swinger 3-way demper afstellen (tegenstrijdige informatie)

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Frappp
Berichten:36
Lid geworden op:zo mar 19, 2006 2:55 pm
swinger 3-way demper afstellen (tegenstrijdige informatie)

Bericht door Frappp » ma mei 21, 2007 8:07 pm

Ik heb een probleem met het afstellen van mij achterdemper! Voor mijn gevoel lees ik in de manual iets tegenstrijdigs!!!

Enerzijds lees ik:
- SPV op 5 bar (Rood)
- doorzakking instellen met hoofdluchtveer (Zwart)
- daarna SPV druk naar persoonlijke wens instellen

Aan de andere kant lees ik in de "Naslaggids SPV regeling" van Manitou:
- SPV druk op 7,5%-10,5% van lichaamsgewicht
- doorzakking instellen met hoofdluchtveerdruk door met hoge druk te beginnen!

Wat is nu de bedoeling? en maakt het eigelijk wel verschil?

Groeten Ruud

lokke
Berichten:102
Lid geworden op:wo jun 21, 2006 6:40 pm
Locatie:leuven,

swinger 3- way

Bericht door lokke » di mei 22, 2007 5:18 pm

hoi,
heb ook een swinger 3 en ik regel het met de percentages,
maar pas dit meestal aan naargelang waar ik ga rijden of hoe ik wil rijden!
de exacte percentages weet k zo niet meer uit mn hoofd, hij staat namelijk al een tijdje op stal aangezien ik nu veel met mn dirter rijd!
maar je vraag, volgens mij rijd je best hoe het het best aanvoelt 8)
grtz, lokke

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Bericht door cHoc » wo mei 23, 2007 9:14 am

@ Lokke dat is net niet wat er gevraagt word.

Ik zou het persoonlijk houden op het eerste, omdat je eerst met het doorzakken de sag moet inregelen, en daarna de rest.
shoot me again, I ain't dead yet

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo mei 23, 2007 9:20 am

ik vind ze niet echt tegenstrijdig.

De SPV beinvloedt de sag. De eerste methode gebruikt een voorinstelling om de sag af te stellen en geeft daarna de mogelijkheid om de spv druk naar eigen wens af te stellen.

De 2e methode geeft een hoeveelheid spv druk die voor de meeste mensen als goed wordt ervaren.

Ik zou de eerste methode gebruiken. die geeft je meer eigen input.

Frappp
Berichten:36
Lid geworden op:zo mar 19, 2006 2:55 pm

Bericht door Frappp » wo mei 23, 2007 5:50 pm

Dus:

eerst SPV op 5 bar instellen,
daarna de negatieve druk (zwart voor de gemakkelijkheid) zo instellen dat de doorzakking voor mij goed is!

Daarna de SPV aanpassen, dus 5 bar verhogen, totdat de rijeigenschappen voor mij goed zijn!

Verbeter me als ik het fout zeg,

Wat bedoelen jullie precies met sag?

Groeten Ruud

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo mei 23, 2007 8:44 pm

sag is doorzakking

jij denkt dus dat 10 bar de juiste druk is voor jou?
ik vind het vrij hoog maar is jouw keus.
wat voor frame is het?

Frappp
Berichten:36
Lid geworden op:zo mar 19, 2006 2:55 pm

Bericht door Frappp » do mei 24, 2007 10:34 am

Ik heb helemaal niet over 10 bar gepraat?????

Het frame is een cannondale prophet en ik weeg 75kilo
Nu heb ik de SPV op 7.5 bar en de neg.druk op 6.5 bar

Wat ik gewoon wil weten is, in welke volgorde ik de druk moet instellen..

eerst SPV 5 bar, sag instellen met 'zwart' daarna SPV verhogen, in mijn geval naar ongeveeeer 7,5 bar om goeie rijeigenschappen te krijgen

of

SPV zo instellen dat sag goed is en hierna pas de negatieve druk instellen..

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do mei 24, 2007 10:37 am

[quote]dus 5 bar verhogen[/quote]

5+5 is 10 bij mij.

ik zou deze manier doen
[quote]eerst SPV 5 bar, sag instellen met 'zwart' daarna SPV verhogen, in mijn geval naar ongeveeeer 7,5 bar om goeie rijeigenschappen te krijgen[/quote]

Frappp
Berichten:36
Lid geworden op:zo mar 19, 2006 2:55 pm

Bericht door Frappp » do mei 24, 2007 12:33 pm

Ja ik heb me daar inderdaad misschien een beetje slecht uitgedrukt..

Ik bedoelde `De voorheen ingestelde 5 bar verhogen´.. zoiets, het is inderdaad maar waar je de klemtoon legt..

Djamgils, heb je zelf ook een zelfde swinger?
Wat voor fiets en rijstel heb je...??

Zoals ik zelf al zei, ik Cannondale Prophet, xc/enduro,
demper eyetoeye 200 mm. wilde zelf de sag instellen tot +/- 180/182mm. Misschien eens leuk om te vergelijk..

SPV is verder toch geheel persoonlijk!

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Bericht door cHoc » do mei 24, 2007 9:01 pm

Frappp schreef: demper eyetoeye 200 mm. wilde zelf de sag instellen tot +/- 180/182mm. Misschien eens leuk om te vergelijk..
Dat is aan de hoge kant. je moet de sag instellen op de veerweg van de demper, die is in dit geval 50mm.
Niet op de lengte van de demper., je kan de demperlengte wel gebruik om hem af te meten, maar het percentage sag moet gemeten worden op de veerweg van de demper.
De sag voor XC/Enduro is ideaal 25-30% van de veerweg.

Dan kom je uit op 185 - 187.5 mm voor 25 - 30% sag.

Met 180/182 zit je de sag in te stellen voor het zwaardere Freeride en DH gebruik.
shoot me again, I ain't dead yet

Frappp
Berichten:36
Lid geworden op:zo mar 19, 2006 2:55 pm

Bericht door Frappp » do mei 24, 2007 10:54 pm

In mijn tabel kan ik kiezen bij 200 eyetoeye tussen een veerweg van de achterdemper van 50 en 56 mm.

Hoe weet ik het verschil, opmeten?

Zelf keek ik inderdaad bij 30-35%

Ik neem aan dat de 185 mm. opnieuw de eyetoeye afstand is bij ingeveerd (zit) toestand!?!

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Bericht door cHoc » vr mei 25, 2007 6:41 am

Frappp schreef:In mijn tabel kan ik kiezen bij 200 eyetoeye tussen een veerweg van de achterdemper van 50 en 56 mm.

Hoe weet ik het verschil, opmeten?
idd, opmeten, maar ben er wel zeker van dat het 50mm is, dat staat namelijk ook op de site van Manitou.
Frappp schreef:Zelf keek ik inderdaad bij 30-35%

Ik neem aan dat de 185 mm. opnieuw de eyetoeye afstand is bij ingeveerd (zit) toestand!?!
dat klopt, eye2eye in zittoestand.
En op zich kun je als je wilt wel 35% sag rijden voor Enduro.
Maar probeer eerst 30% en/of iets daaronder tot 25%.
Het gaat er bij sag(en de andere demperinstellingen) om dat het werkt, niet of het lekker aanvoelt.
shoot me again, I ain't dead yet

Frappp
Berichten:36
Lid geworden op:zo mar 19, 2006 2:55 pm

Bericht door Frappp » vr mei 25, 2007 8:17 am

cHoc bedankt voor tips, ga het meteen weer uitproberen!!

Plaats reactie