De inverse van Singlespeed
Moderators:JJ, Beheerders
De inverse van singlespeed: een Continious Variabel hub NuVinci
Cool!
Cool!
Doubt Kills Dreams
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Het schijnt dat Batavus er al een fiets mee heeft.
Ben benieuwd hoe dat rijdt.
JJ
Ben benieuwd hoe dat rijdt.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- didadunlop
- mr.Monster
en ik heb er al op gereden
best een vreemd gevoel om dat handvat zonder restricties/vertanding te kunnen verdraaien..
de wrijving in het handvat/kabel zorgde voor het vasthouden v/d versteller in de aangewezen stand.
toch heel soepel, maar je pakt wel veel kabel dus +- 3 x overpakken
zeer! groot bereik,soepele bediening,dat doordat er geen tandwielen inzitten.
wrijving/aandrijvingsverlies kan ik niet veel over mededelen.
aangezien het testritje was op de fietvak.. op tapijt met zachte banden.
stukje strak asfalt en harde band zou veel zeggen vermoed ik
.
wel kwam er een piep/fluittoon uit de naaf en dat was de hele tijd.
waar dit door kwam weet ik niet.
ben benieuwd naar de duurzaamheid en rijeigenschappen bij stadsgebruik.
groet jorg.

best een vreemd gevoel om dat handvat zonder restricties/vertanding te kunnen verdraaien..
de wrijving in het handvat/kabel zorgde voor het vasthouden v/d versteller in de aangewezen stand.
toch heel soepel, maar je pakt wel veel kabel dus +- 3 x overpakken
zeer! groot bereik,soepele bediening,dat doordat er geen tandwielen inzitten.
wrijving/aandrijvingsverlies kan ik niet veel over mededelen.
aangezien het testritje was op de fietvak.. op tapijt met zachte banden.
stukje strak asfalt en harde band zou veel zeggen vermoed ik

wel kwam er een piep/fluittoon uit de naaf en dat was de hele tijd.
waar dit door kwam weet ik niet.
ben benieuwd naar de duurzaamheid en rijeigenschappen bij stadsgebruik.
groet jorg.
- didadunlop
het lijkt me trouwens niet de ideale oplossing. als die "ballen"maar iets versleten zijn heb je totaal geen overbrenging meer. Sowieso is het dnek ik niet geschikt voor grote koppels. Het geheel is een beetje een omgekeerde versie van de torodiale CVT. (zoek die maar eens op)..
Er gaat mijns inziens niks boven de CVT van DAF in de oude en nieuwe versie. Meest simpele oplossing.
Er gaat mijns inziens niks boven de CVT van DAF in de oude en nieuwe versie. Meest simpele oplossing.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
had je ook het gevoel dat je bij hard aanzetten eerst even in het niets trapte en pas daarna weerstand kreeg en ging versnellen?mr.Monster schreef:en ik heb er al op gereden![]()
Haha, dat uitte zich in die dafjes in een hoop herrie als je vol gas gaf om enige seconden later als een raket afgevuurd te worden, fantastisch!!
JJ
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Bovenstaande ziet er mss niet uit als een serieuze vraag, is het echter wel. Moest wel in mezelf grinniken om het gevoel in zo'n truttenschudder, geniaal 
JJ

JJ
JJ schreef:had je ook het gevoel dat je bij hard aanzetten eerst even in het niets trapte en pas daarna weerstand kreeg en ging versnellen?mr.Monster schreef:en ik heb er al op gereden![]()
Haha, dat uitte zich in die dafjes in een hoop herrie als je vol gas gaf om enige seconden later als een raket afgevuurd te worden, fantastisch!!
JJ
zoals vrijwel welke scooter ook heeft....
---www.cjmedia.nl---
- mr.Monster
nee, niet echt.
echt goed kon ik het niet voelen door de ondergrond ,tapijt!
allleen wat ik wel merkte,ik had em stiekem in een hoekje op zn allerzwaarst gezet en toen vanaf stapvoets geprobeerd met (erg
) veel kracht te accelereren dat hij even slipte... en ook een kraak gevoel/schurend binnenwerk via mn cranks gevoeld.
bovendien was de fluit/pieptoon tijdens het rijden irritant.
dus ik weet niet inhoeverre hij mtb/sportief te gebruiken is.
en ik ben heel erg nieuwsgierig naar de slijtage van het geheel.
toch al met al een leuke nieuwe vinding
groet,
jorg
echt goed kon ik het niet voelen door de ondergrond ,tapijt!

