Vijf weken wachten, finished

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Pottser
Berichten:186
Lid geworden op:zo dec 14, 2003 8:29 pm
Vijf weken wachten, finished

Bericht door Pottser » wo mar 14, 2007 8:39 pm

Ik heb zojuist de aanbetaling gedaan op mijn nieuwe frame. Over vijf weken verlaat hij, volgens Wes, Houston. Over zes weken kan ik dus mijn nieuwe 29incher gaan rijden.

Een nieuw custom frame kopen, is toch wel altijd weer een zenuwachtig klusje. Je blijft twijfelen, ondanks dat je eigenlijk precies weet wat je wilt. Al die gegevens doorgeven, lang aan de telefoon met de bouwer. Oneindige opties; waar de kabels, wat voor stuur, lengte bovenbuis, dropout, staal/titanium..........

Wat komt er naar Nederland?
Zoals sommigen weten, houd ik van het mooie vakwerk. Ik rijd al weer enkele jaren op een Willits 29-er singlespeed. Deze fiets ben ik ooit tegengekomen op een Amerikaanse internetveiling. Precies mijn maat en gebouwd door DE kracht achter de 29incher, Wes Williams. eind jaren 90 stond hij met een compleet programma aan 29inchers op Interbike en verkondigde de boodschap " Bigger wheels roll better" . Wes was degene die al sinds de jaren 80 op 28 inch-wielen rondrrijdt op de trails van Crested Butte. Liefst singlespeed of fixed.
In 1984 vertrok hij uit Crested Butte Colorado om voor IBIS te gaan werken. Hij was daar jaren de custom-frame bouwer. Hij introduceerde samen met Scot Nicol van Ibis ook unieke fietsen als de Scorcher en de mooiste Ibis tandems.
In 1994 vertrok hij bij Ibis en ging terug naar Crested Butte. Daar startte hij Willits Brand Bicycles en begon o.a. met het bouwen van de 28incher. Hij gebruikte toen de breedste Continental banden. EInd jaren 90 overtuigde hij de jongens van WTB om een mountainbikeband te gaan maken, de eerste echte 29incher. Hij liet ook een frame achter bij Steve Potts, die vervolgens daar o.a. voor Gary Fisher mee ging experimenteerde.
Ik heb in de jaren 90 veelvuldig contact gehad met Steve Potts en Charlie Cunningham en zij vertelden mij die tijd ook over een nieuw soort fietsen met grote wielen wat zij aan het ontwikkelen waren. Ik kende Wes ook via Steve omdat ze veel bewondering voor elkaars werk hebben.

Om een lang verhaal korter te maken. Toen ik op internet de Willits singlespeed zag staan, kocht ik deze. Wes adviseerde mij zelfs om deze fiets te kopen. Hij had er net een nieuwe voorvork, een Type II, voor gebouwd en kende de fiets erg goed. Een erg goede deal, zei hij . Dat blijkt nog steeds absoluut waar.

Kort nadat ik deze fiets had gekocht, stopte Wes Williams met bouwen. Hij verliet Crested Butte en ging naar Texas. Wes is een echte Texas cowboy, hij weet wat goed is. Zie eventueel interview met Wes op Dirt Rag TV van de laatste Interbike-show. Hij had blijkbaar even genoeg van frames bouwen. Na een tijdje auto's te hebben verkocht, kon hij de verleiding niet weerstaan en maakte hij een doorstart met Willits Brand bicycles. Jared Porter, afkomstig van Serotta, wilde graag met Wes samenwerken. SInds kort produceren ze samen weer een breed scala aan stalen en titanium 29-inchers.

Over enkele weken komt de tweede Willits in mijn schuur te staan. Dit keer eentje met versnellingen, titanium, en wederom fully rigid, met de beste vork ooit een Potts/Willits Type II.

Nog 35 nachtjes slapen.
Laatst gewijzigd door Pottser op za jun 16, 2007 5:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » wo mar 14, 2007 9:14 pm

Slik....

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo mar 14, 2007 9:24 pm

Wauwie!
Ben erg benieuwd...

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » wo mar 14, 2007 10:01 pm

Willits / Wes Williams, inmiddels een illustere naam in de 'scene', ik vind het prachtig naar interviews met deze man te kijken / luisteren. Het is echt een rijder én rijder, met een visie.

Je bent trouwens niet de enige die op iets van Wes' hand wacht ;)

Heb je de WOW vork in overweging genomen? Waarom is deze het niet geworden voor jou?
Krijgt jouw frame de gebogen achtervorken?

Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe fiets! Wachttijd valt me alles mee trouwens.

