- @sph@ltdude
- Contacteer:
WTFPer schreef:Oké, thanx voor zover. Ik ben naar de lokale fietsenboer geweest en geleerd dat biopace cranks ook een ovale steek hebben. I

Nog nooit van gehoord!
Volgens mij moet er echt wel een gewoon blad op je cranks passen, 130 of 110 steek.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!
Ovale crancks ken ik ook niet.
Hou wel de afmetingen van je voorblad in de gaten.
Een kleiner voorblad betekent meer spanning op de kettig, dus je wiel kan dan scheef trekken, de QR slipt door.
Erg onhandig.
Zelf rij ik met 52:18 op een reeser, en heb nog geen problemen ondervonden.
Die 52t moet wel buiten op de cranck, anders komt ie tegen de achtervork.
Op m'n Inbred kwam ik met 44t voor ook weg zonder chaintug(QR).
Met 36t voor trok ik m'n achterwiel scheef.

Hou wel de afmetingen van je voorblad in de gaten.
Een kleiner voorblad betekent meer spanning op de kettig, dus je wiel kan dan scheef trekken, de QR slipt door.
Erg onhandig.
Zelf rij ik met 52:18 op een reeser, en heb nog geen problemen ondervonden.
Die 52t moet wel buiten op de cranck, anders komt ie tegen de achtervork.
Op m'n Inbred kwam ik met 44t voor ook weg zonder chaintug(QR).
Met 36t voor trok ik m'n achterwiel scheef.
Die lokale fietsenboer is toevallig wel eentje die iets meer verstand heeft dan de gemiddelde LBS die alleen maar weet of een achterzitje past, of jij moet willen beweren dat 'het tuig' een prutser isdré schreef:die lokale fietsenboer kan misschien wel kinderzitjes verkopen voor achter op een gazelle opoe fiets.
Verder niet naar luisteren dus. Ovale bladen passen op een normaal crankstel. Er zijn geen ovale cranks bij mijn weten

Laatst gewijzigd door Scaluner op za jan 27, 2007 8:31 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Hmm, als ik een cirkeltje trek door alle punten is de cirkel wel perfect rond. Je hebt je kettingblad al van je fiets afgehaald? Print dan het volgend documentje even van m-gineering: steekcirkels En leg je kettingblad eens op dit blaadje. Ik denk dat je er dan achterkomt dat je crankstel gewoon rond is (bij het printen de optie passend maken uitschakelen!)
Je had dit document nog niet gezien op de site van Marten?
Je had dit document nog niet gezien op de site van Marten?
Doubt Kills Dreams
Leuk plaatjeScaluner schreef:Die lokale fietsenboer is toevallig wel eentje die iets meer verstand heeft dan iemand die ongegrond roept dat dat 'bij mijn weten' moet passen. Om het maar te verduidelijken hieronder een plaatje van een biopace blad. Misschien erg low-tech maar hou er maar eens een lineaaltje naast de afstanden tussen de bevestigingspunten is niet overal gelijk oftewel dat gaat niet passen...

Dit is trouwens echt niet lullig bedoeld en ik hoef zeker niet perse gelijk te hebben (of dit er heel erg in te

Dus ik zou zeggen, steek even nameten en op zoek naar een passend blad (of een tweedehands crankstel vinden met passend blad want dat kan weleens net zo makkelijk/goedkoper zijn)
Ik heb het zelf ook nog eens nagemeten, de steek is idd mooi rond! Op zoek naar een passend blad dus.. Ik dacht zelf aan een 44-tands maar die zijn wat lastig te vinden, het probleem is dus dat hier in de buurt weinig goede fietsenmakers zijn (blijkt). Iemand een suggestie? Omgeving Geldermalsen/Tiel.
Suggesties voor bladen of fietsenmakers? Ik ben niet bekend in die regio maar er zijn verschillende fabrikanten die bladen maken voor race en atb in de meest gangbare maten maar ook alles daartussen. Bij de racebladen is 39 denk ik wel het meest gangbare gevolgd door 42, een 44 is ook wel leverbaar maar deze bladen (bv. TA en BBB) zijn vrij prijzig ( hier bijvoorbeeld )
Een beetje experimenteren kan ook geen kwaad voor je een (duur) blad koopt. Ik reed oorspronkelijk op een oude mtb met een 42-16. Deze wilde ik overzetten op mijn huidige raceframe maar met de korte horizontale uitvaleinden kwam dit niet lekker uit (dus met een te korte of te lange ketting of de as te ver naar voren in de uitvaleinden naar mijn smaak) met een 44 pste alles wel lekker...
Een beetje experimenteren kan ook geen kwaad voor je een (duur) blad koopt. Ik reed oorspronkelijk op een oude mtb met een 42-16. Deze wilde ik overzetten op mijn huidige raceframe maar met de korte horizontale uitvaleinden kwam dit niet lekker uit (dus met een te korte of te lange ketting of de as te ver naar voren in de uitvaleinden naar mijn smaak) met een 44 pste alles wel lekker...
Ik zou het maar bij Dekker proberen, ik heb zojuist gehoord welke medewerker jou geholpen hebt en dan heb je het idd verkeerd getroffen. Je moet het bij die kleine met die krullen vragen die is zelf ook fanatiek SS'er!Per schreef:Ik heb het zelf ook nog eens nagemeten, de steek is idd mooi rond! Op zoek naar een passend blad dus.. Ik dacht zelf aan een 44-tands maar die zijn wat lastig te vinden, het probleem is dus dat hier in de buurt weinig goede fietsenmakers zijn (blijkt). Iemand een suggestie? Omgeving Geldermalsen/Tiel.
Ik had het trouwens nog geprobeerd met tekenprogramma om er een mooie cirkel in te trekken maar het was mij niet gelukt. Ach ja ik geef het graag toe als ik ongelijk heb dus bij deze

- @sph@ltdude
- Contacteer:
Sorry mevrouw, dit kinderzitje past niet op uw Gazelle met ronde seatstays, die moeten toch echt geovaliseerd zijndré schreef:maar ook kinderzitjes moeten verkocht worden.

This ain't no sun tan, we got a mud tan!
ss specifiek in 130mm steek kan je kijken naar de Thorn bladen van SJScycles. Helaas niet in de buurt en qua prijs ook niet de allergoedkoopste oplossing.
http://www.sjscycles.co.uk/product-Pare ... -11055.htm
Ik heb er 1 hangen in mn schuur, ziet er stevig uit. Beetje BBB qua looks. Tis dat ik niet 100?% zeker weet of dat ik m zelf nog ga gebruiken voor mn fixie anders hadden we misschien wat kunnen regelen
.
Kijk ook s naar Stronglight bladen, die hebben een baan crank met 130 steek (voor mtb schakel of bmx keting). Kan je evt via hubjub krijgen, die heeft misschien ook nog wel andere opties, althans dat geeft ie aan op zn site. Kosten vallen mee met kleine dingen, dus wellicht een optie.
r.
http://www.sjscycles.co.uk/product-Pare ... -11055.htm
Ik heb er 1 hangen in mn schuur, ziet er stevig uit. Beetje BBB qua looks. Tis dat ik niet 100?% zeker weet of dat ik m zelf nog ga gebruiken voor mn fixie anders hadden we misschien wat kunnen regelen

Kijk ook s naar Stronglight bladen, die hebben een baan crank met 130 steek (voor mtb schakel of bmx keting). Kan je evt via hubjub krijgen, die heeft misschien ook nog wel andere opties, althans dat geeft ie aan op zn site. Kosten vallen mee met kleine dingen, dus wellicht een optie.
r.