Bottom bracket

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Rudie
Bottom bracket

Bericht door Rudie » vr mar 02, 2007 9:13 am

Afgelopen weekend kwam ik er tot mijn grote schrik achter dat ik wel erg veel speling heb in mijn bottom bracket. Nu wil ik deze natuurlijk gaan vervangen, maar hoe?! Heb ik hiervoor speciaal gereedschap nodig? Of is het verstandiger om dit aan de LBS over te laten? Heb ondertussen aardig wat gereedschap en kan al het onderhoud zelf uitvoeren. Maar dit heb ik nog niet eerder gehad.

Alvast bedankt! :)

Perik

Bericht door Perik » vr mar 02, 2007 9:32 am

BB vervangen kun je zeker zelf! Je hebt wel een tooltje nodig, welke je moet hebben hangt af van het type BB (vierkant/octalink/isis of buitenboordlagers). Kwestie van oude eruit, bracketpot schoonmaken, bracketpot goed invetten (vet of montagepasta), nieuwe monteren. Kijk anders eens op de site van Parktool of de fabrikant van jouw BB voor instructies.

Rudie

Bericht door Rudie » vr mar 02, 2007 9:35 am

Thanks! Heb een Octalink as. Heb nu een XT BB liggen, maar kan niets vinden op de Shimano site, behalve een 'exploded view'. Zal eens kijken op de website van Parktool. Thanks voor de onwijs snelle tip! Kan ik het vanavond als ik weer bij m'n ouders ben nog gaan vervangen. Hopelijk red ik het om nog net voor sluitingstijd de juiste tool te halen :)

Sven

Bericht door Sven » vr mar 02, 2007 10:47 am

Welke Octalink heb je eigenlijk?
Heb je de "nieuwe" XT met externe lagers en de holle as vast aan de kettingbladzijde? Dan heb je Octalink II.
Heb je de "oude" XT met interne lagers en "losse" cranks? dan heb je de Octalink versie... ;)

Check het ff ;-)

Rudie

Bericht door Rudie » vr mar 02, 2007 11:00 am

Goed dat je het zegt. Maar ik heb nog de oude. Is het zo dat je voor Octalink II ook meteen een nieuwe crankset moet hebben?

Sven

Bericht door Sven » vr mar 02, 2007 11:13 am

Rudie schreef:Goed dat je het zegt. Maar ik heb nog de oude. Is het zo dat je voor Octalink II ook meteen een nieuwe crankset moet hebben?
Absoluut.. Onderdelen zijn onderling niet uitwisselbaar. Dit komt door de lagering en de vaste, holle as die aan de crank-arm is bevestigd. Heb je anders een foto van je bike, dan kunnen we precies beoordelen wat je hebt.
Ik geef liever geen fout advies namelijk :angelnot:

Rudie

Bericht door Rudie » vr mar 02, 2007 11:20 am

Haha, dat begrijp ik :) Ik ben nu op mijn werk (stage) en heb zo snel geen foto bij de hand. Maar het gaat om een Cube LTD 4 uit 2003. Ik heb de crank er natuurlijk wel eens afgehad, en dan gaat er geen as mee. Aangezien de trapas rond is en er een sticker op de crank zat met Octalink, weet ik vrijwel zeker dat het in ieder geval om een Octalink as gaat :)

Ik zal, wanneer ik al mijn nieuwe onderdelen binnen heb (XTR voor en achter der, XT shifters en nieuwe tandwielen) een foto op het forum posten. Ben dan toch wel weer trots op m'n nieuwe investeringen 8)

Alleen volgende week eerst op wintersport :D

Sven

Bericht door Sven » vr mar 02, 2007 11:44 am

Ik ben eens benieuwd dan.
Succes en als er vragen zijn... You know the deal!

Rudie

Bericht door Rudie » vr mar 02, 2007 11:57 am

Dank je! Echt tof hoe iedereen hier door elkaar geholpen wordt :) Het is alweer een tijdje geleden dat ik mij geregistreerd heb, maar heb er nooit zoveel gebruik van gemaakt. Maar nu komt het allemaal wel weer verdraaid handig uit :)

Heb je de vraag ook al op een ander topic gesteld, maar wat zou jij doen: nieuwe LX shifters of nieuwe XT shifters? Het scheelt € 25,-

Sven

Bericht door Sven » vr mar 02, 2007 12:19 pm

Jep, dat topic heb nog zien langskomen inderdaad maar ik zit, net als jou, ook op stage dus dan weet je ook dat er niet altijd even veel tijd is ;)