Pottser
Berichten:186
Lid geworden op:zo dec 14, 2003 8:29 pm

Bericht door Pottser » wo mar 14, 2007 10:27 pm

Ik heb gekozen voor de Type II vork omdat ik graag een dedicated starre vork had. Bovendien wordt dit mijn derde Type II, een erg lichte straks sturende en comfortabele voorvork. De WOW-vork wordt alleen in suspension-length geleverd.

Mijn achterframe wordt standaard en niet gebogen volgens het B2-principe. Enige extra is een sculpted seat-collar in plaats van een standaard klem om zadelpen vast te zetten. Heeft louter een visuele functie.

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » wo mar 14, 2007 10:59 pm

Pottser schreef:Enige extra is een sculpted seat-collar in plaats van een standaard klem om zadelpen vast te zetten. Heeft louter een visuele functie.
De Type II vork is dé klassieker als het gaat om klassieke, stalen vorken, leuk dat Wes dat design nu voert.
Ik wil je niet nog meer in twijfel brengen ;) , maar vind je 't niet eng, zo'n geïntegreerde klem, een dolgedraaid boutje van een losse klem is makkelijk te fixxen, dit is lastiger. Al is dit iets dat uiteraard zelden voor komt ........ maar wel eerder bij een ti dan bij een stalen frame (?)

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » do mar 15, 2007 6:54 am

Hubert ! schreef:
Pottser schreef:Enige extra is een sculpted seat-collar in plaats van een standaard klem om zadelpen vast te zetten. Heeft louter een visuele functie.
De Type II vork is dé klassieker als het gaat om klassieke, stalen vorken, leuk dat Wes dat design nu voert.
Ik wil je niet nog meer in twijfel brengen ;) , maar vind je 't niet eng, zo'n geïntegreerde klem, een dolgedraaid boutje van een losse klem is makkelijk te fixxen, dit is lastiger. Al is dit iets dat uiteraard zelden voor komt ........ maar wel eerder bij een ti dan bij een stalen frame (?)

Hoe vaak verstel je je zadelpenhoogte bij een XC fiets?
---www.cjmedia.nl---

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » do mar 15, 2007 8:17 am

DeKerf's schreef: Hoe vaak verstel je je zadelpenhoogte bij een XC fiets?
Minimaal iedere keer dat ie in mijn auto moet .......... Helaas maar waar ;)

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » do mar 15, 2007 9:12 am

Hubert ! schreef:
DeKerf's schreef: Hoe vaak verstel je je zadelpenhoogte bij een XC fiets?
Minimaal iedere keer dat ie in mijn auto moet .......... Helaas maar waar ;)
Dat is in jouw geval dan een dik nadeel jah. Grotere auto kopen dus. :)
---www.cjmedia.nl---

English Bob
Berichten:91
Lid geworden op:ma mei 03, 2004 8:30 pm

Bericht door English Bob » do mar 15, 2007 9:26 am

Volgens mij heb je niet gezegd welke type Willets frame het wordt. Een Trail King neem ik aan...

Ik durf te wedden dat jij een King balhoofd er in gaat doen, vraag me niet hoe ik het weet, ik weet het gewoon. Ik heb gewoon een gevoel voor dit soort dingen.

Leuk dat het doorgaat!

Pottser
Berichten:186
Lid geworden op:zo dec 14, 2003 8:29 pm

Bericht door Pottser » do mar 15, 2007 7:26 pm

Ik ga voor de Monster X. Deze fiets is gebouwd voor een starre vork en niet georrigeerd voor een verende vork. Voorkant is daardoor wat lager . Bovendien kan ik met deze fiets alles doen. Ik ga hem waarschijnlijk voor zowel dropbar als flatbar opbouwen. Eigenlijk is het overigens gewoon mijn oude Willits, maar dan geared, titanium en nieuw.

Ninkoo
Berichten:141
Lid geworden op:do dec 07, 2006 9:35 pm

Bericht door Ninkoo » do mar 15, 2007 9:28 pm

DeKerf's schreef: Hoe vaak verstel je je zadelpenhoogte bij een XC fiets?
Mwa, gemiddeld na iedere wedstrijd... :oops:

Maar de bike klinkt alvast goed pottser, laat de foto's maar zien over een maandje! Zo'n wow vork vind ik er overigens een beetje apart uitzien. Heeft zo'n vork een hele dunne wanddikte ofzo dat hij er comfort uit wilt halen of lukt dat ook wel met de zelfde buizen als bij een type2 vork?

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » do mar 15, 2007 10:21 pm

Pottser schreef:Ik ga voor de Monster X. Deze fiets is gebouwd voor een starre vork en niet georrigeerd voor een verende vork. Voorkant is daardoor wat lager . Bovendien kan ik met deze fiets alles doen. Ik ga hem waarschijnlijk voor zowel dropbar als flatbar opbouwen. Eigenlijk is het overigens gewoon mijn oude Willits, maar dan geared, titanium en nieuw.