allleen wat ik wel merkte,ik had em stiekem in een hoekje op zn allerzwaarst gezet en toen vanaf stapvoets geprobeerd met (erg

bovendien was de fluit/pieptoon tijdens het rijden irritant.
dus ik weet niet inhoeverre hij mtb/sportief te gebruiken is.
en ik ben heel erg nieuwsgierig naar de slijtage van het geheel.
toch al met al een leuke nieuwe vinding
groet,
jorg
- didadunlop
en weet je ook hoe dat komt? Dat is de onderdruk schakelaar waarmee je het motorvacuum gebruikt om een kick down te krijgen. Volgens mij heeft de nuvinci geen kickdownfunctie.had je ook het gevoel dat je bij hard aanzetten eerst even in het niets trapte en pas daarna weerstand kreeg en ging versnellen?
Het systeem werkt ook heel erg anders. Vergelijk dit:

maar eens met dit:

de DAF versie werkt met een riem (duw of trek) en de Nuvinci met een setje kogels waar het koppel door gaat. nadeel van die kogels lijkt me dat het lastig is om voldoende wrijving te creeren tussen input/kogel/output. Waarbij bij de CVT dit opgelost wordt door de schijven welke inelkaar worden gedrukt.
dat bedoel ik. In de torodiale CVT is dit opgelost met wrijvingsvloeistof welke echt gruwelijk duur is.veel kracht te accelereren dat hij even slipte

de twee buisjes dienen om met behulp van het motorvacuum de schijven naar elkaar of van elkaar te bewegen. Daarmee kan je dus voor de diameter heel erg klein maken wat je kan regelen met het gas ineens in te drukken.
sorry dat ik doordraai maar ik heb een DAf je thuis dus ik voel me altijd gedwongen om te reageren als de CVT ter sprake komt.
Laatst gewijzigd door didadunlop op ma feb 05, 2007 10:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ik heb een tijd geleden al een tijdje naar die tekening van NuVinci gekeken, en ondanks mijn technische studie vind ik het vrij gecompliceerd. OOk de animatie verduidelijkte voor mij niet echt veel. Dus Dida, als ik je weer zie moet je me het maar eens uitleggen, ik meen uit jouw woorden op te maken dat je wel thuis bent in deze materie 
En DeKerfs, de scooter tijd heb ik gelukkig overgeslagen
JJ

En DeKerfs, de scooter tijd heb ik gelukkig overgeslagen

JJ
- didadunlop
door het verschuiven van de kogel van links naar rechts grijpen de input en output disks op een andere radius van elkaar aan op de kogel. Hierdoor verandert de overbrening.
check http://www.torotrak.com/IVT/works/variator.htm
die werkt ongeveer hetzelfde. En er staan wat leuke filmpjes op welke intressant kunnen zijn.
die werkt ongeveer hetzelfde. En er staan wat leuke filmpjes op welke intressant kunnen zijn.
Een zelfde principe had Honda volgens mij ook in een van hun patenten vastgelegd, al heeft niemand ooit begrepen hoe dat precies werkt en of het uberahaupt kan werken...didadunlop schreef:door het verschuiven van de kogel van links naar rechts grijpen de input en output disks op een andere radius van elkaar aan op de kogel. Hierdoor verandert de overbrening.
- didadunlop
staat me wel iets van bij. In Japen rijden ze daar volgens mij wel mee rond. Maar dat volk rijdt allemaal met dit soort snufjes aangezien die het nut er wel inzien van dit soort oplossingen ipv van de europese versnellingspook.
Ik zal eens zoeken naar die Honda versie. Ik ben wel geintresseerd. Volgens mij biedt Honda wel een CVT aan in Europa. Maar dat is een duwband al la de DAF/Audi (multitronic)
Ik zal eens zoeken naar die Honda versie. Ik ben wel geintresseerd. Volgens mij biedt Honda wel een CVT aan in Europa. Maar dat is een duwband al la de DAF/Audi (multitronic)
- didadunlop
- didadunlop
van jullie eigen site:

ziet eruit als een reguliere derraileur alleen dan beschermd door een omhulsel. Edoch jullie zeggen zelf dat er "schijnbaar" ook een CVT versie is. Die kan heel erg makkelijk worden gemaakt met een riem en schijven (net zoals de DAF) die schijven kan je dan bedienen met een kabeltje en ondersteund door veren. Dat zou ook een vreemd geluid verklaren. Luister maar eens naar de DAF.

ziet eruit als een reguliere derraileur alleen dan beschermd door een omhulsel. Edoch jullie zeggen zelf dat er "schijnbaar" ook een CVT versie is. Die kan heel erg makkelijk worden gemaakt met een riem en schijven (net zoals de DAF) die schijven kan je dan bedienen met een kabeltje en ondersteund door veren. Dat zou ook een vreemd geluid verklaren. Luister maar eens naar de DAF.
- didadunlop
Gijsberg schreef:Een overbrenging met een duwband of v-snaar introduceert een (grote) wrijvingsfactor (anders zou de riem slippen op de schijven). Bij downhill maakt deze wrijving misschien niet zo veel uit maar bij uphill....didadunlop schreef: een riem en schijven (net zoals de DAF)
de wrijving in de meesten CVT's en IVT's vroeg of laat nodig hebben om het systeem werkbaar te krijgen, zijn in de regel al snel te hoog voor menselijke (efficiënte aandrijving). Er wordt echt véél ontwikkeld op dit gebied, maar het 'ei van Columbus' dat net zo efficiënt kracht overbrengt als een kettingoverbrenging, is nog niet uit de fictie boeken tot werkelijkheid verheven.
---www.cjmedia.nl---