Nu ik hoor dat je XTR gaat steken, zowel voor als achter, zou ik voor XT-shifters gaan. Ik heb ze zelf ook op de bike zitten icm XT-derrie's. Daarvoor heb ik LX gehad met LX-derrie's, en ik vond het verschil in schakelen toch wel groot, maar dat kan aan meerdere aspecten liggen (shifters/kabel/derrailleurs). Daarbij ben ik toen van het oude rapid-fire naar het nieuwe shift-systeem gegaan, dus de vergelijking is ietwat scheef, in mijn geval. Voor mij was het op dat moment een grote vooruitgang, kort gezegd.

In jou geval zou ik dus voor XT's gaan. Ik vind zelf de combi LX-XTR dan net zoiets wat Cannondale rond 2002 heeft gedaan, dat was ook een grote mix-match van allerlei groepen...

Brum.

Bericht door Brum. » vr mar 02, 2007 2:25 pm

Sven schreef:Welke Octalink heb je eigenlijk?
Heb je de "nieuwe" XT met externe lagers en de holle as vast aan de kettingbladzijde? Dan heb je Octalink II.
Heb je de "oude" XT met interne lagers en "losse" cranks? dan heb je de Octalink versie... ;)

Check het ff ;-)
Octalink twee? Uhhh... Is dat nieuw ofzo, nog nooit van gehoord namelijk!
Er zijn wel twee verschillende octalinks, maar je bedoeld denk ik de nieuwe Hollowtech II cranks die buitenboordcups hebben.

Sven

Bericht door Sven » vr mar 02, 2007 2:36 pm

Brum. schreef:Octalink twee? Uhhh... Is dat nieuw ofzo, nog nooit van gehoord namelijk!
Er zijn wel twee verschillende octalinks, maar je bedoeld denk ik de nieuwe Hollowtech II cranks die buitenboordcups hebben.
Uh dat jah... :lol:
Sorry... :oops:
Na een lange week stage hou je dat niet meer vol... Excuus voor de wissel.

Perik

Bericht door Perik » vr mar 02, 2007 2:46 pm

Sven heeft ook een klein beetje gelijk. Octalink 1 heeft kortere splines en wordt toegepast bij de oude XTR en racegroepen, Octalink 2 vind je bij XT, LX, Deore.

plaatje Sheldon Brown

Sven

Bericht door Sven » vr mar 02, 2007 3:13 pm

Perik schreef:Sven heeft ook een klein beetje gelijk.
Ik wist dat er een Octalink 1 en 2 was, maar op deze wijze wist ik het weer!
Thnx voor de link... ;)

Rudie

Bericht door Rudie » ma mar 05, 2007 8:52 am

Heb van het weekend m'n trapas eruit gehaald en ja, hij was echt overleden. Gelukkig is alles weer gefixed en ben ik van de speling af.

Wat betreft die shifters: dat idee had ik ook al. Het bekende effect van een vlag op een modderschuit zeg maar...Ik denk dat ik dan toch maar voor de XT-shifters ga.

Nog weer een ander vraagje: wat is het verschil tussen double butted en triple butted, wanneer het gaat om een frame?

Sven

Bericht door Sven » ma mar 05, 2007 9:36 am

Googol...

Bij triple butted framebuizen is het materiaal op die plekken weggehaald waar het het minst nodig is, en toegevoegd waar het extra nodig is. Triple butted betekent dat een buis drie verschillende diktes heeft. Ten opzichte van double of butted buizen is er bij triple butted buizen nog meer controle over gewicht, stijfheid en comfort van een frame.

Rudie

Bericht door Rudie » ma mar 05, 2007 9:59 am

Dat ik daar niet ben opgekomen :)

In ieder geval bedankt voor de snelle reactie! Ik ben namelijk op zoek naar een ander frame en daarbij kwam dat naar voren. Maar goed, ik weet nog niet wat het prijsverschil is tussen de frames, dus dat is even afwachten. Mijn LBS laat hopelijk deze week daar meer over horen.

Sven

Bericht door Sven » ma mar 05, 2007 10:13 am

;)

Start daar dan maar een nieuw topic voor.
Ben wel benieuwd.

Rudie

Bericht door Rudie » ma mar 05, 2007 10:21 am

Check, zal ik doen

Rudie

Bericht door Rudie » ma mar 05, 2007 10:31 am

Plaats reactie