Dropbar -> WTB, één van de daarvan afgeleidde, of een 'weg' stuur?
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » do mar 15, 2007 10:23 pm

Deze ook met flesopener?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Pottser
Berichten:186
Lid geworden op:zo dec 14, 2003 8:29 pm

Bericht door Pottser » vr mar 16, 2007 9:02 pm

Dropbar -> WTB, één van de daarvan afgeleidde, of een 'weg' stuur?
Ik ga waarschijnlijk voor de Salsa Bell Lap, een standaard cross-stuurtje dat volgens Wes beter past bij mijn smalle bouw. Toen ik hem enkele jaren geleden vroeg om een stuurpen voor mijn dirtdrops te bouwen, gaf hij op zijn manier al aan dat hij nooit heeft geloofd in de dirtdrops. Hij is in ieder geval consequent, want in alle foto's rijdt hij inderdaad met echte racestuurtjes. De belllap is relatief breed, met een beetje flare. Ik kan altijd nog eenkeertje switchen naar een WTB dropbar. Mijn andere stuurtje wordt iets van een standaard 12 graden flatbar.

Sculpted seat collar. Ik heb op mijn andere fiets ook zo'n collar en geen enkele problemen terwijl de fiets al 8 jaar oud is. Afslijpen over 10 jaar kan altijd nog. ....

King headset gaat het inderdaad worden. Die English Bob heeft inderdaad eengoed gevoel daarvoor blijkt. Ik denk dat dit ook het eerste onderdeel wordt dat bij mij thuis ligt. Oh nee, dit is mijn zadel. Een WTB SST-98 limitd edition, dat ik ooit eens heb gekocht en voor een bijzonder frame heb bewaard. Negen jaar later mag dit op een fiets....

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » vr mar 16, 2007 9:45 pm

Een heuze monstercrosser, dé nieuwste trend!

Laat je Wes ook een mooie stuurpen op maat maken voor je race- / CX stuur (al is dit stuur er één met weinig drop) of ga je met een hoop spacers werken? Aangezien je frame ook moet gaan werken met een flatbar ....

Pottser
Berichten:186
Lid geworden op:zo dec 14, 2003 8:29 pm

Bericht door Pottser » za apr 14, 2007 7:24 am

wachten is bijna over. Ik begrijp dat de voorvork bij de 'painter' is en frame moet worden afgewerkt. De eerste foto's uit Austin zijn veelbelovend. Geniet mee.

http://web.mac.com/marcodenheijer/iWeb/ ... r%20X.html

Gebruikersavatar
Ruben
Forumbeheerder
Berichten:2128
Lid geworden op:do jan 01, 1970 1:00 am

Bericht door Ruben » za apr 14, 2007 11:25 am

Naaice, vooral ook de vork, een mooi stukje kunst!

Dat bordje op de werkbank: THINK, the best safety device, geweldig :)

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » za apr 14, 2007 4:29 pm

Een type II met Breezer/Wright-style dropouts... smakelijk!

Waarom laat Wes deze toch naar achteren wijzen?
---www.cjmedia.nl---

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Bericht door MarinTi » za apr 14, 2007 5:23 pm

Ziet er mooi uit.
Mijn WOW vork is inmiddels ook gearriveerd in Nederland!

Pottser
Berichten:186
Lid geworden op:zo dec 14, 2003 8:29 pm

Bericht door Pottser » za apr 14, 2007 6:18 pm

Die WOW-vork willen we/ik zien. Voel je de flex ook?

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Bericht door MarinTi » za apr 14, 2007 6:22 pm

Pottser schreef:Die WOW-vork willen we/ik zien. Voel je de flex ook?

Ik heb hem nog niet, de postbode was namelijk aan de deur toen ik er niet was :cry: , maandag a.s. moet ik hem dan eindelijk hebben :) .

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » zo apr 15, 2007 2:48 pm

Er komt wel veel bij Wes vandaan naar de Nederlanden de laatste tijd, ook voor mij is een WOW vork onderweg.
Ben zeer benieuwd hoe deze vork het in de praktijk doet, qua veren en brakeflex e.d.

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Bericht door MarinTi » zo apr 15, 2007 4:29 pm

Hubert ! schreef:Er komt wel veel bij Wes vandaan naar de Nederlanden de laatste tijd, ook voor mij is een WOW vork onderweg.
Ben zeer benieuwd hoe deze vork het in de praktijk doet, qua veren en brakeflex e.d.
De mijne is enkel voor velgremmen :D

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Bericht door MarinTi » ma apr 16, 2007 10:00 am

woohoo hij is binnen :worship:

Plaats reactie