bandenspanning

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pietervds
Berichten:249
Lid geworden op:wo mar 01, 2006 10:44 pm
Locatie:brabant
bandenspanning

Bericht door pietervds » wo mei 09, 2007 11:33 am

Hoi,

Ik rijd sinds kort een tubeless setje specialised s-works banden op mijn hardtail mtb maar ben nog een beetje aan het worstelen met de bandenspanning.
Ik weet dat je met slappere banden meer vering en grip hebt en dus ook meer moet trappen, want je hebt meer wrijving. wat is nu de beste afstelling in combi met verende vork (rock-shox j4) zodat je niet te veel door elkaar geschud wordt en dat je optimale grip hebt, maar niet te veel wrijving?

bedankt,
Pieter
Orbea Lanza o6 custom
Batavus old school racefiets pro x-chromo (campagnolo afmontage)

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo mei 09, 2007 11:53 am

Dat verschilt echt teveel om een eenduidig antwoord te geven denk ik. Gewoon verschillende afstellingen proberen.

Ik rij met mijn rigid 29-er met 2 bar voor 2.1/2,2 achter. Sommigen vinden dat al hard. Maar aangezien ik vooral op hardpack rij vindt ik het wel prettig. In Zweden met de rotsen en vele boomwortels zat ik op 1.8 voor en 2 achter.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Big T
Berichten:158
Lid geworden op:wo mar 24, 2004 9:02 am
Locatie:Tønsberg .no

Bericht door Big T » wo mei 09, 2007 1:09 pm

Zoals didadunlop zegt, bij veel wortels en stenen rij ik tubeless met een Schwalbe Racing Ralph 2,25 op 1,8/1,9 voor en 2/2,1 bar achter. Het voordeel van een wat lagere bandenspanning is dat je band niet het over de hobbel heen hoeft te rollen. De band absorbeert de hobbel door in te deuken. Dit geeft een veel rustigger rijgevoel en is op de lange duur wat efficienter. Opdie manier ben je dus de effecten van een fully aan het nabootsen.
Laats was ik met een stel roadies aan het MTB-en. Die hadden allemaal een minimale bandendruk van 3 bar en stuiterden als een stel sprinkhanen over de technische stukken in het parcours. Nadat ik ze had aanbevolen om de bandenspanning een stuk te laten zakken werd hun gebrek aan techniek enigzins verzacht door de verbeterde grip en controle.
Een hogere bandenspanning geeft in het begin een sneller gevoel maar ik ben er van overtuigt dat het op de lange duur vermoeiender is, ook wanneer het terrein niet is bezaaid met wortels en stenen!

Gebruikersavatar
pietervds
Berichten:249
Lid geworden op:wo mar 01, 2006 10:44 pm
Locatie:brabant

Bericht door pietervds » za mei 12, 2007 1:34 pm

oke, dus hoe dan ook voor zachter dan achter?
Orbea Lanza o6 custom
Batavus old school racefiets pro x-chromo (campagnolo afmontage)

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » zo mei 13, 2007 3:54 am

als jij dat lekker vindt moet je dat doen..

ja het gaat maar om een ding:

PROBEREN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! waar ga je hard mee en/of vindt je lekker rijden.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

lokke
Berichten:102
Lid geworden op:wo jun 21, 2006 6:40 pm
Locatie:leuven,

Bericht door lokke » zo mei 13, 2007 8:55 am

hoi, het zelf tubeless gereden
maar heeft niemand last van bij zo een lage druk regelmatig
met zijn velg de grond te raken, en in schere bochten gaf het mij ook geen vertrouwd gevoel. (lijkt net ofdat mn velg naast mn band licht)
misschein nog iemand die dergelijke ervaringen heeft of misschien deed ik iets ontzettend fout?
thnx, grtz, lokke

d@Mit
Berichten:11
Lid geworden op:zo jan 21, 2007 9:41 pm
Locatie:Deurne (A'pen)
Contacteer:

Bericht door d@Mit » zo mei 13, 2007 5:05 pm

Een lagere bandenspanning voel ik onmiddellijk in mijn onderrug, of beter een te hoge spanning. Reden is hierboven al duidelijk omschreven.
Ik reed vroeger ook met vrij harde banden. Met een zandige ondergrond was dit voor de ideale oplossing, lekker soepel door die zandbakken zonder veel snelheid te verliezen. Ritjes in de Ardennen hebben me echter geleerd dat een iets lager bandenspanning veel comfortabeler fietst, vooral bij marathons (60km < ...). Ik ben nu niet de meest voorzichtige daler, hoe sneller, hoe beter en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat mijn band naast mijn velg hing. In het begin lijkt het wel of je plat rijd maar dat went wel.

Gebruikersavatar
pietervds
Berichten:249
Lid geworden op:wo mar 01, 2006 10:44 pm
Locatie:brabant

Bericht door pietervds » di mei 22, 2007 9:13 pm

na wat wisselen van bandenspanning en het harder oppompen dan normaal loopt mijn achterband in een week tijd bijna geheel leeg. er zit geen zichtbaar defect of lek in. Iemand enig idee over oorzaak of remedie?

wederom mijn dank
Orbea Lanza o6 custom
Batavus old school racefiets pro x-chromo (campagnolo afmontage)

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo mei 23, 2007 10:45 am

Heel veel mensen rijden met een (te) hoge bandenspanning, hoe vaak ik niet mensen tegenkom die idd 3 of zelfs 4 bar in de banden frutten......
Ik rij zelf op mijn starre fiets met RR 2.4; voor 1,2 bar en achter 1,5 bar dat vind ik perfect aangezien het in het terrein heerlijk rolt en op de weg kan het nog net in de bochten, je voelt de band af toe een beetje "driften" maar dubbelklappen doet hij niet.

Het comfort is als in een oude amerikaan en zanderige stukken zijn toch een heel stuk makkelijker te nemen.

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Gebruikersavatar
Bomber
Berichten:852
Lid geworden op:wo dec 05, 2001 7:41 pm
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Bericht door Bomber » wo mei 23, 2007 3:01 pm

@pieter: misschien een rare opmerking, maar de velg kan ook lek zijn.
dus geen lucht dichte lasnaad. Mavic had hier vrijveel last van.

Gebruikersavatar
pietervds
Berichten:249
Lid geworden op:wo mar 01, 2006 10:44 pm
Locatie:brabant

Bericht door pietervds » wo mei 23, 2007 9:25 pm

Ik ga hem maar eens demonteren en kijken hoe een en ander in elkaar steekt. ik zie er namelijk niks aan. ik post daarna weer

met dank
Orbea Lanza o6 custom
Batavus old school racefiets pro x-chromo (campagnolo afmontage)

Gebruikersavatar
pietervds
Berichten:249
Lid geworden op:wo mar 01, 2006 10:44 pm
Locatie:brabant

Bericht door pietervds » di jun 05, 2007 11:00 pm

mijn klomp is gebroken. naar lbs geweest en samen bandje gefixt. nu staat niet alleen mijn achterband maar ook mijn voorband wekelijks slap...terwijl er geen lek is. ik heb 10 jaar met binnenbandjes gereden en in die tijd 2 keer lek gereden...nu sta ik met een nieuwe fiets tubeless binnen 6 maanden al airless...
Orbea Lanza o6 custom
Batavus old school racefiets pro x-chromo (campagnolo afmontage)

Plaats reactie